لوگو طاقچه
کتاب هایی برای ۱۲ تا ۱۴ سال

کتاب داستان برای سنین ۱۲ سال تا ۱۴ سال

264,322 بازدید

نوجوانی یکی از دوره‌های جذاب و سرنوشت‌ساز زندگی است. یک نوجوان پر از انرژی است و می‌تواند انرژی‌اش را در مسیر درست قرار دهد. داشتن یک راهنما حسابی می‌تواند به نوجوان‌ها کمک کند تا حل مسئله را یاد بگیرند و واقعا، چه چیزی بهتر از یک کتاب خوب می‌تواند نقش راهنما را برای نوجوان‌ها داشته باشد؟ در این یادداشت به سراغ کتاب‌هایی می‌رویم که حدس می‌زنیم توجه همه نوجوان‌ها را به خودش جلب می‌کند و خواندنشان حسابی حالشان را خوب می‌کند. اگر شما هم از تجربه‌های خودتان بگویید، با کمک همدیگر، لیستی عالی از بهترین کتاب‌ها درست کرده‌ایم! فراموش نکنید این لیست مجموعه‌ای از کتاب های مناسب نوجوانان ۱۲ تا ۱۴ سال است. اگر به دنبال کتاب‌هایی مناسب سنین ۹ تا ۱۲ سال هستید، یادداشت‌های زیر را بخوانید:

کتاب داستان فارسی مناسب ۱۲ تا ۱۴ سال

عاشقانه های یونس در شکم ماهی

عاشقانه های یونس در شکم ماهی

نویسنده: جمشید خانیان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اطلاعات بیشتر و خرید

آیا در میانه‌ جنگ، عشق هم متولد می‌شود؟ آیا جنگ و عشق می‌توانند در کنار یکدیگر باشند؟ جمشید خانیان در کتاب عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی، داستانی زیبا و لطیف آفریده است که به این سوال پاسخ می‌دهد.

سارا به همراه خانواده‌اش در آبادان زندگی می‌کند، پدر سارا که تعمیرکار پیانو است و از موسیقی هم سر درمی‌آورد، همیشه دلش می‌خواهد برای دخترش یک پیانو بخرد؛ چون دست‌های کشیده‌ی سارا جان می‌دهد برای رقصیدن روی کلاویه‌های پیانو. بالاخره پدر موفق می‌شود و پیانوی دست دومی به نام کوکو برای سارا می‌خرد. سارا هم کم‌کم به پیانویش علاقه‌مند می‌شود. اما گویی هر علاقه‌ای روزی به چالش کشیده می‌شود! پدر برای یک دوره‌ی آموزشی به آلمان می‌رود که جنگ شروع می‌شود.

سارا همراه با مادر و برادرش، سامان، و عمو غازی و همسر باردارش، عنقا خانم و البته پیانوی عزیز سارا، سوار وانتی می‌شوند که به اهواز می‌رود. آن‌ها می‌خواهند از جنگ فرار کنند اما در میانه‌ی‌ راه، پسر نوجوانی به نام یونس را می‌بینند که همراه با مادربزرگش است. جایی برای این دو نفر در وانت نیست مگر اینکه کوکو را پایین بگذارند…

زمانی که هم سبیل دالی بودم

زمانی که هم سبیل دالی بودم

نویسنده: محمدرضا مرزوقی

انتشارات هوپا

اطلاعات بیشتر و خرید

بچه محل نقاش‌ها یک مجموعه خیلی دوست‌داشتنی از محمدرضا مرزوقی است که زندگی خفن‌ترین نقاش‌های دنیا را در قالب داستان تعریف می‌کند. البته چه داستانی! شما را همراه خودش به یک سفر خیلی جالب می‌برد که از دفترچه خاطرات دایی سامان شروع می‌شود.. همان دایی باحال خانواده که وقتی داوینچی، مونالیزا را خلق می‌کرد، کنارش ایستاده بود…

ته خیار

ته خیار

نویسنده: هوشنگ مرادی کرمانی

انتشارات معین

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب ته خیار یکی از آثار نویسنده‌ی معاصر شهیر ادبیات فارسی، هوشنگ مرادی کرمانی است. این کتاب در سبک داستان کوتاه نوشته شده است و داستان‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که با بیانی طنز نوشته شده‌اند. در این کتاب، مرادی کرمانی به بررسی مسائل اجتماعی و فرهنگی ایران از دیدگاه خود می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی می‌تواند به بروز مشکلات و نارضایتی‌های گسترده‌ای منجر شود.

اگر به خواندن داستان‌های کوتاه درباره‌ی مسائل اجتماعی جامعه علاقه‌مندید،‌ خواندن کتاب ته خیار اثر هوشنگ مرادی کرمانی را به شما توصیه می‌کنیم. علاوه‌بر این، کتاب در دسته کتاب‌های با بیان طنز قرار می‌گیرد و اگر مایل به خواندن داستان‌های طنزآمیز هستید این کتاب برای شما مناسب است.

کتاب داستان خارجی مناسب ۱۲ تا ۱۴ سال

شاگرد ته کلاس

شاگرد ته کلاس

نویسنده: آنجالی ق. رئوف

مترجم: شهره نورصالحی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

شاگرد ته کلاس، حرف نمی‌زند و بیشتر اوقات هم گرفته و غمگین به نظر می‌آید. زنگ تفریح‌ها غیبش می‌زند و خب معلوم است که کلی شایعه درباره‌اش به وجود می‌آید. شاید مریض است، شاید خیلی خطرناک است و به همین دلیل نمی‌گذارند کسی نزدیکش شود، شاید خانواده فوق ثروتمندی دارد که او را به یک مدرسه معمولی فرستادند تا کسی پسرشان را ندزدد، شاید… بهرحال تنها راه برای فهمیدن اینکه چرا او حرف نمی‌زند، این است که با او دوست شویم. حتی اگر به قول خانم خان، شاگرد جدید به انزوا نیاز داشته باشد…

داس مرگ

داس مرگ

نویسنده: نیل شوسترمن

مترجم: آرزو مقدس

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان کتاب داس مرگ در آینده‌ای دور اتفاق می‌افتد، جایی که مرگ، بیماری و ناراحتی به لطف پیشرفت‌های فناوری عملا از بین رفته‌اند و یک هوش مصنوعی خیرخواهانه به نام ابر تندر، به‌طور مسالمت‌آمیزی بر زمینی متحد حکومت می‌کند. در این داستان، گروهی از انسان‌ها وجود دارند که تنها هدفشان، تکرار مرگ یک سری از افراد به منظور کنترل رشد جمعیت است.

داس مرگ جهانی بدون گرسنگی، بدون بیماری، بدون جنگ و نهایتا بدون بدبختی را به تصویر می‌کشد؛ جهانی که در آن بشریت بر همه‌چیز غلبه کرده است، حتی بر مرگ. اکنون داس‌ها تنها کسانی هستند که می‌توانند طبق دستوری که به آن‌ها داده شده، جمعیت را تحت کنترل خود درآورند. سیترا و روآن نوجوانانی هستند که باید بر «هنر گرفتن زندگی» مسلط شوند، زیرا می‌دانند که نتیجه‌ی شکست می‌تواند به معنای از دست دادن زندگی خودشان باشد.

من جوکم

من جوکم

نویسنده: کریس گرابنستاین

مترجم: بیتا ابراهیمی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

یک خنده اساسی می‌تواند این روزها، حسابی حالمان را جا بیاورد، مگر نه؟ کار استندآپ کمدین‌ها هم همین است. یعنی بایستند جایی روی صحنه و کاری کنند که ما از خنده روده‌بر شویم. جیمی گرین هم سخت تلاش می‌کند تا به یک استندآپ کمدین درست و حسابی بدل شود. فقط یک مشکل خیلی کوچولو این وسط وجود دارد: جیمی نمی‌تواند بایستد!

پسری که دور دنیا را رکاب زد؛ سفر به اروپا و آفریقا (کتاب اول)

پسری که دور دنیا را رکاب زد؛ سفر به اروپا و آفریقا (کتاب اول)

نویسنده: الستر هامفریز

مترجم: لیدا هادی

نشر اطراف

اطلاعات بیشتر و خرید

وقتی تام به این فکر افتاد که دنیا باید خیلی بزرگ‌تر از چیزی باشد که او می‌شناسد، تصمیمش را گرفت. دوچرخه‌اش را برداشت و زد به جاده. او دور دنیا را با دوچرخه‌اش رکاب زد. اروپا را چرخید، به آفریقا رفت، توی آمریکا گشت و زد و از آسیا هم دیدن کرد. هرچند سفرش را تنهایی آغاز کرده بود اما در طول مسیرش دوست پیدا کرد. کلی تجربه کسب کرد. غذاهایی خورد که حتی نمی‌دانست وجود دارند و با خطرهای اساسی هم روبه‌رو شد. این داستان‌ها یک ماجراجویی تمام عیار است که حسابی جرات و شجاعتتان را زیاد می‌کند.

فروشگاه جادویی

فروشگاه جادویی مجموعه داستان‌های بامزه‌ای از یک فروشگاه واقعا جادویی هستند که یک روز سروکله‌شان توی محلی پیدا می‌شود و وقتی اتفاقی به آن پا بگذارید و یک چیزی هم از آنجا بخرید، باید منتظر کلی اتفاق باشید. از داشتن یک وزغ سخنگو با پیشانی جواهرنشان گرفته تا جمجمه‌ای نورانی که حرف می‌زند و هربار دروغ بگویید، دستتان را رو می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی ژولیت ملکه قلب‌ها را بشنوید.

ژولیت ملکه قلب‌ها بروس کوویل

گوینده: مریم نوری درخشان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتاب‌های سیلوراستاین

شلدون آلن سیلور استاین که توی دنیا همه به اسم عمو شلبی صدایش می‌کنند، یک نویسنده خلاق است که داستان‌هایش هم برای بچه‌ها و هم برای بزرگ‌ترها حسابی جذاب است. تازه او علاوه بر داستان، شعرهای بامزه‌ای هم نوشته است. در اکثر شعرهایش، مفاهیم عمیقی را وارد کرده است ولی آن‌ها طوری بیان کرده است، که حسابی از دستش می‌خندید. راستی موقع خواندن کتاب‌ها، از نقاشی‌هایش هم غافل نشوید!

میک هارته این‌جا بود

میک هارته این‌جا بود

نویسنده: باربارا پارک

مترجم: نازنین دیهیمی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

فیبی برادرش را از دست داده است. هرچند او اصلا در ماجرای مرگ برادر، مقصر نیست اما نمی‌تواند دست از سرزنش کردن خودش بردارد. او غصه می‌خورد و از اندوهی می‌گوید که حسابی به وجودش فشار می‌آورد. اما در کنارش هم یاد می‌گیرد که سوگواری کند و درد فقدان را بپذیرد و کم‌کم تلاش کند تا به زندگی عادی برگردد.

باربارا پارک، نویسنده این کتاب، یک مجموعه آفریده است که از مشکلاتی می‌نویسد که می‌تواند به دغدغه‌های جدی بچه‌ها و نوجوان‌ها تبدیل شود. مثلا رابطه میان خواهر و برادرها، طلاق گرفتن و جدایی والدین و ازدواج دوباره پدر و مادر بعد از جدایی. خواندن این کتاب‌ها هم برای نوجوانان کمک کننده است و هم به والدین کمک می‌کند تا با دغدغه‌ها، ذهنیات و روحیات بچه‌ها بیشتر آشنا شوند. مترجم تمام داستان‌ها هم نازنین دیهیمی است.

پی پی جوراب بلند (جلد اول)

پی پی جوراب بلند (جلد اول)

نویسنده: آسترید لیندگرن

مترجم: فرزانه کریمی

انتشارات قدیانی

اطلاعات بیشتر و خرید

پی‌پی جوراب بلند یکی از شخصیت‌های دوست‌داشتنی در ادبیات تمام دنیا است. دخترک مو قرمزی که زورش از تمام مردم دنیا بیشتر است و توی یک خانه خیلی بزرگ، تنهایی زندگی می‌کند، البته اگر اسبش را به حساب نیاوریم. پی‌پی جوراب بلند خیلی محبوب است و همه بچه‌ها داستان‌هایش را دوست دارند. چون پدر و مادری ندارد که توی خانه به او گیر بدهند به مدرسه برو، شب‌ها زود بخواب، دندان‌هایت را مسواک کن، دیگه بازی بس است! دوست‌های جدید پی‌پی، تامی و آنیکا هم عاشق این هستند که وقتشان را با پی‌پی بگذارنند.

باغ مخفی

باغ مخفی

نویسنده: فرانسس هاجسن برنت

مترجم: مهرداد مهدویان

انتشارات قدیانی

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان درباره‌‌ی مری لنوکس، دختر ۱۰ساله‌‌ی خانواده‌‌ی بریتانیایی ثروتمند ساکن در هند است. مری، به دلیل اینکه پدر و مادرش، چندان نگاهِ خاصی به وی ندارند، مورد بی‌‌توجهی از جانب آن‌‌ها قرار گرفته است. به همین خاطر، بسیار لجباز، خودخواه و بداخلاق است. او تحت تربیت خدمتکارانِ خانواده، دختری لوس شده و هر روز بدتر از روز قبل می‌‌شود. با این حال وقتی بیماری همه‌‌گیری باعث مرگ والدین و خدمتکارانِ خانه می‌‌شود، مریِ یتیم‌‌شده را به انگلستان، نزدِ عمویش می‌‌فرستند. عمو به‌ندرت در عمارت میسلتویت (جایی که مری در آن‌‌جاست) زندگی می‌‌کند و به همین خاطر امور مری را سرخدمتکار خانه یعنی خانم مدلوک، انجام می‌‌دهد.

مری از دیدن عمارت عمو، دچار تعجب شده است و به دنبال کشف اسرار خانه است اما خانم مدلوک به او می‌‌گوید که حق ندارد در امور خانه کاوش کند. مری در اکثر اوقات در اتاقی با مارتا –خدمتکار خانه– است. مارتا کم‌‌کم به مری نزدیک شده و داستان‌‌هایی جذاب برای مری تعریف می‌‌کند. یکی از همین داستان‌‌ها درباره‌‌ی باغی دیواری است که پس از مرگِ زنِ عموی مری قفل و در باغ پنهان شده است. مری با شنیدن این داستان، مصمم می‌‌شود که باغ را پیدا کند…

مجموعه کتاب‌های رولد دال

رولد دال یکی از خلاق‌ترین نویسنده‌هایی است که هم برای کودکان، هم برای نوجوانان و هم برای بزرگسالان داستان نوشته است. او موقع داستان نوشتن، خلاقیتش را پرواز می‌دهد و ماجراهایی می‌آفریند که انگار در دنیای دیگری رخ می‌دهند. دنیایی که در آن، جادوگرها هنوز وجود دارند، پر از کارخانه‌های شکلات‌سازی حیرت‌انگیزی هستند که فقط فکر بازدید از آنجا دهانتان را آب می‌اندازد، غول‌هایی دارد که می‌خواهند به انگلستان حمله کنند تا تمام بچه‌ها را بخورند و بالاخره، دخترک نابغه استثنایی که پدر و مادرش فکر می‌کنند یک احمق تمام‌عیار است و اصلا توجهی به او نمی‌کنند!

افسانه ایکاباگ

افسانه ایکاباگ

نویسنده: جی.کی. رولینگ

مترجم: سیدعمادالدین خاتمی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

ایکا باگ، جدیدترین کتاب جی.کی. رولینگ، خالق داستان‌های افسانه‌ای هری‌پاتر، است. افسانه‌ای از دنیای پریان که در حقیقت بازتابی است از دنیای مورد علاقه او، دنیای فانتزی‌های جذاب و بی حد و حصر! او این داستان را شب‌ها برای بچه‌هایش تعریف می‌کرد. اما وقتی به دلیل شیوع کرونا همه مجبور شدند در خانه بمانند، تصمیم گرفت داستانش را بنویسد و از بچه‌ها خواست تا برایش تصویرسازی کنند.

اگر علاقه‌مند به شناخت رولینگ هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی نویسنده کتاب هری پاتر» را هم بخوانید.

همراهان ۱۲ تا ۱۴ ساله طاقچه! اگر کتاب های مناسب نوجوانان ۱۲ تا ۱۴ سال که در این یادداشت معرفی کردیم، خوانده‌اید، اگر دوست دارید داستان‌های جدیدی به ما معرفی کنید، اگر درباره هرکدام از کتاب‌هایی که اینجا نوشته شده است، نظری دارید، با کمال میل و مشتاقانه منتظرتان هستیم!

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

264,323 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
4 25 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
36 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه