لوگو طاقچه
کتاب هایی برای نوجوانان ۱۴ تا ۱۶ سال

کتاب‌هایی برای نوجوان‌های ۱۴ تا ۱۶ ساله

186,235 بازدید

چهارده سالگی سن خاصی است. سنی که یک کودک به یک نوجوان تمام عیار تبدیل شده است و اتفاقا سال‌های آخر نوجوانی را هم می‌گذراند. ذهنش حسابی مشغول است که آینده‌اش باید چطور باشد و چه کارهایی از دستش برمی‌آید و … یک نوجوان که در این سن است نیاز به راهنمایی دارد که بداند او چه مشکلاتی دارد و در حل مسئله‌هایش به او کمک کند. یک نوجوان به راهنمایی نیاز دارد که احساساتش را بشناسد و تجربیاتی مانند تجربیات او داشته باشد تا بتواند به او در مسیری که قرار دارد، کمک کند. کتاب‌ها می‌توانند راهنمای خوبی باشند. به دنیای نوجوان‌ها سرک می‌کشند. حرفشان را می‌فهمند و کمکشان می‌کنند تا قدرت مشاهده و تحلیل را در وجودشان بالا ببرند. اما سوال اصلی این است که چه کتاب هایی برای نوجوان ۱۴ تا ۱۶ ساله مناسب است؟

پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به یادداشت‌های زیر هم بیندازید:

سایه های میان ما

سایه های میان ما

نویسنده: تریشیا لونسلر

مترجم: سمر میرزاخانی نافچی

نشر افرا

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب سایه‌های میان ما اثر تریشیا لونسلر، نویسنده‌ی پرفروش نیویورک تایمز است. این فانتزی عاشقانه و هیجان‌انگیز، با آفریدن جهانی جادویی، داستانی جذاب و خواندنی در باب دوگانه‌ی عشق و قدرت خلق می‌کند. این داستان که ترکیبی از ژانر فانتزی و معمایی محسوب می‌شود، داستان دختری جوان و جاه‌طلب به نام الساندرا را روایت می‌کند که برای تصاحب پادشاهی، بازی خطرناک اما عاشقانه‌ای را با پادشاه سایه‌ها شروع می‌کند.
لونسلر که با داستان‌هایش تمام خوانندگان کوچک و بزرگ را سرگرم می‌کند، با رمان سایه‌های میان ما، خوانندگان را به سفری به دربار سلطنتی پرهیجانی دعوت می‌کند که توسط شخصیتی به نام الساندرا رهبری می‌شود. الساندرا فردی بی‌رحم و بااعتمادبه‌نفس است که اصلی‌ترین هدفش این است که پادشاه سایه را سرنگون کرده و خودش به‌عنوان ملکه، تاج و تخت را برباید. توانایی‌های اسرارآمیز و اسرار تاریک پادشاه، اشتیاق او به حکومت را پیچیده می‌کند، که همه‌ی این موضوعات، باعث ایجاد یک داستان عاشقانه‌ی سوزان و غیرقابل پیش‌بینی می‌شود.

به‌طور کلی، کتاب سایه‌های میان ما اثر تریشیا لونسلر، یک رمان اعتیادآور است که به‌سختی می‌توان از آن دست کشید. این داستان مملو از نقشه‌ها و دسیسه‌های سلطنتی به همراه توصیف‌های جذاب و دقیق است که تمام خوانندگان را مجذوب خود می‌کند.

رویای دویدن

رویای دویدن

نویسنده: وندلین ون‌درانِن

مترجم: آناهیتا حضرتی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

شاید نوجوان‌ها همه این مشکل را داشته باشند: همه آن‌ها را به چشم موجوداتی می‌بینند که قدرت و توانایی ندارند و مزاحم و سرکشند. اما حقیقت چیز دیگری است. آن‌ها موجوداتی توانمند هستند که به هرچیزی که اراده می‌کنند، می‌رسند! اگر برایتان سوال است که چطور؟ کتاب رویای دویدن را بخوانید.

بادام

بادام

نویسنده: وون پیونگ سون

مترجم: مریم بردبار

انتشارات کتیبه پارسی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب بادام رمانی از وون پیونگ سون رمان‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان اهل کره‌ی جنوبی است. «بادام» داستان پسر نوجوانی مبتلا به بیماری آلکسی تایمیا است. او درکی از احساسات معمول انسانی همچون خشم، ناراحتی و خوش‌حالی ندارد و درنتیجه نمی‌تواند واکنش مناسبی نسبت به اتفاقات اطرافش نشان دهد. اوضاع زمانی پیچیده‌تر می‌شود که حادثه‌ای تلخ رخ می‌دهد و نوجوان بیمار داستان باید با این فاجعه کنار بیاید. خواندن این رمانِ جذاب، الهام‌بخش و امیدوارکننده است.

این کتاب را ممنوع کنید

این کتاب را ممنوع کنید

نویسنده: اَلِن گرتز

مترجم: سارا عاشوری

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

یک داستان آشنا از ممنوع شدن کتاب‌ها و داستان‌ها و چیزهای مورد علاقه‌مان! می‌دانید وقتی کتابی که از قضا کتاب مورد علاقه ماست، ممنوع می‌شود و تمام نسخه‌هایش را از کتابخانه جمع می‌کنند، باید چه کرد؟ این دقیقا همان مشکلی بود که ایمی‌آن باید حلش می‌کرد! او باید کتاب مورد علاقه‌اش را به کتابخانه مدرسه برمی‌گرداند.

بخشنده

بخشنده

نویسنده: لوئیس لوری

مترجم: کیوان عبیدی آشتیانی

نشر کتاب چ

اطلاعات بیشتر و خرید

زندگی کردن در دنیایی که همه چیزش ایده‌آل و منظم به نظر می‌رسد چطور است؟ حتی اگر این نظم به بهای از دست دادن تمام حق انتخاب‌ها باشد؟ دنیایی که لوئیس لوری در چهارگانه بخشنده به تصویر کشیده است، چنین دنیایی است. اما حتما می‌دانید که در همین دنیا هم آدم‌های پیدا می‌شوند که نمی‌توانند وضع موجود را تحمل کنند و این ممکن است برایشان حسابی خطرناک باشد…!

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

اعجوبه

اعجوبه

نویسنده: آر. جی. پالاسیو

مترجم: فرح بهبهانی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

نوجوان بودن، به مدرسه رفتن و سروکله زدن با آدم‌ها و دانش‌آموزان سخت است. اما اگر صورتی غیرطبیعی، یا به عبارت بهتر، زشت و وحشتناک داشته باشیم، تمام اینکارها سخت‌تر هم می‌شود! این داستان آگوست پولمن است. همان اعجوبه‌ای که به خاطر صورت وحشتناکش به مدرسه نرفته بود و حالا که در سن یازده‌سالگی تصمیم گرفته مدرسه را آغاز کند، فقط یک خواسته دارد: او را به چشم یک موجود عادی ببینند!

استفان چوبسکی (Stephen Chbosky) در سال ۲۰۱۷ فیلمی به نام wonder با اقتباس از این کتاب ساخت که با بازی جولیا رابرتز ()، اوون ویلسون () و جیکوب ترمبلی () به روی صحنه رفت و خوش درخشید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

هری پاتر و سنگ جادو

کم پیدا می‌شود کسی از دنیای فانتزی لذت ببرد و اسم این پسرک عینکی لاغر با زخم صاعقه‌مانند روی پیشانی‌اش را نشنیده باشد. اتفاقی که با منتشر شدن این مجموعه جذاب در جهان رخ داد این بود که دنیا به دو دسته جادوگرها و ماگل‌ها (مشنگ‌ها) تبدیل شد. آدم‌هایی زیادی بودند که شب‌ها همراه با هری بیدار ماندند و توی قلعه هاگوارتز پرسه زدند. با استادها خوش و بش کردند و از موجودات ترسناک و عجیب‌غریب جنگل ممنوع فرار کردند. آدم‌های زیادی همراه با هری جنگیدند و با جادوگر شرور دوران، لرد ولدمورت، مبارزه کردند. اگر دوست دارید تجربه متفاوتی از تمام تجربه‌هایی که داشتید، به دست بیاورید، این اثر از نویسنده کتاب هری پاتر بهترین انتخاب شما است.

بخشی از کتاب صوتی هری پاتر و سنگ جادو را بشنوید.

هری پاتر و سنگ جادو جی.کی. رولینگ

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

غبار اتمی

دنیایی که نوجوان‌های امروز ما در آن زندگی می‌کنند دنیایی است که در آن جنگ بیداد می‌کند. هر روز یک گوشه از دنیا در آتش جنگ می‌سوزد و آدم‌های زیادی را هم درگیر خود می‌کند. هیچ چیز در جنگ نیست که جذاب باشد. اما با اینحال تماشای آن از تلویزیون و از پشت پی‌اس‌فور و بازی‌های کامپیوتری شاید جذاب به نظر برسد. غبار اتمی، قیافه واقعی جنگ را به نوجوان‌ها نشان می‌دهد. آنچه در پشت ظاهر فریبنده تفنگ به دست گرفتن پنهان شده و حقیقتی که نابودی از سر و رویش می‌بارد.

یه چیزی بگو

یه چیزی بگو

نویسنده: لاوری هالس اندرسن

مترجم: حمیدرضا صدر

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

تجاوز وحشتناک است. از آن وحشتناک‌تر زمانی است که چنین اتفاقی برای آدم رخ دهد و ندانیم باید چه کار کنیم. ترس وجودمان را دربرمی‌گیرد و نگاه‌های قضاوت‌کننده اطرافیان می‌تواند فلجمان کند. دوستی‌ها ممکن است نابود شوند و خلاصه هیچ چیز شکل و شمایل سابقش را ندارد. اینطور وقت‌ها خواندن تجربه‌های مشترک می‌تواند ما را آرام کند و راه را نشانمان بدهد. این کتاب که با دو نام ترجمه شده است، درباره همین تجربه است و خواندنش، برای همه، نه فقط نوجوان‌ها، واجب است.

راستی کتاب آوا در آینه اولین کتاب تالیفی فارسی با این موضوع برای نوجوان‌ها است. پیشنهاد می‌کنیم از خواندن آن هم غافل نشوید!

تن‌تن و کتاب‌های کمیک

خیلی از نوجوان‌ها توی این سن، عاشق کتاب‌های کمیک هستند. آن‌ها دوست دارند ماجراجویی‌های ابرقهرمان‌هایشان را با تصاویر جذاب، قاب به قاب دنبال کنند. تن‌تن، همان خبرنگار بلژیکی که همراه با سگش میلو (برفی) و دوست ناخدایش، کاپیتان هادوک، دنبال ماجراجویی‌های بسیار است، یکی از این نمونه‌های عالی کمیک است. با اینحال کتاب‌های کمیک دیگری هم داریم که می‌توانید در طاقچه جستجویشان کنید و بخوانید.

زنجیره‌ی دروغ

زنجیره‌ی دروغ

نویسنده: بورلی نایدو

مترجم: شهلا انتظاریان

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

گروه‌های دوستی و حس تعلق داشتن به یک گروه، یکی از ویژگی‌های بارز سن نوجوانی است. بچه‌ها با قرار گرفتن در یک گروه انرژی بی‌حد و حصرشان را در مسیرهای مختلف قرار می‌دهند. اگراین گروه دوستی، محیطی امن برای بچه‌ها باشد، خیال پدر و مادرها هم راحت می‌شود. اما گاهی اوقات بچه‌ها در گروه‌های دوستانه‌ای گیر می‌افتند و یادشان می‌رود که کلمه‌ای مانند «نه!» هم توی دایره لغاتشان وجود دارد. اینطور وقت‌ها از چه راهی می‌توانیم به بچه‌ها کمک کنیم؟

وسط ناکجاآباد

وسط ناکجاآباد

نویسنده: جولی تی لامانا

مترجم: آرزو قلی‌زاده

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

آدم‌ها فقط یکبار در تمام عمرشان تولد ده سالگی دارند و به همین خاطر هم نباید بگذارند این تولد به هیچ قیمتی خراب شود. حتی اگر از یک طوفان وحشتناک خبر داشته باشند. دنیای آرمانی، درست روز جشن تولد ده سالگی‌اش با این طوفان بهم می‌ریزد و اعضای خانواده‌اش را هم گم می‌کند. حالا چطور باید دوام بیاورد؟

کتاب وحشی

کتاب وحشی

نویسنده: خوان بیورو

مترجم: سارا یوسفی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب وحشی آخرین کتابی است که در این یادداشت معرفی می‌کنیم. هرچند فهرست کتاب‌های خوب تمام نشدنی است و شما هم می‌توانید آن را کامل کنید! و اما این داستان جذاب از یک تابستان می‌گوید. تابستانی که خوان مجبور است با عموی پیر و عجیب‌غریبش سر کند. حداقل خوبی که این عمو دارد این است که خانه‌اش یک کتابخانه درست و حسابی است و البته ماندن در این کتابخانه مجانی نیست. خوان باید ماموریتی را برای عمو به انجام برساند. پیدا کردن کتاب وحشی!

دختری که به اعماق دریا افتاد

دختری که به اعماق دریا افتاد

نویسنده: اکسی اوه

مترجم: کیمیا فضایی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب دختری که به اعماق دریا افتاد از اکسی اوه یک رمان تخیلی مناسب نوجوانان و جوانان است که برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است. اکسی اوه در این کتاب با الهام گرفتن از افسانه‌ای کره‌ای داستان زندگی دختری به نام مینا را روایت می‌کند که سرزمین مادری‌اش دچار نفرین خدای دریا شده است. این رمان تا به امروز با استقبال زیادی روبه‌رو بوده و به زبان‌‌های مختلفی از جمله روسی، عربی، پرتغالی و فارسی ترجمه شده است.

این لیست را ادامه بدهید. نظرتان را درباره این کتاب‌ها برای ما بنویسید و بگویید از خواندن کدامشان بیشتر خوشتان آمد! فراموش نکنید که هرکتاب، شانسی برای یک زندگی به ما می‌دهد. زندگی که ممکن است هرگز نتوانیم تجربه‌اش کنیم

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

186,236 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
4 21 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
7 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه