لوگو طاقچه
مصاحبه با رامین عضدی

قسمت ۲ پادکست کتابگرد؛ دنبال کردن ادبیات در کِنارش با رامین عضدی

801 بازدید

شاید شما هم این جمله را از خانواده یا دوستانتان شنیده باشید که می‌گویند؛ دَرسِت را بخوان و کاری که دوست داری را در کِنارش ادامه بده. معمولا هم دلیلشان این است که از این کارها پولی درنمی‌آید و بهتر است که وقتت را تلف نکنی. گاهی هم آدمی را که شما اصلا باهاش حال نمی‌کنید و فقط چون پولدار است، به عنوان یک آدم موفق مثال می‌زنند و این لحظه‌ای است که آدم معنی اصطلاح «دندان به دندان خواییدن» را کاملا متوجه می‌شود.

مهمان امروز ما هم سعی کرد به این حرفِ خانواده گوش بده؛ درسش را در رشته‌ی مهندسی معدن خواند و در کنارش ادبیات را هم دنبال کرد. در دانشگاه علاقه‌اش به ادبیات جدی‌تر شد و کتاب‌هایی را که می‌خواند در اینستاگرامش معرفی می‌کرد. اسم برنامه‌ش را هم گذاشت «کتاب هفته» دو سال این برنامه را ادامه داد و بعدش رفت سراغ تولید پادکست. در پادکستش از تجربه‌های شخصی خودش در مورد اینکه که چطور به ادبیات و کتاب علاقه‌مند شده صحبت می‌کند و به این بهانه توی هر قسمت کتاب یا کتاب‌هایی را نیز معرفی می‌کند. اسم پادکستش را هم گذاشته «کِنارش»

مهمان این قسمت پادکست کتابگرد رامین عضدی است. با «رام» در مورد علاقه‌ش به ادبیات صحبت کردم و اینکه تا کی می‌‌تواند این موضوع را به شکل کِنارش ادامه دهد.  

رامین عضدی را می‌توانید در اینستاگرامش و پادکست کنارش دنبال کنید.

صدای این مصاحبه را می‌توانید از تمام اپلیکیشن‌های پادگیر مانند کست‌باکس، گوگل پادکست، اپل پادکست، اسپاتیفای، ناملیک، شنوتو و… بشنوید.

کتاب‌های محبوب رامین عضدی

ترانه ها

ترانه ها

نویسنده: باباطاهر عریان

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب ترانه‌ها مجموعه‌ای است از رباعیات ابوسعید ابوالخیر، خیام و باباطاهر عریان. با تصحیح احمد شاملو. حسن این مجموعه این است که رباعیات این سه شاعر بزرگ را در یک مجوعه جمع‌آوری کرده و شاملو آن‌ها را به زبان ساده‌ای که برای عموم قابل خواندن تصحیح کرده است.

آن سوی حرف و صوت (گزیده‌ی اسرار التوحید)

کتاب «آن سوی حرف و صوت» گزیده‌ی است از کتاب اسرارالتوحید به انتخاب محمدرضا شفیعی کدکنی. اسرارالتوحید، جامع‌ترین زندگینامه‌ی ابوسعید ابوالخیر و یکی از مهم‌ترین متون عرفانی زبان فارسی است. ابوسعید ابولخیر در فرهنگ ایرانی شیبه سقراط است. آدم تاثیرگذاری که چیزی ننوشته و تمام چیزهایی که از او می‌دانیم از شاگردانش نقل شده است. این کتاب هم به لحاظ تاریخ تصوف و هم به لحاظ ثبت گوشه‌هایی از زندگی اجتماعی مردم کشور ما در دوران قبل از مغول، اهمیت زیادی دارد.

سمرقند

سمرقند

نویسنده: امین معلوف

مترجم: عبدالرضا هوشنگ‌مهدوی

انتشارات مروارید

اطلاعات بیشتر و خرید

امین مالوف نویسنده و روزنامه‌‌نگار لبنانی تبار فرانسوی است که عاشق ایران و تاریخش است. کتاب سمرقند یک رمان تاریخی است، درباره‌ برخی شخصیت‌های تاریخی مانند عمر خیام و جریان‌های اجتماعیِ ایران که در دو دوره‌ تاریخی قرن پنجم و چهارده هجری اتفاق می‌افتد. امین معلوف توانسته با ظرافت و مهارت این دو بخش از تاریخ ایران را با بهانه قرار دادن دست‌نوشته‌‌ رباعیات و خاطرات عمر خیام نیشابوری به هم پیوند دهد.

کتابی که نیمه‌کاره رها کرده

زوربای یونانی

زوربای یونانی

نویسنده: نیکوس کازانتزاکیس

مترجم: محمود مصاحب

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

نیکوس کازانتزاکیس این کتاب را در سال ۱۹۴۶ منتشر کرد. راوی کتاب یک روشنفکر جوان یونانی است که می‌خواهد برای مدتی کتاب‌هایش را کنار بگذارد و برای راه‌اندازی دوباره‌ی یک معدن زغال سنگ به جزیره کرت سفر می‌کند. قبل از سفر با مرد ۶۵ ساله رازآمیزی به نام آلکسیس زوربا آشنا می‌شود. این مرد او را قانع می‌کند که وی را به عنوان سرکارگر معدن استخدام کند. در ادامه زوبا تاثیر زیادی برای زندگی‌اش می‌گذارد و نگاهش به زندگی را تغییر می‌دهد.

کتاب‌هایی که برای هدیه پیشنهاد دادیم

در این قسمت سعی کردم با شناختی که از رامین پیدا کردم سه کتاب بهش پیشنهاد بدم. در صورتی که هر سه کتاب را خوانده بود یا دوست نداشت سه ماه طاقچه بی‌نهایت بهش هدیه می‌دادم تا هر کتابی که می‌خواهد خودش انتخاب کند.

‌‫ظرافت جوجه تیغی

‌‫ظرافت جوجه تیغی

نویسنده: موریل باربری

مترجم: مرتضی کلانتریان

انتشارات آگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

موریل باربری نویسنده‌ی کتاب، استاد فلسفه است. این رمان را در سال ۲۰۰۶ منتشر کرد و استقبال خوبی از آن شد. کتاب دو راوی دارد. راوی اول زن میانسال پنجاه و چهارساله‌ای است به نام «رُنه» که در یک برج مسکونی در بالای شهر سرایدار است. رنه به فلسفه و ادبیات و هنر علاقه‌ی زیادی دارد اما وانمود می‌کند که یک پیرزن خرفت است که هر هروز تلویزیون می‌بیند. راوی دوم دختر نوجوان باهوشی است که در همان ساختمان زندگی می‌کند و می‌خواهد در روز تولد دوازده سالگی‌اش خودکشی کند و خانه را آتش بزند.

دفتر بزرگ، سه‌گانه‌ی دوقلوها؛ کتاب اول

دفتر بزرگ، سه‌گانه‌ی دوقلوها؛ کتاب اول

نویسنده: آگوتا کریستوف

مترجم: اصغر نوری

انتشارات مروارید

اطلاعات بیشتر و خرید

کریستوف در کتاب دفتر بزرگ (سه‌گانه‌ی دوقلوها، کتاب اول) داستان دو برادر دو قولو به اسم کلاوس و لوکاس را روایت می‌کند که در زمان جنگ مادرشان آن‌ها را از شهر به روستایی مرزی می‌برد تا پیش مادربزرگشان بمانند. نویسنده شرایط سخت کودکان و آسیب‌های روحی و جسمی آن‌ها در طول جنگ را به تصویر می‌کشد، مانند اتفاقی که برای این دو رخ می‌دهد.
نام کتاب دوم این سه‌گانه «مدرک» و نام جلد آخر آن «دروغ سوم» است.

این کتاب را بسوزان؛ برندگان پن از قدرت واژگان می‌گویند

این کتاب را بسوزان؛ برندگان پن از قدرت واژگان می‌گویند

نویسنده:

مترجم: رضا اسکندری

انتشارات خرد سرخ

اطلاعات بیشتر و خرید

مجموعه جُستارهایی است از ۷ نویسنده‌ای که جایزه ادبی پن را برده‌اند. این جستارها را تونی موریسون انتخاب و ویراستاری کرده است. موضوع همه‌ی این جُستارها نوشتن و اهمیت آن برای نویسنده است. هر کدام از نویسندگان از نگاه خودش به این موضوع پرداخته است. از نویسنده‌‌های معروف این کتاب می‌شود به اورهان پاموک، جان آپدایک و پل استر اشاره کرد.

نقل قول محبوب

چطور زندگی کردن نتیجه‌ی سال‌هاست، نه سوال‌ها

دُراب مخدوش – محسن نامجو

کتاب‌های دیگری که از آن‌ها اسم بردیم

اگر شما یک کتابفروش بودید، چه کتاب‌هایی را به این مهمان برنامه پیشنهاد می‌دادید؟

801 بازدید
برچسب ها

Avatar

محسن پوررمضانی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه