لوگو طاقچه
چالش کتاب خوانی ۹۹

چالش کتابخوانی سال ۹۹

14,317 بازدید

سال جدید فرصت خوبی است برای بررسی و ارزیابی خودمان. اینکه بدانیم در سالی که گذشت چه می‌خواستیم و چه شد.  این بررسی‌ها کمک می‌کندبرای سال بعد بتوانیم بهتر و دقیق‌تر برنامه‌ریزی کنیم. برنامه‌ریزی ابعاد مختلفی دارد. می‌توانیم برای هزینه‌ها، یادگیری‌ها،  سفر‌ها و حتی برای تغییر دکور محل زندگی‌مان  برنامه‌ریزی کنیم. در کنار همه‌ی این‌ها اهل کتاب‌ها می‌توانند برای کتاب‌هایی که دوست دارند در سال جدید بخوانند، برنامه‌ریزی کنند. اگر شما هم تصمیم گرفتید برای خواندن کتاب‌ها برنامه‌ای داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این یادداشت را بخوانید. ما شما را به یک چالش کتاب دعوت کرده‌ایم. سعی کردیم چالش را طوری طراحی کنیم که تنوعی به حال و هوای کتاب‌خواندتان بدهید.

این چالش ۱۲ مرحله دارد. می‌توانید در برنامه‌تان هر کدام از این مرحله‌ها را در برنامه ماهانه‌ قرار دهید. برای پیدا کردن کتاب‌های این چالش راهنمایی‌های کوچیکی نیز می‌کنیم. اگر این چالش  به نظرتان جالب بود، پیشنهاد می‌کنیم این تصویر را در شبکه‌های اجتماعی‌تان به اشتراک بگذارید.

خوشحال می‌شویم هر وقت یکی از این چالش‌ها را پشت‌سر می‌گذارید به ما هم اطلاع دهید 🙂

چالش کتابخوانی ۹۹

چالش کتابخوانی ۹۹

مرحله اول: کتابی که اتفاق‌هایش در یک کشور افریقایی می‌افتد.

همه‌ی ما کتاب‌هایی را خوانده‌ایم یا دست کم می‌شناسیم که ماجراهایش در لندن و پاریس و دیگر شهرهای معروف دنیا رخ می‌دهد. اما تعداد کتاب‌هایی که درباره‌ی کشورهای افریقایی باشند، کم است. برای همین است که شناخت ما از این کشورها انقدر کم است. پیشنهاد ما برای این چالش کتاب «همه چیز از هم می‌پاشد» است. این کتاب درباره‌ی قبیله‌ای افریقایی است که درگیر مسائلی نظیر زن‌ستیزی، خرافه و جادو هستند. تا اینکه مبلغان مسیحی وارد محل زندگی آن‌ها می‌شوند و نظم موجود به هم می‌خورد. اگر شما هم کتاب‌های دیگری می‌شناسید در انتهای همین یادداشت برای ما بنویسید.

مرحله دوم: کتابی که در عنوانش اسم یک رنگ آمده باشد

برای هر رنگ ما یک کتاب پیشنهاد می‌دهیم. اما شما هم می‌توانید اسم رنگ مورد علاقه‌تان را جستجو کنید و کتاب‌های مختلف را نگاه کنید.

قرمز: مو قرمز، داستانی از نویسنده‌ی برنده جایزه نوبل ۲۰۰۶، اورهان پاموک.

زرد: کلاغ زرد. کتابی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان.

سبز: مسیر سبز، کتابی از نویسنده مشهور امریکایی، استیون کینگ در ژانر فانتزی و وحشت.

آبی: دختری با کت آبی، داستانی از جنگ، عشق و امید که برنده جایزه ادگار ۲۰۱۷

صورتی: اسکار و خانم صورتی، تصویری زیبا از دنیای کودکان بیمار، اثر نویسنده مشهور فرانسوی، اریک امانوئل اشمیت.

نارنجی: قلب نارنجی فرشته، مجموعه داستان‌های کوتاه مرتضی برزگر با درون‌مایه‌ی مرگ، سقوط، انتقام و ناکامی.

بنفش: تولستوی و مبل بنفش، کتابی درباره‌ی عشق به کتابخوانی.

سیاه: برف سیاه، کتاب طنز و انتقادی درباره‌ی تئاتر مسکو.

سفید: ببر سفید، داستانی درباره اختلاف میان طبقات اجتماعی هند.

خاکستری: در پایان شب خاکستری، مجموعه شعری از احمدرضا احمدی.

مرحله سوم: کتابی درباره زندگینامه یک فرد مشهور

انتخاب کتابی برای این مرحله از چالش هم کار ساده‌ای است. اما با این حال می‌توانید یادداشت « زندگینامه‌ی افراد تاثیرگذار را در این کتاب‌ها بخوانید» را بخوانید.

مرحله چهارم: کتابی که در سال ۹۸ منتشر شده است

تازه‌های نشر برای هر کتابخوانی جذاب است. کتاب‌ها هر چقدر جدیدتر باشند، به زندگی روزمره ما لحن و محتوایشان نزدیک‌تر است. پیشنهاد می‌کنیم برای پیدا کردن چنین کتابی سری بزنید به یادداشت « معرفی رمان‌های جدید طاقچه در سال ۹۸». علاوه‌براین یادداشت « معرفی رمان‌های طنز جدید» را هم می‌توانید بخوانید و کتاب‌های جدید و مناسب خودتان را انتخاب کنید.

مرحله پنجم: کتابی که از آن فیلم ساخته شده است

شما جزءکدام دسته هستید؟ آنها که فیلم‌ها را به کتاب ترجیح می‌دهند؟ یا آن‌ها که فکر می‌کنند فیلم‌ها هیچ وقت نمی‌توانند جای کتاب‌ها را بگیرند؟

فرقی نمی‌کند، سینما و ادبیات مدت‌هاست که با هم ارتباط تنگاتنگی دارند. برای همین پیشنهاد می‌کنیم ما هم این ارتباط تنگاتنگ را قبول کنیم و یک کتاب را بخوانیم و فیلم اقتباس‌شده از آن را ببینیم.

مرحله ششم: کتابی که اتفاقاتش در یک روز می‌گذرد

وقتی صحبت از کتابی می‌شود که همه‌ی اتفاقاتش در یک روز می‌افتد، حرف از داستانی است پر از جزئیات. جزئیاتی که هنرمندانه در کنار هم قرار گرفته‌اند و یک اثر ادبی ارزشمند را ساخته‌اند. اما پیدا کردن کتاب مناسب این چالش هم کار دشواری است. پیشنهاد ما کتاب پایان روز نوشته محمدحسین محمدی نویسنده اهل افغانستان است. تمام داستان «پایان روز» در یک روز می‌گذرد و راوی آن دانای کل است. دو وایت موازی دارد. یکی در ایران و دیگری در افغانستان. آقاصاحب پدر ایا(یحیی)، در حال مرگ است و خانواده از ایا خواسته‌اند که برایش کفن خلعتی و متبرک بفرستد یا ببرد. او هم تصمیم می‌گیرد که با کفن بازگردد. داستان دو شخصیت محوری دارد ایا و بوبو که مادر ایا است و در افغانستان همراه آقاصاحب و دخترش شاجان زندگی می‌کند. اگر به ادبیات افغانستان علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت « آشنایی با ادبیات و نویسنده‌های افغانستان » را بخوانید.

شما کتابی که اتفاقاتش در یک روز می‌افتد می‌شناسید؟ نام آن را در قسمت نظرات این یادداشت برای ما بنویسید.

مرحله هفتم: کتابی که کمتر از ۲۰۰ صفحه باشد

خواندن کتابی سبک و کم حجم برای زمان‌هایی که سرمان شلوغ است، فرصت خوبی است برای دور نمادن از دنیای کتاب‌ها. ملاک ما در این مرحله از چالش نسخه‌چاپی کتاب است. پیشنهاد ما کتاب‌هایی مانند : «راهنمای مردن با گیاهان دارویی» ، « ابن مشغله» ، « مزرعه حیوانات»، «نه داستان»، «بافته» و « تویی که سرزمینت اینجا نیست» است. بخشی از بهترین داستان‌های کوتاه ایران و داستان‌های کوتاه جهان هم کمتر از ۲۰۰ صفحه دارند. می‌توانید سری به یادداشت‌های معرفی آن‌ها بزنید. یا اینکه می‌توانید سری به قفسه کتاب‌های طاقچه بزنید و کتابی انتخاب کنید و تعداد صفحه‌هایش را چک کنید که کمتر از ۲۰۰ صفحه باشد.

مرحله هشتم: کتابی از نویسنده‌ای که زنده است

راحت‌ترین مرحله چالش سال جدید، همین چالش است. کافی است کتابی را انتخاب کنید و نام نویسنده‌اش را در موتور جستجو گوگل بنویسید. تاریخ تولد و بعضا مرگ هر نویسنده‌ای را می‌توانید از این راه پیدا کنید. مزیت این کار این است که با زندگینامه و دیگر آثار نویسنده هم آشنا می‌شوید. البته باید بگوییم که ما برای بعضی از نویسنده‌ها در صفحه‌ی توضیحات کتاب این مشخصات را می‌نویسیم.

مرحله نهم: گوش دادن به یک کتاب صوتی

به نظر شما گوش دادن به کتاب صوتی تقلب است؟ البته که انتخاب کتاب به صورت صوتی یا الکترونیکی و یا حتی چاپی کاملا به سلیقه‌ی شخصی و سبک زندگی دارد. اما شما را دعوت می‌کنیم اگر اهل گوش دادن به کتاب صوتی نیستید، هم در این مرحله شرکت کنید. اگر نمی‌دانید کدام کتاب صوتی را انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی کتاب‌های صوتی رمان‌های معروف» را بخوانید. در این یادداشت مجموعه‌ای از بهترین کتاب‌های صوتی را معرفی کرده‌ایم که با گوش دادن به آن‌ها می‌توانید وارد دنیای متفاوت کتاب‌های صوتی شوید.

مرحله دهم: کتابی بر اساس داستان واقعی

معمولا نویسنده‌ها برای نوشتن داستان‌هایشان از جهان واقعیت و زندگی خودشان الهام می‌گیرند. اما این موضوع با نوشتن کتابی دقیقا بر اساس واقعیت فرق دارد. برای پیدا کردن چنین کتابی، بهتر است سری به یادداشت « اتوبیوگرافی چیست؟» سری بزنید. در این یادداشت سرگذشت افراد مختلفی را می‌توانید پیدا کنید و بخوانید.

مرحله یازدهم: کتابی با دورن مایه طنز

وقتی صحبت از کتاب طنز می‌شود، دایی جان ناپلئون حتما جزو یکی از اولین گزینه‌های مطالعه است. اما اگر این کتاب را خوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت « معرفی ۷ رمان طنز جدید » و « از عبید زاکانی تا عزیز نسین؛ معرفی کتاب طنز» را بخوانید. در این یادداشت‌ها سعی کردیم کتاب‌های معروف طنز را معرفی کنیم.

مرحله دوازدهم: کتابی غیر داستانی

برای پیدا کردن کتابی غیر داستانی پیشنهاد می‌کنیم اینفوگرافیک « خواندن کتاب‌های غیر داستانی را با چه کتابی شروع کنم؟ » را ببینید و کتاب مناسب خودتان را انتخاب کنید.

اگر شما برای هر کدام از این چالش‌های کتاب‌های دیگری نیز به ذهنتان می‌رسد، برای ما در انتهای این متن پیغام بگذارید تا همه بتوانیم کتاب‌های جدید و خوبی برای سال بعد پیدا کنیم.

14,317 بازدید
برچسب ها

Avatar

طاقچه


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
37 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه