لوگو طاقچه
معرفی کتاب بهترین قصه‌گو برنده است

معرفی کتاب بهترین قصه‌گو برنده است

465 بازدید

قصه‌ها در سال‌های دور از معدود راه‌های ارتباطی میان انسان‌ها بودند؛ اما با گذر زمان، گسترش تکنولوژی و تغییر شکل کسب‌وکارها، قصه‌ها و روایت‌ها کم‌رنگ شدند. تا اینکه در سال‌های اخیر کم‌کم دوباره جان گرفتند و به ارتباطات انسانی و کاری راه پیدا کردند. همین حالا اگر وقت بگذاریم و به سخنرانی‌های به‌یادماندنی و گفت‌وگوهای تاثیرگذاری که شنیده یا دیده‌ایم، فکر کنیم حتماً ردی از یک قصه یا بازگویی یک تجربه‌ی شخصی در آن‌ها خواهیم یافت. در این یادداشت با نگاهی به کتاب بهترین قصه‌گو برنده است ، نوشته‌ی آنت سیمونز، درباره‌ی قصه و تغییری که می‌تواند در ارتباطات -به‌خصوص کاری- ایجاد کند، صحبت خواهیم کرد.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی بهترین کتاب‌ها برای موفقیت در کسب‌وکار» را هم بخوانید.

قصه چیست؟

پیش از هرچیز باید مطمئن شویم درباره‌ی معنای «قصه» هم‌نظریم. اولین تصویری که با شنیدن واژه‌ی قصه در ذهن‌تان ساخته می‌شود چیست؟ آیا به یاد پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی می‌افتید که فرزندان و نوه‌ها را دور خودشان جمع می‌کردند تا از گذشته و افسانه‌های قدیمی و آنچه از سر گذرانده‌اند، برایشان بگویند؟ اگر چنین تصویری ساختید، خیلی خوب است! این درک از واژه‌ی «قصه» شکل ساده‌ی چیزی است که ما در این یادداشت به آن توجه داریم. اما تعریف دقیق‌تر قصه را از زبان آنت سیمونز، نویسنده‌ی کتاب بهترین قصه‌گو برنده است بخوانید:

«قصه تجربه‌ای است که در ذهن بازسازی می‌شود و به اندازه‌ای با احساس و جزئیات روایت می‌شود که شنونده در تصورات خودش آن را به عنوان چیزی واقعی تجربه می‌کند.»

کسب‌وکارتان را با قصه احیا کنید

در روزگاری که اعداد حرف اول را می‌زنند و داده‌ها و اطلاعات گوناگون احاطه‌مان کرده‌اند، تصمیم‌گیری و انتخاب بسیار سخت است. در چنین محیطی برای آنکه افراد بیشتری را با خودتان همراه کنید یا بتوانید از رقبایتان جلو بیفتید، باید ارتباطات تاثیرگذارتری بسازید. و ارتباطات برای آنکه تاثیرگذار باشند، به یک عنصر ویژه نیازمندند که انسانی‌ترشان بکند. چه چیزی چنین قدرتی دارد؟ قصه.

قصه‌ها باعث می‌شوند فرد بداند آن طرفِ رابطه یک انسان، یک هم‌نوع و یک موجود بااحساس وجود دارد. و در این صورت است که مردم می‌پذیرند که مورد توجه قرار دارند و اعتماد می‌کنند. آگاهی از قدرت قصه و استفاده‌ی به‌موقع و به‌اندازه از معجزه‌ای که می‌آفریند، می‌تواند به رشد کسب‌وکارتان منجر شود.

شما می‌توانید یک تجربه‌ی شخصی را به‌صورت قصه به اشتراک بگذارید. یا می‌توانید از قصه کمک بگیرید تا ایده‌ای پیچیده و مبهم را برای شنونده ساده و روشن‌تر کند یا یک برنامه اجرایی را به‌عنوان آینده‌ای زنده در ظرف قصه بریزید و ارائه دهید. یادتان باشد حقایق و آمارها به‌اندازه‌ی عواطف انسانی قدرت اثرگذاری ندارند. با ارتباط گرفتن به‌واسطه‌ی قصه باعث می‌شوید احساسات شنونده برانگیخته شود و با شما همراه شود. آن وقت است که می‌توانید او (شنونده/ مشتری) را به مسیری که می‌خواهید راه ببرید و نظرتان را بیان کنید. اگر قصه‌ی درستی گفته باشید، احتمال آنکه مشتری را به سفارش راضی کنید، یا همکارتان را قانع کنید پروژه را به شیوه‌ی شما پیش ببرد، بسیار بالاست.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کتاب‌هایی درباره دیجیتال مارکتینگ» را هم بخوانید.

چطور قصه‌گو بشویم؟

واقعیت‌اش را بخواهید فکر می‌کنم همه‌ی ما قصه‌گو زاده می‌شویم و به‌مرور بعضی‌هایمان قصه‌گویی را کنار می‌گذاریم. قبول ندارید؟ کودکی‌تان و شیرین‌زبانی‌هایتان را مرور کنید؛ خاطراتی که بریده‌بریده برای دیگران تعریف می‌کرده‌اید، رویاها و تخیل‌هایی که به زبان می‌آورده‌اید، اغلب در قالب یک قصه‌ی ساده نبوده‌اند؟ اما چطور می‌شود که برخی‌مان دیگر قصه نمی‌گوییم؟ یا فکر می‌کنیم که قصه‌گوهای خوبی نیستیم؟ برای پاسخ به این سوالات باید به کتاب بهترین قصه‌گو برنده است رجوع کنیم.

آنت سیمونز در این کتاب می‌گوید همه می‌توانند قصه بگویند و آن ویژگی فوق‌العاده‌ای که یک شخص را به یک قصه‌گوی خوب بدل می‌کند «کنجکاوی» است. اگر کنجکاو باشید، جزئیات به چشم‌تان می‌آید و سعی می‌کنید از افکار دیگران سر در بیاورید و به اطراف‌تان توجه نشان بدهید. همه‌ی این‌ها مواد لازم برای ساخت و پرداخت یک قصه را فراهم می‌آورند. اما فقط کنجکاوی کافی نیست. سیمونز می‌گوید «همه‌چیزدان‌ها قصه‌گوهای خوبی از آب در نمی‌آیند.» پس باید از اعتمادبه‌نفس بیش از حد و پند و اندرز دادن نیز دوری کنید تا قصه‌تان شنونده پیدا کند. فقط همین ویژگی‌ها؟ البته که نه!

برای اینکه قصه‌گوی خوبی بشوید، باید تمرین کنید. باید بدانید چه قصه‌هایی خواهان دارند و چه قصه‌هایی ممکن است اثر منفی بگذارند. همه‌ی آنچه را که برای شروع قصه‌گویی در کسب‌وکار لازم است بدانید، آنت سیمونز پیش‌بینی کرده و در کتاب بهترین قصه‌گو برنده است مطرح کرده است. پس برویم و ببینیم چه چیزهایی در این کتاب انتظارمان را می‌کشد.

بهترین قصه گو برنده است

بهترین قصه گو برنده است

نویسنده: آنت سیمونز

مترجم: زهرا باختری

نشر اطراف

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب بهترین قصه‌گو برنده است با ترجمه‌ی زهرا باختری و توسط نشر اطراف منتشر شده است. این کتاب یک عنوان فرعی روی جلد دارد که گروه مخاطب و هدفش را نشانه می‌گیرد: «چطور با قصه کسب‌وکارتان را رونق دهید.»
آنت سیمونز سه سرفصل برای این اثرش در نظر گرفته است: قصه‌اندیشی، قصه‌یابی و فوت کوزه‌گری.

قصه‌اندیشی

سیمونز در فصل اول، مفصل توضیح می‌دهد که قصه‌اندیشی به چه معناست و چطور می‌توانیم ذهن‌مان را برای قصه ساختن از داده‌ها و اطلاعات پرورش بدهیم. سپس گوشزدمان می‌کند که هر قصه‌ای لزوما اثرگذار نیست و قصه‌های برنده ویژگی‌هایی دارند.

در این فصل یاد می‌گیریم که برای شروع قصه‌گویی می‌توانیم از چهار ظرف قصه‌ی پیشنهادی سیمونز استفاده کنیم؛ می‌توانیم درباره‌ی زمانی که در کارمان درخشیده‌ایم و موفقیتی به دست آورده‌ایم قصه‌ای بگوییم؛ می‌توانیم قصه‌ی زمانی را تعریف کنیم که شکستی تجربه کرده‌ایم یا اشتباهی مرتکب شده‌ایم؛ می‌توانیم درباره‌ی آشنایی‌مان با یک انسان فوق‌العاده که چیزی از او آموخته‌ایم، قصه بسازیم؛ و یا می‌توانیم از یک کتاب، یم فیلم یا یک اتفاق جدید بهره ببریم و قصه‌اش را به سبک خودمان بازگو کنیم.

قصه‌یابی

حالا که می‌دانیم می‌توانیم با قصه‌ها از شنونده دعوت کنیم تا واقعه/ اتفاق/ پروژه را از زاویه دید ما ببیند و با آغوش باز تفسیر ما را بپذیرد، سوال مهمی مطرح می‌شود: کجا دنبال قصه‌هایی که معجزه می‌کنند، بگردیم؟

سیمونز در فصل دوم از کتاب بهترین قصه‌گو برنده است ، ۶ نوع قصه را پیشنهاد می‌کند که با گرته‌برداری از آن‌ها می‌توانیم قصه بسازیم و بگوییم:

  • قصه‌های «چه کسی هستم؟»
  • قصه‌های «چرا این‌جا هستم؟»
  • قصه‌های آموزشی
  • قصه‌های بینشی
  • قصه‌های ارزشِ زیسته
  • قصه‌های «می‌دانم در سرت چه می‌گذرد»

آنت سیمونز درصد زیادی از مطالب کتاب را به فصل «قصه‌یابی» اختصاص داده است. او برای هر یک از انواع قصه‌ای که ذکر شد، نکاتی مطرح و مثال‌هایی از قصه‌های گوناگون ذکر می‌کند. همچنین تمرین‌هایی به مخاطب می‌دهد و قدم به قدم او را همراهی می‌کند تا مدال قصه‌گوی خوب را به گردنش بیندازد. اما راهنمایی‌های او به همین‌جا ختم نمی‌شود. کتاب فوق‌العاده‌ی بهترین قصه‌گو برنده است با یک فصل دیگر ادامه می‌یابد.

فوت کوزه‌گری

حالا که ارزش قصه را درک می‌کنیم و بلدیم درباره‌ی خودمان و با توجه به نیازمان قصه بگوییم، وقت آن رسیده که سر در بیاوریم چطور می‌شود یک قصه‌ی برنده را به یک قصه‌ی پرشنونده تبدیل کرد؟ برای دست‌یابی به این هدف، باید جزئیات حسی را به قصه‌مان اضافه کنیم تا درگیری بیشتری میان قصه و شنونده شکل بگیرد. همچنین هنر گزیده‌گویی و انتخاب زمان، مکان و زاویه دید قصه از دیگر توصیه‌های سیمونز است که در بخش‌های پایانی کتاب بهترین قصه‌گو برنده است به آن‌ها پرداخته می‌شود.

‌پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی ۱۰ کتاب برلای شروع کسب و کار» را هم بخوانید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

465 بازدید
برچسب ها

Avatar

طاقچه


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه