لوگو طاقچه
معرفی آثار لئو تولستوی

چرا باید آثار لئو تولستوی را بخوانیم؟

5,917 بازدید

لئو تولستوی، نویسنده مشهور روس و فعال سیاسی و اجتماعی است. او را به جهت تاثیری که بر نویسندگان بعد از خود گذاشت، پیامبر نویسندگان روسیه لقب دادند. نگاه او به زندگی، نگاهی جالب بود. فعالیت‌های تولستوی در زمینه‌های مختلف و نحوه زندگی کردنش باعث شده تا او را به عنوان یکی از محبوب‌ترین نویسنده‌ها در روسیه بشناسند. این محبوبیت تا جایی پیش رفته است که سکه‌ی طلای یادبودی هم به احترام او ضرب شده است. تولستوی از نویسندگانی بود که حتی در دوران زنده بودنش هم شهرتی جهانی داشت. اما با این‌حال به زندگی ساده‌اش ادامه داد. در این یادداشت مروری می‌کنیم بر زندگی، فعالیت‌ها و آثار او.

زندگی لئو تولستوی

لئو نیکلایِ ویچ تولستوی ۹ سپتامبر ۱۸۲۸ در یاسنایا پالیانا متولد شد و ۲۰ نوامبر ۱۹۱۰ درگذشت. اما در این فاصله‌ی حدودا هشتادساله، دنیا را متحول کرد. پدر و مادر لئو زمانی که او کودک بود، از دنیا رفتند و سرپرستی او با عمه‌اش بود. در دانشگاه در رشته زبان‌های شرقی و بعد حقوق مشغول به تحصیل می‌شود و به واسطه تحصیلاتش زندگی کشاورزان روزمزد و کارگران پدر و مادرش را از رنج می‌رهاند. او مدتی را هم در ارتش خدمت می‌کند و جنگ بهانه‌ای برای نوشتن داستان‌هایش می‌شود. وقتی از خدمت ارتش کناره می‌گیرد، به کشورهای فرانسه، انگلستان، آلمان، ایتالیا و سوئیس سفر می‌کند و با فرهنگ و زندگی مردم اروپا آشنا می‌شود. وقتی به زادگاهش برمی‌گردد، مدرسه‌ای برای کودکان خانواده‌های کشاورز می‌سازد.

زندگی خانوادگی

لئو تولستوی در سال ۱۸۶۲ با سوفیا آندره یونا برس ازدواج می‌کند. آن‌ها از ازدواجشان سیزده فرزند داشتند. سوفیای جوان از کارها و فعالیت‌های ادبی همسرش حمایت می‌کرد. اما زندگی عاشقانه‌ی آن‌ها همیشه سرشار از تنش بود. سوفیا دفترچه‌ی خاطرات قدیمی لئوی جوان را خواند. دفترچه خاطراتی که شرح خوشگذرانی‌های او در آن کتاب بود و این خاطرات، خاطر سوفیا را به شدت آزرده کرد. با این حال همراهی بی‌نظیر سوفیا این امکان را به لئو می‌داد تا بر روی آثار ادبی‌اش کار کند و تا جایی پیش برود که پیش‌نویس جنگ و صلح را بیش از هفت‌بار، بازنویسی کند.

ساخت مدرسه و تعلیم و تربیت در نگاه تولستوی

برای تولستوی، تعلیم و تربیت کودکان از اهمیت بالایی برخوردار بود. او در مدارسی که ساخته بود، شیوه‌ی جدیدی از آموزش و پرورش ارائه داد. تولستوی به جدا کردن دانش‌آموزان از یکدیگر اعتقادی نداشت و همیشه در تلاش بود تا از طریق داستان‌ها به کودکان مفاهیم و ارزش‌های اخلاقی را آموزش بدهد.

فعالیت‌های صلح‌طلبانه تولستوی

تولستوی شخصیتی بود که پرچمدار مبارزه با جنگ و خونریزی شناخته می‌شد. او فعالیت‌های بسیاری می‌کرد که در راستای اهدافش بودند؛ برای مثال همیشه حمایتش را از زندانیان سیاسی و دینی نشان می‌داد. سازمانی تاسیس کرد که به روستائیان و کشاورزانی که محصولاتشان آفت زده بود کمک کند. سیگار و الکل را ترک کرد و از شکار حیوانات برای تفریح هم دست برداشت. بعدها خودش هم اذعان کرد که خوشی‌های ظالمانه‌ای داشته است.

تولستوی در طول عمرش آثار زیادی از خود به جا گذاشت. رمان‌هایی که به تعداد بالای شخصیت‌ها مشهورند. این رمان‌ها البته در آن دوران به مذاق حکومت چندان خوش نیامدند و دردسرهایی هم برای او آفریدند. اما همین آثار را مانند جاده صاف‌کن برای انقلاب ۱۹۰۵ روسیه می‌دانند.

جنگ و صلح

رمان جنگ و صلح که یکی از شاهکارهای ادبی دنیا به شمار می‌رود، داستان مقاومت روسیه تزاری در برابر فرانسه است. تولستوی در رمان جنگ و صلح داستان پنج خانواده‌ی اشرافی روس را نقل کرده است و از زندگی آن‌ها در طول دوران جنگ روسیه و فرانسه در سال‌های ۱۸۰۵ تا ۱۸۱۴ نوشته است. کتاب جنگ و صلح ۵۸۰ شخصیت دارد و از این میان ۲۰۰ شخصیت داستان، شخصیت‌های حقیقی تاریخ هستند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چرا باید جنگ و صلح را بخوانیم؟» را هم بخوانید.

آناکارنینا

آناکارنینا

نویسنده: لئو تولستوی

مترجم: مهدی کریمی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

آنا کارنینا نام رمان دیگری از تولستوی است. رمان از زندگی زنی به نام آنا و ماجراهای زندگی او می‌گوید. آنا برای حل اختلافات برادر و زن بردارش به مسکو سفر می‌کند. در این سفر است که با مردی جوان به نام کنت ورونسکی آشنا می‌شود و دل به او می‌بازد. زندگی خانوادگی آنا تحت تاثیر این عشق قرار می‌گیرد و در نهایت پایان تلخی برای آنا رقم می‌خورد.

تولستوی در رمان آنا کارنینا از شیوه‌های نوین کشاورزی و روش‌های بدیع تعلیم و تربیت هم نوشته است. او با نوشتن این مطالب از دهان شخصیت‌های داستان، دانش وسیعش را در این زمینه به رخ می‌کشد.

در سال ۲۰۱۲ فیلم آنا کارنینا با بازی کیرا نایتلی و کارگردانی جو رایت به روی صحنه رفت و نامزد جوایز بسیاری از جمله طراحی لباس طراحی صحنه بهترین بازیگر نقش مکمل و بهترین فیلم‌نامه شد. حالا هم چهره‌ی کیرا نایتلی روی جلد اکثر چاپ‌های مختلف آنا کارنینا به چشم می‌خورد.

رستاخیز

رستاخیز

نویسنده: لئو تولستوی

مترجم: پرویز شهدی

انتشارات مجید

اطلاعات بیشتر و خرید

رستاخیز داستانی بود که برای تولستوی دردسرهای زیادی همراه داشت. انتشار رمان رستاخیز بهانه‌ای به دست کلیسای ارتدکس داد تا با دلایلی که البته از نظر خودشان محکم بود او را مرتد معرفی کنند. اما داستان رستاخیز از چه قرار بود؟ دیمیتری که جوانی از طبقه اشراف است با ندیمه‌ای از طبقه پایین‌تر از خودش رابطه‌ی عاشقانه‌ای برقرار می‌کند که زندگی دختر را نابود می‌کند. او بعد از این وقایع به تن‌فروشی رو می‌آورد و متهم به قتل می‌شود که البته تهمت ناروایی است. این ماجرا دوباره او و دیمیتری را روبه‌روی هم قرار می‌دهد. اینبار دیمیتری نقش عاشق را بازی نمی‌کند بلکه در هیئت منصفه، نقش قاضی را دارد و رای او می‌تواند زندگی دختر را نجات دهد یا از بین ببرد. گویی که تولستوی تلاش کرده است تا وجدان دیمیتری را بیدار کند و زندگی‌اش را متحول کند.

زندگی تولستوی با تمام بالا و پایین‌هایی که داشت، فعالیت‌هایی که انجام می‌داد و هر قدمی که در طول زندگی‌اش برمی‌داشت همیشه در راه اهدافش بود. او مردی بود که برای رسیدن به اهدافش، تلاش می‌کرد و بازتاب تلاش‌های او را می‌توان هم در میان آثارش و هم از بین فعالیت‌های متعددش دریافت. یکی از خواسته‌های مخترع مشهور، ادیسون، از تولستوی این بود که صدایش را ضبط کند و برای او بفرستد. او برای اینکار دستگاه ضبط صدای گرامافون هم به او هدیه کرد. همین باعث شده تا بعد از گذشت سال‌ها، هنوز صدای تولستوی در دنیا شنیده شود و به معنای واقعی کلمه، جاودان بماند.

5,917 بازدید

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
4 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه