لوگو طاقچه
معرفی جایزه پولیتزر و برندگان آن

معرفی جایزه پولیتزر

1,714 بازدید

شاید شما هم مدتی قبل خبرهایی شنیده باشید درباره تعلق گرفتن جایزه پولیتزر عکاسی به دختر هفده ساله‌ای که با عکس گرفتن از صحنه مرگ یک جوان سیاهپوست به دست پلیس، آغازگر جنبش Black Lives Matter شد. حتما نام جایزه پولیتزر را روی جلد برخی از کتاب‌ها هم دیده‌اید. در این یادداشت قرار است با این جایزه مهم آشنا شویم و تعدادی از کتاب‌های برنده این جایزه را با هم مرور کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «از نوبل ادبیات تا جایزه‌ی گلشیری» و نیز «معرفی جایزه ادبی صادق هدایت» و «معرفی جایزه نوبل ادبیات» را هم بخوانید.

جایزه پولیتزر چیست؟

جایزه پولیتزر جایزه‌ای است که به نام بنیان‌گذار آن، جوزف پولیتزر نام‌گذاری شده است. این جایزه به آثار مختلفی در زمینه‌های موسیقی، عکاسی، داستان، نمایشنامه و شعر اعطا می‌شود. هرچند در زمان پدید آمدنش در حوزه‌های روزنامه‌نگاری، ادبیات و نمایشنامه فعالیت می‌کرد. پولیتزر نیم میلیون دلار ارزش دارد و از سال ۱۹۱۷ کارش را آغاز کرده است. روند کاری آن نیز با نظارت دانشگاه کلمبیا انجام می‌شود. اما چرا این دانشگاه؟

جوزف پولیتزر که بود؟

جوزف پولیتزر روزنامه‌نگاری بود که اهمیت بسیار زیادی به کارش می‌داد. این اهمیت را می‌توان از فعالیت‌های خاص او هم دریافت کرد. مثلا او روزنامه نیویورک ورلد را که در زمان انتشارش، ضررهای مالی بسیاری متحمل شده بود، خرید و آن را به یک روزنامه پرتیراژ بدل کرد.

جوزف پولیتزر از طرف دیگر، به صورت داوطلبانه به دانشگاه کلمبیا پول پرداخت کرد تا در راه‌اندازی مدرسه روزنامه‌نگاری نقشی داشته باشد. همین موضوع نیز سبب شد تا فعالیت‌های مرتبط با جایزه پولیتزر همانند برگزاری مراسم سالانه، بررسی آثار، انتخاب آثار برگزیده و اهدای جوایز با نظارت این دانشگاه انجام شود. جالب است بدانید که این مدرسه یکی از مهم‌ترین مدارسی است که در سراسر جهان، به آموزش روزنامه‌نگاری می‌پردازد.

جوزف پولیتزر در ۱۰ آوریل ۱۸۴۷ در مجارستان به دنیا آمد و ۲۹ اکتبر ۱۹۱۱ در آمریکا از دنیا رفت. او با خرید روزنامه‌ها و تبدیل آن‌ها به روزنامه‌های پرتیراژ توانست ثروت بسیاری از آن خود کند. علاوه بر این، به دلیل علاقه‌ای که به خدمت در ارتش داشت، تلاش کرد تا به عضویت ارتش اتریش دربیاید. جثه ضعیف او مانع از پذیرش او در ارتش شد اما زمانی که به آمریکا مهاجرت کرد، توانست با حضور در ارتش در زمان جنگ‌های داخلی آمریکا، این رویا را نیز عملی کند.

کدام کتاب‌ها جایزه پولیتزر برده‌اند؟

برای اینکه بتوانید اثر خود را در جایزه پولیتزر شرکت دهید، باید نویسنده آمریکایی باشید که در کتابتان درباره زندگی آمریکایی نوشته باشید. اما البته این، تنها معیار برای شرکت دادن آثار در این جایزه نیست. گاهی اوقات نویسنده‌های غیرآمریکایی هم برنده این جایزه ارزشمند می‌شوند. در ادامه نگاهی به کتاب‌هایی می‌اندازیم که این شانس را داشته‌اند.

کتاب‌های داستانی

مترجم دردها

مترجم دردها

نویسنده: جومپا لاهیری

مترجم: امیرمهدی حقیقت

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

مترجم دردها از جمله کتاب‌های نویسندگان غیرآمریکایی است که جایزه پولیتزر برده‌اند. این مجموعه داستانی نوشته‌ی جومپا لاهیری، یک نویسنده هندی است که در لندن به دنیا آمده و در سه سالگی به آمریکا رفته است.
داستان‌هایی که در این کتاب می‌خوانیم از زندگی آدم‌هایی می‌گوید که از هند به آمریکا مهاجرت کردند. جومپا لاهیری در این مجموعه مانند یک مشاهده‌گر تمام آنچه را که دیده است، به تحریر درآورده است. با خواندن این داستان‌ها می‌توانید به دنیایی سفر کنید که با دغدغه‌های خاص مهاجران و زندگی آن‌ها پیوند خورده است. این کتاب در سال ۲۰۰۰ برنده جایزه پولیتزر شد. به گفته لاهیری برنده شدن این جایزه، مانند برنده شدن در یک لاتاری بود، بدون اینکه برای آن بلیط خریده باشد!

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

اتحادیه ابلهان

اتحادیه ابلهان

نویسنده: جان کندی تول

مترجم: پیمان خاکسار

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

ماجرایی که پشت کتاب اتحادیه ابلهان است، اندوه‌بار و تاحدی یادآور بازی‌های روزگار است. جان کندی تول نویسنده جوانی بود که با کتابش به ناشران مختلف سر زد و بعد از شنیدن جواب منفی ناشران برای انتشار، به زندگی خود پایان داد. در نهایت مادرش یازده سال تلاش کرد تا موفق شد کتاب پسرش را منتشر کند و در سال، ۱۹۸۱ موفق شد تا جایزه پولیتزر را از آن خود کند! اتحادیه ابلهان اولین کتابی است که این جایزه را بعد از مرگ نویسنده برنده شده است.

جاده

جاده

نویسنده: کورمک مک‌کارتی

مترجم: حسین نوش‌آذر

انتشارات مروارید

اطلاعات بیشتر و خرید

جاده داستانی از کورمک مک‌کارتی است که در سال ۲۰۰۷ جایزه پولیتزر را با خود به خانه برد. نویسنده در این کتاب نابودی تمدن را به تصویر کشیده است. ماجرای پدر و پسری که همراه با یک گاری، یک هفت‌تیر و مقداری نان خشک راهی سفری شدند بلکه بتوانند محل مناسبی برای زندگی پیدا کنند. آن هم زمانی که انسان‌های بسیاری جان خود را بر اثر انفجار بمب اتمی از دست داده‌اند.

نفس عمیق

نفس عمیق

نویسنده: آن تایلر

مترجم: سیدامین حسینیون

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

نفس عمیق داستانی جذاب و واقع‌گرایانه از زندگی یک روز یک زوج است که در سال ۱۹۸۹ برنده جایزه پولیتزر شد. آن تایلر، نویسنده این اثر، همسر تقی مدرسی، نویسنده و روان‌پزشک ایرانی است. او در این کتاب زندگی زوج میانسالی را به تصویر کشیده است که مانند همه زوج‌های دیگر مشکلاتی دارند اما همیشه تلاش می‌کنند تا آن‌ها را حل کنند. به دیگران کمک کنند و در این میانه، دوباره عشق را پیدا کنند. بهانه‌ای برای زنده بودن و زندگی کردن.

نوری‌ که‌ نمی‌ بینیم

نوری‌ که‌ نمی‌ بینیم

نویسنده: آنتونی دوئر

مترجم: حسام جنانی

نشر نیماژ

اطلاعات بیشتر و خرید

نوری که نمی‌بینیم کتابی است برای تمام آن‌هایی که به داستان‌ها و وقایع جنگ جهانی دوم علاقه دارند. داستانی که نمی‌توانید نیمه رهایش کنید و غرق شدن در ماجراهای آن و دیدن زندگی از دریچه ذهن قهرمانان این داستان را به واقعیت ترجیح می‌دهید. آنتونی دوئر در سال ۲۰۱۵ برنده جایزه پولیتزر شد و داستانی که روایت می‌کند، داستان عشقی است میان دختر خلاق اما نابینای فرانسوی و پسری آلمانی. آن هم زمانی که هر دو در تلاشند تا در فرانسه اشغال شده زندگی کنند. زندگی که تمامش در تلاش برای زنده ماندن از جنگ ویرانگر خلاصه شده است.

اگر به وقایع جنگ جهانی دوم علاقه دارید پیشنهاد می‌کنم یادداشت «معرفی کتاب‌هایی درباره جنگ جهانی دوم» را هم بخوانید.

دنیای آشنا

دنیای آشنا

نویسنده: ادوارد پی. جونز

مترجم: شیرین معتمدی

نشر شورآفرین

اطلاعات بیشتر و خرید

دنیای آشنا داستانی تاثیرگذار از ادوارد پی. جونز است که جایزه پولیتزر سال ۲۰۰۴ را در کنار جوایز بسیار دیگری به نویسنده آن هدیه داد. این اثر که درباره زندگی سیاهپوستان در قرن نوزدهم آمریکا نوشته شده است، ماجرای برده‌ای را روایت می‌کند که حالا خودش یکی از اربابان است. هرچند انتظار داریم که او که خودش هم روزی درد برده بودن را چشیده است، به زیردستانش آسان بگیرد اما می‌بینیم که رفتار او با آن‌ها دقیقا همان رفتاری است که ارباب سفیدپوستش با برده‌ها داشت. اما با ورود شخصیتی به نام موسا، چیزهای بسیاری در داستان تغییر می‌کند.

بازگشت

بازگشت

نویسنده: هشام مطر

مترجم: شبنم سمیعیان

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

بازگشت، کتابی که در سال ۲۰۱۷ جایزه پولیتزر را در بخش زندگینامه از آن خود کرد، ماجرای زندگی هشام مطر است. نویسنده‌ای که با نوشتن کتاب در کشور مردان برای جایزه من‌بوکر نامزد شده بود. او در این کتاب از تلاش خود برای پیدا کردن پدرش می‌گوید. پدری که در یکی از زندان‌های وحشتاک رژیم قذافی است و خانواده او به جز این، هیچ خبر دیگری از پدرشان ندارند. حالا با سرنگون شدن رژیم قذافی، هشام به همراه همسر و مادرش از نیویورک به لیبی می‌روند. بیست و دوسال از زمان زندانی شدن پدر گذشته و او تلاش می‌کند تا خبری از پدرش به دست بیاورد.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «آشنایی با ادبیات و نویسندگان عرب» را هم بخوانید.

کدام آثار مشهور جایزه پولیتزر دریافت کرده‌اند؟

در میان کتاب‌هایی که جایزه پولیتزر معروف و معتبر را از آن خود کرده‌اند، آثار مشهوری نیز به چشم می‌خورند. کتاب‌هایی که حتما نامشان را شنیده‌ایم ولی ممکن است به دلایل مختلف، سراغشان نرفته باشیم. وقت مناسبی است که مروری بر این کتاب‌ها بکنیم و آن‌ها را به فهرست کتاب‌هایی که می‌خواهیم بخوانیم، اضافه کنیم.

بر باد رفته

بر باد رفته

نویسنده: مارگارت میچل

مترجم: الهام رحمانی

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

برباد رفته اثر جاودان و ماندگار مارگارت میچل است که در سال ۱۹۳۷ برنده این جایزه شد. در این داستان پا به آمریکایی می‌گذاریم که گرفتار جنگ داخلی است و تصویری واقع‌گرایانه از جنگ به ما نشان می‌دهد. با این حال، داستان حول محور شخصیتی به نام اسکارلت اوهارا می‌گردد. دختر جوانی که در جستجوی عشق است و این تلاش او برای به دست آوردن عشق، داستان را شکل داده است.

خوشه‌ های خشم

خوشه‌ های خشم

نویسنده: جان اشتاین‌بک

مترجم: عبدالحسین شریفیان

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

خوشه‌های خشم که در سال ۱۹۳۹ جایزه پولیتزر را برنده شد، داستانی است در اعتراض به بی‌عدالتی. خانواده‌ای که به امید زندگی بهتر مهاجرت می‌کنند اما متوجه می‌شوند که امیدهایشان واهی بوده است. شاید دلیل اینکه این کتاب به خوبی توانسته است از زندگی کارگران بگوید این باشد که جان اشتاین‌بک هم کارهای مختلفی را در زندگی امتحان کرده بود و با رنج زندگی آن‌ها آشنا بود.

کتاب‌های غیرداستانی

انقراض ششم

انقراض ششم

نویسنده: الیزابت کلبرت

مترجم: نیک گرگین

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

در میان کتاب‌هایی که جایزه پولیتزر را برنده شدند، کتاب‌های غیرداستانی نیز به چشم می‌خورند. یکی از این کتاب‌ها، انقراض ششم است که در سال ۲۰۱۵ این جایزه را از آن خود کرد.
دنیا پنج واقعه مهم را پشت‌سر گذاشته است که همه آن‌ها به نوعی نابودکننده بودند و حیات را روی زمین از بین بردند. مثلا برخورد شهاب‌سنگ‌هایی با زمین که باعث نابودی زندگی دایناسورها روی زمین شد. اما به نظر می‌رسد انقراض ششم در راه است. الیزابت کلبرت با کنار هم قرار دادن تمام شواهدی که از گذشته در دست داریم و همچنین تمام کارهایی که در راستای نابودی زمین انجام داده‌ایم، پیش‌بینی می‌کند این انقراض در راه است و از قدرت تخریب بالایی هم برخوردار است. علاوه بر این، آن را می‌توان میراث بشر نامید.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی بهترین کتاب های علمی جهان» را هم بخوانید.

جهان چگونه مدرن شد؟

جهان چگونه مدرن شد؟

نویسنده: استیون گرین‌بلت

مترجم: مهدی نصراله‌زاده

نشر بیدگل

اطلاعات بیشتر و خرید

جهان چگونه مدرن شد کتاب غیرداستانی دیگری است که سال ۲۰۱۲ جایزه پولیتزر گرفت. این کتاب مخاطبانش را به سفری شگفت‌انگیز می‌برد که از دل تاریخ می‌گذرد و دنیا و سیر تحول آن را به ما نشان می‌دهد. اینکه بشر برای رسیدن به این زندگی چه چیزهایی را تجربه کرده است در این کتاب به زیبایی به تصویر کشیده شده‌اند. استیو گرین‌بلت در این کتاب به زیبایی نشان می‌دهد که چگونه کشف یک نسخه از کتابی قدیمی و خطی توانست مسیر دنیا را تغییر دهد.

قدم زدن در دنیای هر کتاب، تجربه خاص و منحصربه فردی برایمان می‌سازد. چراکه امکان تجربه زندگی‌هایی را به ما می‌دهد که شاید هرگز نتوانیم آن را تجربه کنیم. با خواندن کتاب‌هایی که در این فهرست آمده‌اند می‌توانیم به طور خاص با زندگی آمریکایی آشنا شویم. چرا که این جایزه برای کتاب‌هایی است که از زندگی در آمریکا صحبت کرده‌اند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

1,714 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه