لوگو طاقچه

قسمت ۱۰ پادکست کتابگرد؛ از تولید پادکست تا قصه‌پردازی با احسان طریقت

944 بازدید

احسان طریقت مهمان این قسمت پادکست کتابگرد است. سال ۹۱ تصمیم می‌گیرد کار برنامه‌نویسی را رها کند و برود سراغ کاری که علاقه دارد. بعد جست‌وجوهایی که می‌کند وارد حوزه قصه‌پردازی برای سازمان‌ها می‌شود. در این سال‌ها چند تا پادکست هم تولید کرده. هم برای خودش و هم بعضی سازمان‌ها. پادکست‌هایی مثل، پرچم سفید، دایره داستان و اِنسو.

فعالیت‌های احسان طریقت را می‌توانید در اینستاگرامش دنبال کنید.

صدای این گفت‌وگو را می‌توانید از تمام اپلیکیشن‌های پادگیر مانند کست‌باکس، گوگل پادکست، اپل پادکست، اسپاتیفای، ناملیک، شنوتو و… بشنوید.

کتاب‌های محبوب احسان طریقت

کیمیاگر

کیمیاگر

نویسنده: پائولو کوئیلو

مترجم: حسین نعیمی

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

پائولو کوئیلو در کتاب کیمیاگر، داستان چوپانی اسپانیایی به نام سانتیاگو را روایت می‌کند که زادگاهش در اندلس را ترک و به شمال آفریقا می‌رود تا گنجی مدفون را در حوالی اهرام مصر پیدا کند. سانتیاگو در این راه با زنی کولی، مردی که خودش را پادشاه می‌داند و یک کیمیاگر آشنا می‌شود. او همچنین دل در گرو فاطمه، دختر صحرا می‌بندد. هیچ‌کس نمی‌داند این گنج چیست و آیا سانتیاگو می‌تواند بر موانع راهش در صحرا غلبه کند یا نه؟! اما همه این افراد، سانتیاگو را در مسیر جست وجویش هدایت می‌کنند و این جست‌وجو به کشف گنجی مبدل می‌شود که فقط در درون آدمی، می‌توان آن را یافت.

تنهایی پرهیاهو

تنهایی پرهیاهو

نویسنده: بهومیل هرابال

مترجم: فاطمه حقیقی

نشر پنگوئن

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب تنهایی پرهیاهو اثر نویسنده مشهور اهل چک، بهومیل هرابال و ترجمه فاطمه حقیقی است. این داستان تک‌گویی درونگرایانه مردی است که به واسطه شغلش، ناجی کتاب‌های بسیاری می‌شود و به خاطر خواندن همین کتاب‌ها دنیا را طور دیگری می‌بیند. این کتاب در ایران و جهان جزء کتاب‌های پرفروش است. در سال ۲۰۰۷ فیلمی با اقتباس از همین رمان با بازی پائول جیاماتی در نقش آقای هانتا ساخته شد.

از دو که حرف می زنم، از چه حرف می زنم

از دو که حرف می زنم، از چه حرف می زنم

نویسنده: هاروکی موراکامی

مترجم: مجتبی ویسی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

«از دو که حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم» زندگی‌نامه‌ی خود نوشت هاروکی موراکامی، نویسنده نامدار ژاپنی است. موراکامی در این کتاب از تجربه‌ی دویدنش می‌گوید. درواقع دویدن را بهانه‌ای می‌کند تا زندگی‌اش را تعریف کند. علاقه‌اش دویدن به شکل استقامتی است و به همین خاطر در مسابقه‌های ماراتن نیز شرکت می‌کند. این استقامت در زندگی موراکامی نیز می‌توان دیدی که چگونه رمان‌‌نویسی را شروع می‌کند و با تلاشی مداوم آن را ادامه می‌دهد.

با چرا شروع کنید

با چرا شروع کنید

نویسنده: سایمون سینک

مترجم: نازنین فرهنگ

شادن پژواک

اطلاعات بیشتر و خرید

با چرا شروع کنید کتابی است کنجکاوی‌برانگیز و جذاب که قطعا باعث خواهد شد، خواننده همچنان این سوال فریبنده را از خود بپرسد: چرا؟ چرا بعضی از افراد به موفقیت دست می‌یابند، در حالی‌که بعضی دیگرنمی‌توانند؟ چرا بعضی از گروه‌ها می‌توانند کارگروهی را مدیریت کنند و چالش‌های بین راهشان را تا رسیدن به موفقیت تحمل می‌کنند ؟ چه‌ چیزی بعضی افراد را در رسیدن به موفقیت در مقایسه با دیگر افراد متمایز می‌کند؟ این کتاب به تمام این سوال‌های اساسی پاسخ می‌دهد و کمک می‌کند شنونده بتواند راه درست رسیدن به موفقیت شغلی را پیدا کند.

اگنس

در همان شروع داستان می‌فهمیم که اگنس مرده است و چیزی که باعث قتل اگنس شده یک داستان است. راوی کتاب نویسنده‌ی سوئیسی درجه‌ی دویی است که در کتابخانه عمومی شیکاگو اگنس را می‌بیند در ادامه‌ی داستان اگنس از نویسنده می‌خواهد که داستان آشنا شدنش را بنویسید.

کتاب‌هایی که برای هدیه پیشنهاد دادم

در این قسمت سعی می‌کنم با شناختی که از مهمان برنامه پیدا می‌کنم، سه کتاب بهش پیشنهاد بدهم. در صورتی که هر سه کتاب را خوانده بود یا دوست نداشت سه ماه طاقچه بی‌نهایت بهش هدیه می‌دادم تا هر کتابی که می‌خواهد خودش انتخاب کند.

هر برند یک قصه است

هر برند یک قصه است

نویسنده: دانلد میلر

مترجم: رسول بابایی

نشر اطراف

اطلاعات بیشتر و خرید

دانلد میلر نویسنده‌ی کتاب، سخنران و مدیرعامل شرکتی است به اسم «استوری‌برند» که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا قصه‌ای قهرمان‌محور برای مشتری‌هایشان بسازند. دانلد در این کتاب چارچوبِ هفت‌بخشی خودش را که با الهام از فیلم‌ها و قصه‌های موفق درست کرده توضیح می‌دهد. چارچوبی که به برندهای زیادی کمک کرده تا بتوانند داستانشان را به گوش مشتری‌ها برسانند

در جبهه غرب خبری نیست

در جبهه غرب خبری نیست

نویسنده: اریش ماریا رمارک

مترجم: رضا جولایی

انتشارات جویا

اطلاعات بیشتر و خرید

ماجراهای کتاب در زمان جنگ جهانی اول اتفاق می‌افتد. پل بویمر جوان نوزده ساله‌ای است که همراه چند تا از همکلاسی‌هایش و به تشویق معلمشان برای رفتن به جبهه داوطلب می‌شوند تا برای کشورشان آلمان بجنگند. پل راوی داستان است و اتفاق‌هایی را که برای گروهانش می افتد، روایت می کند.

وابی سابی

وابی سابی

نویسنده: بث کمپتن

مترجم: فرزانه حاج‌خلیلی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

موضوع کتاب در مورد یک جهان‌بینی ژاپنی است به نام وابی سابی. بث کِمپتن، نویسنده‌ی کتاب، ژاپنی‌شناسی است که بیش از دو دهه به این کشور سفر کرده. با آدم‌های زیاد و متنوعی از هر طبقه‌ای در ژاپن صحبت کرده، کتاب‌های کتابخانه‌های قدیمی را خوانده، در معبدهای تاریک مراقبه کرده و در طبیعت وقت گذرانده. بعد از صدها گفت‌و‌گو و تحقیق به اصولی راهبردی برای این جهان بینی معروف ژاپنی رسیده و تلاش کرده آن‌اها را به زبانی ساده در این کتاب بنویسد.

لیست کتاب‌هایی که در این گفت‌وگو از آن‌ها حرف زدیم

ظهور و سقوط رایش سوم؛ ویلیام شایرر
دزد مو وزوزی و انسان فرهیخته؛ محسن پوررمضانی
کتاب هنر ژاپن؛ جان استنلی بیکر
داستان راستان؛ مرتضی مطهری
بربادرفته؛ مارگارت میچل
بوف کور؛ صادق هدایت
بازی بی‌نهایت؛ سایمون سینک
گربه‌های آدم‌خوار؛ هاروکی موراکامی
سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش؛ هاروکی موراکامی
قصه‌ها از کجا می‌آیند؛ اصغر عبداللهی
حرکت در مه؛ محمد حسن شهسواری
بهترین قصه‌گو برنده است؛ دانلد میلر
سلاخ‌خانه شماره پنج؛ کورت ونه‌گات
در ستایش سایه‌ها؛ جونیچیرو تانیزاکی

در پایان برنامه از مهمان‌ها یک سوال ثابت را می‌پرسم که اگر قرار بود فسلفه و نوع نگاهشان به زندگی را در یک بیت یا مصرع خلاصه کنند، آن بیت یا جمله چیست؟

سوال درست بپرسیم

درست سوال بپرسیم.

اگر شما یک کتابفروش بودید، چه کتاب‌هایی را به این مهمان برنامه پیشنهاد می‌دادید؟

944 بازدید
برچسب ها

Avatar

محسن پوررمضانی


اشتراک گذاری یادداشت
1 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه