لوگو طاقچه
معرفی ۶ رمان عاشقانه ایرانی

معرفی ۱۰ رمان عاشقانه ایرانی معروف | بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

859,114 بازدید

در باب «عشق» همین بس که خواجه‌ی شاعر، حافظ شیرازی، گفته است «از هر زبان که می‌شنوم، نامکرر است». مهم‌ترین دلیل این طراوت و تازگی داستان‌های عاشقانه را می‌توان در همین خصلت عشق دانست. بی‌شک درآمیختگی این احساس با وجوه مختلف آدمی، هر بار اتفاق و حادثه‌ای نو را رقم خواهد زد. خواندن داستان‌های مختلف به ما کمک می‌کند تا زندگی‌های متفاوتی را تجربه کنیم. کتاب را که برمی‌داری، خود، قهرمان داستان خواهی بود. در جای‌جای آن، میان اتفاق‌های با ربط و بی‌ربطی که نویسنده رقم زده است، خودت را جای شخصیت اصلی ماجرا می‌گذاری و او را تایید می‌کنی و یا راه‌های دیگری را که پیش پایش بوده و ندیده است، برای خودت برمی‌شماری. داستان‌های عاشقانه هم همین خصوصیت را دارند و البته چون با روح آدمیزاد درآمیخته‌اند، هر بار جلوه‌هایی نو رو می‌کنند. خواندن این ماجراها ما را به دنیای خیال می‌برد و لحظات و دقایقی فارغ از زندگی خود می‌کند. اگر اهل خواندن رمان هستید و احتمالا از عشق و عاشقی‌های نوشته‌شده و آن احوال خاص خوشتان می‌آید، با ما همراه شوید که در این یادداشت قصد داریم به معرفی چند نمونه‌ی پرمخاطب رمان های عاشقانه ایرانی معروف و پرفروش بپردازیم.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به ژانر رمان‌ عاشقانه علاقه دارید، لذت شنیدن یک رمان صوتی عاشقانه را هم تجربه کنید. در یادداشت زیر ۶ رمان صوتی عاشقانه را معرفی کردیم:

می‌توانید به جای خواندن این یادداشت، ویدئوی زیر را ببینید و در کمتر از ۲ دقیقه با ۱۰ عنوان از بهترین رمان‌های عاشقانه فارسی آشنا شوید.

دکمه پخش

۱۰ رمان برتر عاشقانه فارسی

یک عاشقانه آرام

یک عاشقانه آرام

نویسنده: نادر ابراهیمی

انتشارات روزبهان

اطلاعات بیشتر و خرید

نادر ابراهیمی در نوشتن عاشقانه‌ها توانمند بود. چنان تاثیرگذار و گیرا می‌نوشت که کتاب را که برمی‌داری دیگر دلت نمی‌خواهد بر زمین بگذاری. دلت می‌خواهد زمان کش بیاید و روز و شب نگذرند تا تو به انتهای روایت‌های او برسی؛ و چه افسوسی دارد تمام شدن هر کتابش. نوشته‌های او چنان لطیف‌اند که گاه با سرعت کمتری می‌خوانی مبادا خش بردارند. ابراهیمی عشق را چشیده و عصاره‌اش را با جان‌ودل خویش مخلوط کرده و ماحصل را بر کاغذ نقش می‌زد. همین است که عشقی که او از آن می‌گوید، باورپذیر و ملموس است. او موفق به دریافت چندین جایزه ازجمله جایزه نخست براتیسلاوا، جایزه نخست تعلیم و تربیت یونسکو و جایزه‌ کتاب برگزیده‌ سال ایران شده است. همچنین پس از نوشتن داستان بلند «آتش بدون دود» توانست عنوان «نویسنده‌ برگزیده ادبیات داستانی ۲۰ سال بعد از انقلاب» را نیز به خاطر این کتاب هفت‌جلدی دست بیاورد.

«یک عاشقانه آرام» روایت سیر زندگی مبتنی بر عشق گیله‌مرد مبارز و سیاسی و عسل، دختر آذری و سیاسی مسلک است؛ روایتی زیبا و شاعرانه از تلاش این دو در گریز از روزمرگی و روشن نگه‌داشتن آتش عشقشان. داستان از آشنایی این دو شروع‌شده و با ازدواجی عاشقانه پیش می‌رود. ابراهیمی در این داستان مواجهه این زوج با مشکلات متعدد پیش روی را به تصویر کشیده و تاثیر عشق بر این گذار را در طول سالیان روایت می‌کند. این رمان عاشقانه ایرانی با چنان استقبالی از سوی خوانندگان مواجه شده که همچنان تجدید چاپ می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «نادر ابراهیمی؛ نویسنده‌ای که دوستش می‌داشتیم» را هم بخوانید و با سایر کتاب‌های نادر ابراهیمی آشنا شوید.

کتاب سال بلوا همواره از جمله بهترین رمان‌های عاشقانه ایرانی از نظر خوانندگان سایت طاقچه بوده است.

نمک گیر

نمک گیر

نویسنده: معصومه بهارلویی

انتشارات سخن

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان نمک‌گیر درباره دختر جوانی به نام پرستو است. او کاشان زندگی می‌کند و به همراه اقوام و دوستانش یک کارگاه کوچک قلی‌بافی دارند. پرستو تصمیم گرفته است که دیگر قالی‌های کارگاه را به واسطه‌ها نفروشد و خودش برای فروش فرش‌ها اقدام کند، پس به تهران می‌اید. او در یک حجره فرش فروشی با مردی به نام جهانگیری روبه‌رو می‌شود و به او یک فرش می‌فروشد. اما تمام پول را نمی‌گیرد و فقط به یک رسید اکتفا می‌کند. اما همه چیز زمانی به هم می‌ریزد که جهانگیری بدون پرداخت پول می‌میرد و حالا پرستو باید ثابت کند او بدهکار است. در این میان با پسر جهانگیری، روزبه آشنا می‌شود.

شوهر آهو خانم

شوهر آهو خانم

نویسنده: علی‌محمد افغانی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان در سال ۱۳۱۳ در کرمانشاه رخ می‌دهد. آهوخانم زنی زحمتکش، بردبار و بزرگوار است. آدم‌ها و ماجراها پیرامون آهوخانم شکل می‌گیرند و او آن‌چنان بر تمامی داستان تأثیر می‌گذارد که حتی در صحنه‌هایی که حضور ندارد، وجودش محسوس است. شوهرش، سید میران سرابی، نانوا و رئیس صنف نانوایان کرمانشاه، پشت ترازوی مغازه‌اش نشسته است که زن زیبارویی وارد می‌شود. زنی به‌نام هما که پس از چهار سال زندگی به دلیل ستم‌های شوهرش، مهرش را حلال و جانش را آزاد کرده است.

هما می‌گوید سه ماه است که به خانه‌ی مطربی به‌نام حسین خان ضربی پناه برده. میران که مرد متدینی است تصمیم می‌گیرد هما را به عقد شاگردش درآورد. به بهانه‌ی این‌که از طرف شوهر هما و برای بازگرداندنش به خانه آمده است پیش حسین خان می‌رود. صحنه‌ای را می‌بیند که حسین خان می‌زند و هما هنرمندانه می‌رقصد؛ از آمدنش پشیمان می‌شود و می‌رود ولی نمی‌تواند هما و زیباییش را فراموش کند و همین باعث می‌شود «شوهر آهو خانم» در راهی عجیب قدم بگذارد…

بخشی از کتاب صوتی شوهر آهو خانم را بشنوید.

شوهر آهو خانم علی‌محمد افغانی

گوینده: پیمان قریب پناه
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

راه طولانی بود از عشق حرف زدیم

راه طولانی بود از عشق حرف زدیم

نویسنده: رسول یونان

نشر نیماژ

اطلاعات بیشتر و خرید

جولیان بارنز در کتاب فقط یک داستان می‌گوید: «همه ما فقط یک داستان تعریف کردنی داریم. منظورم این نیست که در زندگی فقط یک اتفاق برای ما پیش می‌آید. حوادث بیشماری هست که آن‌ها را به داستان‌های بی‌شمار تبدیل می‌کنیم. اما فقط یکی از آن‌هاست که مهم است. در نهایت فقط یک داستان است که ارزش روایت دارد. کتاب «راه طولانی بود، از عشق حرف زدیم» هم همان داستان تعریف‌کردنی مصطفی، شخصیت اول داستان رسول یونان در کتاب «راه طولانی بود، از عشق حرف زدیم» است. او در این کتاب در ۳ فصل ماجرای زندگیش را تعریف می‌کند و ماجرای شکست‌خوردنش در کار، عاشق شدن در روزهای اوج ناامیدی و شکست خوردنش در عشق و فرو رفتن در چاه افسردگی را روایت می‌کند. اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود و مصطفی بار دیگر بر می‌خیزد…

چشمهایش

چشمهایش

نویسنده: بزرگ علوی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

[«سید مجتبی آقابزرگ علوی» که او را با نام «بزرگ علوی» می‌شناسیم متولد سال ۱۲۸۲ در محله چاله‌میدان تهران است. او نویسنده‌ای است که همواره تلاش کرده در داستان‌هایش تصویری درست و به‌جا از وضعیت جامعه‌ی آن روز داشته باشد و اوضاع سیاسی و اجتماعی زمانه بر نوشته‌های او ردی باقی گذاشته‌اند. او در سال ۱۳۱۵ به زندان افتاد. پس از آزادی دو کتاب متاثر از این دوران به رشته تحریر درآورد. در یک نگاه اجمالی می‌توان گفت که رگه‌هایی از آرمان‌های سیاسی و حزبی او در تمامی آثارش مشهود است. یکی از کسانی که داستان‌نویسی مدرن ایرانی به‌نوعی به او مدیون است، بزرگ علوی است. از میان آثار او می‌توان به «انتظار»، «ازبک‌ها»، «پنجاه‌وسه نفر»، «چمدان»، «روایت»، «سالاری‌ها»، «موریانه» و «چشم‌هایش» اشاره کرد.

بزرگ علوی کتاب چشم‌هایش را با درون‌مایه‌ای عاشقانه نگاشته و در این بستر به روایت اوضاع جامعه و مبارزات سیاسی رایج نیز پرداخته است. بن‌مایه‌ی عاشقانه در این روایت چنان قوی است که گاه دیگر جنبه‌های داستان را زیر پروبال خود پنهان می‌کند و یا به سایه می‌برد. کتاب روایت جستجوگری و پرسشی در باب مرگ یک استاد نقاشی است. تابلویی از استاد با نام «چشم‌هایش» سرنخ را به یک زن و یک عشق می‌رساند.

سیگار شکلاتی

سیگار شکلاتی

نویسنده: هما پوراصفهانی

انتشارات سخن

اطلاعات بیشتر و خرید

سیگار شکلاتی یکی از رمان‌های هما پوراصفهانی است که در ژانر عاشقانه و جنایی نوشته شده است. هما پوراصفهانی این روزها در بازار رمان و داستان ایرانی صاحب نام شده و کتاب‌هایش به سرعت در لیست کتاب‌های پرفروش قرار می‌گیرد. شهرت این رمان‌ها تا حدی در گرو حضورشان در سایت‌های دانلود رمان مانند رمان نودوهشتی‌ها  و یک رمان است. البته پس از مدتی پوراصفهانی از همه‌ی طرفدارنش خواست تا این کتاب‌ها را به صورت قانونی هم تهیه کنند.

ماجرای کتاب سیگار شکلاتی درباره شهراد، اردلان و ساراست. شهراد پسر جوانی است که بار سنگین گذشته‌ای تلخ را به دوش می‌کشد. اردلان فردی فداکار است. سارا هم دختری داغ‌دیده با شخصیتی قوی و مستقل است که در پی انتقام‌جویی خود را در باتلاقی بی‌انتها غرق می‌کند.  بین این سه یک مثلث عشقی شکل می‌گیرد.

بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم

بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم

نویسنده: نادر ابراهیمی

انتشارات روزبهان

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب در سه فصل با عناوینِ باران رویای پاییز، پنج نامه از ساحل چم‌خاله به ستاره‌آباد، پایان بارانِ رویا نوشته شده و ماجرای دلدادگی پسر کشاورز به معشوقه‌اش هلیا است. آن دو از کودکی باهم بزرگ می‌شوند و همدیگر را بسیار دوست می‌دارند اما هلیا خان‌زاده است و خانواده‌اش با ازدواج او با پسر رعیت رضایت نمی‌دهند. آن‌ها به «چم‌خاله» فرار می‌کنند تا دور از خانواده‌هایشان زندگی را در کنار هم آغاز کنند اما پس از مدتی هلیا پسر را رها کرده و به شهرشان بازمی‌گردد. پسر سال‌ها در چم‌خاله می‌ماند و دست به نوشتن نامه‌هایی سوزناک برای هلیا می‌زند.

ماگویه‌ها و واگویه‌هایی از پسرک که در قالب دیالوگ‌های خیالی او با هلیا می‌باشد و رویاپردازی‌های او بسیار جذاب و خواندنی از آب درآمده است. هلیا تنها اسمی است که در این کتاب به‌کاربرده شده و مابقی اشخاص در این داستان نامی ندارند. نویسنده به جهت این‌که تقطیع زمانی سبب سردرگم شدن خواننده نشود ۳ زمان موجود در داستان (گذشته دور، گذشته نزدیک و حال) را نشان داده است.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «رمان‌های کوتاه عاشقانه» را هم بخوانید.

سال بلوا

«دار سایه‌ی درازی‌ داشت‌. وحشتناک‌ و عجیب‌. خورشید که‌ برمی‌آمد، سایه‌اش‌ از جلو همه‌ی مغازه‌ها و خانه‌ها می‌گذشت‌.»
سال‌ بلوا با این‌ صحنه شگفت‌ آغاز می‌شود. زمانِ تاریخیِ داستان، اواخر سلطنت رضا شاه، وقایع شهریورِ بیست و سال‌های جنگ جهانی دوم است. داستان در هفت شب اتفاق می‌افتد. راویِ شب‌های زوج، دانای کل (نویسنده) و راوی شب‌های فرد، شخصیت اصلی یعنی «نوشا» (نوش‌آفرین) است. دختری‌ که‌ پدرش‌ سرهنگ‌ است‌ و در آرزوی‌ صعود از پله‌های‌ ترقی‌ مدام‌ سقوط‌ می‌کند. سرهنگ‌ هرگز به‌ پایتخت‌ خوانده‌ نمی‌شود.
نو‌شا نیز به‌ جای‌ آن‌که‌ همسر ولی‌عهد و ملکه‌ی ایران‌ شود، به‌ ناچار همسر یک پزشک می‌شود. در حالی نوشا دل‌ سپرده‌‌ی عشق‌ کوزه‌گری‌ غریب‌ است و ازدواجش نتیجه‌ی شومی دارد.

در این کتاب شخصیت‌های دیگری هم وجود دارند. «ملکومِ»آلمانی قصد دارد یک پل بزرگ از کوه «پیغمبران» به «کافرقلعه» بزند. «رزم‌آرا» قبله‌نمای جدیدی ساخته و خانه به خانه می‌گردد و مردم را در دین خود به شک می‌اندازد. سروان «خسروی» فرمان‌دار نظامی شهر، تصمیم می‌گیرد برای خواباندن آشوب، چوبه‌ی داری برپا کند. همه مخالفند، معلم‌ها به رهبری حسینا اعتراض و تحصن می‌کنند. سروان در پاسخ به اعتراض، کتابخانه‌ی شهر را به آتش می‌کشد و سایه‌ی «دار» مدام بر سر اهالی شهر سنگینی می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی سال بلوا را بشنوید.

سال بلوا عباس معروفی

گوینده: عاطفه رضوی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «نقد کتاب سال بلوا» را هم بخوانید.

عشق و چیزهای دیگر

عشق و چیزهای دیگر

نویسنده: مصطفی مستور

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

«مصطفی مستور» نویسنده، مترجم و پژوهشگر معاصر متولد اهواز است که علاقه‌اش به دنیای ادبیات او را بر آن داشت تا پس از تحصیل در رشته عمران، به این دنیای جذاب روی آورده و تحصیلات تکمیلی خویش را در رشته ادبیات ادامه دهد. مستور از نویسندگانی است که بیان روایی خاص خود را دارد. او حتی علاقه خود به فلسفه را با دنیای داستان‌هایی که روایت می‌کند درمی‌آمیزد و سوال‌هایی را در باب چیستی و چرایی حقیقت و جهان، به‌عنوان دغدغه‌ی ذهنی قهرمان‌های داستان‌هایش در متن روایت مطرح می‌کند و برای یافتن پاسخی درخور، تلاش می‌کند. مصطفی مستور «برگزیده بهترین رمان سال‌های ۷۹ و ۸۰ جشنواره قلم زرین برای کتاب روی ماه خداوند را ببوس»، «برنده لوح تقدیر از نخستین مسابقه داستان‌نویسی صادق هدایت» و «برنده جایزه سوم مسابقه داستان کوتاه مجله ادبیات داستانی» است.

کتاب «عشق و چیزهای دیگر» روایتی به‌صراحت عنوانش است. مستور در این کتاب راوی داستانی پیرامون عشق است. روایت زندگی جوانی اهوازی که متولد سال‌های پس از جنگ است و در کودکی موج انفجار بر او تاثیر گذاشته و اکنون دردی را در سر و گوش از آن به یادگار دارد. مستور از زندگی و تحصیل او در تهران و داستان جذاب و پرکشش آشنایی‌اش با دختری و عاشق شدنش می‌گوید. دختر و پسر داستان مستور دیدگاه‌هایی متفاوت به عشق دارند و همین موضوع ماجرا را پیش می‌برد. نویسنده در این رمان عاشقانه ایرانی در پی بیان حقیقت انسان و چگونگی تعامل او با زندگی است.

دختر پیچ

دختر پیچ

نویسنده: سعیده شفیعی

نشر چرخ

اطلاعات بیشتر و خرید

«سعیده شفیعی» نویسنده، روزنامه‌نگار و پژوهشگر متولد تهران است. او که کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد گرفته است در روزنامه‌های شرق و دنیای اقتصاد فعالیت داشته و در کارنامه‌اش دو کتاب پژوهشی در حوزه اقتصاد دارد. روایت عاشقانه‌ی «دختر پیچ» نخستین رمان این نویسنده است که در قالب داستان‌گویی و به‌صورت ماجرا محور پیش می‌رود. شفیعی در ابتدای کتاب توضیح داده که در نگارش این داستان از برخی وقایع و خاطره‌های واقعی وام گرفته است اما بخش عمده آن ساخته‌وپرداخته تخیل خود اوست.
زعفران‌کارها بین خود افسانه‌ای دارند که می‌گوید زعفران برای کسی که آن را می‌کارد شوم است. سعیده شفیعی رمان دختر پیچ را بر مبنای این افسانه نگاشته است. او در این کتاب عشق را محور اصلی و ستون استوار داستان قرار داده و روایت اصلی و تمامی خرده‌روایت‌هایش را با اتکا به این محور پیش می‌برد. این رمان با دو داستان مجزا از زندگی پسری که فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد است و پس از اتمام تحصیل به‌عنوان ممیز مالیاتی در شهر مشهد مشغول به کار شده است و دختری که در یک ملاقات کاری شیفته‌ی این پسر می‌شود، پیش می‌رود. دو داستان در نقطه‌ای طلایی باهم تلاقی کرده و روایت اصلی را شکل می‌دهند. بیان روایی و ساده‌ی این رمان عاشقانه سبب شده تا این ماجرای سرشار از خرده‌روایت‌های ریزودرشت، خواندنی و جذاب باشد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

دالان بهشت

نشر ققنوس در سال ۱۳۷۸ نخستین کتاب «نازی صفوی» را با عنوان «دالان بهشت» چاپ کرد و این رمان عاشقانه ایرانی با استقبال خوانندگان مواجه شد. برخی صفوی را به این دلیل که نخستین اثرش با چنین استقبالی مواجه شده است، نویسنده‌ای خوش‌اقبال می‌دانند. هرچند که این توجه مخاطبان را نمی‌توان تنها شانس و اقبال دانست. صفوی قلمی روان دارد. این خصیصه در کنار انتخاب موضوعی باورپذیر، از همان‌هایی که هرکدام از ما در زندگی نزدیکان و دوستان و همسایگان خود شاهدش بوده‌ایم، دو عامل مهم در اقبال خوانندگان بوده است. ضمن اینکه بن‌مایه‌ی عاشقانه‌ی داستان هم جذابیت‌های مخصوص به خود و خوانندگان منحصر به خویش را دارد. نازی صفوی، خود در جایی گفته است «نوشتن برای من شغل نیست. نتوانست من را مجاب کند. برای من کسب نشد. برای من عشق بود». به نظر می‌رسد همین توصیف بهترین دلیل دل‌نشین بودن روایت‌های اوست.
رمان «دالان بهشت» به روایت عشق در زندگی دختری جوان می‌پردازد. اتفاقی که تا ازدواج پیش می‌رود و در مسیر خود فرازوفرودهایی را از سر می‌گذراند. نویسنده با تصویر کردن دختری نازپرورده از خانواده‌ای متمول تلاش دارد در قالب روایتی ساده به نقش آموزه‌های تربیتی خانواده در ادامه زندگی و تعامل‌های شخصی و به‌خصوص پس از ازدواج بپردازد. نقشی چنان تاثیرگذار که می‌تواند یک زندگی را تا جدایی پیش برد و بخت اگر یار باشد، در صورت رفع نواقص، فرد مانند دختر این قصه فرصت شروعی دوباره داشته باشد.

بخشی از کتاب صوتی دالان بهشت را بشنوید.

دالان بهشت نازی صفوی

گوینده: آنالی طاهریان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بامداد خمار

بامداد خمار

نویسنده: فتانه حاج سید جوادی (پروین)

نشر البرز

اطلاعات بیشتر و خرید

«بامداد خمار» در زمانه‌ای که به بازار آمد توانست مخاطبان نه‌چندان اندک خود را به‌زودی بیابد و این اتفاق تاکنون ادامه داشته است. «بامداد خمار» که نخستین اثر فتانه حاج سید جوادی است از عشقی نافرجام روایت می‌کند. عشقی سوزان که وصال را تجربه کرده و پس از گذشت مدت‌زمانی نه‌چندان طولانی و فرونشستن تب‌وتاب‌های اولیه‌اش، روی دیگر خود را نشان داده و ناسازگاری‌های برآمده از چشم بستن‌های پیش از ازدواج، رخ می‌نمایاند. نویسنده این رمان عاشقانه ایرانی ، ایده اصلی داستان را از زندگی‌های عاشقانه‌ی پیرامون خود که سرانجام خوشی نداشته‌اند، گرفته است. او دلیل استقبال زیاد از رمان عاشقانه خود را پرداختنش به موضوعی فراگیر در روابط اجتماعی و پیچیدگی روابط انسانی می‌داند.

داستان اتفاق تازه‌ای نیست و همان عشق پسری فقیر به دختری از خانو‌اده‌ای ثروتمند، اصرار به ازدواج، مخالف خانواده و باقی قضایاست؛ اما نویسنده توانسته این ماجرای ساده را به طرزی باورپذیر روایت کند. البته برگرفتن موضوع‌ها از زندگی‌های عادی که هرکدام از ما تجربه می‌کنیم هم اهرمی قوی در ملموس بودن کل جریان است.

بخشی از کتاب صوتی بامداد خمار را بشنوید.

بامداد خمار فتانه حاج سید جوادی (پروین)

گوینده: شیما درخشش
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بهترین رمان های عاشقانه ایرانی کدام کتاب است؟

اگر از داستان‌های منظوم کلاسیک ادبیات فارسی مانند لیلی و مجنون و شیرین و فرهاد بگذریم، پس از شکل‌گیری بدنه داستان‌نویسی و رمان‌نویسی به صورت مدرن در ایران، یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین رمان‌های عاشقانه ایرانی، «چشم‌هایش» نوشته بزرگ علوی است.

در این یادداشت کدام رمان‌ها معرفی شده‌اند؟

-جشمهایش
-یک عاشقانه آرام
سیگار شکلاتی
-بامداد خمار
-دالان بهشت
-عشق و چیزهایی دیگر
-راه طولانی بود از عشق حرف زدیم.

معروف ترین رمان عاشقانه ایرانی چیست؟

پاسخ به این سوال سخت است. بامداد خمار از جمله رمان‌های عاشقانه ایرانی است که از نخستین روزهای انتشارش تا امروز، نامش بر سر زبان‌ها بوده. حتی شاید شما هم اگر در زمان انتشار این کتاب، نوجوان بوده‌اید و بخواهید بدون سانسور خودتان اعلام کنید، به احتمال زیاد این کتاب را خوانده‌اید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

859,115 بازدید
برچسب ها

Avatar

بنوشه فرهت


اشتراک گذاری یادداشت
3.6 19 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
17 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه