لوگو طاقچه
معرفی الهی قمشه ای

نگاهی به زندگی و آثار حسین الهی قمشه ای

8,117 بازدید

بیشتر ما «حسین الهی قمشه ای » را می‌شناسیم؛ از او چیزی خوانده‌ایم، شعر خواندنش را شنیده‌ایم و یا جذب سخنرانی‌هایش در برنامه‌های تلویزیونی و یا دیگر جاها شده‌ایم. پژوهشگری که دیدگاه فلسفی و نگاه عارفانه او به مسائل مختلف، ازجمله دین، سبب شده تا هرکسی که اندک سوالی پیرامون آن مباحث در ذهن دارد پیگیر سخنانش شود. ازآنجایی‌که او بر حوزه‌های مختلفی چون عرفان، فلسفه، حکمت، ادبیات و… سررشته داشته و از سوی دیگر در معانی قرآنی نیز مطالعه عمیق داشته است، موردتوجه افرادی از حوزه‌های گوناگون است. می‌توان گفت همین تسلط و نگرش چندجانبه به موضوع سبب می‌شود تا افراد با علاقه‌مندی‌هایی خاص جذب سخنان و نوشته‌های او شوند. او از هر درگاه برای فهم بهتر و انتقال مناسب‌تر مطالب بهره می‌گیرد و با کنار هم قرار دادن اطلاعات خود در زمینه‌های مختلف، پنجره‌ای به دنیای حقیقت آن موضوع می‌گشاید. او با تسلط بر ادبیات و حافظه خوبی که دارد در میانه‌ی سخنانش از گفتار شاعران مختلف بهره گرفته و مفهوم را با زبانی شیرین به گوش شنوندگان می‌رساند. گاه حتی در میانه‌ی سخن نقل‌قول‌هایی از مشاهیر مختلف به زبان‌های انگلیسی و فرانسه می‌گوید که در نوع خود جالب است. ترجمه‌ای که بر قرآن کریم داشته است نیز محل رجوع بسیاری از علاقه‌مندان است.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت « این شعر عاشقانه خواندنی است» را هم بخوانید.

ٰ‌

نغمه‌ی عشاق

نغمه‌ی عشاق

نویسنده: حسین الهی قمشه‌ای

انتشارات سخن

اطلاعات بیشتر و خرید

«مهدی الهی قمشه‌ای» فقیه، فیلسوف، عارف، حکیم، شاعر و مترجم قرآن بوده است. در حوزه شعر می‌توان گفت که دیدگاه حکیمانه و عارفانه‌اش به‌خوبی بر بستر موزون نشسته است. عارف‌مسلک بودن او به‌راحتی در عرصه شعر بروز و ظهور پیداکرده و نگرشش به دین، معنویات، دنیا و… در این حوزه نمود یافته است. کتاب «نغمه عشاق» مجموعه غزلیات و قصاید و انواع دیگر شعرهای حکیم مهدی الهی قمشه‌ای است که به گزینش و ویرایش حسین الهی قمشه‌ای به چاپ رسیده است. وی همچنین پیشگفتاری نیز بر این کتاب نوشته است.

کتاب «نغمه عشاق» گزیده دیوان حکیم الهی قمشه‌ای است که در طاقچه در دسترس خوانندگان قرارگرفته است. اگر به هرکدام از مسائل یادشده علاقه دارید و اگر خواندن شعر شما را از جهان پرهیاهو و روزمره جدا می‌کند، این فرصت را از دست ندهید، به سراغ این کتاب بروید که خواندن شعر روح تازه‌ای بر کالبد خاکی آدمی می‌دمد و او را زنده می‌کند.

ٰ‌

سیصد و شصت و پنج روز در صحبت قرآن

سیصد و شصت و پنج روز در صحبت قرآن

نویسنده: حسین الهی قمشه‌ای

انتشارات سخن

اطلاعات بیشتر و خرید

حسین الهی قمشه ای در مقام پژوهشگر و مترجم قرآن کریم کتاب «سیصد و شصت‌وپنج روز در صحبت قرآن» را به رشته تحریر درآورده است. او در این کتاب به ۳۶۵ قطعه کوتاه و بلند از قرآن مجید پرداخته و برای هرکدام شرح و توضیحی آورده است؛ برای هرروز یک مطلب. تلاش نویسنده بر این بوده تا نه تفسیری به معنای مصطلح علوم دینی و فقهی بلکه شرحی با توجه به عرفان و ادبیات مرقوم کند. از ویژگی‌های بارز کتاب این است که به رسم ترجمه‌های کهن نوشته‌نشده است بلکه در آن از مفاهیم و متون ادبیات و حکمت نیز بهره گرفته‌شده است. نویسنده به نگاهی که از دیدگاه ادبی، زیباشناسی و اخلاقی، اجتماعی و عرفانی به قرآن شده، توجه داشته است. این ویژگی سبب شده تا متن حاصل نه‌تنها متفاوت از سایر متون ترجمه‌شده از قرآن باشد بلکه نویسنده با پرداختن به حضور آیات الهی در ادبیات فارسی بیانی متفاوت برای انتقال این مفاهیم یافته است.

ٰ‌

سیصد و شصت و پنج روز در صحبت حافظ

سیصد و شصت و پنج روز در صحبت حافظ

نویسنده: حسین الهی قمشه‌ای

انتشارات سخن

اطلاعات بیشتر و خرید

حافظ از آن دسته شاعرانی است که هواخواهان بسیار و از اقشار مختلف دارد. هر اهل دلی شعر او را می‌فهمد و هر دوستدار ادبیاتی با کلام موزونش همراه می‌شود. دیوان اشعار حافظ از آن دسته کتاب‌هایی است که در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود. حسین الهی قمشه ای در کتاب «سیصد و شصت‌وپنج روز در صحبت حافظ» برای هرروز از سال ما شعری برگزیده است. خواندن روزی یک شعر آن‌هم از حافظ قطعا بسیار دل‌نشین است. نویسنده با نگاه آمیخته با فلسفه و حکمت خود به شرح اشعار پرداخته و در میان این شرح به جنبه‌های مختلف آنها نیز توجه داشته است. این توجه به جنبه‌های مختلف یک موضوع که در ابیات نیز مشهود است از ویژگی‌های خاص الهی قمشه‌ای است. این کتاب را در طاقچه در دسترس خوانندگان قرار داده‌ایم. اگر حتی ذره‌ای علاقه به شعر و ادبیات در شما هست این کتاب پیشنهادی مناسب برای شماست، بخوانید و لذت ببرید.

ٰ‌

سیصد و شصت و پنج روز با ادبیات انگلیسی

سیصد و شصت و پنج روز با ادبیات انگلیسی

نویسنده: حسین الهی قمشه‌ای

انتشارات سخن

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر سخنرانی‌های مختلف حسین الهی قمشه ای را شنیده باشید قطعا می‌دانید که او در لابه‌لای سخن گفتن و درعین‌حالی که از عرفان و فلسفه و از مسلک دین‌داری سخن می‌گوید، نقل‌قول‌های مختلفی به زبان‌های انگلیسی نیز دارد. گاه با یک جمله از متفکری بزرگ و یا با ذکر یک ضرب‌المثل جو سخنرانی را تغییر داده و علاوه بر اینکه این‌گونه مخاطب را با خود همراه نگاه می‌دارد تلنگری بر درک دیگران از ماجرا می‌زند. در کتاب «سیصد و شصت‌وپنج روز با ادبیات انگلیسی» او به سراغ مشاهیر علم و ادب رفته و نوشته‌هایی از آنان را در این مجموعه گردآوری کرده است. او تلاش کرده تا در کنار ارائه توضیحاتی برای هرکدام از این مطالب، دیدگاه و نوع تفکر حاکم بر آن را به زبان گویا برای مخاطب شرح داده باشد. خواندن این کتاب ازآن‌جهت پیشنهاد می‌شود که دریچه‌ای بر افق چندین دیدگاه و متفکر و ادیب خواهد بود.

ٰ‌

گنجینه‌ی آشنا

گنجینه‌ی آشنا

نویسنده: حسین الهی قمشه‌ای

انتشارات سخن

اطلاعات بیشتر و خرید

شعر و ادبیات با جان و روح ما پیوند خورده است. بسیاری از ما نه دنبال‌کننده‌ی حرفه‌ای و متخصص ادبیات که تنها دوستداری هستیم که با گردش در دنیای روح‌نواز آن جانمان تازه می‌شود. سرزمین ایران شاعر کم نداشته است. در هر دوره‌ای و در کنار فاضلان و دانشمندان عرصه‌های مختلف، شاعرانی نیز بوده‌اند که با نگاه خود به دنیا نگریسته و آن را ثبت و ضبط کرده‌اند. حسین الهی قمشه ای در کتاب «گنجینه آشنا؛ ۳۶۵ روز در صحبت با شاعران پارسی‌گو» تلاش کرده تا برای هرروز از سال ما مطلبی برای ارائه داشته باشد. خواندن این کتاب نه‌فقط به این خاطر که در حوزه ادبیات و شعر سیر می‌کند بلکه با توجه به دیدگاه درآمیخته با حکمت، علم، دین و فلسفه‌ی نویسنده توصیه می‌شود. طاقچه این کتاب را نیز در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

8,117 بازدید

Avatar

بنوشه فرهت


اشتراک گذاری یادداشت
3.7 6 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
5 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه