لوگو طاقچه
کتاب هایی درباره روانشناسی شخصیت

معرفی کتاب هایی درباره روانشناسی شخصیت

106,137 بازدید

شاید زمانی که به دنبال مطالعه کتاب هایی درباره روانشناسی شخصیت افتادید، همه فکر و ذکرتان این شده باشد که ساده و سرراست شخصیت خودتان یا یکی از اطرافیانتان را تحلیل کنید و بر مبنای تحلیل خودتان تصمیم بگیرید. اما واقعیت این است که روان و شخصیت آدم ها پیچیده‌تر از آن است که بتوان به این سادگی‌ها تحلیلش کرد. خیلی وقت‌ها تست‌های شخصیت‌شناسی اینترنتی می‌تواند آسیب جدی به شما و رابطه‌هایتان بزند. حتی خیلی از کتاب‌های معروف در این زمینه هم می‌تواند شما را به سمت و سویی گمراه کننده ببرد. برای همین است که پیشنهاد ما همیشه در وبلاگ طاقچه این بوده که اگر احساس می‌کنید مشکلی بزرگ دارید و شرایط و امکانش را دارید، از کمک یک مشاور استفاده کنید. اما اگر دوست دارید در زمینه روانشناسی دانش و آگاهی خودتان را بالا ببرید و می‌توانید منتقدانه درباره مطالب کتاب‌ها بیاندیشید، این یادداشت و دیگر یادداشت‌های ما در زمینه «کتاب‌هایی برای زندگی بهتر» می‌تواند برای شما مفید باشد.

پیش از اینکه به سراغ اصل مطلب برویم، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت‌های زیر را بخوانید.

روانشناسی شخصیت یا شخصیت‌شناسی چیست؟

مطالعه شخصیت یکی از شاخه‌های اصلی در زمینه روانشناسی است. تئوری‌های شخصیت بسیاری وجود دارند و اغلب آن‌ها بر چهار دیدگاه اصلی تکیه دارند. هر کدام از این چهار دیدگاه اصلی درباره شخصیت سعی می‌کنند الگوهای مختلف در شخصیت‌ها را توصیف کنند. همچنین این دیدگاه‌ها درباره چگونگی شکل‌گیری این الگوها و چگونگی تغییر افراد در سطوح شخصیتی مختلف صحبت می کنند. با یاد گرفتن این چهار دیدگاه اصلی می‌توانیم بهتر کتاب های مفید درباره روانشناسی شخصیت را برای خودمان انتخاب کنیم.

چهار نظریه اصلی درباره روانشناسی شخصیت | منبع: verywellmind.com

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنیم، چهار دیدگاه روانکاوانه، انسان‌گرایانه، صفات شخصیت و شخصیت یادگیری شناختی در زمینه روانشناسی شخصیت وجود داردو نظریه‌پردازان اصلی در هر کدام از این نظریه‌ها را هم در اینفوگرافیک بالا معرفی کردیم. بهترین کار برای آشنایی بیشتر با هر دیدگاه این است که کتاب‌های تالیف شده توسط هر کدام از نظریه‌پردازان را بخوانید. اما گاهی کتاب‌هایی را می‌توان پیدا کرد که همه این چهار دیدگاه را به صورت خلاصه معرفی می‌کنند. در ادامه این یادداشت سعی می‌کنیم از هر دو طیف کتاب‌هایی معرفی کنیم که به افزایش اطلاعات ما در زمینه شخصیت شناسی و روانشناسی شخصیت کمک می‌کنند.

روان‌شناسی شخصیت

روان‌شناسی شخصیت

نویسنده: یوسف کریمی

انتشارات دانشگاه پیام نور

اطلاعات بیشتر و خرید

درست است که این کتاب بیشتر یک کتاب درسی مناسب برای دانشجویان دانشگاه پیام نور است، اما واقعیت این است که این کتاب منبع خوبی برای به دست آوردن دانش کلی در این زمینه است. در این کتاب علاوه بر چهار نظریه اصلی که در ابتدای این یادداشت توضیح دادیم، چندین نظریه مهم دیگر هم توضیح داده شده است. این کتاب، همان کتاب جامعی است که برای به دست آوردن یک دیدگاه کلی به شما می‌تواند کمک کند. اصطلاحات این کتاب اندکی تخصصی است، اما واقعیت این است که مطالعه در زمینه روانشناسی شخصیت کار چندان راحتی هم نیست و نیاز به صرف زمان کافی و تمرکز بر روی موضوع است. برای همین است که در مجموع پیشنهاد می‌کنیم خواندن این کتاب را از دست ندهید.

در کنار مطالعه‌ی این کتاب، فراموش نکنید که تحقیق کنید. هر اصطلاح یا مفهومی که متوجه آن نشدید، می‌توانید در اینترنت جستجو کنید و درباره آن بیشتر یاد بگیرید. با این کار کمتر در دام نظرات غیر تخصصی و بعضا آسیب‌زننده می‌افتید.

راه انسان شدن

راه انسان شدن

نویسنده: کارل راجرز

مترجم: قاسم قاضی

پندار تابان

اطلاعات بیشتر و خرید

راه انسان شدن نوشته روانشناس آمریکایی کارل راجرز است که در دسته نظریه‌های انسان‌گرایانه او را معرفی کردیم. در کتاب راه انسان شدن مجموعه‌ای از ۲۱ مقاله از کارل راجرز را در زمینه شخصیت‌شناسی می‌خوانیم. این کتاب حاصل دو دهه فعالیت او در روانکاوی و درمان افراد مختلف است. این کتاب به هیچ عنوان مجموعه‌ای از پند و اندرز و توصیه نیست. بیشتر به افراد کمک می‌کند در راستای هدف خودشان حرکت کنند تا اینکه تلاش کند همه آدم‌ها مثل هم شوند. برای همین است که خودش گفته دوست دارد این کتاب در دسترس افراد بیشتری قرار گیرد، افرادی که «مردم معمولی ولی باهوش» هستند.

روان‌شناسی شخصیت با تاکید بر تحلیل عوامل موثر بر رشد شخصیت

روان‌شناسی شخصیت با تاکید بر تحلیل عوامل موثر بر رشد شخصیت

نویسنده: الیزابت بی. هارلوک

مترجم: محبوبه حاج‌نوروزی

انتشارات آوای نور

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب ترجمه‌ی ۹ فصل از کتاب تحول شخصیت اثر الیزابت هارلوک است. مهم‌ترین تفاوت ین کتاب با سایر کتاب‌ها در این زمینه این است که در این کتاب تاکید بر زمینه ها و عوامل شکل‌گیری شخصیت شده است. برای همین است که فصل دوم این کتاب به طور کامل به موضوع الگوی شخصیت اختصاص داده شده است. این کتاب تخصصی است و در آن اصطلاحات و مفاهیم تخصصی بسیاری استفاده شده است و بیشتر برای متخصصین این حوزه مناسب است.

پنج گفتار درباره‌ی روانکاوی

پنج گفتار درباره‌ی روانکاوی

نویسنده: زیگموند فروید

مترجم: حسن صفوی

انتشارات جامی

اطلاعات بیشتر و خرید

فروید را در دسته نظریه پردازان نظریه روانکاوی معرفی کردیم. این کتاب فروید یکی از مهم‌ترین کتاب‌های اوست. چرا که به عنوان «دروس مقدماتی در روانکاوی» شناخته می‌شود.این کتاب مجموعه‌ای از سخنرانی‌های او در دانشگاه وین است. این کتاب را یک متخصص در زمینه روانکاوی ترجمه کرده ست و برای همین به اعتبار این کتاب در زبان فارسی افزوده است.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به موضوعات روانشناسی و توسعه فردی و بهبود روابط علاقه دارید، نگاهی به کتاب «آیین دوست‌یابی» هم بیندازید.

مقدمات روان‌شناسی اریکسون

مقدمات روان‌شناسی اریکسون

نویسنده: اریک. اچ. اریکسون

مترجم: سعید حسن زاده

پندار تابان

اطلاعات بیشتر و خرید

در این کتاب اریک اریکسون که یکی دیگر از روانشناسان نظریه روانکاوی است، سه مقاله درباره رشد و بحران هویت نوشته است. مقاله اول با نام رشد ایگو و تغییر تاریخی درباره هویت جمعی و هویتایگو، آسیب‌شناسی ایگو و نیرومندی ایگو است. اریکسون در مقاله دوم با نام «رشد و بحران‌های شخصیت سالم» درباره موضوع سلامت و رشد صحبت می‌کند و هر آن احساس طبیعی که ممکن است برای هر آدمی پیش بیاید توضیح می‌دهد و دلایل وقوعش را می‌گوید؛ احساس‌هایی مانند بی‌اعتمادی، شرم، احساس حقارت، نومیدی و انزجار. در مقاله سوم هم درباره شکل‌گیری هویت ایگو صحبت می‌کند. در این مقاله گریزی می‌زند به زندگی جرج برنارد شاو نمایشنامه‌نویس و منتقد ادبی ایرلندی و از دل آثار و افکار او ین مفهوم را توضیح می‌دهد.

این چند کتاب می‌توانند به شما دید خوبی درباره روانشناسی شخصیت بدهند. اما اکثرا کتاب‌های تخصصی و با اصطلاحات پیچیده هستند. پیشنهاد می‌کنیم اگر به موضوع خودشناسی علاقه دارید، یادداشت «معرفی کتاب‌هایی درباره خودشناسی» را بخوانید. همچنین ممکن است یادداشت «معرفی کتاب‌های روانشناسی پرفروش» هم به شما پیشنهادهای مناسبی ارائه کند. «معرفی ۹ کتاب برای شروع مطالعه روانشناسی» هم یادداشت مناسبی است برای کسانی که در این زمینه می‌خواهند دانششان را بالا ببرند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

106,137 بازدید
برچسب ها

Avatar

صبا محبی


اشتراک گذاری یادداشت
3.1 7 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
9 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه