لوگو طاقچه
گفت‌وگو با مسعود بربر

قسمت ۱ پادکست کتابگرد؛ جلسه‌های داستان‌‌خوانی با مسعود بربر

1,985 بازدید

 چقدر این تجربه را داشتید که داستانِ یک کتاب را از زبان خود نویسنده بشنوید؟ یا اینکه نویسنده‌ای را از نزدیک ببینید و باهاش گپ بزنید؟

مهمان قسمت اول پادکست کتابگرد، پنج شش سالی است که به ‌طور منظم جلسه‌های داستان‌خوانی برگزار می‌کند. قبل از ماجراهای کرونا و قرنطینه جلسه‌هاش را به شکل حضوری در کافه‌ها برگزار می‌کرد و حالا حدود هشت ماهی می‌شود که جلسه‌هایش را به شکل لایو توی اینستاگرام برگزار می‌کند. هر شب ساعت ۲۲ و ۲۲ دقیقه، یک نویسنده‌ی ایرانی را دعوت می‌کند تا داستانش را برای مخاطبان اینستاگرامی به صورت زنده بخواند و در موردش گپ بزنند.

قبلا روزنامه‌نگار بوده و تا امروز دو کتاب داستانی نوشته. «اینجا خانه‌ من است» که مجموعه داستان است و رمان جدیدش به اسم «مرزهایی که از آن گذشتی». علاوه بر اینها عاشقِ ادبیات کهن و سفر هم هست.

مسعود بُربُر مهمان قسمت اول پادکست کتابگرد بود. با مسعود از جلسه‌های داستان‌خوانیش حرف زدیم و بعدش هم رفتیم سراغ داستانِ جالبِ کتاب خوان شدنش.
مسعود بربر را می‌توانید در اینستاگرام و سایتش دنبال کنید.

صدای این مصاحبه را می‌توانید از تمام اپلیکیشن‌های پادگیر مانند کست‌باکس، گوگل پادکست، اپل پادکست، اسپاتیفای و… بشنوید.

کتاب‌های محبوب مسعود بربر

شاهنامه فردوسی

شاهنامه فردوسی

نویسنده: ابوالقاسم فردوسی

طاقچه

اطلاعات بیشتر و خرید

شاهنامه یکی از شاهکارهای حماسی منظوم جهان است. حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی، سی سال از عمرش را صرف نوشتن این کتاب کرد و به درستی خودش در این باره گفته: پی افکندم از نظم کاخی بلند/ که از باد و باران نیابد گزند. این کتاب بیش از ۵۰ هزار بیت دارد و ترکیبی است از افسانه‌ها و تاریخ ایران از آغاز تا حملهٔ عرب‌ها به ایران.

دوبلینی‌ها

مجموعه داستان‌های کوتاهی از جیمز جویس است که سال ۱۹۱۴ منتشر شده و شامل ۱۵داستان کوتاه است. این داستان‌ها بیشتر به طبقه متوسط و فردوست جامعه ایرلندی در اوایل قرن بیستم می‌پردازد و می‌شود گفت
کتاب دوبلینی ها شرح حال مردم دوبلین است.

اگر شبی از شب‌های زمستان مسافری

«تو داری شروع به خواندن داستان جـدید ایـتالو کالوینو، اگـر شبی از شب‌های زمستان مسافری، می‌کنی. آرام بگیر. حواست را جمع کن. تمام افکار دیگر را از سر دور کن. بگذار دنیای که تو را احاطه کرده در پس ابر نهان شود. از آن سو، مثل همیشه تلویزیون روشن است، پس بهتر است در را ببندی.»

کتاب «شبی از شب‌های زمستان مسافری» اثر ایتالو کالوینو با این جمله‌ها شروع می‌شود. کالوینو در این کتاب خواننده را به عنوان یکی از شخصیت‌ها وارد داستانش می‌کند. این کتاب رمانی است که در دِلش ده داستان نـیمه‌تمام نیز دارد. در ادامه‌ی داستان توی خواننده متوجه می‌شوی که کتابی که می‌خوانی ناقص است و کتاب را به کتابفروشی برمی‌گردانی. در آنجا متوجه می‌شوی که کتابی که در حال خواندنش بودی برای کالوینو نبوده. نویسنده به همین شکل داستان را جلو می‌برد و در هر فصل داستان نیمه‌تمامی را نیز روایت می‌کند.

کتابی که نیمه‌کاره رها کرده

اگر شبی از شب‌های زمستان مسافری!
مسعود توضیح داد با اینک کتاب را خیلی دوست دارد اما هر بار فصل ابتدایی کتاب را که می‌خواند خوابش می‌برد و نمی‌تواند آن را ادامه دهد.

کتاب‌هایی که برای هدیه پیشنهاد دادیم

در این قسمت با شناختی که از مسعود پیدا کرده بودم تلاش کردم بهش یک کتاب هدیه بدهم. با توجه به علاقه‌‌ای که به ادبیات کهن، سفر و تاریخ ایران داشت کتاب‌های زیر را پیشنهاد دادم؛

چادر کردیم رفتیم تماشا

چادر کردیم رفتیم تماشا

نویسنده: عالیه خانم شیرازی

نشر اطراف

اطلاعات بیشتر و خرید

عالیه خانم یکی از زنان درباری ناصرالدین شاه است که ماجرهای سفرش به حج را نوشته. در بخش اول نویسنده در مورد شروع سفرش از کرمان، رفتن به بمبئی و سختی‌ها و ماجراهای سفر حج و عتبات می‌نویسد. در بخش دوم با پایان سفر حج و رسیدن به تهران نوع نگارش سفرنامه تغییر می‌کند. در تهران نویسنده مدتی طولانی در دربار ناصری می‌ماند.

سه روز به آخر دریا

سه روز به آخر دریا

نویسنده:

نشر اطراف

اطلاعات بیشتر و خرید

سه روز به آخر دریا، جلد دوم مجموعه‌ی «سفرنامه‌های قدیمی زنان» نشر اطراف است. در این سفرنامه همسر عمادالملک به مکه و عتبات سفر می‌کند. شاهزاده خانم قاجاری از یک‌سو نوه‌ی فتحعلی شاه است و از سوی دیگر نوه‌ی نادرشاه افشار. زن نازپرورده‌ای است که به لطف ناصرالدین شاه سر از حرمسرای حکمران طبس در می‌آورد و سفرش به عربستان و عراق را از همان‌جا شروع می‌کند.

خانم! فردا کوچ است

خانم! فردا کوچ است

نویسنده:

نشر اطراف

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتب جلد سوم از مجموعه‌ی «سفرنامه‌های قدیمی زنان» نشر اطراف است. در این کتاب سکینه سلطان ملقب به وقارالدوله که از همسران ناصر‌الدین شاه است، چهار سال بعد از ترور شاه به مکه و عتبات سفر می‌کند. جذابیت سفرنامه‌های زنان در این است که در کنار اتفاقات سفر، ریزه‌کاری‌ها و روزمرگی‌ها را هم ثبت کرده‌اند و این روایت جزئیات است که به ما امکان می‌دهد تصویر روشن‌تری از آن دوره‌ی زمانی داشته باشیم.

کتاب‌های دیگری که از آن‌ها اسم بردیم

اگر شما یک کتابفروش بودید، چه کتاب‌هایی را به این مهمان برنامه پیشنهاد می‌دادید؟

1,985 بازدید
برچسب ها

Avatar

محسن پوررمضانی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه