لوگو طاقچه
کتاب هایی برای کودکان ۹ تا ۱۲ سال

کتاب داستان برای ۹ سال تا ۱۲ سال

80,849 بازدید

امروز در این یادداشت می‌خواهیم تعدادی کتاب داستان را معرفی کنیم که برای گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال مناسب است. البته، اول از همه اصل همیشگی را یادآوری می‌کنیم؛ همه در هر سنی که باشند می‌توانند از خواندن یک کتاب خوب لذت ببرند. اما با اینحال، احتمالا نُه ساله‌ها سراغ کتاب‌هایی می‌آیند که میزان تصاویر و متنش باهم در یک تعادل باشد. آن‌ها دوست دارند سراغ مفاهیمی جدی‌تر و عمیق‌تر بروند و تا حدی هم ترسشان از کتاب‌هایی با تعداد ورقات زیاد، ریخته است. ما اینجا کتاب‌ها را معرفی می‌کنیم و شما هم از تجربه‌های خودتان وکتاب‌هایی که دوست دارید، برای ما بنویسید.

پیش از اینکه این یادداشت را بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «انتخاب کتاب بر اساس رده‌بندی سنی» را هم بخوانید. در این یادداشت درباره مزیت‌ها و معایب انتخاب کتاب بر اساس فاکتور سن کودک و نوجوان نوشتیم.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت زیر را هم بخوانید:

عمراً اگر این کتاب را بخوانم!

عمراً اگر این کتاب را بخوانم!

نویسنده: ژائومه کوپونس

مترجم: سعید متین

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

یادداشت را با این کتاب شروع می‌کنیم: عمرا اگر این کتاب را بخوانم! چرا؟ چون شاید دور و بر ما هنوز هم آدم‌هایی مانند جولز باشند. می‌دانید. منظورم آن‌هایی است که حال و حوصله کتاب خواندن را ندارند و عوضش ترجیح می‌دهند تمام وقتشان را پلی استیشن بازی کنند. خلاصه وقتی جولز کارنامه‌اش را می‌بیند حسابی ناامید می‌شود. چون می‌بیند باید کتابی را بخواند که معلمش معرفی کرده است. جولز هم کم نمی‌گذارد. آنقدر از هر چیز کتاب ایراد می‌گیرد که قهرمان قصه بیرون می‌آید که از داستانش دفاع کند!

زنگ هنر

زنگ هنر

نویسنده: دن گاتمن

مترجم: روژین شاملو

واوخوان

اطلاعات بیشتر و خرید

مدرسه پرماجرا از آن دست کتاب‌هایی است که کاری می‌کند از ته دل بخندید. یعنی نه فقط اگر در حس و حال مدرسه باشید، بلکه اگر فرزندتان هم توی مدرسه باشد، باز هم با خواندن این کتاب می‌خندید. این مجموعه داستان‌ها ماجرای پسرکی به اسم ای جی است که «از مدرسه متنفر است» _این عین جمله خودش است_ ولی مدرسه‌اش هم اصلا از آن مدرسه‌هایی نیست که ما دیده‌ایم. خلاصه اگر می‌خواهید بدانید در این مدرسه پرماجرا چه اتفاق‌هایی می‌افتد و مدیر برای شاد کردن بچه‌ها چه کارهایی انجام می‌دهد، مثلا حاضر است از دیوار بالا برود یا نه، خودتان به سراغش بروید.

نیکولا کوچولو پیش به سوی تعطیلات

نیکولا کوچولو پیش به سوی تعطیلات

نویسنده: ژان ژاک سامپه

مترجم: ناهید طباطبایی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

نیکولا، پسرکی است که در دهه پنجاه در فرانسه زندگی می‌کند. هر روز به مدرسه می‌رود و کلی ماجرا به بار می‌آورد. ماجراهایش هم برای نه تا نودونه ساله‌ها بامزه است. چون همیشه پای خرابکاری‌هایی درمیان است. البته توی این «معمولا» خرابکاری‌ها تنها نیست. دوستانش هم هستند؛ آلسست تپل که همیشه در حال خوردن است، کلوتر که هیچ چیزی نمی‌داند و خانم معلم همیشه تنبیهش می‌کند، ژوفروا که خیلی پولدار است و پدرش، هرچه بخواهد برایش می‌خرد، اود که خیلی زور دارد و همیشه به دماع بقیه مشت می‌زند، روفوس که پدرش پلیس است و همیشه پزش را می‌دهد و بالاخره، آنیان که عزیز کرده کلاس است و هیچکسی هم دوستش ندارد!

مانولیتو

مانولیتو

نویسنده: الویرا لیندو

مترجم: فرزانه مهری

نوین کتاب گویا

اطلاعات بیشتر و خرید

مانولیتو پسرخاله نیکولا است. البته پسرخاله مجازی. چون در اسپانیا زندگی می‌کند و نسل اندر نسلش هم اسپانیایی هستند. الویرا لیندو، همان خانم نویسنده‌ای که این ماجراها را می‌نویسد و به قول خود مانولیتو، همه پول‌ها را هم برای خودش برمی‌دارد، حسابی سنگ تمام گذاشته است. او شخصیتی خلق کرده که به شدت واقعی است. در یک خانه واقعی با خانواده‌ای واقعی زندگی می‌کند و توی مدرسه و خانه هم بهرحال ماجراهایی دارد. اصلا زندگی بدون تمام این ماجراها که خیلی بی‌مزه و کسل کننده می‌شود. ولی خدا را شکر که پدربزرگ، هم‌پیمان قدیمی‌اش را دارد که به او کمک کند و هوایش را داشته باشد…

چرخ بدشانسی

چرخ بدشانسی

نویسنده: کیت مک‌مولان

مترجم: فرزانه مهری

نوین کتاب گویا

اطلاعات بیشتر و خرید

برادرهای ویگلاف او را توی خانه اذیت می‌کردند و پدر و مادرش هم عین خیالشان نبود، ویگلاف هم تا آگهی مدرسه نابودکنندگان اژدها را دید، معطل نکرد و ثبت‌نام کرد. تنها مشکل این بود که ویگلاف زورش به یک مورچه هم نمی‌رسد. اما جای نگرانی نیست. چون ویگلاف عقلش را دارد و خدا را شکر، می‌تواند از آن کمک بگیرد! این مجموعه هم حسابی پر و پیمان است و جلدهای مختلفی دارد و بنابراین، خیالتان راحت، تا مدت‌ها سرگرمتان می‌کند.

ویلودین

ویلودین

نویسنده: کاترین اپلگیت

مترجم: آناهیتا حضرتی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب ویلودین داستانی از کاترین اپلگیت است. این داستان درباره‌ دختری یازده‌ساله است که به طبیعت و تمام موجودات و حیوانات عجیب و غریب عشق می‌ورزد. اما آتش‌سوزی بزرگ، تمام موجودات موردعلاقه‌اش را از بین می‌برد. گویی طبیعت پیامی برای آن‌ها دارد.

کتاب ویلودین در قالب یک داستان زیبا و خیال‌انگیز از مفاهیم بسیاری مانند از دست دادن، امیدواری، عشق به طبیعت، تنهایی و… صحبت می‌کند. مفاهیمی که هرچند در زندگی اهمیت بسیاری دارند، اما موضوعات سختی برای حرف زدن به شمار می‌آیند. به کمک کتاب شما می‌توانید درباره‌ این مفاهیم تامل کنید و یا آن را با افراد دیگر به‌خصوص نوجوانان درمیان بگذارید.

مجموعه فروشی ها

واقعا چه می‌شد اگر می‌توانستیم هر زمان که پدر، مادر، برادر و خواهر کوچک‌تر یا دوست‌های صمیمی‌مان اذیتمان می‌کنند، آن‌ها را بفروشیم؟ یک آگهی فروش می‌زدیم و حتما یکی پیدا می‌شد که از آن‌ها خوششان بیاید. بد می‌گویم؟

این داستان چهارجلد کتابِ فروشی‌ها است. خیالتان راحت باشد. هیچکدام از این معامله‌ها سر نمی‌گیرد و کسی به فروش نمی‌رسد ولی اسکار و نورا، کلی چیز یاد می‌گیرند و ته داستان هم به این نتیجه می‌رسند که واقعا هیچکسی بهتر از اعضای خانواده خود آدم نیست!

راز داورهای خواب‌آلود

راز داورهای خواب‌آلود

نویسنده: سعید متین

انتشارات هوپا

اطلاعات بیشتر و خرید

نوبت فوتبال‌دوست‌ها است. اما شما بگویید، یک تیم که همیشه ته جدول است، ممکن است با چه ماجراهای هیجان‌انگیزی روبه‌رو شود؟ در ظاهر که هیچی. اما اگر بدانید برای تیم هفت نفره سوتو آلتو چه اتفاق‌هایی پیش می‌آید، نظرتان را عوض می‌کنید. بهرحال وقتی اعضای تیم پیمان می‌بندند که هر اتفاقی بیفتد، باهم بمانند، باید هم انتظار کلی ماجرای هیجان انگیز را داشته باشند!

لونای کلمه جمع کن

لونای کلمه جمع کن

نویسنده: سونیا ویمر

مترجم: پیام ابراهیمی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

بعضی از آدم‌ها سراغ جمع کردن تمبر می‌روند. بعضی‌ها دوست دارند سنگ‌های خوشگل را جمع کنند. بعضی‌ها هم دلشان می‌خواهد کلمه جمع کنند. لونا یکی از آن‌ها است. کلمه‌ها را دوست دارد چون به نظرش کلمات به او قدرتی عجیب و غریب می‌دهند. ولی چه اتفاقی می‌افتد اگر کلمه‌ها ناپدید شوند؟

قصه های تری جونز؛ بخون و باور نکن!

قصه های تری جونز؛ بخون و باور نکن!

نویسنده: تری جونز

مترجم: امیرمهدی حقیقت

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

تری جونز کلی ماجرای جالب دارد که هم خنده‌دارند، هم هیجان‌انگیز و هم سرگرم کننده. آقای نویسنده هم سنگ‌ تمام گذاشته است و شما را به دنیایی می‌برد که اصلا در خیالات و تصوراتتان هم نمی‌گنجد. هیولا نشانتان می‌دهد. اژدها روی سقف خانه‌تان می‌گذارد. شما را با پادشاهی آشنا می‌کند که پیر شده است و کار‌های احمقانه‌اش هم بیشتر و بیشتر شده است و ….

تیستوی سبزانگشت

تیستوی سبزانگشت

نویسنده: موریس دروئون

مترجم: محمد غفوری

انتشارات شمشاد

اطلاعات بیشتر و خرید

تیستو پسرک کوچکی است با انگشتانی رویاننده و جادویی. انگشتانی که می‌توانند دنیا را گلستان کنند و باور کنید یا نه، واقعا یک روز هم اینکار را می‎کنند. حالا که توی این روزها بیشتر از هرچیزی به صلح احتیاج داریم، داستان‌هایی مانند تیستوی سبز انگشتی، دشمن (کتاب چ)، کیو کیو کشتمت! (طوطی) و … را با بچه‌ها بخوانیم و با آن‌ها درباره صلح حرف بزنیم.

هر داستان، دنیای خاص خودش را دارد. تعداد کتاب‌های خوب برای بچه‌ها آنقدر زیاد است که شاید اگر تمام وقتمان را هم صرف خواندن کنیم، باز هم نتوانیم همه را بخوانیم. اما مهم است که فراموش نکنیم بچه‌ها از هر داستانی که می‌خوانند، یک تجربه به زندگیشان اضافه می‌کنند و چیزی یاد می‌گیرند. حتی اگر داستان پند اخلاقی واضحی نداشته باشد!

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

80,850 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
3.7 18 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
5 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه