لوگو طاقچه
کتاب هایی برای تقویت هوش کودک

کتاب هایی برای تقویت هوش کودک

12,265 بازدید

این یک دغدغه مشترک میان تمام والدین است که ای کاش کودکشان با یک دفترچه راهنما متولد می‌شد. دفترچه‌ای که همه‌چیز را درباره بچه‌ها گفته باشد و کار پدر و مادر را هم راحت‌تر کند. اما افسوس که قرار است برنامه متفاوتی در پیش داشته باشیم. قرار است خودمان را در دنیایی از کتاب‌های مختلف تربیتی غرق کنیم. گفته‌های کتاب‌ها را روی بچه‌ها پیاده کنیم، با روش آزمون و خطا جلو برویم و البته در نهایت دریابیم که کودک ما، موجودی منحصربه‌فرد است. ما می‌توانیم کلیات را از کتاب‌های بزرگ جهان دریابیم اما باید آن را برای فرزند خودمان به صورت خاص، شخصی‌سازی کنیم. در این میان، موضوع هوش نوزادان و کودکان، موضوعی است که در ذهن همه والدین بسیار پررنگ است و خوب است درباره روش‌های تقویت هوش نوزادان بدانیم. به همین خاطر در ادامه کتاب هایی برای تقویت هوش کودک معرفی خواهیم کرد.

آیا هوش، فقط آی‌کیو IQ است؟

همه ما با شنیدن کلمه هوش به یاد آی‌کیو می‌افتیم. آی‌کیو (Intelligence Quotient) یا بهره هوشی، در حقیقت روشی است که برای سنجش هوش انسان به‌کار می‌رود و آن را به اشتباه ضریب هوشی نیز می‌نامند. هرچند برای اینکه بتوان بهره هوشی را به دست آورد، باید تست‌ها و آزمون‌های بسیاری را گذراند، اما تعریف بهره هوشی برای ما، عموما در توانایی ما در انجام اعمال خارق‌العاده ریاضی خلاصه می‌شود. یا به عبارت دیگر، این همان چیزی است که والدین از کودکانشان انتظار دارند. خوب است بدانیم که امروزه دسته‌بندی انواع هوش، بسیار فراتر از فقط آی‌کیو است و ما نیز در این مطلب، کتاب هایی برای تقویت انواع هوش کودک در نظر گرفته‌ایم.

اگر مشتاقید با هوش هیجانی در کودکان و بزرگسالان آشنا شوید پیشنهاد میکنیم یادداشت «کتاب هوش هیجانی» را هم بخوانید.

نظریه هوش گاردنر

هوش توانایی بالقوه عقلانی است که ما با آن به دنیا می‌آییم و در عمل، با تعریف بالا، احتمالا تغییر دادن آن بسیار دشوار است. اما هاوارد گاردنر، روانشناس و استاد دانشگاه هاروارد با نظریه جدیدی که مطرح کرد، تمام تعاریف قبلی را بهم ریخت. او بیان کرد که همه آدم‌ها دارای انواع مختلفی از هوش هستند و نباید تنها بهره هوشی را به عنوان هوش فرد در نظر گرفت. بلکه باید تمام هوش‌های چندگانه مانند هوش موسیقیایی، هوش درون‌فردی، هوش برون‌فردی، هوش تصویری-فضایی، هوش جسمی-حرکتی، هوش کلامی-زبانی و هوش طبیعت‌گرا را نیز در نظر داشت.

کودکان، معادنی گرانبها

ما می‌توانیم کودکان را به چشم معادنی ببینیم که پر از سنگ‌های ارزشمند و قیمتی هستند. این سنگ‌های ارزشمند فقط با تربیت بیرون می‌آیند و این کار ما به عنوان بزرگسالان است که دریابیم که بچه‌ها چه استعدادی دارند و به آن‌ها کمک کنیم تا آن را پرورش بدهند. برای اینکار کتاب های تربیتی می‌توانند راهنمای مفیدی باشند و ما در این یادداشت تعدادی کتاب برای تقویت هوش کودک به شما معرفی می‌کنیم، شما هم تجربه‌های خودتان را بیان کنید و در غنای این لیست به ما کمک کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

کلیدهای کشف و پرورش؛ هشت هوش در کودکان

کلیدهای کشف و پرورش؛ هشت هوش در کودکان

نویسنده: کیتی کوک

مترجم: الهام محمدپور

انتشارات صابرین

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب، یکی از کتاب‌های مجموعه کلیدهای تربیت برای کودکان و نوجوانان است. در این کتاب می‌توانید همان نظریه هوش‌های چندگانه را که درباره آن صحبت کردیم، بخوانید و با کمک راهنمایی‌هایی که در کتاب آمده است، هوش مخصوص کودک خود را بیابید و به فرزندتان در پرورش آن کمک کنید.

کلیدهای پرورش هوش اخلاقی در کودکان و نوجوانان

کلیدهای پرورش هوش اخلاقی در کودکان و نوجوانان

نویسنده: میشل بربا

مترجم: فرناز فرود

انتشارات صابرین

اطلاعات بیشتر و خرید

هوش اخلاقی یکی از انواع هوش است و یکی از همان عناصر گمشده دنیای امروز است. خشونت روزبه‌روز بیشتر می‌شود و تقلب و دروغ به عنوان ارزش شناخته می‌شوند. برای اینکه کودکان و نوجوانان ما بتوانند خود را از این بحران‌ها حفظ کنند، ارزش‌های صحیحی برای خود بسازند و زندگیشان را براساس اصول اخلاقی پیش ببرند، به کمک ما احتیاج دارند. این کتاب، همان راهنمایی است که برای اینکار به آن نیاز داریم.

کلیدهای پرورش هوش عاطفی در کودکان و نوجوانان

کلیدهای پرورش هوش عاطفی در کودکان و نوجوانان

نویسنده: جون دکلر

مترجم: فرناز فرود

انتشارات صابرین

اطلاعات بیشتر و خرید

دنیا در حال تغییر و تحول مداوم است و کودکان نیز از آن مستثنی نیستند. اما آنچه که مهم است در این تغییرات شناخته شود و به آن اهمیت کافی داده شود، پرورش هوش عاطفی است. به این ترتیب، می‌توانیم از بسیاری از مشکلاتی که در اثر نشناختن یا اشتباه در تشخیص عواطف و هیجانات به وجود می‌آید، جلوگیری کنیم.

بازی برای کودک نوپا

بازی برای کودک نوپا

نویسنده: آتمن مک‌کی

مترجم: وحید توکل صدیقی

انتشارات صابرین

اطلاعات بیشتر و خرید

هیچ‌چیز بهتر از بازی به کودکان نمی‌آموزد. ما ممکن است بازی کردن را یک فعالیت بیهوده بدانیم، اما در مورد کودکان، این فعالیت، می‌تواند به مفیدترین فعالیتشان بدل شود و هرآنچه را که دوست داریم به کودک یاد بدهیم، به آن‌ها بیاموزد. اگر برایتان سوال است که با کودکان نوپا چه بازی‌هایی می‌توان انجام داد، کتاب بازی برای کودک نوپا را بخوانید. این اثر به این نیاز شما پاسخ می‌دهد.

کلیدهای خلاقیت هنری در کودکان و نوجوانان

کلیدهای خلاقیت هنری در کودکان و نوجوانان

نویسنده: سالی وارنر

مترجم: اکرم قیطاسی

انتشارات صابرین

اطلاعات بیشتر و خرید

خلاقیت یکی دیگر از استعدادهایی است که ما گاه از روی ناآگاهی نادیده می‌گیریم و یا آن را سرکوب می‌کنیم. امروزه انسان‌هایی موفقند که می‌توانند خلاق باشند و ایده‌های خلاقانه‌شان را عملی کنند. کودکان منابع خلاقیتند و با احترامی که از جانب ما دریافت می‌کنند، می‌توانند قوه خلاقه وجودشان را پرورش دهند. کتاب کلیدهای پرورش خلاقیت هنری در کودکان و نوجوانان، کتابی است برای تمام والدین و مربیانی که ارزش این استعداد را درک کرده‌اند.

ارزش‌های زندگی

ما به نابغه نیاز نداریم، ما به کودکانی نیاز داریم که درک بالایی داشته باشند، بتوانند دربرابر سختی‌ها و چالش‌ها درست واکنش نشان دهد. دنیایی که با کمبود ارزش‌های اساسی زندگی روبه‌روست، هیچ جای امیدواری باقی نمی‌گذارد. اما ما می‌توانیم با کمک فعالیت‌هایی که در کتاب ارزش‌های زندگی طرح شده است، تمام این ارزش‌ها را به کودکان بیاموزیم و امیدوار باشیم که نسل آینده، نسلی متفاوت و با احساس مسئولیت باشد. اگر مربی کودک هستید، به هیچ وجه از این کتاب ارزشمند برای تقویت هوش کودک غافل نشوید.

راهکارهای پرورش معنویت

راهکارهای پرورش معنویت در کودکان و نوجوانان، کتابی ارزشمند با فعالیت‌هایی ساده اما عمیق است. فعالیت‌هایی که هرکدام یک مفهوم ساده را به کودکان ما می‌آموزند. مفاهیمی که بچه‌ها در مدرسه یاد نمی‌گیرند و به این ترتیب، باید در مکانی دیگرآن‌ها را بیاموزند.

یک نگاه کلی و چند کتاب دیگر برای تقویت هوش کودک

بخش عمده‌ای از فعالیت‌هایی که به عنوان تربیت کودک انجام می‌دهیم، در حقیقت همان رفتاری است که خودمان آموخته‌ایم. اما ما همیشه می‌توانیم رشد کنیم، پیشرفت داشته باشیم و بهتر شویم. رشد ما به رشد کودکانمان هم کمک می‌کند و ارتباطی را که میانمان وجود دارد، عمق می‌بخشد. پس خوب است از خواندن کتاب‌هایی مانند شادترین کودک محله، مادر کافی، ارتباط بدون خشونت (زبان زندگی) و پنج زبان عشق کودکان غافل نشویم.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

12,265 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
2.5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه