لوگو طاقچه
داستان ترسناک نوجوانان

معرفی کتاب های ترسناک برای نوجوانان

164,403 بازدید

این سوال خیلی کلی است. اما سوالی است که احتمالا همه‌ی پدر و مادرها حداقل یکبار از خودشان پرسیدند. شاید اگر شما هم ببینید که تمام کتاب‌های کتابخانه‌ی فرزندتان، عنوان‌های ترسناک دارند نگران شوید. چرا چنین کتابی می‌خواند؟ اصلا چرا چنین کتابی باید چاپ شود؟ خواندن این کتاب‌ها چه تاثیری روی ذهن و روان فرزندان ما می‌گذارد؟ 

بیایید کمی به گذشته برگردیم. ما داستان‌های ترسناک جن و پری داشتیم. حالا البته آنقدر جذابیت‌های دنیا زیاد شده است که این داستان‌ها بچه‌ها را راضی نمی‌کند. دلشان هیجان بیشتری می‌خواهد، دوست دارند تخیلاتشان را پرواز بدهند و حتی شده در همان دنیای خیالات، لباس خیر بپوشند و به جنگ شر بروند. راهی کم‌خطرتر از کتاب ترسناک برای رسیدن به این هیجان و پرورش تخیل وجود ندارد. حالا شاید نگران محتوای کتاب‌ها باشیم. واقعیت این است که چنین کتاب‌هایی با دقت زیادی نوشته می‌شوند و بارها بازبینی می‌شوند. البته باید بدانیم قرار نیست کتاب‌هایی که عنوان رعب و وحشت دارند، کارشان به ترویج خشونت بکشد. بنابراین مهم است که نویسنده، مترجم و ناشران خوب این زمینه را بشناسیم.

اگر به خواندن رمان‌های ترسناک بزرگسالان علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به صفحه زیر بزنید و با کتاب‌های بیشتری در این زمینه آشنا شوید:

همچنین پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید بر اساس سن کتابی را انتخاب کنید، یکی از یادداشت‌های زیر را مطالعه کنید:

تاثیر کتاب‌های ترسناک بر روان انسان

و اما از تاثیرات کتاب ترسناک روی ذهن و روان چه می‌توانیم بگوییم؟ واقعیت این است که اگر از نوجوانان ، جوانان و حتی بزرگسالان کتاب‌های ترسناک از تاثیرشان بپرسیم، جوابشان این است که شجاع‌تر شده‌اند. احتمالا انتظار چنین جوابی را ندارید و خب حق هم دارید. چطور کتاب ترسناک می‌تواند موجب شجاع‌تر شدن آدم‌ها بشود؟ هرچند برای مقابله با ترس‌ها، روش‌های زیادی وجود دارد اما یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین روش‌ها، رویارویی و مقابله با ترس است. یعنی اگر از چیزی می‌ترسید و خودتان را در آن موقعیت قرار بدهید، کم‌کم می‌توانید بر ترستان غلبه کنید. علاوه بر این، با خواندن هر کتاب، مساله و گره‌ای در ذهن به وجود می‌آید و روند حل مساله هم طی می‌شود. پس اینجا هم یکی به نفع کتاب‌خوان‌ها!

با تمام این اوصاف باید در انتخاب کتاب‌های ترسناک دقت به خرج بدهیم. در این یادداشت تعدادی از کتاب‌های خوب این ژانر را مرور می‌کنیم.

داس مرگ

داس مرگ

نویسنده: نیل شوسترمن

مترجم: آرزو مقدس

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

جهانی را تصور کنید که دیگر نه خبری از بیماری است، نه خبری از جنگ و یا حتی گرسنگی. آدم‌ها دیگر نامیرا شده‌اند! اما در چنین جهانی چگونه باید جمعیت را کنترل کرد؟ اینجاست که داس ها به وجود می‌ایند. داس ها وظیفه این را دارند که سراغ آدم‌ها بروند و آن‌ها را بکشند. در این جهان دو نوجوان کارآموز داش شده‌اند و در این دوره کارآموزی باید هنر کشتن آدم‌ها را به وسیله داس به خوبی یاد بگیرند.

خانه افعی

خانه افعی

نویسنده: بی داونپورت

مترجم: شهره نورصالحی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب‌های ترسناک هم باید اسم‌هایی متناسب با خودشان داشته باشند. اما ماجرای کتاب‌ هم به اسمش ربط دارد. فکرش را بکنید که برای کار به یک کاخ بزرگ دعوت شوید. به نظرتان فضای کاخ باید چه‌شکلی باشد؟ ساختمان بزرگ سنگی که پنجره‌های زیادی دارد و نور را به خانه دعوت می‌کند؟ کار کردن در آشپزخانه‌ای بزرگ با تنوری روشن و گرم؟ راهروهای طولانی که به اتاق‌های مختلف باز می‌شوند و دیوارهایی که با مشعل‌های شعله‌ور، پر نور شده‌اند؟

کاخ هکسر که آنی برای کار به آنجا می‌رود، اینطوری نیست. تمام در و دیوارها با کنده‌کاری‌های مارهای افعی پوشیده شده است. اما اتفاق عجیب‌تر زمانی رخ می‌دهد که آنی به یکی از مارها دست می‌کشد و به گذشته‌ی وحشتناک کاخ سفر می‌کند. چه رازی پشت این دیوارها پنهان شده است؟ بی دیون پورت برای نوشتن کتاب خانه‌ی افعی در سال ۲۰۱۰ نامزد دریافت جایزه تایمز شد.

کتابخانه‌ی ارواح

کتابخانه‌ی ارواح

نویسنده: ریچارد دنی

مترجم: مشهود غفارکنی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب کتابخانه ارواح اثر ریچارد دنی، رمان ترسناک کوتاهی است که همین کوتاه بودنش، یکی از نقاط قوت آن بوده و باعث می‌شود به‌سرعت آن را پیش ببریم. طرح داستان نیز خواننده را مجذوب خواهد کرد و دقیقا لحظه‌ای که فکر می‌کنیم می‌دانیم داستان به کجا خواهد رفت، پیچش داستانی جذابی رخ خواهد داد.

سایمون سانتیاگو، شخصیت اصلی داستان کتابخانه‌ ارواح که پسری ۱۳ساله با قابلیت دیدن ارواح و صحبت کردن با آن‌هاست، به‌سرعت در دل تمام خوانندگان جا باز می‌کند. سایمون کودکی سختی داشته و با وجود اینکه روحش تسخیر می‌شود، قلب مهربانی دارد و همین موضوع باعث می‌شود خوانندگان با این شخصیت ارتباط برقرار کنند. سایمون به‌قدری خواننده را با خود همراه می‌کند که زمانی که متوجه می‌شود تنها او نیست که می‌تواند با ارواح ارتباط برقرار کند، ما نیز به اندازه‌ی او خوشحال می‌شویم.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

مترسک زنده

مترسک زنده

نویسنده: آنتونی هوروویتس

مترجم: ناهید قهرمانی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

آنتونی هوروویتس، نویسنده‌ی موفق کتاب های ترسناک برای نوجوانان و فیلم‌نامه‌های مشهور مثل شرلوک هولمز، برای نوشتن داستان‌هایش سراغ موضوعات ساده‌ی روزمره می‌رود. شاید پیامی که می‌خواهد بدهد این است که هرچند دنیا به نظر امن و قابل پیشبینی است، اما در همین دنیا هم اتفاق‌هایی می‌افتد که فکرش را نمی‌کنید. اتفاقات ترسناکی که با خواندنشان، مو بر تنتان راست می‌شود. داستان‌های آنتونی هورویتس در ذهنتان حک می‌شوند. احتمالا دلیلش این است که او از دوران کودکی‌اش عاشق داستان‌های ترسناک بود و عشقش تا بزرگسالی هم با او ماند. کتاب مترسک زنده‌ آنتونی هوروویتس، دو داستان دارد. البته این را هم باید بگوییم که اگر اهل کتاب‌های ماجراجویانه هستید، بقیه کتاب‌های هوروویتس هم نظرتان را به خودش جلب می‌کند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

نفرین گربه

نفرین گربه

نویسنده: الهام فلاح

انتشارات هوپا

اطلاعات بیشتر و خرید

حالا که بازار کتاب‌های ترسناک داغ است و عنوان‌های مختلف توی قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها خودنمایی می‌کنند، فکرش را بکنید که چقدر خوب می‌شد اگر نویسنده‌های ایرانی هم سراغ ژانر ترسناک می‌رفتند و داستان‌های جذاب می‌نوشتند. خبر خوب این است که اگر تا حالا فکر می‌کردید که نوشتن داستان ترسناک، تخصص نویسنده‌های خارجی است، نگاهی به کتاب نفرین گربه نوشته الهام فلاح بیندازید. شاید رمان‌های دیگر خانم فلاح را خوانده‌ باشید، اما کتاب های ترسناک او برای نوجوانان هم حسابی طرفدار دارد. حالا اگر این ماجرا، داستان سه دوست باشد که می‌خواهند، راز یک نفرین وحشتناک را بفهمند و سر از خانه‌ای عجیب وسط جنگلی بارانی درمی‌آورند، باید به نیروی شیطانی که انتظارِشان را می‌کشد هم فکر کنید!

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

جلاد لاغر

جلاد لاغر

نویسنده: دارن شان

مترجم: فرزانه کریمی

انتشارات قدیانی

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر فکر می‌کنید کتاب‌های ژانر وحشت نمی‌توانند پیام‌های انسان‌دوستانه منتقل کنند، جلاد لاغر را بخوانید. این کتاب، نوشته‌ی دارن شان است. اسطوره‌ی کتاب های ترسناک برای نوجوانان و هرکسی که به خواندن داستان ترسناک علاقه‌مند است. اما ماجرای جلاد لاغر از چه قرار است؟ جبیل رام پسر لاغر رشن رام، جلاد شهر وادی است. در شهر آن‌ها، مردم را به بهانه‌ی کوچک و بزرگ گردن می‌زنند و مقام جلاد، بعد از مقام پادشاه است. جبیل دوست دارد بعد از پدرش جلاد شود ولی پدرش معتقد است او زیادی لاغر است و به درد این کار نمی‌خورد. جبیل که نمی‌تواند فکر دختر پادشاه را از سرش بیرون کند، آماده‌ی یک آزمون سخت می‌شود تا شجاعت و دلاوری‌اش سنجیده شود. بعد از این آزمون مشخص می‌شود که آیا او می‌تواند جلاد بعدی باشد یا نه. جبیل سفرش را آغاز می‌کند. سفری که پر از حوادث و وقایع شگفت‌انگیز و غیرمنتظره است. در حقیقت همین سفر است که او را به بینش و قدرتی درونی می‌رساند. بینشی که زندگی‌اش را تغییر می‌دهد.

راستی اگر از طرفداران پر و پاقرص داستان‌های ترسناک هستید، حتما برای بقیه‌ی کتاب‌های دارن شان جایی در کتابخانه‌تان باز کنید.

دراکولا

دراکولا

نویسنده: برام استوکر

مترجم: محمود گودرزی

نشر برج

اطلاعات بیشتر و خرید

دراکولاها، یکی از پاهای ثابت کتاب‌های ژانر وحشت هستند. اصلا نمی‌توان دنیای کتاب‌های ترسناک را بدون حضور آن‌ها تصور کرد. اینجا هم نمی‌توانیم از کتاب‌های ترسناک حرف بزنیم و از یکی از کلاسیک‌های جذاب این ژانر، دراکولا، اسمی نبریم. دراکولایی که تانیا زامورسکی آن را برای نوجوانان بازنویسی کرده‌است، اقتباسی از دراکولای معروف برام استوکر است. داستان یک معامله با کنت دراکولا که بعد از خودکشی زنش، تبدیل به دراکولا می‌شود. احتمالا اگر خبردار بشوید که فیلم دراکولا، جایزه اسکار بهترین طراحی لباس، بهترین تدوین صدا و بهترین چهره‌پردازی را برنده شده است، چندان تعجب نمی‌کنید. جاناتان که قهرمان داستان دراکولای تانیا زامورسکی است، قرار است با کنت دراکولا سر یک ملک خیلی قدیمی معامله کند. او سفرش را با سوار شدن به قطار پنسیلوانیا شروع می‌کند و در هتل یک غذای عالی می‌خورد. اما تمام شب خواب‌های آشفته و عجیبی می‌بیند. آیا این خواب‌ها می‌توانند نشانه‌ی هشدار به جاناتان باشند؟

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

کتاب ترسناک بزرگسالان

در ۶ دقیقه بخوانید

بچه‌های خاص خانه خانم پریگرین

بچه‌های خاص خانه خانم پریگرین

نویسنده: رنسام ریگز

مترجم: پیمان اسماعیلیان

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

رنسام ریگز و همسر ایرانی آمریکایی‌اش، طاهره مافی، هردو کتاب های فانتزی، باورنکردنی و ترسناک برای نوجوانان می‌نویسند. کتاب بچه‌های خاص خانه خانم پریگرین، یکی از معروف‌ترین آثار رنسام ریگز است که هم به لیست کتاب‌های پرفروش نیویورک‌تایمز راه پیدا کرده و در سال ۲۰۱۲ به مدت ۴۵ هفته در رتبه یک کتاب‌های کودکان و نوجوانان این لیست قرار داشت. بچه‌های خاص خانه خانم پریگرین آنقدر جذاب بود که تیم برتون هم فیلمی با همین عنوان از این کتاب ساخت.

فاجعه‌ای خانوادگی باعث می‌شود تا جیکوب شانزده‌ساله سر از جزیره‌ای پرت و دورافتاده درآورد. او می‌خواهد خاستگاه پدربزرگش را پیدا کند. پدربزرگی دوست‌داشتنی که در یک یتمی‌خانه بزرگ شده، در چند جنگ شرکت کرده، از بیابان‌های متروکه با اسب رد شده و با یک کشتی بخار به دل اقیانوس‌های آبی سفر کرده است. اما جیکوب آنجا خانه‌ی متروکی پیدا می‌کند که بچه‌های خاص خانم پریگرین آنجا زندگی می‌کنند. جیکوب دوست دارد فکر کند که بچه‌های خاص خانه خانم پریگرین آنجا زندگی می‌کردند و حالا دیگر وجود خارجی ندارند. او به تازگی متوجه شده که آن‌ها خاص نیستند، خطرناک هستند. اصلا شاید همین خطرناک بودن عجیب و غریب دلیل قرنطینه کردن آن‌ها در آن جای مخروبه و دور از دنیا بوده است…

سقوط سیاه

سقوط سیاه

نویسنده: مارکوس سدویک

مترجم: آرزو احمی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

مارکوس سدویک کتاب سقوط سیاه را در ادامه‌ی کتاب دیگرش، روزهای مرده نوشته است. یک داستان فانتزی تمام‌عیار و جذاب که اتفاقا در شهریور سال ۹۶ با دریافت ۴ لاک‌پشت پرنده به لیست لاکپشت پرنده راه پیدا کرد.

سقوط سیاه داستان پسری پانزده ساله و همراهش، ویلو و ارباب جدیدش کپلر است. داستان در دوران بعد از مرگ ارباب پیشین پسرک، والریان رخ می‌دهد. حالا او خطرات والریان را پشت سرگذاشته، اما هنوز به آرامش نرسیده است. اتفاق‌های جدید در راهند تا آرامش را از زندگی او بدزدند. شهر یخ می‌زند، پسرک دستگیر می‌شود و به کاخ فردریک فرستاده می‌شود. کاخی با شکوه، پر عظمت، زیبا و سرشار از ثروتی که رازی وحشتناک در خودش جای داده است! پسرک خیلی زود متوجه می‌شود که آنجا، در کنار آنهمه شکوه و زیبایی، دیوانگی و خشونتی وحشتناک خوابیده است. رازهای هولناکی وجود دارند که می‌توانند تمام سرگذشت کاخ فردریک را رو کنند…

تیمارستان متروک

تیمارستان متروک

نویسنده: دن پبلاکی

مترجم: رعنا باقریان کوشکقاضی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

تیمارستان متروک که نام اصلی آن «شبح گریلاک» است، یک رمان در رده‌ی سنی نوجوان است که توسط دن پبلاکی نوشته شده است. دن پبلاکی در این کتاب داستان نیل و خواهرش بری را که به تازگی به شهری جدید نقل مکان کرده‌اند، روایت می‌کند. پدر نیل به کالیفرنیا رفته است تا حرفه بازیگری خود را دنبال کند و مادرشان بابت این تصمیم پدر ایام سختی را می‌گذراند، بنابراین نیل و بری به هدستون می‌روند تا تابستان را با آنا و کلر، خاله‌هایشان بگذرانند.

کتاب تیمارستان متروک رمانی است که عناصر وحشت و ماجراجویی را ترکیب می‌کند و مخاطب را پای داستان میخکوب می‌نماید. دن پبلاکی داستان این ماجراجویی را به‌قدری خوب به تصویر می‌کشد که با هر بخش هیجانی داستان مخاطب نیز هیجان‌زده می‌شود و با هر لحظه‌ی استرس‌زا و ترسناک ماجرا، دچار ترس و وحشت می‌گردد.

آنای خون آلود (کتاب اول)

آنای خون آلود (کتاب اول)

نویسنده: کندارا بلیک

مترجم: سهیل محمدیان

سایه گستر

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب آنای خون‌ آلود نوشته‌‌ی کندر بلیک و رمانی فانتزی و ترسناک مخصوص نوجوانان است. کتاب اول این رمان دنباله‌‌دار در سال ۲۰۱۱ میلادی توسط انتشارات تورتین روانه‌‌ی بازار گردید و به دلیل روایت ماوراءالطبیعه‌‌ی حاضر در آن به‌سرعت مورد توجه خوانندگان قرار گرفت. این مجموعه رمان تاکنون نامزد جوایز معتبری همچون جایزه‌‌ی اِندیاوُر و لینکلن اِواردز گردیده است.

رمان نوجوانانه‌‌ی آنای خون آلود روایت پسری هفده‌ساله به نام کاس است. به باور افراد مختلف، کاس یک نوجوان عادی است اما او رازی دارد. راز کاس در این‌‌باره است که او به مانند پدر و اجدادش، ارواح سرکش را شکار کرده و می‌‌کشد. دلیل این کار او، مشکلاتی است که این ارواح در جامعه برای افراد مختلف ایجاد می‌‌کنند. مادرِ کاس او را در این مسیر کمک می‌‌کند.

یک لقمه ترس آخر

شاید با تمام این اوصاف هنوز نگران این باشید که نوجوانان با خواندن این کتاب ترسناک چه بلایی به سر روح و روان خودشان می‌آورند. بیایید دوباره به داستان‌ها نگاه کنیم. موضوع همیشگی خیر و شر که از ابتدای تاریخ محل جنگ و دعواهای اسطوره‌ای تمام مردم دنیا بوده است، در تمام این داستان‌ها خودنمایی می‌کند. داستان‌های ترسناک، نمایندگان بی‌هیاهوی این نبرد افسانه‌ای هستند. قدرت خیر در این مبارزات را نشان می‌دهند و در نهایت، همیشه خیر پیروز است. داستان‌های ترسناک صرفا برای سرگرم کردن نوشته نشدند، بلکه از امیدواری به دنیای بهتر و زیباتر حرف می‌زنند. دنیایی که در آن جایی هم برای نوجوانانی هست که می‌خواهند و می‌توانند دنیا را مطابق میل خودشان بسازند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

164,403 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
4.5 22 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
50 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه