لوگو طاقچه
دوست بازیافته

گزارشی از دومین دوره باهمخوانی؛ دوست بازیافته

528 بازدید

به نظر شما شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور چقدر می‌تواند بر دوستی دو نفر اثر بگذارد؟ راستش چند وقت پیش توییتی از یک نفر خواندم که می‌گفت سال ۸۸ به دلیل اختلافات سیاسی با یکی از دوستانش قهر کرده و با او ۱۱ سال حرف نزده، تا اینکه امسال متوجه شده دوستش بر اثر کرونا از دنیا رفته است. غم عجیبی ته دلم را فرا گرفت. چند روز بعد از خواندن این توییت در اینستاگرام طاقچه قرار شد که به عنوان دومین دوره باهمخوانی کتاب دوست بازیافته را بخوانیم. کتابی که با حال و هوای این روزهایمان که دوستی‌ها به خاطر اختلاف نظرها به مویی بند شده، متناسب است.

دوست بازیافته

دوست بازیافته

نویسنده: فرد اولمن

مترجم: مهدی سحابی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

دوست بازیافته ماجرای دو پسر نوجوان به اسم هانس و کنراد است. هانس در دبیرستانی در آلمان درس می‌خواند، اغلب تنهاست و نتوانسته با هم‌کلاسی‌هایش ارتباط برقرار کند و با آن‌ها دوست شود. تا اینکه کنراد به مدرسه آن‌ها می‌اید. بر خلاف هانس که از خانواده‌ای معمولی و یهودی است، کنراد از یک خانواده اشراف‌زاده و سرشناس است. اختلاف طبقاتی و اجتماعی میان آن دو به حدی است که هانس با وجود اینکه حس می‌کند کنراد می‌تواند دوست خوبی برای او باشد، در بیان پیشنهاد دوستی‌اش مردد است.

چرخ روزگار به نحوی می‌چرخد که هانس و کنراد با هم دوست می‌شوند. دوستی آن‌ها به قدری صمیمانه است که حسادت خیلی از همکلاسی‌هایشان را بر می‌انگیزد. با این وجود هانس ته دلش گاهی به دوستی کنراد شک می‌کند. گاهی هم از کنراد متنفر می‌شود. چرا که موقعیت اجتماعی کنراد باعث می‌شود دوستی آن‌ها آن چنان که باید و شاید در جمع‌های غیر مدرسه‌ای آشکار نشود.

روزهای دوستی و صمیمیت آن‌ها در زمانه‌ی عجیبی بود؛ در اوج دوران شکل‌گیری و شیوع تفکر نازیسم در میان آلمانی‌ها. هانسِ یهودی چطور می‌توانست با کنرادی دوست باشد که مادری یهودی‌ستیز دارد. از طرفی شرایط اجتماعی به گونه‌ای بود که یهودی‌ها تا یک قدمی اردوگاه و کوره‌های آدم سوزی نازی‌ها بودند. پس…

ادامه‌ی این داستان جذاب را در کتاب دوست بازیافته بخوانید. داستانی کوتاه که می‌توانید در یک نشست هم آن را تمام کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر دوست دارید کتابی بخوانید که در زمان شکل‌گیری نازیسم و آزار و اذیت یهودیان است، کتاب « خالکوب آشویتس» و « انسان در جستجوی معنا» را بخوانید. همچنین اگر درباره‌ی دوستی و پیش‌داوری می‌خواهید کتابی بخوانید پیشنهاد می‌کنیم کتاب « درک یک پایان» را بخوانید. در ادامه‌ی این یادداشت هم می‌توانید گزارشی از دومین دوره باهمخوانی طاقچه ببینید. پیشنهاد می‌کنیم در دوره‌ی بعدی شرکت کنید و علاوه بر مطالعه کتاب، در نظرسنجی‌ها هم شرکت کنید.

گزارشی از باهمخوانی دوم طاقچه؛ دوست بازیافته

در این دوره میان دو کتاب بیروت ۷۵ و دوست بازیافته نظرسنجی کردیم. ۳۷۳نفر به کتاب بیروت ۷۵ رای دادند و ۴۸۵ نفر به کتاب دوست بازیافته. نسبت رای‌ها خیلی کم بود. بیروت ۷۵ هم کتابی جالب و متفاوت از یک نویسنده عرب به اسم غاده السمان است. ماجرای این کتاب در زمانه‌ای رخ می‌دهد که بیروت در آستانه‌ی جنگ داخلی است. ۵ مسافر از دمشق راهی بیروت می‌شوند. یاسمینه دختری فقیر که در بیروت دل به عشق نمر سپرده. فرح پسری که از یک روستا در دمشق آمده تا نیشان را پیدا کند و پولدار شود. ابومصطفای ماهیگیر، طعان و ابوملا. کتابی که در آن یک جامعه در آستانه جنگ توصیف شده، آشوبی که در پس روزمرگی‌ها به سختی دیده می‌شود.

بعد از چند روز که از شروع برنامه باهمخوانی گذشت، از همراهانمان خواستیم نظرشان را درباره‌ی »دوستی» بگویند. بعضی از پاسخ‌های همراهانمان این بود: « دوست یعنی کسی که همیشه پشتت رو خالی نکنه و تنهات نذاره»، «دوستی یعنی اینکه یک نفر باهاش خوش بگذره، نباید انتظارات زیادی داشت»، «کسی که بتونی کنارش خودت باشی و بتونه بهت کمک کنه بهتر بشی»، « به دوست نباید زیاد اعتماد کنی. فقط در حد هم‌کلاسی باید باهاش باشی. همه چیزتو نباید بهش بگی، چون ممکنه یه روزی دشمنت بشه»، « دوست یعنی کسی که بتونی باهاش حرف بزنی… و بعد از حرف زدن آرامش پیدا کنی… نه عذاب…»، «این کتاب از دوستی آدم‌های به ظاهر متفاوتی می‌گه که بنا به جبر زمانه شکافی بینشون به وجود می‌آید که زخم دردناکی هم می‌شه اما همان به دل پیوستن مسیر داستان رو عوض می‌کنه».

در روزهای پایانی این دوره باهمخوانی هم از همراهانمان خواستیم نظرشان را درباره‌ی این کتاب بگویند: « داستان شسته رفته و پایان خوب»، «عالی نوشته شده نمی‌شه گذاشت زمین»، «سطر آخر نشون‌دهنده دوستی عمیق دو شخصیت بود»، «نوع متن… اختلافی که بین دو سطح زندگی این دو دوست هست و هر دو سعی می‌کنند ازش بگذرن و در نهایت آخر کتاب»، «خیلی کتاب قشنگیه، پایان کتاب هم جوریه که آدم شوکه می‌شه»، « خط آخر داستان می‌گه همیشه اون چیزی که ته دلت می‌گه راسته».

ماجرای باهمخوانی طاقچه چیست؟

در اینستاگرام طاقچه تصمیم گرفتیم هر دو هفته یک بار یک کتاب را جمع‌خوانی کنیم. هدف اصلی ما این است که افراد مختلف درباره‌ی کتاب‌ها صحبت کنند و در کنار هم از کتاب‌ها یاد بگیریم. ابتدای هر برنامه سعی می‌کنیم از میان دو کتاب نظرسنجی کنیم. با این کارخیالمان راحت است که کتاب را دوست دارید. سپس در مدت دو هفته فرصت دارید کتاب را چه از طریق طاقچه و چه به هر شکل دیگری مطالعه کنید. البته برای اینکه بتوانید کتاب را ارزان‌تر تهیه کنید، تخفیفی برای کتاب‌ها در نظر می‌گیریم.

سپس در این دو هفته سعی می‌کنیم از شما سوال‌هایی بپرسیم که نظرتان را درباره‌ی کتاب بگویید. صحبت کردن درباره‌ی کتاب‌ها به ما کمک می‌کند با کتاب درگیر شویم و بیشتر به ماجرای آن فکر کنیم.

گزارش دور اول باهمخوانی طاقچه را در یادداشت «گزارشی از اولین دوره باهمخوانی طاقچه؛ پاییز فصل آخر سال است» را بخوانید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم به این برنامه بپیوندید.

528 بازدید

Avatar

صبا محبی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه