لوگو طاقچه
کتاب همچون درمان

کتاب همچون درمان

448 بازدید

از بعضی از کرم کتاب‌ها اگر سوال کنید که چرا کتاب می‌خوانند، شاید جوابی قانع‌کننده برای شما نداشته باشند. خیلی‌ها هم دست به دامن پاسخ‌های کلیشه‌ای می‌شوند. راستش برای بعضی‌ها کتاب‌خواندن حس خوب دارد، گاهی به کتاب خواندن پناه می‌برند و از خواندن کتاب‌ها لذت می‌برند. برای آن‌ها کتاب همچون درمان است! در این یادداشت وبلاگ طاقچه سراغ پیدا کردن لیستی از کتاب‌هایی رفتیم که موضوعشان کتاب است و یا یک کرم کتاب واقعی در میان شخصیت‌های اصلی آن وجود دارد!

‌‫ظرافت جوجه تیغی

‌‫ظرافت جوجه تیغی

نویسنده: موریل باربری

مترجم: مرتضی کلانتریان

انتشارات آگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

خانم میشل زنی میانسال و سرایدار یک آپاراتمان در پاریس است. آپارتمانی که در آن همه ساکنان ثروتمند، تحصیل‌کرده و پرقدرت و نفوذ هستند. در این آپارتمان کسی باورش نمی‌شود که سرایدارشان، کسی که هرروز راه‌پله‌ها را تمیز می‌کند و مسئول کارهای اجرایی آپارتمان است، زنی که اغلب ساکت است و انگار که در ذهنش هیچ چیز نمی‌گذرد، کتاب‌خوان‌ترین ساکن آپارتمان است! خانم میشل یک کتاب‌خوان معمولی هم نیست، سبک و سلیقه مطالعاتی خاصی دارد و از هنر و نقد هنری هم سر در می‌آورد.

ماجرای ظرافت جوجه‌تیغی اما همین نیست. در این کتاب پالوما، دختر ۱۲ ساله‌ای هم هست. پالوما با خانواده‌اش تفاوت عقیده دارد. در ۱۲ سالگی پیرو پوچ‌گرایی است و هدف عجیبی دارد. پالوما در این داستان تنها کسی است که می‌تواند خانم میشل را واقعا بشناسد و شخصیتش را کشف کند. خانم میشل و پالوما در طول این داستان در کنار هم بزرگ‌تر می‌شوند و در کنار هم تجربه‌های متفاوتی را به دست می‌اورند و این دوستی نامتعارف را هر دو مدیون حلقه‌ی پیوند دهنده میانشان، یعنی «کتاب» هستند!

سبکی تحمل ‌ناپذیر هستی ( بار هستی )

سبکی تحمل ‌ناپذیر هستی ( بار هستی )

نویسنده: میلان کوندرا

مترجم: حسین کاظمی‌یزدی

نیکو نشر

اطلاعات بیشتر و خرید

خانم میشل و پالوما را «کتاب‌ها» به هم پیوند دادند، همانطور که ترزا و توماس را در کتاب سبکی تحمل‌ناپذیر هستی به هم نزدیک کرد. توماس پزشک ساکن پراگ بود و ترزا پیش‌خدمتی دهاتی (تعبیر توماس برای توصیف ترزا در متن کتاب). وقتی برای اولین بار ترزا از قطار پیاده شد، یک جلد «آناکارنینا» در دست داشت. ترزا «عاشق این بود که با کتابی زیر بغل در خیابان قدم بزند. کتاب زیر بغل او به اندازه‌ی عصای در دست شیک‌پوشان صد سال پیش برای او اهمیت داشت و او را از دیگران متمایز می‌کرد». «از نظر ترزا، کتاب نشانه‌ی نوعی برادری پنهان است». در سبکی تحمل‌ناپذیر هستی فلسفه و نگاه میلان کوندرا به زندگی را در قالب داستانی جذاب و پرکشش می‌خوانیم.

گفتنی است این کتاب در ایران با عنوان بار هستی نیز شناخته می‌شود.

تولستوی و مبل بنفش

تولستوی و مبل بنفش

نویسنده: نینا سنکویچ

مترجم: لیلا کرد

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

وقتی عزیزی را از دست می‌دهیم، هر کدام از ما راهی و روشی را برای کم کردن رنج ناشی از فقدان در پیش می‌گیریم. نینا پس از مرگ خواهرش به کتاب‌ها پناه برد. او تصمیم گرفت به مدت یک سال هرروز یک کتاب را بخواند و برای آن یک مرور و نقد و بررسی در وبلاگ شخصیش بنویسد. برای این کار مجبور بود از محل کارش خارج شود و کمی مسئولیت‌های خانه را با همسرش تقسیم کند. از طرفی هم مجبور بود قید کتاب‌های طولانی را بزند. نینا با اینکارش انگار می‌خواست به جای خواهرش آن‌ماری هم کتاب بخواند.

تولستوی و مبل بنفش خواندنش فراتر از خواندن یک کتاب است. وقتی این کتاب را می‌خوانیم با کتاب‌های زیادی آشنا می‌شویم. انگار که کتابی بخوانیم که از دلش بتوانیم یک لیست خرید کتاب در بیاوریم.

کتابخانه نیمه شب

کتابخانه نیمه شب

نویسنده: مت هیگ

مترجم: محمدصالح نورانی‌زاده

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

جمله‌ی خیلی کلیشه‌ای «زندگی ما مانند یک کتاب است» را حتما شنیده‌اید. اما همین جمله‌ی کلیشه‌ای ایده‌ی کتاب «کتابخانه‌ی نیمه شب» است. تنها ارتباط این کتاب با موضوع این یادداشت هم در این است که زندگی هر کدام از ما می‌تواند بسته به نوع انتخاب‌هایمان، یک کتاب جداگانه با کلی ماجرای متفاوت باشد!

نورا سید احساس بیهودگی می‌کند. گربه‌اش مرده، برادرش به نظر می‌رسد از او خوشش نمی‌آید و با تازگی هم از محل کارش اخراج شده. انگار که هیچ‌کس به نورا نیاز ندارد! یک روز عصر تصمیم می‌گیرد خودش را از بین ببرد. اما به جای اینکه بمیرد، وارد کتابخانه‌ای می‌شود که در هر قسمتش سرنوشتش را در ازای انتخاب‌های متفاوتش، می‌تواند مشاهده کند. امکان‌های مختلف برای سرنوشت و زندگیش، بیشمارند. نورایی که ستاره راک می‌شود، نورایی که مدال المپیک دریافت می‌کند، در بعضی از ورژن‌ها مادر است، در بعضی‌ها همسر و در بعضی‌ها پدر و مادر ندارد و یتیم است. بعضی از ورژن‌های نورا محبوب و دوست‌داشتنی در جمع است و در بعضی ورژن‌ها چندان خواستنی نیست. تنها کاری که لازم است نورا انجام دهد این است که یکی از کتاب‌ها را باز کند و آن را انتخاب کند. اینجا مساله سختیِ انتخاب است. سختی انتخاب آن هم بر اساس چند دقیقه و چند برش از صحنه‌های آن.

سایه‌ی باد

سایه‌ی باد

نویسنده: کارلوس روئیت ثافون

مترجم: علی صنعوی

نشر نیماژ

اطلاعات بیشتر و خرید

سایه باد داستان کتابی به نام «سایه باد» است. داستان از آنجایی شروع می‌شود که پدر و پسری به گورستان کتاب‌های فراموش شده می‌روند، جایی که «سایه باد» نگه‌داری می‌شود. پدر به پسرش این کتاب را می‌دهد. کتابی که خودش سال‌ها قبل آن را خوانده و اسم پسرش را هم حتی از روی شخصیت اصلی همین کتاب انتخاب می‌کند. ماجرای این کتاب، عشق میان ژولین و پنه‌لوپه است که در عین زیبایی، غم‌انگیز و پر از فراز و نشیب است.

باشگاه کتابخوانی جین آستین

باشگاه کتابخوانی جین آستین

نویسنده: کارن جوی فاولر

مترجم: ثنا نصاری

نشر نیماژ

اطلاعات بیشتر و خرید

یک روز ایده‌ی برگزاری جلسات جین آستین خوانی و راه دادن جین آستین به زندگی امروز، به ذهن جوسلین، زنی مستقل و مجرد در ابتدای دهه پنجم زندگی، می‌رسد. باشگاه کتابخوانی متشکل از پنج زن و یک مرد به زودی در یکی از شهرهای کالیفرنیا، جلسات جدی و در عین حال مفرح، دوستانه و در عین حال پرتنش خود را آغاز می‌کند. رمان «باشگاه کتابخوانی جین آستین»، ما را هم‌زمان به دنیای بریتانیای قرن هیجده و آمریکای عصر حاضر می‌برد. مشابهت‌های ناگزیری که بین زندگی شخصیت‌های رمان‌های آستین و شخصیت‌های رمان پیش رو وجود دارد، گاه جهت زندگی آنها را تغییر می‌دهد. باشگاه کتابخوانی جین آستین رمانی است در ستایش رمان، کتابی در ستایش کتاب.

زندگی داستانی ای. جی فیکری

زندگی داستانی ای. جی فیکری

نویسنده: گابریل زوین

مترجم: لیلا کرد

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

مرد میانسال کتابفروش همسرش را از دست داده و به خاطر این فقدان، ارتباطش را با همه دنیا قطع می‌کند. اما روزی در کتابفروشیش صدای گریه‌ی کودکی را می‌شنود. دختربچه‌ای که سر راه گذاشته شده، برای کتابفروش امید به ارمغان می‌آورد. دخترک بزرگ می‌شود و کم کم معلوم می‌شود که حسابی به کتاب‌خواندن و نویسندگی علاقه دارد و پدرخوانده‌اش برایش لیستی از کتاب‌هایی که باید بخواند، تهیه می‌کند. ما هم در هر بخش از این کتاب با یکی از کتاب‌های لیست کتابفروش آشنا می‌شویم. احتمالا بعد از خواندن این کتاب هم مانند کتاب تولستوی و مبل بنفش، شما یک لیست بلند بالا از کتاب‌هایی که باید برای خودتان تهیه کنید، پیدا می‌کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

448 بازدید
برچسب ها

Avatar

صبا محبی


اشتراک گذاری یادداشت
5 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه