لوگو طاقچه
معرفی کتاب برای اینکه چگونه شاد باشیم به همراه عکس کتاب

چگونه شاد باشیم ؟

12,096 بازدید

پرسشی وجود دارد که در تمام طول عمر ذهن انسان‌ را به خود مشغول می‌کند، چگونه شاد باشیم ؟

چگونه شاد باشیم و سوال‌هایی از قبیل چگونه بهتر زندگی کنم، چگونه بر غم‌ها و احساسات بد غلبه پیدا کنم، شادی چیست و چطور می‌توان به آن دست پیدا کرد، همیشه در جایی از ذهن انسان جولان می‌دهند و او را به خود مشغول می‌کنند.

فلاسفه و اندیشمندان، روانشناسان و جامعه‌شناسان در طول تاریخ به این که چگونه شاد باشیم و سوال‌هایی از این دست پرداخته‌اند، ولی باید بگویم که پاسخ مشخص و واحدی برای این سوال‌ها وجود ندارد. اما بسیاری از این اندیشمندان را‌ه‌ها، تکنیک‌ها و ابزار‌هایی برای شاد بودن پیدا کرده‌اند و در کتاب‌هایشان آورده‌اند. این کتاب‌ها به ما کمک می‌کنند به آرامش، نشاط و رضایت بیشتری از زندگی دست پیدا کنیم.

در این یادداشت با کتاب‌هایی آشنا می‌شویم که به ما کمک می‌کنند تا متوجه شویم که چگونه شاد باشیم.

هنر خوب زندگی کردن

هنر خوب زندگی کردن

نویسنده: رولف دوبلی

مترجم: علی شهروز ستوده

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب هنر خوب زندگی کردن اثر رولف دوبلی نویسنده سوئیسی‌ تبار است. دوبلی که با کتاب قبلی‌اش، هنر شفاف اندیشیدن، به شهرتی جهانی رسیده بود، در این کتاب می‌کوشد تا به پرسشی پاسخ دهد که فیلسوفان و اندیشمندان بسیاری در طول تاریخ به دنبال پاسخ آن بودند: چگونه می‌توان خوب زندگی کرد؟

کتاب هنر خوب زندگی کردن مجموعه‌ای از ابزار‌های کاربردی برای یک زندگی خوب است که در ۵۲ فصل گرد هم آمده‌اند، ۵۲ ترفند برای رسیدن به شادی و شادکامی. این ابزارها تضمین کننده رسیدن به زندگی خوب و سرشار از شادی نیستند، اما می‌توانند در رسیدن به این هدف به ما یاری برسانند.

بخشی از کتاب صوتی هنر خوب زندگی کردن را بشنوید.

هنر خوب زندگی کردن رولف دوبلی

گوینده: عادل فردوسی‌پور
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

هربار که معنی زندگی را فهمیدم، عوضش کردند: زیست با استفاده از خرد فلاسفه‌ی بزرگ

هربار که معنی زندگی را فهمیدم، عوضش کردند: زیست با استفاده از خرد فلاسفه‌ی بزرگ

نویسنده: دانیل. ام کلاین

مترجم: حسین یعقوبی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

در کتاب «هر بار که معنی زندگی را فهمیدم، عوضش کردند» بسیاری از فیلسوفان کلاسیک و مدرن، از اپیکور و آریستیپوس گرفته تا شوپنهاور و نیچه، دور هم جمع شده‌اند تا درک جدیدی از زندگی به ما بدهند.

دانیل مارتین کلاین در جوانی جملات کوتاه و مهم فیلسوفان بزرگ را در دفترچه‌ای یادداشت می‌کرد به این امید که روزی با کمک گرفتن از این اندیشه‌ها راه بهتر زیستن را پیدا کند. او سال‌ها بعد دوباره به سراغ آن دفترچه رفت و بر اساس آن کتابی نوشت. کتاب « هر بار که معنی زندگی را فهمیدم عوضش کردند» گزیده‌ای از جملات قصار فیلسوفان و اندیشمندان بزرگ تاریخ همراه با تحلیل شخصی کلاین درباره آن‌ها است. این کتاب علاوه بر عنوان کردن دیدگا‌ه‌هایی درباره زندگی و روزمره‌های آن، خواننده را اندکی با دنیای فلسفه آشنا می‌کند.

جامعه شناسی شادی

جامعه شناسی شادی

نویسنده: داود قاسم‌زاده

انتشارات آگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

در جامعه معاصر شادی دارای ارزش فراوانی است و حتی برای بسیاری از جوامع یک هدف اساسی است. مساله شادی از دو جنبه فردی و اجتماعی اهمیت دارد، به این معنی که هر کس نه تنها به دنبال شادی در زندگی خودش است بلکه باید مراقب شادی دیگران هم باشد.

در سال‌های اخیر جامعه‌شناسان و اندیشمندان حوزه‌های مختلف علوم انسانی توجه ویژه‌ای به اینکه چگونه شاد باشیم داشته‌اند و به چرایی و ماهیت شادی، علت‌ها و نتایج آن و ارتباط آن با زندگی اجتماعی پرداخته‌اند.

میرطاهر موسوی و داوود قاسم‌زاده در کتاب جامعه شناسی شادی به بررسی این مساله پرداخته‌اند که چرا باید «شادی» را به عنوان موضوعی برای مطالعه جامعه شناسان در نظر گرفت.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «در جستجوی معنای زندگی به کمک کتاب‌ها» را بخوانید.

صنعت شادی

صنعت شادی

نویسنده: ویلیام دیویس

مترجم: اعظم ورشوچی فرد

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب صنعت شادی نوشته ویلیام دیویس، جامعه شناس و اقتصاددان، درباره شادی و دانش شاد زیستن و معیار‌های سنجش شادی در دنیای مدرن است.

امروزه شادی یک صنعت است که باید در تمام نهادهای اجتماعی به کار برود. نظام سیاسی، نظام آموزشی، شرکت‌های تولیدی و واحد‌های اقتصادی همه باید از این صنعت استفاده کنند تا به بیشترین بازدهی دست پیدا کنند. مدیران شرکت‌ها با کمک نیرو‌های متخصص باید راه‌هایی برای خوشحال کردن افراد شاغل در مجموعه خود پیدا کنند، زیرا میزان رضایت و شادی کارکنان از مهم‌ترین عوامل پیشرفت اقتصادی و اجتماعی است.

کتاب صنعت شادی با استفاده از نظرات روانشناسان و جامعه‌شناسان بزرگ، به ویژه جرمی بنتام، موضوع شادی را از نگاه روان‌شناسی اقتصادی در دنیای امروز و با تاکید بر کاربرد آن در اقتصاد و بازاریابی بررسی کرده است.

۵ دقیقه شادی بخش

جفری برنتلی و وندی میلستاین در کتاب ۵ دقیقه‌ی شادی بخش، ۱۰۰ تمرین صبحگاهی را ارائه می‌دهند که به کمک آن‌ها می‌توانیم روزی همراه با آرامش، تعادل و شادی داشته باشیم.

تمرین‌های معرفی شده در این کتاب به گونه‌ای هستند که پرمشغله‌ترین افراد هم می‌توانند با استفاده از آن‌ها روز خود را بهتر آغاز کنند، فقط کافی است پنج دقیقه از صبح خود را به آن‌ها اختصاص دهند.

هر روز صبح با انجام یکی از تمرین‌های ساده شروع می‌شود، کافی است چند دقیقه‌ای برای حضور کامل در لحظه در نظر بگیریم، به نیتمان فکر کنیم و هدف مشخصی را برای خود در نظر بگیریم. با مرور زمان و تکرار تمرین‌ها آن‌ها را به خاطر خواهیم سپرد و در طول روز به یاد خواهیم آورد، و در لحظه‌هایی که به آن‌ها بسیار نیاز داریم، منبع الهام و آرامش ما خواهند شد.

با استفاده از چند تکنیک ساده تمرکز و آرامش که پنج دقیقه از صبح هر روزمان را به آن‌ها اختصاص می‌دهیم، می‌توانیم روز خود را با آرامش و نشاط آغاز کنیم و تغییراتی در زندگیمان ایجاد کنیم که ما را شادتر و هدفمندتر می‌کنند. این پنج دقیقه بهترین هدیه‌ای است که می‌توانیم هر روز به خودمان بدهیم.

بخشی از کتاب صوتی ۵ دقیقه‌ی شادی بخش را بشنوید.

۵ دقیقه‌ی شادی بخش وندی میل اشتاین

گوینده: فریبا فصیحی‌تاش
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

انعطاف‌پذیری؛ پرورش، استقامت، آرامش و شادی

انعطاف‌پذیری؛ پرورش، استقامت، آرامش و شادی

نویسنده: ریک هانسون

مترجم: ناهید ملکی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

یک ایده اساسی در روان‌شناسی و پزشکی وجود دارد که بیان می­ کند: مسیر زندگی شما تنها به سه عامل بستگی دارد: چگونگی مدیریت چالش­ ها، محافظت از نقاط آسیب پذیر، و افزایش منابع. این عامل در سه مکان قرار دارند: جهان، بدن و ذهن شما. هنگامی که عوامل و مکان­ ها را ترکیب کنید، نُه راه برای بهبود زندگی شما وجود دارد.

دکتر ریک هانسون، روانشناس بالینی، در کتاب انعطاف پذیری می‌گوید انعطاف پذیری یعنی توانایی مقابله با ناسازگاری و فشار چالش‌ها برای دستیابی به فرصت‌ها. همچنین قابلیت انعطاف پذیری بعد از وقوع آسیب‌ها و خسارات به بهبود ما کمک می‌کند. اما از این دو مهم‌تر این است که انعطاف پذیری باعث افزایش خوشحالی و خوشبختی واقعی می‌شود. هرچه تجربه‌های خوشبختی را درونی‌تر کنیم، باعث به وجود آمدن قدرت درونی‌ای می‌شود که ما را انعطاف پذیرتر می‌کند. در واقع خوشبختی و انعطاف پذیری یکدیگر را تقویت می‌کنند.

این کتاب به ما نشان می‌دهد که چطور تجربیات گذرا را به منابع پایدار درونی تبدیل کنیم و از آن برای افزایش رفاه و آسایش استفاده کنیم.

علم شادکامی

علم شادکامی

نویسنده: استفان کلاین

مترجم: نغمه صفاریان‌پور

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

تجربه شادی و شادکامی برای هر کس متفاوت است، در آغوش گرفتن نوزاد، پوشیدن لباس نو، لذت جنسی یا خوردن یک ساندویچ خوشمزه؛ همه این‌ها می‌توانند باعث شادی افراد بشوند. اما شادکامی دقیقا چیست و چگونه می‌توان به آن دست یافت؟ کتاب علم شادکامی نوشته اشتفان کلاین، نویسنده و روانشناس آلمانی است که کوشیده به این پرسش‌ها پاسخ دهد.

کتاب علم شادکامی با بررسی ساختار مغز به ما می‌گوید که مغز انسان سازوکاری برای ایجاد خوشی و لذت دارد و می‌تواند احساسات منفی را تحت تسلط خود درآورد. درست مانند پرورش عضلات می‌توان مغز را برای چنین کارکرد‌هایی پرورش داد. و هیچ شکی وجود ندارد که‌ ما می‌توانیم شاد بودن را همچون علمی بیاموزیم.

انسان شادکام

انسان شادکام

نویسنده: کریستین بوبن

مترجم: فرزانه مهری

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب انسان شادکام نوشته کریستین بوین، نویسنده فرانسوی است در مورد انسان و شادی‌های زندگی.

این کتاب ماهیتی داستانی ندارد بلکه شامل نظرات بوبن درباره زندگی است. او در این کتاب با روایت‌های کوتاه و جداگانه به توصیف احساسات خود به آدم‌های اطرافش مثل پدر، مادر، دوستان و آشنایان و افراد معروف نظیر هنرپیشه‌ها و نویسنده‌ها پرداخته‌است.

بوبن در این کتاب مانند دیگر آثارش با نگاهی امیدوار به زندگی می‌نگرد و حتی از توصیف خوشی‌های کوچک غافل نمی‌ماند و به خواننده زندگی‌ای را نشان می‌دهد که شایسته انسان شادکام است.

گزینه ب

گزینه ب

نویسنده: آدام گرانت

مترجم: لیلا ثریاصفت

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

تا کنون درباره شادی و چگونه شاد بودن چندین کتاب معرفی کردیم، اما پس از وقوع حادثه‌ای غم‌انگیز مانند از دست دادن یک فرد نزدیک یا بیماری و بلایای طبیعی، چگونه بر غم غلبه کنیم؟

گزینه ب؛ مواجه با سختی، ارتقای حد تحمل و یافتن شادی عنوان کتابی است نوشته شریل سندبرگ و آدام گرانت که درباره این موضوع صحبت می‌کند. کمک به دیگران در شرایط بحرانی، بالا بردن حس همدردی با دیگران، پرورش کودکانی قوی و داشتن خانواده و جامعه‌ای محکم از جمله مواردی است که در کتاب به آن‌ها پرداخته شده‌است.

شریل سندبرگ در آغاز کتاب از زمانی که متوجه مرگ ناگهانی همسرش می‌شود، غم و اندوه شدید بعد از آن و انزوایی که برایش به وجود آمده، می‌گوید. اما کتاب از ماجرای مرگ همسر سندبرگ فراتر رفته ‌و به ما نشان می‌دهد که مردم چگونه توانسته‌اند به سختی‌های مختلف زندگی غلبه کنند. داستان زندگی تمام این آدم‌ها یک چیز می‌گوید؛ اینکه انسان می‌تواند پس از گذراندن مراحل سخت و دشوار یک تجربه طاقت‌فرسا، بهبود یابد و دوباره به زندگی باز گردد و شادی را کشف کند.

در نهایت خوب است به این موضوع اشاره کنیم که برای شاد بودن باید در درون خودمان به جستجو بپردازیم. غم و ناراحتی، شادی و نشاط و آرامش، و هر احساس دیگری از درون ما سرچشمه می‌گیرد. کتاب‌ها و مشاورها با تمام راهکار‌ها و آموزه‌هایشان فقط می‌توانند راهنمای ما برای اینکه چگونه شاد باشیم ، باشند و کمک کنند در مسیر درستی قرار بگیریم. اصل ماجرا در درون ما رخ می‌دهد.

12,097 بازدید
برچسب ها

Avatar

مرجان ربیعیان


اشتراک گذاری یادداشت
2.5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه