لوگو طاقچه
معرفی بهترین کتاب های ادبیات ژاپن

بهترین کتاب های ادبیات ژاپن

17,264 بازدید

ادبیات ژاپن برای خیلی از طرف‌داران ادبیات داستانی، دنیایی جذاب و پر رمز و راز است. همانطور که این کشور هم یکی از مقاصد گردشگری جذاب شناخته می‌شود. آدم‌ها همیشه جذب معماری زیبا و خیره‌کننده سنتی و مدرن ژاپن می‌شوند. به لباس‌های رنگارنگ مردمش چشم می‌دوزند. در کنار آتشفشان‌های فعال عکس‌های یادگاری می‌گیرند. از غذاهای خاص آنجا مزه می‌کنند، غرق در لذت تماشای انیمه‌های ژاپنی می‌شوند. وجودشان را از عطر شکوفه‌های گیلاس پر می‌کنند و در نهایت دستانشان را با بهترین کتاب های ادبیات ژاپن پر می‌کنند.

سرزمینی که نویسنده‌هایی بزرگ را در دل خود پرورده است و خالق مانگاها، همان کتاب‌های کمیک اما به سبک و سیاق ژاپنی، است. اینجا سرزمینی است که برای هر علاقه‌مندی، با هر سلیقه‌ای، جذابیت دارد. از قدرت اقتصادی و تاریخ گرفته تا پیشرفت تکنولوژی و … . در این یادداشت سری به دنیای ادبیات ژاپن می‌زنیم و نگاهی به کتاب‌هایی می‌اندازیم که می‌تواند نقطه اشتراکی میان ما و مردم دیگر جهان باشد. با ما همراه باشید و با چندتا از بهترین کتاب های ادبیات ژاپن آشنا بشوید.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «آشنایی با ادبیات و نویسنده‌های عرب» را هم بخوانید.

گریه‌ی آرام

گریه‌ی آرام

نویسنده: کنزابورو اوئه

مترجم: حبیب گوهری‌راد

انتشارات رادمهر

اطلاعات بیشتر و خرید

گریه آرام، داستانی تاثیرگذار و عمیق از کنزابورو اوئه، نویسنده برنده جایزه نوبل ادبی و یکی از بهترین کتاب های ادبیات ژاپن است.

این داستان هم مانند آثار دیگر او، از زندگی شخصی نویسنده الهام گرفته است. دنیایی که تحت تاثیر وجود پسری عقب‌مانده است و حالا پدر، که پسرش را به آسایشگاه سپرده است، در خاطراتش غرق شده و آن‌ها را در ذهنش مرور می‌کند. مخاطب با خاطرات راوی همراه می‌شود و در گذشته و حال قدم می‌زند. در نهایت اما با پایان شگفت‌آور روبه‌‌رو می‌شود. پایانی که تمام تصوراتش را تغییر می‌دهد. البته نباید حس رضایت عمیقی را که پس از خواندن داستان به ما دست می‌دهد، فراموش کنیم.

خدمتکار و پروفسور

خدمتکار و پروفسور

نویسنده: یوکو اوگاوا

مترجم: شقایق نظرزاده

انتشارات جیحون

اطلاعات بیشتر و خرید

خدمتکار و پروفسور، داستانی از نویسنده‌ی ژاپنی، یوکو اوگاوا است برای تمام علاقه‌مندان به ریاضی و تمام آن‌هایی که دوست دارند ریاضی را از دریچه چشم یک عاشق ریاضی ببیند. داستان این کتاب، روایت عشقی پایدار است که حتی بعد از آسیب دیدن حافظه هم سخت بر جای خودش ایستاده است. عشقی به اعداد و ریاضیات، حل کردن معماهای بسیار که البته فقط هشتاد دقیقه دوام دارد.

خدمتکار برای کار به خانه استاد ریاضی آمده است و تمام تلاشش را می‌کند تا برای استاد راحتی فراهم کند. خریدهایش را زیر یک ساعت و بیست دقیقه انجام دهد تا استاد دوباره او را فراموش نکند و در غذایش، تمام چیزهای مقوی را بریزد، اما طوری که پروفسور متوجهش نشود. اما این تمام ماجرا نیست. داستان از زمانی آغاز می‌شود که میان خدمتکار و پرفسور، رابطه‌ای عجیب شکل می‌گیرد. رابطه‌ای که دنیایشان را تکان می‌دهد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

پلیس حافظه

پلیس حافظه

نویسنده: یوکو اوگاوا

مترجم: کیهان بهمنی

نشر آموت

اطلاعات بیشتر و خرید

یوکو اوگاوا که با نوشتن خدمتکار و پروفسور موفق شد تا جایزه یومیوری را از آن خود کند، در کتاب دیگرش، پلیس حافظه، دنیایی پادآرمانشهری را به تصویر کشیده است. دنیایی که در آن همه‌چیز با سرعت از بین می‌رود و پلیس‌های حافظه هم با سرعتی باورنکردنی، حافظه مردم را پاک می‌کنند. داستانی جذاب با روایتی خاص و قدرتمند برای تمام علاقه‌مندان به داستان‌هایی که در فضایی آخرالزمانی رخ می‌دهند که در لیست ما برای بهترین کتاب های ادبیات ژاپن قرار می‌گیرد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

معبد سپیده دم

معبد سپیده دم

نویسنده: یوکیو می‌شیما

مترجم: غلامحسین سالمی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

یوکیو میشیما در معبد سپیده دم، ترکیبی جذاب از سنت و مدرنیته آفریده است. این داستان، البته جلد سوم از چهارگانه دریای حاصلخیزی است اما داستان‌های این مجموعه استقلالش را حفظ کرده است و از این رو می‌توان به تنهایی نیز از خواندن این کتاب لذت برد.

ماجرا با سفر یک وکیل به تایلند آغاز می‌شود. او در تایلند با شاهزاده‌ای آشنا می‌شود که با تعریف کردن داستان زندگی‌اش، وکیل را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. شاهزاده‌ای که ادعا می‌کند، تناسخ دوست قدیمی وکیل است. پسری که حالا در جسم شاهزاده دوباره به دنیا آمده است. حالا وکیل سخت در تلاش است تا راهی برای راستی‌آزمایی این ادعا پیدا کند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

کلارا و خورشید

کلارا و خورشید

نویسنده: کازوئو ایشی گورو

مترجم: شیرین شکراللهی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

کازوئو ایشی گورو یکی دیگر از نویسندگان پرافتخاری است که آثارش در لیست بهترین کتاب های ادبیات ژاپن قرار می‌گیرد. او با به دست آوردن جایزه نوبل موفق شد در سراسر دنیا مشهور شود. هرچند داستان‌های جذابش، از قبل هم مخاطبانش را داشت و دنیای خودش را در ادبیات آفریده بود. دنیایی که مانند همین کتاب جدیدش، کلارا و خورشید، خودش را نشان می‌دهد.

هرگز ترکم مکن

هرگز ترکم مکن هم داستانی پر افتخار از کازوئو ایشی گورو است. نامزدی جایزه من‌بوکر و آرتور سی‌کلارک، قرار گرفتن در فهرست صد کتاب برتر سال  ۲۰۰۵ و انتخابش به عنوان بهترین رمان سال توسط مجله تایم، بخشی از افتخارات این رمان جذاب است.

داستان، داستانی عاشقانه است. اما نه مانند همه عاشقانه‌های معمول که انتظارش را داریم. داستانی است که در فضایی خاص رخ می‌دهد. مدرسه‌ای عجیب که در آن بچه‌ها کتاب می‌خوانند، سفالگری می‌کنند، نقاشی می‌کنند و کاردستی درست می‌کنند. اما آنجا به سلامت بچه‌ها بیشتر از هرچیزی اهمیت می‌دهند. شاید ظاهرش، ظاهری دوست‌داشتنی باشد، اما وقتی دلیل این همه وسواس و اهمیت به سلامت بچه‌ها مشخص می‌شود، داستان شکلی عجیب و کمی ترسناک به خودش می‌گیرد. کتی اچ که حالا سی‌ویک‌ساله شده است، از خاطراتش در آن مدرسه می‌گوید. دوستی که ساخته بود و رابطه عاشقانه‌ای که سعی می‌کرد برقرار کند.

بخشی از کتاب صوتی هرگز ترکم مکن را بشنوید.

هرگز ترکم مکن کازوئو ایشی گورو

گوینده: رضا عمرانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

همسایه من؛ توتورو

همسایه من؛ توتورو

نویسنده: سوگیکو کوبو

مترجم: سپیده رستمی

انتشارات پریان

اطلاعات بیشتر و خرید

همسایه من؛ توتورو، نامی آشنا برای تمام طرفداران انیمه‌های ژاپنی و هایائو میازاکی معروف و استودیو جیبلی (گیبلی) مشهور است. اگر اهل داستان‌های فانتزی و انیمه‌ها هستید، چه داستانی بهتر از این؟ داستان شبحی که در جنگلی پشت خانه زندگی می‌کند و دوست و یار بچه‌های آن خانه می‌شود!

کافکا در ساحل

کافکا در ساحل

نویسنده: هاروکی موراکامی

مترجم: گیتا گرکانی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

نمی‌توان از بهترین کتاب های ادبیات ژاپن نام برد و از هاروکی موراکامی نامی نبرد. نویسنده مشهوری که جوایز بسیاری مانند جایزه جهانی فانتزی، جایزه بین‌المللی داستان کوتاه فرانک اوکانر، جایزه فرانتس کافکا و جایزه اورشلیم را از آن خود کرده است و قلمش این توانایی را دارد که ساده‌ترین چیزها را به یک روایت بدیع تبدیل کند. روایتی که مخاطبش را به دل دنیایی جادویی ببرد و کاری کند که داستان را یک نفس بخواند.

کافکا در ساحل که با نام کافکا در کرانه هم ترجمه شده است، داستانی است که به عقیده برخی از منتقدان، گل سرسبد همه نوشته‌های هاروکی موراکامی است. داستانی که دو ماجرای متفاوت را به صورت موازی پیش می‌برد و همه‌ اتفاقاتش، براساس تصادف‌های پی‌درپی و پشت سرهم شکل می‌گیرد.

کافکا پسر نوجوانی است که از خانه فرار می‌کند چراکه حرف‌ها و پیشگویی‌های عجیب پدرش، به شدت او را تحت تاثیر قرار داده است. پدرش مدام به او می‌گوید که او بالاخره به مادر و خواهرش تجاوز می‌کند و کافکا در تلاش است تا از این سرنوشت ادیپی بگریزد. از طرف دیگر، با داستان مردی به نام ناکاتا روبه‌روییم. مردی که هرچند توانایی‌های یک زندگی عادی را ندارد و به نوعی، عقب‌مانده محسوب می‌شود، اما می‌تواند با گربه‌ها حرف بزند. در هر فصل، روایتی از یکی از این دو شخصیت را می‌خوانیم و همراه با ماجراهای آن‌ها، به دنیای پر رمز و راز و پر از نمادهای موراکامی قدم می‌گذاریم.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی بهترین کتاب‌های هاروکی موراکامی» را هم بخوانید.

چوب نروژی

چوب نروژی

نویسنده: هاروکی موراکامی

مترجم: مهدی غبرایی

کتاب نشر نیکا

اطلاعات بیشتر و خرید

شاید نام چوب نروژی اول شما را به یاد آهنگ گروه معروف بیتلز (Beatles) بیندازد. هاروکی موراکامی هم نام این داستان را براساس همین ترانه انتخاب کرده است. هرچند شاید آن را با عنوان جنگل نروژی هم دیده باشید. آهنگ مورد علاقه شخصیت اول کتاب که بارها نامش را در کتاب می‌آورد.

و اما داستان؛ در این کتاب با یک داستان عاشقانه روبه‌روییم. داستانی که در آن شاید از موجودات عجیب و غریب همیشگی هاروکی موراکامی خبری نباشد اما قلم جادویی او، به این عاشقانه رنگ و بویی بدیع بخشیده است. داستانی که همه مردم ژاپن آن را خوانده‌اند و تابه‌حال فقط در ژاپن دوازده میلیون نسخه از آن به فروش رفته است. هرچند بسیاری به انتظار داستانی با همان سبک و سیاق جادویی و خاص او بودند اما خودش، نوشتن این داستان را، یک چالش دیده بود که البته با موفقیت هم آن را به اتمام رساند. به هرحال، برای غرق شدن در لذت یک عاشقانه، این داستان از بهترین کتاب های ادبیات ژاپن انتخاب خوبی است.

1Q84 (جلد اول)

1Q84 (جلد اول)

نویسنده: هاروکی موراکامی

مترجم: مهدی غبرایی

انتشارات جیحون

اطلاعات بیشتر و خرید

IQ84 رمانی جذاب است که هاروکی موراکامی آن را در سه جلد نوشته است. رمانی برای تمام آن‌هایی که به دنیای موازی اعتقاد دارند یا دوست دارند برای لحظاتی هم که شده، در دنیای دیگری، به جز دنیای خودشان زندگی کنند. این کتاب، همان کتابی است که از لیست بهترین کتاب های ادبیات ژاپن حتما باید بخوانید. داستان اینطور آغاز می‌شود. یک نفر در تاکسی در ترافیک گیر کرده است و چون نمی‌خواهد قرار ملاقات خیلی مهمش را از دست بدهد، از تاکسی پیاده می‌شود و از پله‌های کنار اتوبان استفاده می‌کند تا به هتلی در آن سوی خیابان برود. اما اتفاق عجیب آن است که به دنیایی دیگر پا می‌گذارد. چیزهایی کوچک می‌بیند که توجهش را به خود جلب می‌کند: مانند لباس فرم متفاوت پلیس‌ها، گروهی از مردم که پیروی فرقه‌ای عجیب با باورهای هولناکند و…

اما موراکامی خلاق، به موازات این داستان، ماجرای یک نویسنده تازه‌کار را هم تعریف می‌کند. او کار ویرایش یک رمان نوجوان را پذیرفته است، اما به قدری در کارش غرق می‌شود که گویی همه کتاب را در واقعیت تجربه می‌کند. ماجراهایی از یک فرقه با باورهای عجیب و هولناک و اتفاقاتی وحشتناک که البته همگی باعث می‌شوند کتاب، موفقیتی خیره کننده داشته باشد!

IQ84 هم از کتاب‌های پرافتخار موراکامی و از بهترین کتاب های ادبیات ژاپن است. در سال ۲۰۱۳ نامزد جایزه دوبلین شد و در سال ۲۰۲۱ نامزد دریافت بهترین جایزه گودریدز(Goodreads) بود.

همشهری داستان ـ شماره ۶۷ ـ تیر ۹۵

همشهری داستان ـ شماره ۶۷ ـ تیر ۹۵

نویسنده: یوکو اوگاوا

همشهری داستان

اطلاعات بیشتر و خرید

تا اینجا به آثار مشهور و بهترین کتاب های ادبیات ژاپن پرداختیم و از نویسنده‌هایی گفتیم که نامشان را در تاریخ ادبیات این کشور جاودانه شده است. اما اگر هنوز هم برای انتخاب مردد هستید، پیشنهاد ما به شما این شماره از همشهری داستان است که به ادبیات ژاپن اختصاص دارد. اینطوری می‌توانید ناخنکی خوشمزه به ظرف هرکدام از نویسنده‌ها بزنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

17,265 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
4.3 3 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
6 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه