لوگو طاقچه
علی اکبر زین‌العادبدین

قسمت۶ پادکست کتابگرد؛ ترویج کتابخوانی و ادبیات کودک و نوجوان با علی‌اکبر زین‌العابدین

870 بازدید

علی‌اکبر زین‌العابدین مهمان این قسمت کتابگرد زمانی معلم انشاء بوده. در کلاس‌ها با خودش کتاب شعر و داستان می‌برده. وقتی ذوق و علاقه‌ی بچه‌ها به شنیدن قصه‌ها را می‌بیند، متوجه می‌شود که کتاب‌ها چه تاثیری می‌تونند روی بچه‌ها بگذارند. به همین دلیل ترویج کتابخوانی را به شکل جدی‌تری دنبال می‌کند. در مجله‌های زیادی مثل سروش نوجوان، مجله‌های رشد، ماهنامه قلک و چند تا مجله‌ی دیگه به عنوان نویسنده یا سردبیر فعالیت کرده و تمرکزش بیشتر در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان است. این روزها هم بیشتر کارگاه‌های مهارت نوشتن برای بچه‌ها برگزار می‌کند، مجری برنامه‌ی رادیویی کتاب‌بان است و دبیر تحریریه‌ی بخش کتاب‌های تالیفی نشر پرتقال. 

با علی‌اکبر در مورد ترویج کتابخوانی حرف زدم و اینکه چطور می‌شود برای کودکان کتاب مناسبی پیدا کرد؟

فعالیت‌های علی‌اکبر زین‌العابدین را می‌توانید در اینستاگرامش دنبال کنید.

صدای این گفت‌وگو را می‌توانید از تمام اپلیکیشن‌های پادگیر مانند کست‌باکس، گوگل پادکست، اپل پادکست، اسپاتیفای، ناملیک، شنوتو و… بشنوید.

کتاب‌های محبوب علی‌اکبر زین‌العابدین

ابن مشغله (داستان یک زندگی، جلد اول)

ابن مشغله (داستان یک زندگی، جلد اول)

نویسنده: نادر ابراهیمی

انتشارات روزبهان

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب جلد اول از زندگی‌نامه‌ی خود نوشت نادرابراهیمی است. در این کتاب نادر ابراهیمی دوره‌ای از زندگی‌اش را روایت می‌‌کند که در جست‌وجوی کار از یک شغل به شغل دیگری می‌رفته. در ابتدای کتاب ابراهیمی از خاطره­ای کودکیش می­ گوید که بدون مزد برای پدرش کار می­ کرده و همین‌طور که بزرگ می‌شود سراغ کارهای دیگری هم می‌رود. از خطاطی و کارگر فنی تعمیرگاه تا فرش فروشی و نویسندگی برای کودکان. کتاب ۵ فصل دارد و در هر فصل داستان و خاطره‌ی پیدا کردن این شغل‌ها و مصیبت‌هایی را که برای پیدا کردن کار تحمل کرده، با لحنی صمیمی و صادقانه نوشته است.

ابوالمشاغل (داستان یک زندگی، جلد دوم)

ابوالمشاغل (داستان یک زندگی، جلد دوم)

نویسنده: نادر ابراهیمی

انتشارات روزبهان

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب جلد دوم از زندگی‌نامه‌ی خود نوشت نادرابراهیمی است.
در این کتاب نادر ابراهیمی موفق شده تا بعد از دوندگی‌های فراوان شغل‌های مورد علاقه‌اش را پیدا کند. در این کتاب نادر ابراهیمی بیشتر خاطره‌هایی در مورد فعالیت‌های نویسندگی و ساختن فیلم‌‌هایش نوشته است.
در مقدمه‌ی کتاب این‌طور می‌نویسد: «ابوالمشاغل»، تجدید عهدی‌ست با آن جوانیِ پُرشور، آن جوانی ابدی، آن سلامت و غرور و التهاب و ایمان… گر چه آنجا، در «ابنِ» مشغله، فرزند بودم و اینجا در «ابوالمشاغل»، پدرم…

معمای هویدا

این کتاب را عباس میلانی، مورخ و پژوهشگر، سال ۲۰۰۰ در امریکا منتشر کرد و در ایران نیز نشر اختران آن را منتشر کرده است. نویسنده در این کتاب به شکل داستان، زندگی امیرعباس هویدا نخست‌وزیر با سابقه محمدرضا پهلوی را از زمان تولد تا مرگ روایت می‌کند.

کتاب‌هایی که برای هدیه پیشنهاد دادم

در این قسمت سعی می‌کنم با شناختی که از مهمان برنامه پیدا می‌کنم، سه کتاب بهش پیشنهاد بدهم. در صورتی که هر سه کتاب را خوانده بود یا دوست نداشت سه ماه طاقچه بی‌نهایت بهش هدیه می‌دادم تا هر کتابی که می‌خواهد خودش انتخاب کند.

رازهای قصه‌گویی

رازهای قصه‌گویی

نویسنده: بآتریس مونته‌رو

مترجم: فرزانه فخریان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اطلاعات بیشتر و خرید

نویسنده‌ی کتاب بئارتریس موننته‌ور یک قصه‌گو است. وقتی که قصه می‌گوید، انگار دیوارهای اتاق محو می‌شوند و جنگل‌های آمازون، قلعه‌های جادویی و سرزمین‌های زیر آب جایش را می‌‌گیرند. بئاتریس در مدرسه‌ها، پارک‌ها، کتابخانه‌ها، تئاترها و موزه‌های زیادی قصه‌گویی کرده. قصه گفتن را از پدربزرگش یاد گرفته و از سال ۱۹۹۵ قصه‌گویی را به صورت جدی شروع کرد. در کشورهایی مثل؛ اسپانیا، هند، سنگاپور، آرژانتین، مکزیک، برزیل، مراکش، هلند و انگلستان، به دو زبان اسپانیایی و انگلیسی قصه گفته است و کارگاه قصه‌گویی برگزار کرده.
در این کتاب نویسنده یاد می‌دهد که چطور قصه‌گوی خوبی باشیم و با ابزارهای روایت و قصه‌های مناسب، مهارت‌های قصه‌گویی‌مان را بالا ببریم.

صلح را باید از کودکی آموخت

صلح را باید از کودکی آموخت

نویسنده: پریچهر نسرین‌پی

انتشارات کارگاه کودک

اطلاعات بیشتر و خرید

مجمع عمومی سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۰ رو سال «فرهنگ صلح» نام‌گذاری کرد و دهه‌ی ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ را «دههٔ فرهنگ صلح و نفی خشونت علیه کودکان و زنان». موسسه پژوهشی کودکان دنیا به صورت خودجوش مسئولیت معرفی این دهه را در ایران به عهده گرفت و تلاش کرد گروه‌های مختلف را نسبت به این موضوع حساس کند. پریچهر نسرین‌پی دبیر بخش اجتماعی موسسه پژوهشی کودکان دنیا که از سال ۷۸ در مورد موضوع صلح فعالیت می‌کرد، مجموعه مصاحبه‌ای انجام داد با آد‌م‌هایی که به شکلی با فرهنگ صلح درگیر هستند. در قدم اول سراغ متخصصان تعلیم و تربیت رفت و با توران میرهادی و ناصر یوسفی مصاحبه کرد. در این کتاب توران میران هادی و ناصریوسفی از دیدگاه‌ها و تجربه‌های خودشان در مورد فرهنگ صلح حرف می‌زنند.

با کفش‌های دیگران راه برو

با کفش‌های دیگران راه برو

نویسنده: شارون کریچ

مترجم: کیوان عبیدی آشتیانی

نشر کتاب چ

اطلاعات بیشتر و خرید

سالامانکا دختر نوجوان ۱۳ ساله‌ای است که همراه پدر و مادرش در یک روستا زندگی می‌کنند. یک روز مادرش به طور ناگهانی آن‌ها را ترک می‌کند. پذیرش این واقعیت برای سالامانکا دشوار است. پدرش هم حال و روز خوبی ندارد. بعد از مدتی پدر تصمیم می‌‌گیرد روستا را ترک کند و به شهری در آن نزدیکی مهاجرت می‌کنند. جایی که پدر با زنی به اسم مارگوت کاداور آشنا شده. ما داستان را از زبان سالامانکا می‌شنویم و کتاب از جایی شروع می‌شود که سالامانکا در ماشینِ پدربزرگ و مادربزرگِ پدری‌اش نشسته و به سفر می‌رود. سفری از ایالت اوهایو در شرق امریکا، به ایالت آیداهو در غرب امریکا. آن‌ها شش روز در راه هستند و در طول سفر سالامانکا ماجرای دوستش فی‌بی را تعریف می‌کند که اتفاق‌های عجیبی برایش می‌افتد.

لیست کتاب‌های دیگری که از آن‌ها اسم بردیم

مدیر مدرسه؛ جلال آل احمد

من اچونه‌ام، در رو بازکنید؛ نوید سیدعلی‌اکبر

خانه‌ای با شیروانی قرمز(گفت‌وگو با عباس کیارستمی و آیدین آغداشلو)؛ مرجان صائبی

قصه‌های مجید؛ هوشنگ مرادی کرمانی

پیرپرنیان اندیش؛ میلاد عظیمی و عاطفه طیه

زیر آسمان جهان؛ رامین جهانبگلو

به قول پرستو؛ قیصر امین‌پور

۲۷۵ روز با بازرگان؛ مسعود بهنود

مجله سروش نوجوان

ماهنامه فیلم

دریای گوهر؛ مهدی حمیدی شیرازی

گفت‌وگو با محمدرضا شجریان

اگر شما یک کتابفروش بودید، چه کتاب‌هایی را به این مهمان برنامه پیشنهاد می‌دادید؟

870 بازدید
برچسب ها

Avatar

محسن پوررمضانی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه