لوگو طاقچه
معرفی کتاب های مفید برای مطالعه

معرفی کتاب های مفید برای مطالعه به پیشنهاد اعضای تیم طاقچه

41,665 بازدید

از  شهریور ۱۳۹۲ که نسخه‌ی صفر اپلیکیشن طاقچه  منتشر شد تا امروز ، بیش از ۸۰ نفر با طاقچه به صورت مستقیم و غیر مسقیم همکاری کرده‌اند. این روزها تیم طاقچه بیش از هر زمان دیگری بزرگتر شده. همه‌ی ما، در طاقچه با وجود تفاوت‌هایمان یک ویژگی مشترک داریم و آن عشق به کتاب است. به همین دلیل از همکارانمان در طاقچه خواستیم کتاب مفید برای مطالعه در زمستان ۹۸ معرفی کنند. در این یادداشت، پیشنهاد کتاب بخشی از از بچه های طاقچه را منتشر کردیم.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «داستان طاقچه» را بخوانید تا بیشتر با مسیری که رفتیم آشنا شوید.

حسین غفوری- مدیر عامل حصین‌همراه (سرمایه‌گذار طاقچه)

هفت عادت مردمان موثر

هفت عادت مردمان موثر

نویسنده: استفن آر. کاوی

مترجم: صدیقه فرهادی

انتشارات هورمزد

اطلاعات بیشتر و خرید

کتابی که حسین غفوری به ما پیشنهاد داد هفت عادت مردمان موثر بود. این کتاب محبوب‌ترین کتاب نویسنده معروف آمریکایی استفان کاوی است. کاوی معتقد است اگر کسی این هفت عادت را در خود نهادینه کند می‌تواند موثر باشد. این عادت‌ها در همه‌ی روابط شغلی و خانوادگی کمک کننده هستند. اگر این عادت‌ها بخشی از شخصیت ما شوند، می‌توانیم با اعتماد به نفس و انگیزه بیشتر در زندگی انتخاب کنیم. کاوی اعتقاد دارد؛ «عامل بودن»، «شروع از پایان در ذهن»، «نخست به اولین‌ها پرداختن»، «برنده-برنده اندیشیدن»، «اول فهمیدن و سپس فهماندن»، «هم‌افزایی یا سینرژی»، «تیز کردن اره یا پیشرفت مستمر» و «فرایندهای پیشرفت»، هفت عادتی هستند که برای تاثیرگذار بودن باید داشته باشیم. حسین درباره‌ی علت انتخاب این کتاب می‌گوید:

«راستش من خیلی کتاب به ذهنم می‌رسه. اما کتاب هفت عادت مردمان موثر به دلیل اینکه خیلی مباحث‌ش پایه‌ای و کارامده برای نظم دادن به زندگی به نظرم گزینه خوبی میاد.»

الهه سوداچی – مدیر تیم تبدیل محتوای طاقچه

چنین گفت زرتشت

کتابی که الهه سوداچی پیشنهاد داد «چنین گفت زرتشت» بود. الهه برای این کتاب مرور کاملی نوشت و ما را دعوت کرد به شنیدن این کتاب:

چنین گفت زرتشت اثر فردریچ نیچه با ترجمه‌ی عالی داریوش آشوری است. نیچه اندیشه‌های فلسفی‌اش را به شکلی شاعرانه و جذاب و در عین حال، ساده بیان می‌کند. زرتشت مثل مسافری حامل یک سری اندیشه‌های ناب است که برای ساخت یک ‌«ابرانسان» می‌خواهد آن‌ها را در اختیار مردم و جامعه‌اش قرار بدهد.

 ترجمه‌ی موفقی که آشوری از این اثر ارائه کرده این مطلب را به ذهن متبادر می‌کند که خود زرتشت از دوران باستان با مخاطبش سخن می‌گوید. آشوری به زیر و بم و فراز و فرود زبان فارسی آشناست و همین مسئله این ترجمه را منحصر به فرد کرده. خواندن این اثر برای حظ بردن از فلسفه و زبان اصیل فارسی به شدت توصیه می‌شود.

بخشی از کتاب صوتی چنین گفت زرتشت را بشنوید.

چنین گفت زرتشت فردریش نیچه

گوینده: افشین یداللهی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مائده واحد – مدیر پشتیبانی طاقچه

ورونیکا تصمیم ‌می‌گیرد بمیرد

ورونیکا تصمیم ‌می‌گیرد بمیرد

نویسنده: پائولو کوئیلو

مترجم: حسین نعیمی

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

مائده واحد رمان «ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد»  از پائولو کوئیلیو را انتخاب کرد. داستان این رمان درباره‌ی ورونیکای ۲۴ ساله است که با وجود زندگی عادی و بدون چالشی که دارد، تصمیم گرفته خودش را بکشد. ایده‌ی محوری این داستان یک جمله است: «عقلانیت انبوهی از دیوانگی‌هاست» اما چرا مائده این کتاب را از میان همه‌ی کتاب‌هایی که تا به حال خوانده، انتخاب کرده؟

« ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد از این نظر برام مهمه که  پائولوکوئیلو در این کتاب نگاه ساده‌ای به معنای زندگی داره و میگه میشه معنای زندگی رو در کوچک‌ترین رفتار و حالات انسان‌ها پیدا کرد».

شبنم رسولی- کارشناس تبدیل کتاب‌های صوتی

کیمیاگر

کیمیاگر

نویسنده: پائولو کوئیلو

مترجم: حسین نعیمی

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب دیگری از پائولوکوئیلیو نویسنده مشهور برزیلی در میان فهرست پیشنهادی اعضای تیم طاقچه است. کیمیاگر را شبنم رسولی پیشنهاد می‌کند. شبنم در طاقچه کتاب‌هایی که ناشران صوتی در اختیارمان می‌گذارد، به فرمت خاص طاقچه تبدیل می‌کند و اصلاحات مورد نیاز برای کتاب‌ها را انجام می‌دهد.

 کیمیاگر یکی از کتاب‌های پرفروش دهه‌ی پایانی قرن بیستم بود و در ایران هم محبوبت زیادی پیدا کرد. . داستان کیمیاگر درباره‌ی چوپانی اسپانیایی است که در رویای خود محل گنجی را در اهرام ثلاثه مصر می‌بیند. برای همین بار سفر می‌بندد و به مصر می‌رود تا گنج را پیدا کند. چوپان در این سفر طولانی با رنج‌های بسیاری مواجه می‌شود تا اینکه…

 شبنم از احساسش درباره‌ی این کتاب می‌گوید:

«برای من خیلی جالب و تاثیرگذار بود. حسی که از این کتاب گرفته بودم این بود؛ اگر به خودت باور داشته باشی غیرممکن برات ممکن میشه. البته این کتاب رو ۳ سال پیش خوندم و حس این کتاب برام خیلی شیرین بود و دوست دارم بارها بارها بخونمش شاید الان بخونمش برداشت دیگه ای داشته باشم.»

پریسا صفری- طراح UX

پریسا صفری در مدت کوتاهی که در طاقچه بود، نشان داد که چقدر  عاشق شازده کوچولوست، این را از علاقه‌اش به عروسک شازده کوچولویی که روی میز یکی از همکارنش است، هم می‌شد فهمید. درباره‌ی کتاب شازده کوچولو کم ننوشته‌اند و ننوشتیم. داستان شازده کوچولو درباره‌ی خلبانی بی‌نام است که هواپیمایش در کویری سقوط کرده و در آنجا با پسر کوچکی آشنا می‌شود. پسرک می‌گوید از سیاره‌ای دوردست آمده و آنقدر آنجا زندگی کرده که روزی تصمیم می‌گیرد برای اکتشاف سیاره‌های دیگر دیار خود را ترک کند و با دنیایی جدید اشنا شود. پسرک از گل رز محبوبش می‌گوید، از دیگر اختر‌ک‌ها می‌گوید و همینطور روباهی که روی زمین دیده است. پریسا درباره‌ی دلیل انتخاب این کتاب می‌گوید:

«کتاب شازده کوچولو رو انتخاب می‌کنم بخاطر بیان زیبا و عمیقش از فلسفه هستی و دوست داشتن.»

بخشی از کتاب صوتی شازده کوچولو را بشنوید.

شازده کوچولو آنتوان دوسنت اگزوپری

گوینده: جمعی از گویندگان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بهاره بهگویی- مرورنویس

پل‌های مدیسن کانتی

پل‌های مدیسن کانتی

نویسنده: رابرت جیمز والر

مترجم: زهره زاهدی

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

بهاره بهگویی به خاطر مسئولیتی که دارد، از اولین کسانی است که کتاب‌های تازه‌ی طاقچه را می‌خواند. از نظر بهاره کتاب پل‌های مدیسن کانتی جزو کتاب های مفید برای مطالعه است. رابرت جیمز والر در این کتاب زندگی یک زن خانه‌دار ایتالیایی را روایت می‌کند که در روستای مدیسن کانتی زندگی می‌کند. او با عکاسی که به تازگی برای عکس گرفتن از پل‌های روبسته به مدیسون آمده، آشنا می‌شود و وارد رابطه‌ی مخفیانه‌ای با او می‌شود. بهاره این کتاب را اینگونه معرفی می‌کند:

«پل‌های مدیسن کانتی نوشته رابرت جیمز والر را به دلیل نگاه زیبا و پرداخت خوبش به عشق و اشاره هنرمندانه به احساسات و قابلیت‌های  فراموش شده و سرکوب شده زنان در زندگی ملال‌آور روزمره انتخاب می‌کنم. قصه‌ای است که شاید تازه نباشد اما نوع روایت و نگاه نویسنده آن را منحصربه فرد کرده. فیلمش هم با بازی مریل استریپ و کلینت ایستوود خیلی جذاب بود».

محسن پوررمضانی- مدیر محتوای طاقچه

دایی جان ناپلئون

دایی جان ناپلئون

نویسنده: ایرج پزشکزاد

فرهنگ معاصر

اطلاعات بیشتر و خرید

محسن پوررمضانی اهل شوخی و طنز است برای همین جای تعجب ندارد که کتاب پیشنهادی‌اش، «دایی جان ناپلئون» باشد. رمان دایی جان ناپلئون از زبان سعید، خواهرزاده‌ی دایی جان روایت می‌شود و قصه‌ی عشق او به لیلاست. عشقی سعید به دختر دایی‌اش لایه‌ی رویی داستان است و ایرج پزشکزاددر این کتاب زوال یک خانواده‌ی اشرافی و متمول را نشان می‌دهد رمان دایی جان ناپلئون را در یادداشت «انتشار رمان دایی جان ناپلئون بدون سانسور بعد از ۴۰ سال» مفصل معرفی کردیم. محسن  درباره‌ی دلیلش برای انتخاب این کتاب می‌گوید:

«شب‌های طولانی و دلگیر زمستان وقت خوبی است برای خواندن یک رمان بلند طنز که هم مفرح ذات است و هم شُل کننده‌ی عضلات».

صبا محبی- کپی‌رایتر

‌‫ظرافت جوجه تیغی

‌‫ظرافت جوجه تیغی

نویسنده: موریل باربری

مترجم: مرتضی کلانتریان

انتشارات آگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

من کتاب ظرافت جوجه تیغی را انتخاب می‌کنم. ظرافت جوجه تیغی از زبان دو نفر روایت می‌شود. یکی دختری ۱۲ ساله و ثروتمند که به یاس فلسفی رسیده و دلش می‌خواهد در تولد ۱۳ سالگی‌اش خودش را بکشد و آپارتمانشان را به آتش بکشد. دیگری خانم میشل که سرایدار میانسال آپارتمان است. همه‌ی اهالی آپارتمان فکر می‌کنند خانم میشل فقط و فقط یک سرایدار است. حتی خود خانم میشل هم دلش می‌خواهد همه این تصور را داشته باشند. اما خانم میشل زنی باسواد و کتابخوان و البته بسیار باهوش است. داستان در میانه از این هم جذاب‌تر می‌شود، اما چیزی که من را جذب این کتاب کرده، نگاه و سبک زندگی به دور از جاه‌طلبی و منحصر به فرد خانم میشل است. کسی که از همه بیشتر حرف دارد برای گفتن، اما تا زمانی که گوش شنوا پیدا نکرده، چیزی از خودش نمی‌گوید.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا راوی این یادداشت به یکباره اول شخص شد. دلیلش این است که من وظیفه گرد هم آوردن یادداشت‌های وبلاگ طاقچه، از جمله همین یادداشت را دارم.

سعید دولتی- مسئول ویترین فروشگاه

آکواریوم‌ های پیونگ یانگ

آکواریوم‌ های پیونگ یانگ

نویسنده: پیر ریگولت

مترجم: بیژن اشتری

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

سعید همکار پاره‌وقت ماست. یک پایش در طاقچه و یک پایش در مدرسه علامه حلی به عنوان معلم ریاضی است. سعید کتاب آکواریوم‌های پیونک یانگ را به عنوان کتاب مفید برای مطالعه به ما معرفی کرده است. این کتاب روایت زندگی «کانگ چول هوان» است. او پس از فرار از کره شمالی و اقامت در کره جنوبی تصمیم گرفت روایت زندگیش در کره شمالی را بنویسد. این کتاب جزو یکی از معدود کتاب های است که می‌توان به کمک آن زندگی اجتماعی مردم این کشور را شناخت. سعید درباره‌ی دلیل انتخاب این کتاب گفته:

«من ژانرهای مختلفی از کتاب‌ها را می‌خوانم و تلاش می‌کنم با دید باز به استقبال موضوع‌های مختلف بروم و دنیایم را محدود نکنم. وقتی صبا به من گفت که یک کتاب برای این یادداشت معرفی کنم، لیست بلندبالایی در ذهنم شکل گرفت. ولی عموما کتاب‌های معروف بودند. در نهایت تصمیم گرفتم کتاب آکواریوم‌های پیونگ یانگ را پیشنهاد کنم. این کتاب قصه‌ی فردی است که بعد از اتمام محکومیت خانوادگیشان در اردوگار کار اجباری ( آن هم به دلیل کار نکرده) تمام عزمش را جزم می‌کند تا از کره شمالی فرار کند. سبک نگارش این کتاب خیلی پیچیده نیست. صداقت در تمام قسمت‌های آن حس می‌شود. صداقتی از جنس شرقی با همان تعارف‌های مرسومش. البته به نظر من ترجمه‌ی این کتاب هم قابل قبول و روان است. در کل کتابی است که ارزش آن را دارد برایش وقت بگذاریم و از خواندنش لذت ببریم».

علی میرفردوس- کارشناس علوم داده

کار عمیق

کار عمیق

نویسنده: کال نیوپورت

مترجم: ناهید ملکی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

علی میر‌فردوس جوان‌ترین عضو تیم طاقچه است. پیشنهاد علی کتاب کار عمیق است و معرفی کاملی از این کتاب را برای ما نوشته:

«در وهله اول که این کتاب را دیدم، در ذهنم آن را جزء کتاب‌هایی طبقه بندی کردم که قطعا نخواهم خواند! زیر تیتر کتاب نوشته شده بود: «قوانینی برای تمرکز در دنیایی آشفته» و بلافاصله آلارمی درونم به صدا درآمد که «این از همان کتاب های کلیشه‌ای خودیاری است که هزاران بار کلمات خسته کننده و یکسانشان را خواندی! ولش کن!» و همین کار را کردم! یعنی در حقیقت اصلا اهمیتی به کتاب ندادم! گذشت و گذشت تا اینکه به واسطه‌ی یک رویداد و  با پیشنهاد دوستان، شروع به خواندن کتاب کردم.

اولین نکته‌ای که درمورد کتاب توجهم را جلب کرد نویسنده‌اش بود؛ استاد کامپیوتر دانشگاه MIT.  که برای منِ عشق کامپیوتر  جالب بود. نکته‌ی بعدی راهکارهای عملی و شسته و رفته‌ی کتاببود. مانند این بود که  یک الگوریتم را بازنویسی می‌کنیم. الگوریتمی برای تمرکز.کتاب حجم زیادی از پردازش ذهنی من را گرفت: به زمان‌هایی در گذشته فکر کردم که تکنیک‌های کار عمیق را بدون آنکه بدانم چیست به کار گرفته بودم و نتایج خاصش را دیده بودم؛ به این که چطور می توانم عمقم را بیشتر کنم و خیلی چیزهای دیگر. در ادامه مطالعاتم در کتاب‌های مختلف مثل «قدرت عادت» یا «انسان در جستجوی معنا» مطالب مشابهی را دیده بودم که نکته‌های این کتاب را تایید می‌کرد.

اخیرا دیدم که این کتاب در جامعه‌ی جهانینیز تاثیرگذار بوده و پادکست‌های زیادی در مورد این کتاب صحبت کرده‌اند. در هر صورت، برای من کمک شایانی در تعیین مسیر برای تغییرات اساسی سبک زندگی و کار داشت».

سمیرا رستگارپور- کارشناس تیم تامین کتاب

call me ziba

call me ziba

نویسنده: فرهاد حسن‌زاده

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اطلاعات بیشتر و خرید

سمیرا پیش از اینکه به طاقچه بیاید، سال‌ها در زمینه‌ی کتاب‌های کودک و نوجوان فعالیت کرده و هنوز  هم خواندن کتاب های کودک و نوجوان یکی از علاقه‌های اوست. در طاقچه گه‌گاهی سمیرا در میان کارهایمان یک کتاب کودک را با صدای بلند می‌خواند و این یکی از تجربه‌های شیرین ما در محیط کار است. اینجا هم سمیرا کتاب «زیبا صدایم کن» را به عنوان کتاب مفید برای مطالعه معرفی کرده است.

«این کتاب از  معدود کتاب‌هایی است که یک نفس خوانده‌ام. برای من رابطه‌ی پدر و دختریِ صمیمانه‌ای که میانشان وجود دارد، جالب‌ترین قسمت کتاب است. از طرفی این کتاب دغدغه‌های یک نوجوان را روایت می‌کند و به نوعی آسیب‌شناسی دنیای نوجوانان و رابطه‌ی آن‌ها با خانواده است. داستان کتاب تلفیقی از رویا و واقعیت است. تا حدودی شبیه کتاب مری پاپینز است اما کمی فانتزی‌تر از آن روایت شده و انگار زهر واقعیت را با اینکار توانسته بگیرد.

در نهایت هم من فرهاد حسن زاده و کتاب‌هایش را خیلی دوست دارم. با وجود اینکه از دوران نوجوانیش سال‌ها می‌گذرد، دنیای نوجوانان را به خوبی می‌شناسد. »

هدف ما از معرفی کتاب های مفید برای مطالعه در این یادداشت این بود که کمی درباره‌ی خودمان بگوییم و شما بیشتر با تیم جوانی که در طاقچه کار می‌کنند آشنا شوید. گابریل زوین می‌گوید: « اگر بخواهی چیزی درباره‌ی خودِ واقعی کسی بدانی، پاسخ این سوال کمکت می‌کند: کتاب مورد علاقه‌ات چیست؟» ما پیشنهاد‌های خودمان را درباره‌ی کتاب‌های مورد علاقه‌مان گفتیم، کتاب مورد علاقه‌ی شما چیست؟

41,665 بازدید
برچسب ها

Avatar

صبا محبی


اشتراک گذاری یادداشت
1.5 4 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
5 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه