لوگو طاقچه
بیت کوین چیست معرفی کتاب‌هایی درباره بیت کوین

بیت کوین چیست؟

4,233 بازدید

شاید عموم مردم علاقه­ زیادی نسبت به تکنولوژی­های روز دنیا نداشته باشند، اما مطمئن باشید وقتی راجع به هزار برابر شدن دارایی در کمتر از پنج سال صحبت کنیم، نظر همه جلب خواهد شد. بیت­ کوین همان دارایی­ست که خیلی از مردم دنیا در چند سال گذشته توانسته­‌اند با سرمایه­‌گذاری در آن، به ثروت کلانی دست پیدا کنند. اما این همه ماجرای بیت­ کوین نیست. در این یادداشت وبلاگ طاقچه علی جهانی درباره‌ی اینکه بیت کوین چیست صحبت کرده و کتاب‌هایی درباره‌ی بیت کوین و بلاکچین معرفی کرده است.

حدود ۱۵ سال پیش بود که بانک­‌های ایالات متحده امریکا، وام­‌های مسکن فراوان با وثیقه املاک به مردم اعطا کردند. خیلی از کسانی که وام­ گرفته بودند توانایی بازپرداخت نداشتند. حال آن­که ریسک عدم بازپرداخت این وام­ها در قالب یک ابزار سرمایه­‌گذاری در بازار سرمایه به سرمایه­‌گذاران عرضه شده و در نتیجه یک کلاف سر در گم از ریسک بین نهادهای مالی مختلف و سرمایه­‌گذاران ایجاد شده بود. داستان عدم بازپرداخت این وام­‌ها اما پایان خوشی نداشت. در سال ۲۰۰۸ میلادی بانک سرمایه­‌گذاری «لمن برادرز» بعد از ۱۶۴ سال فعالیت ناگهان اعلام ورشکستگی کرد. این بزرگ­‌ترین ورشکستگی تاریخ ایالات متحده بود. بعد از این ورشکستگی، نهادهای مالی دیگر هم شروع به ورشکستگی کرده و مانند یک دومینو کل بازار مالی ایالات متحده امریکا ناگهان سقوط کرد تا جایی که دولت امریکا بیش از ۷۵۰ تریلیون دلار هزینه کرد تا بتواند تا جای ممکن اثرات این بحران مالی را پوشش دهد. گویی همه مردم و به خصوص سرمایه­‌گذاران چوب اعتماد به بانک و نهادهای دولتی را می­‌خوردند.

دقیقاً شب جشن هالووین سال ۲۰۰۸ بود که مقاله‌­ای بسیار هوشمندانه توسط فرد یا گروهی ناشناس به نام «ساتوشی ناکاموتو» در فضای وب منتشر شد که از یک سیستم مالی جایگزین صحبت می­‌کرد که فقط با استفاده از تکنولوژی «اعتماد» را بین مردم ایجاد می‌­کند و دیگر نیازی به بانک و دولت  و … نیست. این سیستم مالی جایگزین چیزی نبود جز «بیت­کوین»! اما یک سوال در این میان هنوز هم مطرح بود. اینکه دقیقا بیت کوین چیست؟

بیت کوین چیست ؟

در ابتدا بیت­ کوین فقط یک ایده بود. اما به مرور پس از انتشار نرم‌­افزار متن­‌باز بیت­ کوین و وقوع اولین تراکنش آن، قضیه جدی­‌تر شد. آن­قدر جدی که در سال ۲۰۱۰ میلیادی یک برنامه­‌نویس ۱۰٫۰۰۰ بیت­ کوین خرج کرد و دو پیتزا خرید! شاید بزرگ­­‌ترین حسرت در حال حاضر برای همان برنامه‌­نویس باشد، زیرا قیمت هر بیت­کوین در حال حاضر بیش از ۱۰٫۰۰۰ دلار امریکاست.

تکنولوژی خلاقانه بیت­ کوین به مدت یازده سال است که کار می­‌کند و مشکلی در آن به وجود نیامده و همین امر نشان­‌دهنده پتانسیل بالای آن است. در واقع بزرگان حوزه فناوری اطلاعات به این نتیجه رسیدند که ایده بیت­ کوین می­‌تواند مستقل از بیت­ کوین کاربردهای بسیار دیگری در صنایع دیگر داشته باشد. این تکنولوژی را به خاطر ساختار خاص آن «بلاک­ چین» نامیده‌­اند. تحلیل­‌گران شناخته­ شده دنیا مانند «گارتنر»، چندین سال است که از «بلاک­ چین» به عنوان یکی از ده روند برتر تکنولوژی یاد می­‌کنند.

 امروز که درباره بیت­ کوین و بلاک­ چین می­‌خوانیم و می­‌شنویم، باید بدانیم که این تکنولوژی در آغاز راه خود قرار دارد. هنوز راه بسیار درازی باقی­مانده تا بشر به تمام پتانسیل­‌ها و کاربردهای آن دست پیدا کند. شاید بتوان بلاک ­چین را به «اینترنت» و بیت­کوین را به «ایمیل» تشبیه کرد. بیت­ کوین تنها یکی از کاربردهای بلاک­ چین است اما چون اولین کاربرد آن است، برای فهم بلاک­ چین مهم است که بدانیم بیت کوین چیست.

بهتر است بدانید که فهم کامل بیت­ کوین و بلاک­ چین به علت پیچیدگی زیادی که دارند واقعاً دشوار است. اما برای فهم آن­‌ها بهتر است قبل از هر چیز به سراغ مهم­‌ترین منبع اطلاعات یعنی کتاب ‌های آموزش بیت کوین برویم که کار را تا حد زیادی برای ما آسان کنند. کتاب­ های زیادی در این زمینه هستند که شما با هر سطحی از دانش می­‌توانید از آن­‌ها استفاده کنید. در ادامه برخی از این کتاب­‌ها را معرفی می­‌کنیم:

بیت‌کوین به زبان ساده

بیت‌کوین به زبان ساده

نویسنده: نیل هافمن

مترجم: مصطفی دهقان

انتشارات داریا

اطلاعات بیشتر و خرید

برای فهم بیت­ کوین به سراغ مقاله «ساتوشی ناکاموتو» نروید چون کاملاً گیج خواهید شد. همچنین به سراغ کسانی که بلاک ­چین را می­‌فهمند نیز نروید چون احتمالاً با واژه­‌های عجیبی مثل «هش»، «سختی شبکه»، «اثبات کار» و … روبرو می­‌شوید! اما کتاب بیت کوین به زبان ساده همان­طور که از نامش پیداست سعی دارد به زبانی قابل فهم برای عموم، از پدیده شگفت­‌انگیز بیت­ کوین صحبت کند. شاید پس از مطالعه این کتاب، کاملاٌ از بیت­ کوین نا امید شوید، اما شاید هم مانند دسته بزرگی از مردم دنیا، به فکر خرید و فروش بیت­ کوین یا استخراج آن بیفتید.

‌پیشنهاد می‌کنیم یادداشت « معرفی کتاب‌هایی برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس» را هم بخوانید.

انقلاب بلاکچین؛ چطور فناوری پشت بیت کوین پول کسب‌وکار و جهان را تغییر می‌دهد

انقلاب بلاکچین؛ چطور فناوری پشت بیت کوین پول کسب‌وکار و جهان را تغییر می‌دهد

نویسنده: الکس تاپ اسکات

مترجم: مازیار معتمدی

راه پرداخت

اطلاعات بیشتر و خرید

در حال حاضر انقلاب اینترنت اتفاق افتاده و می­بینیم که زندگی ما بدون وجود اینترنت به طور کامل مختل می­شود. پیش­‌بینی بزرگان فناوری اطلاعات این است که انقلاب بلاک­ چین هم دیر یا زود اتفاق می­افتد. اما زندگی پس از انقلاب بلاک­ چین دقیقاً چگونه خواهد بود؟ صنایع مختلف شاهد چه تغییراتی خواهند بود؟ حکمرانی و ایجاد عدالت در دنیای پس از انقلاب بلاک­ چین به چه صورت است؟ ما به عنوان کسانی که در ابتدای این انقلاب قرار داریم چگونه می­توانیم از فرصت پیش رو نهایت استفاده را ببریم؟

‌کتاب انقلاب بلاک چین براساس پیش‌­بینی­‌های «دان تاپ­اسکات» و پسرش می­‌تواند در حال حاضر پاسخ­‌های مناسبی به سوالات فوق ارائه نماید.

Cryptoassets: The Innovative Investor’s Guide to Bitcoin and Beyond

در حال حاضر دنیای مدیریت مالی با یک دسته جدید از دارایی به نام «رمزدارایی» روبرو شده است. رمزدارایی­‌ها که مهم‌­ترین آن­ها بیت­ کوین است، ویژگی­‌های خاص و متمایزکننده‌­ای دارند که دانستن آن­ها برای هر سرمایه­‌گذاری می­تواند جالب توجه باشد. در واقع سرمایه­‌گذاران سنتی باید بدانند که دارایی­‌های جدید و فرصت­های سرمایه­‌گذاری جدیدی به­‌وجود آمده است که نادیده گرفتن آن­‌ها چندان منطقی به نظر نمی­‌آید. این کتاب بی­‌نظیر در حال حاضر ترجمه نشده است. اما مراجعه به آن می­‌توان دید بسیار مناسبی از دنیای رمزارزها برای سرمایه­‌گذاران و سایر علاقه­‌مندان به این حوزه ایجاد نماید. می‌توانید این کتاب را در آمازون دریافت کنید.

عکس نویسنده
علی جهانی
متخصص و مدرس حوزه بلاک چین

من علی جهانی هستم. رشته مهندسی برق وMBA را در دانشگاه شریف گذراندم. بر حسب علاقه و تخصص فعالیت هایی در حوزه بلاک چین داشتم که از آن ها می توان به دبیری علمی نخستین مدرسه تابستانه بلاک چین ایران اشاره کرد. در حال حاضر هم بنیان گذار یک استارتاپ در حوزه بلاک چین هستم.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

4,233 بازدید

Avatar

مهمان


اشتراک گذاری یادداشت
2 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه