لوگو طاقچه
یاسر نوروزی

قسمت ۳ پادکست کتابگرد؛ از مرورنویسی در روزنامه تا داستان‌خوانی در رادیو با یاسر نورزی

692 بازدید

مهمون امروز ما فعالیت‌‌های ادبی‌اش را از روزنامه و رادیو شروع کرد. در روزنامه‌های مختلفی معرفی کتاب نوشته، مصاحبه‌های زیادی با نویسنده‌ها و اهالی فرهنگ داشته، برنامه‌های داستان‌خوانی برگزار کرده و برای نابینایان کتاب صوتی خوانده. سال ۹۱ کتابی نوشت به اسم «نامحرم» که بعد از شش ماه به چاپ سوم رسید و توقیف شد.

یاسر نوروزی مهمان این قسمت پادکست کتابگرد است. با یاسر از تجربه‌های مختلفی که تو حوزه‌ی کتاب داشته صحبت کردم؛ از بهترین مصاحبه‌هایی که انجام داده تا بهترین کتاب‌هایی که برایش مرور نوشته.

یاسر نوروزی را می‌توانید در اینستاگرامش دنبال کنید.

صدای این مصاحبه را می‌توانید از تمام اپلیکیشن‌های پادگیر مانند کست‌باکس، گوگل پادکست، اپل پادکست، اسپاتیفای، ناملیک، شنوتو و… بشنوید.

کتاب‌های محبوب یاسر نوروزی

دیوان حافظ

دیوان حافظ

نویسنده: سلیم نیساری

انتشارات سخن

اطلاعات بیشتر و خرید

حافظ یکی از بزرگترین شعرای ایران است. بعد از گذشت هفتصد سال از زندگی او، اشعار حافظ همچنان تازگی و طراوت خود را حفظ کرده‌اند. هرکسی می‌تواند دیوان حافظ را بردارد، غزلی را بخواند و احساس کند که حافظ این شعر را برای او و در وصف حال او سروده است. بنابراین لازم است که از چنین گنجینه‌ی بزرگی به خوبی استفاده کنیم. دکتر سلیم نیساری، از اساتید برتر ادبیات فارسی، دیوان حافظ را بر اساس نسخه‌های خطی سده‌ی نهم تصحیح کرده است.

هشت کتاب

هشت کتاب

نویسنده: سهراب سپهری

انتشارات ذهن آویز

اطلاعات بیشتر و خرید

هشت کتاب نام مجموعه اشعار سهراب سپهری است. همانطور که از اسمش بر می‌آید، هشت کتاب در واقع آثار منظوم این شاعر به نام‌های؛ مرگ رنگ، زندگی خواب‌ها، آواز افتاب، شرق اندوه، صدای پای آب، مسافر، حجم سبز و ما هیچ ما نگاه است که سپهری آن‌ها را در سال ۱۳۵۵ گرداوری کرده است. هشت کتاب یکی از اثرگذارترین و محبوب‌ترین مجموعه‌های منظوم، در تاریخ شعر نو ایران است.

هوای تازه

هوای تازه

نویسنده: احمد شاملو

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

شهرت اصلی شاملو به‌خاطر نوآوری در شعر معاصر فارسی است. گونه‌ای از شعر که با نام شعر سپید یا شعر شاملویی شناخته میشود و هم اکنون یکی از مهم‌ترین قالب‌های شعری مورد استفاده ایران به‌ شمار می‌رود. شاملو هوای تازه را سال ۱۳۳۶ منتشر کرد. برخی منتقدان این دفتر شعر را بهترین اثر شاملو می‌دانند. اخوان ثالث در مورد این دفتر گفته: به قول مهدی اخوان ثالث: «هوای تازه مجتمعی است از آثاری که نمودار برجسته ­ی جهاد یک جناح روینده و رشد یابنده ­ی شعر امروز است»‎‎ از مهم‌ترین اشعار این دفتر می‌توان به شعرهای پریا (شعر فولکلور)، زخم قلب آبایی، مرگ نازلی، مرغ باران، سرگذشت، مه، بودن، و نمی‌رقصانمت چون دود… اشاره کرد.

کتاب‌هایی که برای هدیه پیشنهاد دادیم

در این قسمت سعی می‌کنم با شناختی که از مهمان برنامه پیدا می‌کنم، سه کتاب بهش پیشنهاد بدهم. در صورتی که هر سه کتاب را خوانده بود یا دوست نداشت سه ماه طاقچه بی‌نهایت بهش هدیه می‌دادم تا هر کتابی که می‌خواهد خودش انتخاب کند.

انسان در جستجوی معنا

انسان در جستجوی معنا

نویسنده: ویکتور فرانکل

مترجم: امیر لاهوتی

انتشارات جامی

اطلاعات بیشتر و خرید

انسان در جستجوی معنا، کتابی است که بر پایه‌ی تجربیات فاجعه‌بار ویکتور فرانکل در اردوگاه‌های کار اجباری آشویتس نوشته شده است. ویکتور فرانکل در این دوران، پدر و مادر، همسر و برادرش را از دست داد. خواهر او تنها کسی بود که از این وضعیت نجات پیدا کرد. با وجود تمام سختی‌ها، رنجی که می‌کشیدند، گرسنگی، سرما، بی‌رحمی و خشونتی که در اطرافشان موج می‌زد، اما او باز هم زندگی را شایسته و ارجمند می‌دید. در بخش دوم کتاب انسان در جستجوی معنا، او از خاطرات مراجعانش نوشته است. او با تجربیات گسترده‌ای که در زمینه‌ی کار و درمان بر اساس معنادرمانی به دست آورده است، متوجه این موضوع شد که برای هر فرد باید رسالت و وظیفه‌ای وجود داشته باشد که بخواهد عمرش را صرف آن کند.

ترس و نفرت در لالیگا

ترس و نفرت در لالیگا

نویسنده: سید لو

مترجم: طاها صفری

نشر گلگشت

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب ترس و نفرت در لالیگا نوشته سید لو، به بخشی از تاریخ فوتبال اسپانیا، بازیکنان مطرح فوتبال، تیم‌های بزرگ مانند بارسلونا و رئال‌مادرید و فراز و فرودهای ورزش فوتبال در اسپانیا می‌پردازد. سید لو، متخصص تاریخ و فوتبال اسپانیا، در کتاب ترس و نفرت در لالیگا به بررسی صد سال تاریخ این ورزش در اسپانیا می‌پردازد و با درهم آمیختن فوتبال و تاریخ، نگاهی به مبارزات آزادی‌خواهان در برابر ژنرال فرانکو، رهبر فاشیست اسپانیا، جنگ‌های داخلی و … می‌پردازد. او در این کتاب با نگاهی به تمام وقایعی که اسپانیا پشت سر گذاشته است، ال‌کلاسیکو را بررسی می‌کند. بررسی که به عمق رابطه این دو غول فوتبال اسپانیا یعنی بارسلونا و رئال‌مادرید می‌رود و دلایل دشمنی عمیقشان را نمایان می‌کند.

پشت فرودگاه

پشت فرودگاه

نویسنده: محمود رضایی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

«پشت فرودگاه» چندین داستان طنز به‌هم‌پیوسته نوشته محمود رضایی است. این داستان‌ها درباره آدم‌هایی است که در منطقه حاشیه‌ای پشت فرودگاه شهر رشت زندگی می‌کنند. محله جیب‌برها و عرق فروش‌ها و هرچی که فکرش را بکنید. رسول اسم شخصیت اصلی کتاب است که از کودکی تا جوانی خود را تعریف می‌کند. او یک خانواده ۴نفره دارد که در آن هرکسی ساز خودش را می‌زند، پدرو مادر و برادر رسول، همسایه‌ها، و… در شکل‌گیری داستان‌های کتاب نقش دارند. عنوان ۱۴ فصل این کتاب «ذکر خیر رسول؛» در سنین مختلف است.

کتاب‌های دیگری که از آن‌ها اسم بردیم

جهان هولوگرافیک؛ مایکل تالبوت، ترجمه: داریوش مهرجویی

فوتبال علیه دشمن: سایمون کوپر، ترجمه: عادل فردوسی‌پور

روح، روان، احساس جسم؛ محسن بهشتی‌پور

تا روشنایی بنویس؛ احمد اخوت

اگر شما یک کتابفروش بودید، چه کتاب‌هایی را به این مهمان برنامه پیشنهاد می‌دادید؟

692 بازدید
برچسب ها

Avatar

محسن پوررمضانی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه