لوگو طاقچه
بهترین رمان های سیاسی جهان و بهترین کتاب های سیاسی

بهترین کتاب ها و رمان های سیاسی جهان

18,377 بازدید

زندگی انسان‌های امروزی به دلایل مختلف با سیاست پیوند خورده است. آدم‌ها دوست دارند در تصمیم‌گیری‌های سیاسی شریک باشند چراکه از تاثیر مستقیم آن بر زندگی خود آگاهند. علاوه بر این، جهان به صورت یک دهکده بزرگ درآمده است و هر تصمیمی در هر گوشه دنیا می‌تواند بر زندگی افراد دیگر در گوشه‌ای دیگر نیز تاثیر بگذارد. به همین دلیل آدم‌ها تصمیم گرفتند تا سواد سیاسی خود را بالا ببرند. در این یادداشت به سراغ بهترین کتاب‌هایی می‌رویم که در این زمینه نوشته شده‌اند و دیدگاه ما را در زمینه سیاست، وسعت می‌بخشند. پس با ما همراه باشید تا بهترین رمان های سیاسی جهان و نیز چند نمونه از بهترین کتاب های سیاسی را مرور کنیم.

۷ عنوان از بهترین رمان های سیاسی جهان

مکتب دیکتاتورها

مکتب دیکتاتورها

نویسنده: اینیاتسیو سیلونه

مترجم: مهدی سحابی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

یک سال قبل از جنگ جهانی دوم است. اروپا در زمینه حکومت‌های دیکتاتوری تجربه‌های درخشانی کسب کرده است و جایی بهتر از آن برای یادگرفتن رموز دیکتاتوری وجود ندارد. دو آمریکایی مشکوک هم به همین امید راهی اروپا می‌شوند تا بتوانند بعد از اینکه کامل از راه و رسم دیکتاتوری آگاه شدند به آمریکا بروند و آنجا حکومت خودشان را تشکیل دهند. یکی در نقش راس حکومت و دیگری مشاور استراتژیک او. در همین حال است که با تومازوی آشنا می‌شوند؛ یک تبعیدی سیاسی ایتالیایی که در حال نوشتن کتابی است برای آموزش فریفتن دیگران…

اینیاتسیو سیلونه نویسنده کتاب مکتب دیکتاتورها، در این کتاب از دیدگاه‌های سیاسی خودش سخن می‌گوید و با مثال‌های عینی از حکومت‌های هیتلر، موسولینی و استالین، آنچه را که در تلاش برای بیان است، به زبان درمی‌آورد. در حقیقت این اثر را بیش از اینکه یکی از بهترین رمان های سیاسی بدانیم باید بیانیه‌ای بدانیم که دست اول و از روی تجربه شخصی نوشته شده است.

اگر درباره وقایع جنگ جهانی دوم کنجکاوید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی کتاب هایی درباره جنگ جهانی دوم» را هم بخوانید.

همچنین می‌توانید برای آشنایی با شخصیت‌های تاریخی به یادداشت‌های «کتاب هایی درباره هیتلر» و «آنچه باید درباره استالین بدانیم» سری بزنید.

راهنمای بازدید از موزه کمونیسم

راهنمای بازدید از موزه کمونیسم

نویسنده: اسلاونکا دراکولیچ

مترجم: بابک واحدی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

یکی از بهترین رمان های سیاسی متعلق به اسلاونکا دراکولیچ است که به نوشتن کتاب‌هایی درباره کمونیست معروف است. دراکولیج در این اثرش، سری به موزه کمونیسم زده است و این بار از تمام کشورهای بلوک شرق در آن دوران می‌گوید. نکته جالب این کتاب این است که هر بخش یک راوی دارد و هر راوی یک حیوان است. مثلا طوطی دست‌آموز ژنرال تیتو، یا موشی که از لابه‌لای سوراخ‌ها زندگی مردم در برلین را تماشا کرده است و حالا از آن‌ها نوشته است. روایت کتاب راهنمای بازدید از موزه کمونیست از دو کتاب دیگر او، داستانی‌تر است و احتمالا همین موضوع هم سبب جذابیت بیشتر آن می‌شود؛ به خصوص برای آن‌هایی که دنبال روایت‌های داستانی هستند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم

کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم

نویسنده: اسلاونکا دراکولیچ

مترجم: رویا رضوانی

نشر گمان

اطلاعات بیشتر و خرید

کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم یکی دیگر از کتاب‌های اسلاونکا دراکولیچ و یکی دیگر از بهترین رمان های سیاسی به انتخاب ما است که در آن به شرح زندگی در زاگرب، در دوران نفوذ و سلطه کمونیست پرداخته است. این کتاب البته از آن نظر جالب توجه است که توجه ویژه‌ای به مشکلات و مسائل زنان دارد ولی به طور کلی بیانگر زندگی در چنین وضعیتی است. یا شاید همانطور که خودش می‌گوید: « وضعیت ذهنی افرادی که مدت‌ها در چنین شرایطی زندگی کرده‌اند و البته که به راحتی هم قادر به تغییر آن و پاک کردنش از ناخودآگاه جمعی‌شان نیستند».

بخشی از کتاب صوتی کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم را بشنوید.

کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم اسلاونکا دراکولیچ

گوینده: ریحانه حاجی‌علیخانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دکتر ژیواگو

دکتر ژیواگو

نویسنده: بوریس پاسترناک

مترجم: علی‌اصغر خبره‌زاده

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

بوریس پاسترناک برای آنکه سیاست را در قالب یک رمان درآورد، شروع به نوشتن کتاب دکتر ژیواگو کرد؛ اثری که شاهکار او به حساب می‌آید. این کتاب هم از بهترین رمان های سیاسی است که می‌توانید بخوانید. دکتر ژیواگو داستان زندگی مردی به همین نام است که خوی عاشق‌پیشه دارد و دلش را به دو زن باخته است. اما مسیر زندگی‌اش تحت تاثیر مشکلات و رویدادهایی خارج از کنترلش، تغییر می‌کند.
این کتاب هم از آن دسته کتاب‌هایی است که سال‌ها در صف انتظار برای منتشر شدن ماند و در نهایت سی‌ودوسال بعد از اتمام کتاب، در روسیه منتشر شد. از روی این کتاب هم فیلم ساخته‌اند و هم سریال. نویسنده هم به دلیل نوشتن این اثر جایزه نوبل را از آن خود کرد. بنابراین اگر به دنبال کتابی خوب می‌گردید که هم داستانی جذاب داشته باشد و هم نشانگر مسائل سیاسی، این کتاب انتخاب خوبی به شمار می‌آید.

در زمانه پروانه ها

در زمانه پروانه ها

نویسنده: خولیا آلوارز

مترجم: حسن مرتضوی

انتشارات خوب

اطلاعات بیشتر و خرید

خواهران خانواده میرابال، خواهرانی که به پروانه‌ها معروف شدند، تمام عمرشان را صرف مبارزه با رژیم دیکتاتوری تروخیو در جمهوری دومینیکن کردند. خولیا آلوارز نیز داستانی بر اساس زندگی آن‌ها نوشت که به یکی از مهم‌ترین آثارش و یکی از بهترین رمان های سیاسی بدل شد: در زمانه پروانه‌ها.
خواهران میرابال در دوران کودکی و نوجوانی خود دوستانی جدید پیدا می‌کنند. یکی از این دوست‌ها، سینتیای مهربان است که رازی عجیب را با آن‌ها درمیان می‌گذارد: تروخیوی مهربان، رهبر باشکوه آن‌ها، همانی که عکسش در کنار عیسی مسیح و بره‌های کوچک در هر خانه‌ای وجود دارد، قاتل است! حالا خواهرها از این راز باخبر شدند و همین مسیر زندگی آن‌ها را عوض می‌کند. مسیری که به یک مبارزه همیشگی دربرابر ظلم رژیم دیکتاتوری بدل می‌شود.

وداع با کوبا

وداع با کوبا

نویسنده: چنل کلیتون

مترجم: شهتاو ناصری

انتشارات خوب

اطلاعات بیشتر و خرید

«انتقام، قدیمی‌ترین انگیزه‌ای است که در کتاب‌ها نوشتند». وداع با کوبا، داستان یکی از همین انتقام‌ها است. بئاتریس پرز در خانواده‌ مرفهی متولد شده بود. خانواده آن‌ها از زمین‌داران بودند اما پس از روی کار آمدن دولت سوسیالیستی فیدل کاسترو، با شراکتی شدن زمین‌ها، آن‌ها تمام دارایی خود را از دست می‌دهند. از طرف دیگر، برادر دوقلوی بئاتریس که در نبرد علیه باتیستا، رئیس‌جمهور قبلی، جنگیده است و همیشه در کنار سوسیالیست‌ها بوده، به دست همرزمانش کشته می‌شود. همه این اتفاقات حس انتقام‌جویی بئاتریس را تقویت می‌کند و تلاش می‌کند با همین بهانه به فیدل کاسترو نزدیک شود. اما همه‌چیز آنطور که او برنامه‌ریزی کرده است، پیش نمی‌رود…

وداع با کوبا بعد از انتشارش به سرعت به فهرست پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز راه پیدا کرد.

بینایی

بینایی

نویسنده: ژوزه ساراماگو

مترجم: اسدالله امرایی

انتشارات مروارید

اطلاعات بیشتر و خرید

ژوزه ساراماگو، بینایی را در ادامه کتاب مشهورش، کوری نوشت. در داستان کوری، یک بیماری که خودش را به شکل نابینایی سفید نشان داده بود ناگهان در شهر شایع شد و زندگی را مختل کرد. دولت برای مهار بیماری، مکان‌هایی را به قرنطینه اختصاص داد. اما چیزی نگذشت که تقریبا تمام مردم به این مکان‌ها هجوم آوردند و در نهایت فاجعه رخ داد… حالا، بازماندگان و جان به‌دربردگان از آن بیماری، در این کتاب حضور یافتند. انگار آن‌ها به درکی عمیق رسیده‌اند. درکی که نشان می‌دهد از تاثیر سیاست بر زندگی خود آگاهند و این آگاهی را قرار است در شکل اعتراضشان به انتخابات نشان دهند…
این رمان، در حقیقت اعتراضی است به حکومت‌ها و دولت‌هایی که به نام آزادی سیاسی، مردم را از تمام حقوق خود محروم کرده‌اند و در عمل، دقیقا مخالف گفته‌ها و وعده‌های خودشان قدم برمی‌دارند. اگر به دنبال بهترین رمان های سیاسی هستید و رمان کوری را هم دوست داشته‌اید، بینایی را از دست ندهید.

بخشی از کتاب صوتی بینایی را بشنوید.

بینایی ژوزه ساراماگو

گوینده: رضا عمرانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

۳ عنوان از بهترین کتاب های سیاسی جهان

در برابر استبداد

در برابر استبداد

نویسنده: تیموتی اسنایدر

مترجم: بابک واحدی

نشر گمان

اطلاعات بیشتر و خرید

تاریخ پر از درس‌هایی است که می‌تواند مسیر زندگی هر کدام از ما را تغییر دهد. اما در صورتی که از آن آگاه باشیم. تیموتی اسنایدر، بعد از اینکه دونالد ترامپ، به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد، در فیس‌بوکش پستی گذاشت و به آمریکایی‌ها هشدار داد: آینده‌ای سخت در انتظارشان است. این پست او بیش از هجده‌هزاربار به اشتراک گذاشته شد و او را ترغیب کرد تا نوشته‌اش را بسط دهد و بیست درسی را که بیان کرده بود با ذکر مثال در یک کتاب منتشر کند. کتابی که امروزه به نام در برابر استبداد می‌شناسیم. مثال‌هایی که او در این کتاب به آن‌ها ارجاع داده است، همگی از حکومت‌های شوروی و نازی انتخاب شده‌اند و دلیل انتخابش هم این گفته خودش است: «آمریکایی‌های امروز هیچ باهوش‌تر و خردمندتر از اروپاییانی نیستند که در قرن بیستم شاهد غلتیدن دموکراسی‌هایشان در دام فاشیسم، نازیسم یا کمونیسم بودند. مزیت ما در این است که شاید بتوانیم از تجربه آنان درس‌هایی بگیریم و حالا وقت خوبی برای این کار است.»
تیموتی اسنایدر، تاریخ‌نگار، نویسنده و استاد دانشگاه ییل و پژوهشگر متخصص در زمینه نازیسم و کمونیسم است و به همین دلیل می‌توان با اطمینان کتاب‌های او را به عنوان کتاب‌ها و منابع مفید برای مطالعات سیاسی انتخاب کرد و به همین خاطر در برابر استبداد یکی از بهترین کتاب های سیاسی است.

بخشی از کتاب صوتی در برابر استبداد را بشنوید.

در برابر استبداد تیموتی اسنایدر

گوینده: پروین یاوری
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مصائب آشپزی برای دیکتاتورها

مصائب آشپزی برای دیکتاتورها

نویسنده: ویتولد شابوفسکی

مترجم: زینب کاظم‌خواه

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

چطور می‌شود انسانی که درباره‌اش شایعه شده گوشت انسان می‌خورد، بسیار شوخ‌طبع باشد؟ الگوهای دیکتاتورهای بزرگ جهان چه کسانی هستند؟ وقتی مردم از گرسنگی جان می‌دادند، رهبران دیکتاتور آن‌ها چه غذایی می‌خوردند؟ چه غذاهایی را دوست داشتند و از چه غذاهایی ایراد می‌گرفتند؟ ویتولد شابوفسکی به قاره‌های مختلف جهان سفر کرد و با آشپزهایی که سال‌ها در آشپزخانه دیکتاتورها غذا می‌پختند صحبت و مصاحبه کرد تا از دریچه غذا به شخصیت‌های رهبران دیکتاتور پی ببرد و نگاهی هم به تاریخ این کشورها بیندازد. نتیجه تلاش‌های او در کتاب مصائب آشپزی برای دیکتاتورها، ثبت شده است. این کتاب را به خاطر زاویه دید جذابش باید در لیست بهترین کتاب های سیاسی قرار بدهیم.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

مجموعه کتاب‌های سرخ

نام سیاست، گاهی در کنار دموکراسی قرار می‌گیرد و گاهی در کنار استبداد و دیکتاتوری. شاید برای خیلی از ما جالب باشد که درباره دیکتاتورهای بزرگ تاریخ بدانیم. درباره اینکه آن‌ها چطور زندگی کردند؟ چه کارهایی می‌کردند و چه تحصیلاتی داشتند؟ چه زمینه‌های فکری سبب شکل‌گیری افکار دیکتاتوری در آن‌ها شد و با فعالیت‌هایی که انجام دادند، چگونه مسیر زندگی و سرنوشت هزاران هزار نفر را تغییر دادند؟ و در نهایت چه پایانی در انتظار آن‌ها بود؟

مجموعه کتاب‌های سرخ نشر ثالث، در پاسخ به همین سوالات نوشته شده‌اند. در هرکدام از کتاب‌های این مجموعه نگاهی جامع و کامل به زندگی و فعالیت‌های یکی از دیکتاتورهای بزرگ دوران می‌اندازیم و سرانجام آن‌ها را نظاره می‌کنیم. این کتاب‌ها نیز هم بخشی از تاریخ جهان را در خود دارند و هم به مخاطبانشان بینشی عمیق درباره مسائل سیاسی می‌بخشند.

کلام آخر

زندگی امروز ما با سیاست پیوند خورده است و ما تحت تاثیر مستقیم آن هستیم. اگر تصمیم داریم تا به هر نحوی برای بهبود زندگی خود و اطرافیانمان قدمی برداریم، بهتر است تا با دانش و بینشی عمیق و با آگاهی از مسیری که در آن پا می‌گذاریم باشد. همه این کتاب‌ها در تلاشند تا سیاست را به نحوی به تصویر بکشند؛ در قالب قصه، مرور تاریخ یا تحلیل آن. امیدواریم انتخاب‌های ما برای بهترین کتاب ها و رمان های سیاسی جهان برای شما مفید باشد. شما هم کتاب‌های خوبی را که در این زمینه می‌شناسید، به ما معرفی کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

18,377 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
4 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
8 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه