لوگو طاقچه
معرفی بهترین رمان های فانتزی و جادوگری

معرفی بهترین رمان های فانتزی و جادوگری

74,500 بازدید

برای خیلی از ما، در دوران کودکی و نوجوانی یا حتی بزرگسالی کتاب‌هایی وجود داشتند که نجات‌دهنده‌مان بودند. ما را از دنیای تکراری خودمان می‌بردند به دنیایی دیگر که همه چیزش با آنچه دیده بودیم، تفاوت داشت و ما را با داستان‌ها و ماجراهایی سرگرم می‌کردند که به رخوت و یکنواختی رنگ می‌پاشیدند، و با آدم‌هایی ما را رفیق می‌کردند که می‌توانستیم از پس جمله‌های کتاب با آن‌ها و برای آن‌ها بخندیم و با آن‌ها و برای آن‌ها گریه کنیم. که باعث می‌شدند نیمه‌شب‌ها را خیال ببافیم و قلبمان بتپد برای دانستن سرنوشت شخصیت محبوبمان، و صبح فردا در کلاس مدرسه و زیر میز به جوریدن ماجرایش ادامه دهیم. انکارناپذیر است که بخشی از این کتاب ها همان کتاب‌هایی بودند که صدایشان می‌کنند: فانتزی. کتاب‌هایی که قوانین طبیعی و مادی همیشگی در آن‌ها زیر پا گذاشته می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم بهترین رمان های فانتزی و جادوگری را معرفی کنیم.

این لیست می‌تواند هم برای خواننده‌های جدید و هم برای خواننده‌های قدیمی رمان‌های فانتزی، مفید باشد.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کتاب‌های ممنوعه» را هم بخوانید.

کافکا در ساحل

کافکا در ساحل

نویسنده: هاروکی موراکامی

مترجم: گیتا گرکانی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

کافکا در ساحل نوشتۀ نویسندۀ مشهور ژاپنی، هاروکی موراکامی، در سال ۲۰۰۶ برندۀ بهترین رمان فانتزی جهان شده است. در این دنیای شگفت‌­انگیز و عجیب ادبیات ژاپن، با دو شخصیت به‌یادماندنی همراه می‌­شویم و در مسیری قدم می‌گذاریم که در طول آن گربه‌ها با انسان‌ها صحبت می‌کنند، سربازی از زمان جنگ جهانی دوم تا به حال پیر نشده است، و از آسمان ماهی می‌بارد. در این سفر باید با روایت موراکامی همراه شد و اجازه داد که دریای استعاره‌ها و رمز و رازهایش بر سرمان ببارد. این کتاب، که یکی از منتقدان آمریکایی آن را «ورزندۀ ذهن» خوانده است، در ایران نیز با دو ترجمۀ فارسی توسط انتشارات نگاه و انتشارات نیلوفر منتشر شده است. پیشنهاد می‌کنیم خواندن بهترین رمان های فانتزی و جادوگری را با این رمان شروع کنید.

‌‌‌

میراث اوریشا؛ فرزندان خون و استخوان

میراث اوریشا؛ فرزندان خون و استخوان

نویسنده: تومی اِدیِمی

مترجم: آرزو مقدس

انتشارات خوب

اطلاعات بیشتر و خرید

یکی دیگر از بهترین رمان های فانتزی و جادوگری که به آن می‌پردازیم، داستان فرزندان خون و استخوان است. این حماسه که با الهام از فرهنگ آفریقایی نوشته شده است، از زمان انتشارش راه خود را به تقریباً همۀ لیست‌­های «بهترین‌­ها» باز کرده است؛ که با توجه به فضای مسحورکننده و نگاه موشکافانه­ به سرکوب­‌ها و تبعیض نژادی، دلیل این موفقیت پر واضح است. در این کتاب، به سرزمین اوریشا می‌­رویم، جایی که سال‌­ها پیش در آن­جا پادشاه ظالمی برای قدرتمند شدن تصمیم می­‌گیرد سرزمین را از هر جادو و جادوگری خالی کند. فرزند یکی از جادوگرانی که به ناحق توسط پادشاه ستمگر کشته شده، خود را برای مأموریت مهمی آماده می­‌کند: بازگرداندن جادو. این رمان توسط تومی ادیمی، نویسندۀ آمریکایی نیجریه­‌ای‌­تبار نوشته شده است که در دانشگاه از رشتۀ اسطوره‌­شناسی و فرهنگ آفریقای غربی فارغ­‌التحصیل شده و یکی از شخصیت­‌های بانفوذ سال ۲۰۲۰ دانسته شده است.

هابیت (آنجا و بازگشت دوباره)

هابیت (آنجا و بازگشت دوباره)

نویسنده: جی. آر. آر. تالکین

مترجم: رضا علیزاده

انتشارات روزنه

اطلاعات بیشتر و خرید

هابیت کتابی دیگر از نویسندۀ نام آشنا جی.آر.آر تالکین و یکی از پرفروش ترین، پرخواننده ترین و بهترین رمان های فانتزی و جادوگری جهان است. این کتاب در سال ۱۹۳۷ به چاپ رسیده و تاکنون بیش از صدوچهل نسخه از آن فروش رفته است. به‌روایتی، نقطۀ آغاز شکل‌گیری این رمان داستان های شبانه‌ای بوده است که تالکین برای فرزندانش تعریف می‌کرده است و با ادامه پیدا کردن، آن‌ها را تبدیل به کتابی منسجم می‌کند. شخصیت اصلی داستان زندگی آرامی دارد که ماجراهای عجیبی را تجربه می‌کند و زندگی‌اش به چالش کشیده می‌شود؛ او همراه کوتوله‌ها، سفری پراتفاق را آغاز می‌کند. از این داستان فیلمی سه قسمتی هم تولید شده که بسیار محبوب است.

سایه های میان ما

سایه های میان ما

نویسنده: تریشیا لونسلر

مترجم: سمر میرزاخانی نافچی

نشر افرا

اطلاعات بیشتر و خرید

الساندرا، یکی از شخصیت‌های اصلی داستان، از نادیده گرفته شدن خسته شده است و نقشه‌ای شوم و خطرناک برای به دست آوردن قدرت دارد: او قصد دارد به پادشاه سایه‌ها عشق بورزد، با او ازدواج کند و نهایتا او را بکشد تا پادشاهی او را تصاحب نماید.
هیچ‌کس میزان قدرت پادشاه سایه‌ای که به‌تازگی تاج‌گذاری شده را نمی‌داند؛ برخی می‌گویند که او می‌تواند به سایه‌هایی که در اطراف او حضور دارند، دستور دهد تا دستورات او را انجام دهند. برخی دیگر می‌گویند با او صحبت می‌کنند و افکار دشمنانش را زمزمه می‌کنند. صرف‌نظر از این موضوعات، الساندرا می‌داند که لیاقتش چیست؛ بنابراین تمام تلاش خود را برای به دست آوردن آن‌چه که لیاقتش را دارد، انجام می‌دهد.
با این همه، الساندرا تنها کسی نیست که سعی دارد پادشاه را بکشد. زمانی که تلاش‌هایی برای کشتن پادشاه صورت می‌گیرد، او متوجه می‌شود که در حال تلاش است که او را به‌اندازه‌ی کافی زنده نگه دارد تا ملکه‌ی او شود، درحالی‌که تلاش می‌کند قلبش را از دست ندهد و دلباخته‌ی او نشود. درنهایت، چه کسی می‌تواند برای یک پادشاه سایه، بهتر از یک ملکه حیله‌گر و شرور باشد؟
کتاب سایه‌های میان ما که در سال ۲۰۲۰ نوشته شده است، یک فانتزی جذاب و اعتیاد‌آور است، فانتزی جذابی که مملو از نقشه‌ها و دسیسه‌ها و توصیف‌های لذت‌بخش و دقیق است.

جایی که کوه بوسه می زند بر ماه

جایی که کوه بوسه می زند بر ماه

نویسنده: گریس لین

مترجم: پروین علی پور

نشر افق

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب یکی از بهترین رمان های فانتزی و جادوگری مناسب نوجوان است که توسط نشر افق چاپ شده و نویسندۀ آن گریس لین، نویسندۀ آمریکایی تایوانی‌تبار است. داستان دربارۀ دختر فقیری‌ست که به دنبال سرنوشت خود و یافتن راه تغییرش به یک سفر ماجراجویانه می‌رود و در این سفر خیالپردازانه با موجودات جدیدی آشنا می‌شود که در یافتن پاسخ سوال‌هایش کمکش می‌کنند. افسانه‌های اسطوره‌ای در این رمان و داستان های عامیانه نقش پررنگی دارند و دنیایی جذاب را برای خواننده می‌سازند. این کتاب در بین ۲۵ رمان برتر فانتزی سایت گودریدز انتخاب شده است.

بهترین رمان های فانتزی و جادوگری دنباله‌دار

هری پاتر و فرزند نفرین شده

هری پاتر و فرزند نفرین شده

نویسنده: جان تیفانی

مترجم: رضا کیا محمدی

نشر موج

اطلاعات بیشتر و خرید

هری پاتر؛ نامی که ممکن نیست تا به حال نشنیده باشید. داستان پسربچه‌ای با عینک گرد، و دوستانش که در مدرسۀ جادوگری هاگوارتز با هم آشنا می‌شوند و به دنیای ماجراجویی‌ها و نبردهای دشوار پا می‌گذارند. جی. کی. رولینگ نوشتن مجموعۀ هری پاتر را در سال ۲۰۰۷ به پایان رساند و چند سال بعد، این مجموعه به پرفروش‌ترین کتاب تاریخ تبدیل و به ۸۰ زبان دنیا ترجمه شد. طبق گفته‌های خانم رولینگ درون‌مایه اصلی این مجموعه مرگ است و در کنار آن داستان‌هایی از تعصب، انحراف و پلشتی، جنون، عشق و دوستی نیز روایت می‌شود. محبوبیت هری پاتر در تمام سال‌هایی که از انتشارش می‌گذرد ذره‌ای کم‌رنگ نشده و نوجوان نسل پشت نسل با ماجراهای دنیای جادویی خانم رولینگ بزرگ می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کتاب هایی برای عاشقان هری پاتر» را هم بخوانید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

آوای یخ و آتش (جلد اول)

آوای یخ و آتش (جلد اول)

نویسنده: جورج آر.آر. مارتین

مترجم: رکسانا شیرزادی

نشر موج

اطلاعات بیشتر و خرید

آوای آتش و یخ مجموعه رمانی به سبک فانتزی حماسی است که توسط جرج آر. آر. مارتین نوشته شده است و به نام «بازی تاج و تخت» مشهور شده است. این مجموعه تا سال ۲۰۱۹ در سراسر دنیا به تعداد ۹۰ میلیون نسخه فروخته شد، تا سال ۲۰۱۷ به ۴۷ زبان مختلف ترجمه شد و در لیست پرفروش‌ترین رمان‌های نیویورک تایمز جا گرفت. در دنیای مخلوق مارتین، اخلاقیات جلوۀ مبهمی دارد و مفاهیم انسانی مانند غرور، وفاداری، خشونت، و شهوت همواره به چالش کشیده می‌شوند. این مجموعه داستان ۹ خانوادۀ بزرگ است که برای کسب قدرت وارد جنگ با یکدیگر می‌شوند، در حالی که بعد از هزاران سال نیرویی در حال جان گرفتن است که می‌تواند تهدیدی برای تمام انسان‌ها باشد. مارتین برای نگارش این رمان تا حد زیادی از تاریخ واقعی الهام گرفته است و گفته می‌شود کتابخانۀ بزرگی از تاریخ قرون وسطا دارد و از مکان‌های تاریخی اروپایی زیادی بازدید کرده است.

یاران حلقه (جلد ۱ از ارباب حلقه‌ها)

یاران حلقه (جلد ۱ از ارباب حلقه‌ها)

نویسنده: جی. آر. آر. تالکین

مترجم: رضا علیزاده

انتشارات روزنه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب ارباب حلقه ها یکی از مشهورترین و بهترین رمان های فانتزی و جادوگری است که در سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۵ چاپ شده. داستانی که هم رمان سه گانه اش و هم فیلم های سینمایی اش دنیای فانتزی را متحول کرد. جی.آر.آر تالکین نویسنده و زبان شناس انگلیسی این اثر را طی دوازده سال و در سال های جنگ جهانی نوشته است. در این مجموعه رمان همه با یکدیگر متحد می شوند تا نشانه ای از شر را نابود کنند، و همراه شدن با این رمان، همراه شدن با اوج و فرودهای این مسیر است.

قهرمان اصلی رمان ارباب حلقه‌ها، نشانۀ قهرمان های افسانه ای را ندارد و موجودی معمولی است، اما همین موجود معمولی دنیایش را به شکل شگفت انگیزی متحول می کند.

سنت شکن

سنت شکن

نویسنده: ورونیکا راف

مترجم: هدیه منصورکیایی

موسسه فرهنگی هنری نوروز هنر

اطلاعات بیشتر و خرید

«سنت شکن» نوشته ورونیکا راف، نویسنده امریکایی است. سه‌گانه او، یعنی «سنت‌شکن»، «شورشی» و «هم‌پیمان»، در زمره پرفروش‌ترین کتاب‌های فانتزی دنیاست.

بئاتریس پرایر قهرمان داستان آینده‌ای دور از شهر شیکاگوست؛ شهری از هم پاشیده که به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است. نام هر کدام از این بخش‌ها نماد خصیصه اخلاقی افراد آن بخش است: رک‌گویی (رو راستی)، فداکاری (از خود گذشتگی)، دلیری (شهامت)، رفاقت (صلح طلبی) و هوشیاری (دانش و هوش). هر ساله در یک روز مشخص تمام شانزده‌ساله‌ها باید در آزمون استعدادسنجی شرکت کنند تا بدون توجه به بخشی که در آن به دنیا آمده‌اند بخش جدیدشان را انتخاب کنند.

بئاتریس پرایر شانزده ساله در بخش فداکاری به دنیا آمده است اما خصلت از خودگذشتگی در وجودش نیست. این است که حس می‌کند به آنجا تعلق ندارد. او در آزمون استعدادسنجی شرکت می‌کند ولی نتیجه آزمونش شگفت‌انگیز است. او با سایر تازه‌واردها یک فرق اساسی دارد. او یک «سنت شکن» است. این موضوع می‌تواند زندگی خود او و اطرافیانش را تحت تأثیر قرار دهد و حتی به خطر بیندازد.

‌‌

سنگدل

سنگدل

نویسنده: مریسا مایر

مترجم: رباب پورعسگر

انتشارات هوپا

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب سنگدل (Heartless) نوشته‌ی مریسا مایر در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. نویسنده در این کتاب ما را به سفری در دل ادبیات فانتزی می‌برد. سفری عجیب و غریب، باورنکردنی و پر از ماجراهایی سرگرم‌‌کننده و هیجان‌انگیز.

احتمالا شما هم با داستان آلیس در سرزمین عجایب، نوشته‌ی لوئیس کارول آشنا هستید. داستانی قدیمی که اولین بار در سال ۱۸۶۵ منتشر شد و به یکی از محبوب‌ترین و البته مهم‌ترین داستان‌های جهان تبدیل شده است. آلیس در سرزمین عجایب، ماجرای سفر خیالی دختری به نام آلیس است که به دنبال یک خرگوش، وارد سوراخی در زمین می‌شود و یک تجربه هیجان‌انگیز را پشت سر می‌گذارد.

آلیس در این سفر جادویی با موجودات و شخصیت‌های عجیب و غریب زیادی آشنا می‌شود. یکی از آن‌ها ملکه سرخ است. زنی بی‌رحم و بدجنس که همیشه یک فرمان معروف دارد: سرش را بزنید! اما چه رازی در دل این ملکه سرخ نهفته است که او را به چنین موجود وحشتناکی تبدیل کرده است؟ مریسا مایر در رمان سنگدل به این سوال پاسخ داده است.

گرگ و میش

گرگ و میش

نویسنده: استفنی میر

مترجم: مهدی امینی

سایه گستر

اطلاعات بیشتر و خرید

در این مجموعه، استفنی مِیِر، رمان‌­نویس آمریکایی، ما را با زندگی دختری به نام ایزابلا همراه می‌­کند که از شهر خود مهاجرت کرده و مجبور است در شهر دیگری زندگی جدیدی را آغاز کند. در تلاش برای سازگاری با محیط جدید، ایزابلا با شخص مرموزی آشنا می‌­شود که از قضا خون‌­آشامی صدساله است. تلاش‌­های ایزابلا برای درک دنیای جدیدی که کشف کرده و هم‌­زیستی با موجوداتی که از دنیای شب آمده­‌اند، محتوای این مجموعه است که درون­‌مایه­‌ای عاشقانه و فانتزی دارد. همۀ کتاب­‌های این مجموعه پی‌­درپی رکورد پرفروش­‌ترین کتاب را شکسته‌اند و با فروش ۱۲۰ میلیون نسخه در سراسر جهان و ترجمه به نزدیک ۴۰ زبان، یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شوند.

زمین شکسته (کتاب سوم؛ آسمان سنگی)

زمین شکسته (کتاب سوم؛ آسمان سنگی)

نویسنده: ان. کی. جمیسین

مترجم: مطهره اسلامی

انتشارات کتابسرای تندیس

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب آخرین بخش از مجموعۀ «زمین شکسته» است. در این کتاب پسا آخرالزمانی، ان. کی. جمیسین به کندوکاو اساس دنیای مصیبت‌­زده‌­اش می‌­پردازد و خطاهای این دنیا را جست‌­وجو می‌­کند. در این رمان شخصیت‌ها برای نجات دنیایی که بر مبنای سرکوب ساخته شده است و جلوگیری از سرنگونی آن می‌­جنگند. همۀ این­‌ها باعث شده است که جمیسین نخستین نویسنده‌­ای باشد که برای ۳ سال متوالی جایزۀ بهترین رمان هیوگو را دریافت می‌کند. این کتاب در ایران توسط خانم مطهره اسلامی ترجمه شده و انتشارات کتابسرای تندیس آن را به چاپ رسانده است.

نام باد

نام باد

نویسنده: پاتریک راتفوس

مترجم: مریم رفیعی

انتشارات بهنام

اطلاعات بیشتر و خرید

این رمان که در لیست بهترین رمان های فانتزی و جادوگری تایمز قرار دارد، به عنوان اولین قسمت از مجموعۀ «تاریخچه شاه­کش» توسط پاتریک راتفوس نوشته شده است. این رمان داستان مرد جوانی است که از موهبت جادوگری برخوردار است ولی به مرور به بدنام‌­ترین جادوگری که دنیا به خود دیده مبدل می‌­شود. روایت این کتاب بسیار جذاب و پر از جزئیاتی راجع به دوران کودکی او در میان گروهی از دوره­‌گردان، سال‌­هایی از عمر او که به عنوان یک یتیم در شهری جرم­‌خیز سپری شد، ماجرای تلاش جسورانه و گستاخانه اما موفق او برای ورود به مدرسۀ جادوگری و زندگی او به عنوان یک فراری پس از قتل یک پادشاه است که در ادبیات معاصر بی‌نظیر است. این کتاب در ایران توسط خانم مریم رفیعی ترجمه شده و انتشارات بهنام آن را به چاپ رسانده است.

عطش مبارزه: زاغ مقلد

عطش مبارزه: زاغ مقلد

نویسنده: سوزان کالینز

مترجم: شبنم سعادت

انتشارات افراز

اطلاعات بیشتر و خرید

آیا می‌توانی به تنهایی در دنیایی وحشی دوام بیاوری و زنده بمانی؟ آن هم وقتی می‌دانی همه می‌­خواهند حتا فردا صبح را نبینی. ممکن است نام این مجموعه را با عنوان «بازی‌­های گرسنگی» نیز شنیده باشید. این مجموعه که سه­‌گانه‌­ای است به قلم سوزان کالینز، فانتزی­‌ای با محوریت شخصیت دختری به نام کتنیس است. کاپیتول هر ساله هر ۱۲ منطقۀ تحت حکومت خود را مجبور می­‌کند تا یک دختر و یک پسر را برای شرکت در مسابقه‌­ای به شهر پر زرق و برق بفرستند؛ مسابقه­‌ای که در تلویزیون زنده پخش می‌­شود و شرکت‌کنندگان تا سرحد مرگ می­‌جنگند و کسی از میدان زنده بیرون نمی­‌آید به جز آخرین نفری که زنده بماند.

یک مجموعه فیلم مشهور نیز با اقتباس از این رمان­ ها ساخته شده که توانسته است به مدت ۴ هفته در رتبۀ اول باکس آفیس آمریکا باقی بماند. این مجموعه در ایران نیز توسط چندین نفر ترجمه شده و انتشارات مختلفی آن را چاپ کرده­‌اند که با جست‌­وجویی ساده می‌توانید آن­ها را پیدا کنید.

آتش و خون

آتش و خون

نویسنده: جورج آر.آر. مارتین

مترجم: هادی امینی

انتشارات چترنگ

اطلاعات بیشتر و خرید

بینندگان حرفه‌‌ای سریال‌‌های مطرح جهان می‌‌دانند که سریال «بازی تاج و تخت» محصول شبکه‌‌ی HBO، برگرفته از رمان «نغمه‌‌ی آتش و یخ» جورج آر. آر. مارتین بود. زمانی که قرار بود این سریال به اتمام برسد، خبری از نویسنده‌‌ی این رمان منتشر شد. این خبر حاوی این نکته بوده که مارتین کتاب دیگری برگرفته از همان داستان اما با بازگشت به حدود سیصد سال قبل از ماجراهای سریال و رمان «نغمه‌‌ی آتش و یخ» را با نام «آتش و خون» روانه‌‌ی بازار خواهد نمود.

محوریت کتاب «نغمه‌‌ی آتش و یخ» مارتین، روی جدال بر سر تاج و تختی بود که خاندان‌‌های مختلف از تارگرین‌‌ها، استارک‌‌ها، لنیسترها و حتی وایت‌‌واکرها در پی تصاحب آن بودند. با این حال، رمان آتش و خون مارتین، محوریت خود را بر تاریخچه‌‌ی خاندان تارگرین (به‌عنوان وارثان برحق تاج و تخت) قرار داده است. وقایع کتاب آتش و خون حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال پیش از آغاز ماجراهای سریال «بازی تاج و تخت» را در برمی‌‌گیرد. تارگرین‌‌ها اولین خانواده پس از اتحاد وستروس بودند و فرمانروایی آن‌‌ها تا مدت‌‌ها بر وستروس باقی ماند. در این رمان خواننده، با ظهور و سقوط خانواده‌‌ای همراه می‌‌شود که پایه‌‌ی اصلی وستروس را بنیان نهاد.

بخش‌هایی از این یادداشت را مبارکه مرتضوی، نویسنده‌ی مهمان وبلاگ طاقچه نوشته بود.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

74,501 بازدید
برچسب ها

Avatar

مهمان


اشتراک گذاری یادداشت
3.4 9 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
9 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه