لوگو طاقچه
کتاب هایی مانند شازده کوچولو

کتاب‌هایی برای عاشقان شازده کوچولو

13,201 بازدید

«شازده کوچولو» را می‌توان حدیث نفسی دانست که جستجویی را در پی درک معنای حقیقی وجودی انسان شروع می‌کند. پا در چنین راهی نهادن از ویژگی‌های انسانی است که به مرحله‌ای از کمال رسیده باشد. «آنتوان دوسنت اگزوپری» با خلق اثری چون کتاب شازده کوچولو در جهان جاودانه شد. او به‌ سادگی هرچه ‌تمام‌تر و با بیان سوالاتی که حتی گاه بدیهی به نظر می‌رسند تلاش کرده تا مسیر تعالی را گام‌به‌گام بپیماید. قالبی که برای کتابش انتخاب کرده پرداختن در طول یک سفر است و ماجرای پسربچه‌ای را نقل می‌کند که در سیاره‌ای دیگر زندگی می‌کند. او را به‌قصد کنکاش و جستجو وارد سفری به مقصد زمین می‌کند و در مواجهه‌های مختلف پسر با افراد مختلف، ابعاد گوناگون درونی انسان را واکاوی می‌کند.

شازده کوچولو را چه خوانده باشید یا کتاب صوتی شازده کوچولو را شنیده باشید و یا نه بازهم می‌توان سراغش رفت و در دریای تفکرش غرق شد. در میان ترجمه‌های موجود ترجمه‌ای که احمد شاملو از این کتاب داشته قابل تامل است. زبان ساده و گویای شاملو به‌خوبی توانسته از پس پیچ‌وخم‌های این کنکاش برآمده و حق مطلب را ادا کند. به نظر می‌رسد برای انتقال چنین مفهومی زبان آگاه به ادبیات و حتی شعر بهترین وسیله بوده است. در دنیای ادبیات هستند دیگر کتاب‌هایی که هریک به طریقی شباهت‌هایی با شازده کوچولو دارند. نقطه مشترک تمامی آنها را می‌توان تلاش برای رسیدن به معنا و تکامل دانست. در این یادداشت تلاش شده تا کتاب‌هایی مثل شازده کوچولو را معرفی کنیم.

پیش از اینکه ادامه یادداشت را بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی و مفهوم کتاب شازده کوچولو» را هم بخوانید. در این یادداشت درس‌ها و نکات اصلی کتاب شازده کوچولو را مرور کردیم.

همچنین اگر به گوش کردن نسخه‌های صوتی این کتاب علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «شازده کوچولو را با صدای کدام گوینده بشنویم؟» را هم بخوانید.

بازگشت شازده‌ پسر

بازگشت شازده‌ پسر

نویسنده: الخاندرو گیلرمو روئمز

مترجم: حامد رحیمی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب به‌ نوعی در ادامه کتاب شازده کوچولو نوشته‌ شده است اصلی‌ترین گزینه در لیست کتاب هایی مثل شازده کوچولو از نظر شباهت است. «آلخاندرو گیلرمو روئمز» نویسنده این کتاب با کسب اجازه از بنیاد «سنت اگزوپری» دست به نگارش کتابی زد که در آن از سفر دوباره مسافر کوچولو به زمین روایت می‌کند. این کتاب نیز توانست اقبال مردمی را به خود جذب کرده و جزو کتاب هایی پرطرفدار در جهان شود. در این کتاب شازده کوچولو در پی یافتن پاسخی برای سوال‌های بیشتر خود و کشف رموزی که با آنها روبرو شده است دست به سفری دوباره می‌زند. پاسخ سوال های او معنای زندگی را برایش روشن می‌کند. نویسنده در حقیقت ما را به سفری مجدد می‌کشاند تا مسائل گوناگون را با ما مطرح کرده و نتایج حاصله را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارد.

پسرک، موش کور، روباه و اسب

پسرک، موش کور، روباه و اسب

نویسنده: چارلی مکسی

مترجم: سیدوحید کریمیان

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

داستانی ساده و روان در باب دوستی پسربچه‌ای با سه حیوان بی‌مایه اصلی کتاب «پسرک، موش کور، روباه و اسب» را شکل می‌دهد. نویسنده به‌سادگی هرچه‌تمام‌تر مفاهیمی چون شجاعت، مهربانی، موفقیت و امید را در قالب روایت خود به ما می‌آموزاند. دوستی تعریف‌شده میان این کودک و حیوانات برای او آموزه‌های مختلفی را به همراه دارد. او از هرکدام از این موجودات خصایصی را می‌آموزد. علاوه بر شمایل روایی و مراودت‌هایی که در این کتاب تعریف‌شده است، تصاویر آن نیز شما را به یاد کتاب شازده کوچولو خواهد انداخت. این حس را حتی با دیدن تصویر روی جلد کتاب خواهید داشت. «چارلی مکس» نویسنده این کتاب توانسته جایزه کتاب سال واتر استونز را از آن خود کند. در توصیف این کتاب از عباراتی چون «هوشمندانه» و «زیبا» استفاده‌شده و روان بودن نوشتار آن همواره ستایش ‌شده است.

کاندید ساده دل

کاندید ساده دل

نویسنده: فرانسوا ولتر

مترجم: رضا مرادی اسپیلی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

«کاندید» کتابی است که جای خودش را در فهرست برترین‌های جهان پیداکرده و آنجا ماندگار شده است. «کاندید» در ابتدا با نام «دکتر رالف» در مقام نویسنده منتشر شد. حتی نقل است که ولتر نویسنده توانای این کتاب در مورد این اثرش گفته: «باید دیوانه باشند اگر فکر می‌کنند که من این را نوشتم». سانسور حاکم در آن زمان را می‌توان از دلایل چنین امری برشمرد. ولتر برای بیان دیدگاه فلسفی خود روایت یک جوان دورافتاده از معشوق خود را برگزیده و در خلال پیشبرد داستان، تلاش کرده حدیث امر را در گذر این ماجرا و دگرگونی‌هایی که در زندگی این جوان رخ می‌دهد بازگو کند. گرچه بهره‌گیری از طنز کمی از تلخی‌ها کاسته است اما کاندید را همچنان می‌توان روایتی بی‌رحم دانست. نویسنده به دور از پیچیدگی در قالب و ساختار، شرح‌حال قهرمان داستان را به جلو می‌راند و خواننده را در معرض دیدگاه‌های فلسفی خود قرار می‌دهد. قدرت داستان و محتوای عالی آن سبب شد تا چندین اقتباس سینمایی موفق از این کتاب انجام پذیرد و ترجمه‌های مختلفی از آن نیز به فارسی موجود است. این کتاب به لحاظ دیدگاه فلسفی حاکم بر آن و بیان این دیدگاه در قالب داستانی ساده، مشابهت‌هایی با کتاب شازده کوچولو دارد و خیلی از منتقدین این کتاب را شازده کوچولوی بزرگتر‌ها می‌دانند. اگر در نوجوانی و یا حتی کودکی کتاب شازده کوچولو را خوانده‌اید و لذت بردید و حالا در بزرگسالی دنبال کتاب هایی مثل شازده کوچولو هستید، بدون شک کاندید بهترین گزینه برای شماست.

سه‌شنبه‌ها با موری

سه‌شنبه‌ها با موری

نویسنده: میچ البوم

مترجم: راضیه عبدلی

نشر روزگار

اطلاعات بیشتر و خرید

«سه‌شنبه‌ها با موری» کتابی در رده ادبیات غیرداستانی است که در فهرست نیویورک‌تایمز یکی از پرفروش‌ترین‌های سال ۲۰۰۰ معرفی‌شده است. این کتاب که برگرفته از واقعیت است از مواجهه شخصیت اول روایت با استادش می‌گوید. نشست ‌و برخاست‌هایی در حیطه استاد و شاگردی و آموزش که طبق برنامه‌ای منظم انجام می‌پذیرفته است. جلساتی که موضوع آنها پیرامون مسائلی چون زندگی، جهان، خانواده، مرگ و… بوده است. پیر راهنما در این ماجرا تلاش دارد تا شاگرد جویای دانش خود را با مفاهیمی والاتر آشنا کند. این روند درنهایت منجر به نوشته شدن کتاب «سه‌شنبه‌ها با موری» شده است.

کیمیاگر

کیمیاگر

نویسنده: پائولو کوئیلو

مترجم: حسین نعیمی

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

کیمیاگر روایت سفری درونی است؛ سیری از بیرون به درون و یافتن گنج نهایی در نهان خویش و سر آخر رسیدن به آرامش درونی. نوعی حدیث نفس که روایت همیشگی بسیاری از ماجراهایی است که شنیده‌ایم اما بازهم تکراری نیست. این کتاب موضوعی را نقل می‌کند که برای همه ما در زندگی واقعی رخ‌داده و می‌دهد و همین امر آن را در بین پرطرفدارهای جهان جای‌داده است. «پائولو کوئیلو» در کتاب «کیمیاگر» ما را همراه با قهرمان داستان، از نقطه‌ی آغاز تا انتهای مسیر همراهی می‌کند. او در این مسیر نماد و نشانه‌ها را در اختیار می‌گیرد تا حقایق زندگی را برای خواننده روشن کند.

در کیمیاگر نیز سفر محور اصلی داستان است و قهرمان داستان با طی مسیر و گذر از اتفاق‌های پیش رو درنهایت به مقصود می‌رسد. در این کتاب هم مانند کتاب شازده کوچولو گنج نهانی که در وجود آدمی به ودیعه گذاشته‌شده در پس گذر از اتفاقات و جلا خوردن روح آدمی قابل‌دسترس است. در حقیقت هدف غایی دست یافتن به گنج درون است که در پی تلاش بسیار حاصل می‌شود. پیام اصلی کتاب ارجاع آدمی به درون است که هر چه هست همه درون خود ماست و نه میان این جهان پهناور!

13,201 بازدید
برچسب ها

Avatar

بنوشه فرهت


اشتراک گذاری یادداشت
2.5 4 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه