لوگو طاقچه
کتاب درباره شطرنج

کتاب و مات! کتاب‌هایی درباره شطرنج

19,778 بازدید

وقتی اسم ورزش می‌آید، همه ما به دویدن و عرق کردن، هیکل قلمی یا ورزیده بهم زدن و باشگاه مناسب و غذاهای رژیمی فکر می‌کنیم، اما همه ورزش‌ها مخصوص جسم و بدن نیستند، ورزش‌های زیادی هستند که ذهن را به خود درگیر می‌کنند و انرژی ذهنی بسیاری می‌برند. شطرنج، یکی از آن‌هاست.

شاید در دنیای جادویی مانند دنیای هری‌پاتر شطرنج کمی عجیب‌تر و وحشیانه به نظر بیاید اما در دنیای ما غیرجادویی‌ها، شطرنج ورزشی است که مغز را حسابی به کار می‌گیرد و ذهن را آماده استراتژی ساختن و پیشبینی حرکت‌های رقیب می‌کند. برای شطرنج یاد گرفتن و بازی کردن باید حسابی ذهن را نرمش داد. اما سوال اصلی اینجاست: آیا می‌شود شطرنج را در کتاب‌ها پیدا کرد؟

در این یادداشت به سراغ کتاب‌هایی رفتیم که به نوعی به شطرنج مربوطند، از آموزش شطرنج گرفته تا داستان‌های جذابی که با الهام از این ورزش و بازی جذاب نوشته شده‌اند.

شطرنج دامیز

شطرنج دامیز

نویسنده: جیمز اید

مترجم: هنگامه خدابنده

انتشارات آوند دانش

اطلاعات بیشتر و خرید

شطرنج دامیز، یکی از کتاب‌های مجموعه دامیز یا همان مجموعه «به زبان آدمیزاد» است. کتاب‌های جالبی که درباره هر موضوعی که فکرش را بکنید، مطلب دارند و همه چیز را طوری توضیح می‌دهند که آدم انگشت به دهان می‌ماند. می‌شود چیزی آنقدر ساده باشد؟ خلاصه اگر دوست دارید شطرنج بازی کردن را یاد بگیرید و به دنبال کتابی می‌گردید که اینکار را برایتان انجام دهد، این کتاب انتخاب خوبی برای شما است.

شطرنج برای کودکان

شطرنج برای کودکان

نویسنده: یاسین حیات ابدی

انتشارات نظری

اطلاعات بیشتر و خرید

هیچ وقت برای شروع کاری دیر نیست، اما اگر در دوران کودکی و جوانی، کار یا علاقه‌ای را آغاز و دنبال کنید، احتمالا به نتیجه‌های بهتری می‌رسید. به خصوص اگر قرار است که ذهن استراتژیک و پیش‌بینی کننده، خلاق و تحلیل‌گر را در خودتان (یا فرزندتان) تقویت کنید. شطرنج بهترین گزینه پیش روی شما است. حتما می‌دانید که هرچقدر بیشتر و بیشتر شطرنج بازی کنید، در آن ورزیده‌تر می‌شوید، اما برای یاد گرفتن اصول شطرنج باید به کجا مراجعه کنیم؟ آنهم زمانی که سر و کارمان با بچه‌ها است و باید با زبان خودشان با آن‌ها حرف بزنیم؟

کتاب شطرنج برای کودکان اینجاست که به شما کمک کند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

شطرنج و هوش مصنوعی

شطرنج و هوش مصنوعی

نویسنده: گری کاسپارف

مترجم: سارا ابراهیمی

انتشارات استدیو ۳۱

اطلاعات بیشتر و خرید

در شطرنج صحبت از تحلیل و استراتژی است. این همان چیزی است که در هوش مصنوعی هم شاهد آن هستیم. یعنی زمانی که ماشین‌ها و کامپیوترها، درست مانند ما استدلال می‌کنند و واکنش‌های مشابه یک انسان نشان می‌دهند. چیزی که در دنیای امروز ما، به عنوان یک امر طبیعی پذیرفته شده است و بخش عمده‌ای از کارها را هم به دوش گرفته است. اما در این میان، در مقابل شطرنج بازی و هوش مصنوعی کدام یک برنده‌اند؟

گری کاسپاروف که یکی از بزرگ‌ترین قهرمانان شطرنج سراسر جهان است به این سوال جواب داده است. او در سال ۱۹۸۵ با شکست دادن آناتولی کارپف لقب قهرمانی شطرنج جهان را از آن خودش کرد و این عنوان را تا هشت سال بعد همچنان حفظ کرد.

کتاب شطرنج و هوش مصنوعی ماجرای رقابت کاسپاروف با ابرکامپیوتر Blue Deep IBM در چند دوره شطرنج در اواخر دهه ۱۹۹۰ است. این کتاب تحلیل‌های او را از هوش مصنوعی دربر دارد و به این سوال مهم جواب می‌دهد: آیا کامپیوترهای دانشمندان می‌توانند شطرنج‌بازان را شکست دهند؟

گامبی وزیر

گامبی وزیر

نویسنده: والتر تویس

مترجم: علیرضا شفیعی‌نسب

نشر مون

اطلاعات بیشتر و خرید

نمی‌شود از شطرنج حرف بزنیم اما سراغ یکی از پرسروصداترین سریال‌های شبکه نتفلیکس نرویم. گامبی وزیر که از روی کتابی به همین اسم ساخته شده است و بازی آنیا تیلور جوی آن را به پربیننده‌ترین سریال تاریخ این شبکه بدل کرده است ، داستان زندگی بت هارمون است، نابغه شطرنج!

بت هارمون نابغه‌ای در بازی شطرنج است. اما مشکل اینجاست که تقریبا مانند تمام نوابغ دیگر، در زندگی‌اش با مشکلات و مسائل عجیبی دست و پنجه نرم می‌کند. اولین چالش شاید این باشد که او یتیم است و چالش‌های بعدی که سر راهش قرار گرفته‌اند، مشکلاتی از اعتیاد به مواد مخدر، الکل و … است. راستی چرا زندگی نوابغ اینقدر سخت و پیچیده شده است؟

فیلمی که فرانک و آلن اسکات از روی رمان والتر تویس، نوشتند در زمان همه گیری بیماری کرونا و قرنطینه پخش شد. درست زمانی که همه با ناامیدی درهای خانه‌هایشان را به روی همه بسته بودند و اندوهی عجیب بر کل دنیا حاکم بود. اما همین سریال توانست کاری کند که علاقه و توجه مردم به این بازی جذاب و ورزش ذهنی خلاقانه جلب شود.

راستی اگر زندگی بت هارمون، ذهنتان را به خودش درگیر کرده است و دوست دارید بدانید چرا او که در زمینه خودش می‌درخشید، باید با چنین مسائلی زندگی می‌کرد، مقاله صوتی رادیو ری‌را درباره این سریال را گوش کنید.

اگنس کالارد در مقاله صوتی اگر نابغه باشم، بداخلاقی‌هایم را می‌بخشی؟، به دنبال جواب دادن به همین سوال است.

بخشی از کتاب صوتی اگر نابغه باشم، بداخلاقی‌هایم را می بخشی؟ را بشنوید.

اگر نابغه باشم، بداخلاقی‌هایم را می بخشی؟ اگنس کالارد

گوینده: فرناز مرکباتی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

شطرنج باز

شطرنج باز

نویسنده: اشتفان تسو ایگ

مترجم: محمد مجلسی

راوی گنبد کبود

اطلاعات بیشتر و خرید

شطرنج بازی جذابی است که ذهن خلاق داستان‌نویسان بسیاری به سراغش رفته است. از شطرنج بزرگ و جادویی مجموعه هری پاتر گرفته تا شطرنج ‌باز اشتفان تسوایک. همان داستان آقای ب که در کشتی سیاحتی به هم گروهی‌هایش یاد می‌دهد چطور با چتویک، قهرمان شطرنج مبارزه کنند تا بتوانند او را از میدان به در کنند.

حقیقت این است که او وکیل است و بیست سالی می‌شود که دستش به مهره‌های شطرنج نخورده است. یعنی همان زمانی که با خود گفت اگر از گرفتاری‌اش نجات پیدا کند، دیگر به مهره‌های شطرنج دست نمی‌زند…

اگر از طرف‌داران شطرنج بودید، حتما خودتان این کتاب‌ها را خوانده‌اید. اگر هم پیش از این شطرنج را به این چشم ندیده بودید، شاید با خواندن این داستان‌های جذاب، نظرتان درباره‌اش عوض شود. محمد مجلسی، که مترجم کتاب شطرنج باز است در مقدمه این کتاب درباره این ورزش اینطور گفته است: «شطرنج بازی عجیبی است؛ شاید تنها بازی در سراسر جهان باشد که شانس و تقلب و تصادف در آن راه ندارد. اما هدف نهایی این بازی مسخره به نظر می‌آید که باید از تمام قدرت فکری و هوشمندی خود کمک بگیریم تا بتوانیم شاه را که یک مهره چوبی بیش نیست، در گوشه‌ای از صفحه شطرنج چنان گیر بیندازیم که از حرکت باز بماند و راهی برای گریز نداشته باشد…»

امید که شطرنج از این به بعد برایمان اینطور معنا دهد. مشکلاتمان را چنان در گوشه صفحه بازی گیر بیندازیم که راهی برای فرار و آسیب رساندن به ما نداشته باشند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

19,778 بازدید

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
2.6 5 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
4 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه