لوگو طاقچه
بیوگرافی صادق هدایت و آثار او

چرا باید آثار صادق هدایت را بخوانیم؟

11,048 بازدید

صادق هدایت نویسنده‌ای است که نه‌تنها توانایی او در نوشتن و داستان‌های کوتاه ارزشمندی که از او برجا مانده بلکه زندگی شخصی و مرگ او نیز همه از موضوعاتی هستند که در محافل مختلف در مورد آن صحبت می‌شود. او در خانواده‌ای اشرافی متولدشده و رشد یافت. هرکدام از نزدیکان و وابستگان او در مقام و یا منصبی قرار داشتند. نگاه او به زندگی متفاوت بود. رد و اثر شیوه نگرش او به زندگی را می‌توان در داستان‌هایش مشاهده کرد. او در طول عمر خود داستان‌های کوتاه درخشانی از خود بر جای گذاشت. از ویژگی‌های داستان‌های او می‌توان به این نکته اشاره کرد که در روند ماجرا از توصیف فراتر رفته و چنان پیش می‌رود که خواننده به‌نوعی تجسم دست می‌یابد. او در توصیف توانا و در خلق یک تجسم واقعی بسیار توانمندتر از آن است. همین امر سبب تفاوت آثار او با آثار دیگر نویسندگان شده است.

بسیاری او را از پیشگامان داستان‌نویسی نوین ایران می‌دانند. نقدهای فراوانی به شیوه تفکر و نگرش او به زندگی مطرح‌شده است و با گذشت سال‌ها از مرگش همچنان افرادی به او می‌تازند و برخی دیگر او را ستایش می‌کنند. آثار هدایت طرفداران و منتقدان جدی خود را دارد. او در همان سنین جوانی و به‌طور خودخواسته به زندگی خود پایان داد. آنچه برای ما باقی‌مانده ماحصل سال‌ها مطالعه، تحقیق، نوشتن و ترجمه او است. گرچه بسیاری از ما او را می‌شناسیم و قطعا داستان‌هایی را که نوشته خوانده و برخی را حتی در ذهن داریم، در این یادداشت سعی می‌کنیم به معرفی تعدادی از کتاب‌های او بپردازیم.

مرگ

مرگ

نویسنده: صادق هدایت

طاقچه

اطلاعات بیشتر و خرید

صادق هدایت در این داستان کوتاه به مقوله مرگ می‌پردازد و آن را از دیدگاه خود تفسیر می‌کند. باآنکه موضوع به‌خودی‌خود نوعی تیرگی و غم به همراه دارد اما بنا بر نظر منتقدان این کتاب به نسبت دیگر کتاب‌ها و داستان‌های او سیاه نیست. هدایت مرگ را اگرچه همراه غم و ترک شادی می‌داند اما آن را مکمل زندگی وصف می‌کند و بودنش را متعاقب حضور زندگی برمی‌شمرد که اگر این نبود قطعا حیاتی نیز وجود نداشت.

بوف کور

بوف کور

نویسنده: صادق هدایت

طاقچه

اطلاعات بیشتر و خرید

«بوف کور» از مشهورترین آثار صادق هدایت است. هدایت در این اثر جوانی روشنفکر را قهرمان ماجرا کرده است که در مسیر خودشناسی و بحران روحی که دچارش شده و تحت تاثیر مصرف مواد مخدر واقعیت و خیال را گم می‌کند و مرز تشخیص این دو را پیدا نمی‌کند. هدایت با چیرگی این اتفاق را در مسیر روایت خود وارد کرده و با هنرمندی توانسته دنیای گم‌شده در وهم را به تصویر بکشد. در این مسیر خواننده به‌تدریج با نگاه نویسنده به موضوع آشنا شده و کم‌کم از دریچه ذهن او به موضوع می‌نگرد.

چندی پیش درباره کتاب بوف کورنقد و بررسی مختصری نوشتیم. پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چرا باید بوف کور را بخوانیم؟» را هم در وبلاگ طاقچه بخوانید.

زنده بگور

زنده بگور

نویسنده: صادق هدایت

طاقچه

اطلاعات بیشتر و خرید

«زنده‌به‌گور» مجموعه‌ای از چند داستان کوتاه است و عنوان کتاب از نام داستان اول کتاب گرفته‌شده است و هرکدام از داستان‌ها روایت مخصوص به خود را دارند. این کتاب علاوه بر انگلیسی به چند زبان دیگر نیز ترجمه‌شده است. در ایران نیز ناشرهای متعدد آن را منتشر کرده‌اند.

سگ ولگرد

سگ ولگرد

نویسنده: صادق هدایت

طاقچه

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب نیز مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه است که در کنار هم گردآوری‌شده‌اند. داستان نخست این مجموعه که نام آن بر کتاب نیز گذاشته‌شده در نوع خود بی‌نظیر است و بسیاری آن را زیباترین داستانی می‌دانند که از صادق هدایت به‌جامانده است. این تک داستان به‌تنهایی به زبان‌های مختلفی ترجمه‌شده است؛ مانند مجموعه داستان «زنده‌به‌گور» ناشران بسیاری کتاب «سگ ولگرد» را منتشر کرده‌اند.

سه قطره خون

سه قطره خون

نویسنده: صادق هدایت

طاقچه

اطلاعات بیشتر و خرید

مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه صادق هدایت که برخی از آنها مشهور هم هستند در مجموعه‌ای تحت عنوان «سه قطره خون» قرارگرفته‌اند. داستان معروف «داش آکل» نیز در همین مجموعه قرار دارد. نام کتاب از نام داستان نخست همین مجموعه انتخاب‌شده است. این داستان نه‌تنها از سوی علاقه‌مندان به ادبیات که از جانب افرادی با تخصص‌هایی متفاوت نیز مورد استقبال واقع‌شده و تحلیل‌های متفاوتی نیز بر آن نوشته‌اند.

اصفهان نصف جهان

اصفهان نصف جهان

نویسنده: صادق هدایت

انتشارات به‌نگار

اطلاعات بیشتر و خرید

هدایت سفرنامه‌ای دارد که ماحصل سفر او به اصفهان است. او در نوشتن این سفرنامه راه خود را رفته و به اسناد و مدارک موجود کاری نداشته است. همین امر سبب شده تا ماحصل سفرنامه‌ای متفاوت باشد. نوشتار او ماحصل مشاهدات شخصی خود اوست. او با بهره‌گیری از توانایی خود در نوشتن از شیوه سفرنامه‌نویسی‌های پیشین فاصله گرفته و با تکیه‌بر اصل وصف حقیقت، محصولی پدید آورده است که نه‌تنها در وصف که در برابری متن با حقیقت نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد.

ره آورد هند؛ برگردان هفت متن پهلوی به فارسی

ره آورد هند؛ برگردان هفت متن پهلوی به فارسی

نویسنده: صادق هدایت

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

هدایت برای مدتی کوتاه در هند زندگی کرده و آنجا زبان پهلوی را آموخته بود. همین امر سبب شد تا چند متن را از پهلوی به فارسی ترجمه کند. این موارد عبارت از «گجسته ابالیش»، «زندِ وهومن‌یسن»، «شهرستان‌های ایران»، «کارنامه‌ی اردشیرِپاپکان»، «گزارش گمان‌شکن»، «یادگار جاماسپ»، «آمدن شاه بهرامِ ورجاوند» هستند.

نوشته‌های پراکنده

نوشته‌های پراکنده

نویسنده: صادق هدایت

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب مجموعه‌ای دربردارنده داستان‌های کوتاه، نوشتارهای مختلف و مقالات صادق هدایت است. این گوناگونی بخشی از ویژگی‌ها و توانایی‌های نویسنده را در حوزه نگارش و برگردان متن، به ما نشان می‌دهد. این متون که پیش‌ازاین گاه تنها در مجله و یا نشریه‌ای چاپ‌شده بودند، اینجا در کنار هم و در قالب یک کتاب منتشرشده‌اند.

ترانه‌های خیام به انتخاب و روایتِ صادق هدایت

ترانه‌های خیام به انتخاب و روایتِ صادق هدایت

نویسنده: عمر خیام

طاقچه

اطلاعات بیشتر و خرید

به گفته «سیدعلی میرافضلی» هدایت را می‌توان نخستین پژوهشگر ایرانی دانست که پایه‌گذار شیوه‌ای نو در بررسی انتقادی و تدوین رباعیات خیام شد. او تلاش داشته تا از میان رباعیاتی که به خیام نسبت داده‌شده است، آنهایی را که واقعا سروده خیام هستند تفکیک کند. کتاب «ترانه‌های خیام به انتخاب و روایت صادق»‌ را «جلال نوع‌پرست» گردآوری و تدوین کرده است.

مسخ

مسخ

نویسنده: فرانتس کافکا

مترجم: صادق هدایت

طاقچه

اطلاعات بیشتر و خرید

«مسخ» از آثار مشهور «فرانتس کافکا» است که اکثر منتقدین به‌اتفاق آن را اثری کلیدی و مهم در میان دیگر آثارش می‌دانند. آشنایی صادق هدایت با زبان فرانسه سبب شد تا او این اثر مشهور را ترجمه کند. داستان کتاب ماجرای زندگی مردی است که روزی از خواب برمی‌خیزد و می‌بیند که دیگر انسان نیست و به سوسکی قهوه‌ای تبدیل‌شده است. ماجرا پیرامون این تغییر، پذیرش آن و حتی پذیرش تبعات آن از سوی مرد می‌گردد.

اگر به کتاب مسخ کافکا و به طور کلی اثار این نویسنده علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت‌های «کافکا کیست» و «معرفی بهترین کتاب‌های کافکا» را هم بخوانید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

11,049 بازدید

Avatar

بنوشه فرهت


اشتراک گذاری یادداشت
5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
8 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه