لوگو طاقچه
برندگان جایزه بوکر

معرفی کتاب‌های برنده جایزه من بوکر به همراه اینفوگرافیک

14,630 بازدید

جایزه‌ی ادبی من بوکر که با عنوان جایزه‌ی بوکر هم شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی است که هر ساله به بهترین رمان جدید داده می‌شود. این جایزه تا سال ۲۰۱۴ فقط به کتاب‌هایی از نویسندگانی که شهروند کامنولث(مجموعه کشورهای فعلی و سابق بریتانیا) و یا جمهوری ایرلند باشند، تعلق می‌گرفت. اما بعد از این سال تمام آثار نوشته شده به زبان انگلیسی بررسی می‌شوند، فارغ از اینکه نویسنده چه ملیتی داشته باشد. اولین بار این جایزه در سال ۱۹۶۹ به پی اچ نیوبی به خاطر نوشتن کتاب «چیزی برای پاسخ دادن» اهدا شد. امسال هم ۱۴ اکتبر برنده نهایی جایزه من بوکر اعلام می‌شود. ارزش نقدی این جایزه ۵۰ هزار پوند است.

پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌هایی که نویسندگان آن‌ها برنده جایزه نوبل شده‌اند، در صفحه زیر مشاهده کنید:

هدف از جایزه من بوکر

هدف جایزه من بوکر ترویج ادبیات داستانی است. یعنی هیئت داوران سعی می‌کنند داستان‌هایی جذاب و باکیفیت را به همه دنیا معرفی کنند. با توجه به پوشش رسانه‌ای که درباره برنده هر سال انجام می‌شود، سرنوشت برنده نهایی جایزه بوکر از این رو به آن رو می‌شود. چرا که معرفی کتاب به عنوان برنده، تاثیر بسیاری بر میزان فروش کتاب دارد.

علاوه بر جایزه من بوکر، این بنیاد از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ هر دو سال یکبار به یک نویسنده غیر انگلیسی که اثری از او به انگلیسی ترجمه شده، به پاس زحماتش جایزه‌ای با عنوان «جایزه بین‌المللی بوکر» اهدا می‌کرد. از سال ۲۰۱۵ این بنیاد به صورت سالانه برنده‌ها را اعلام می‌کند. جایزه نقدی ۵۰ هزار پوندی هم به صورت مساوی بین نویسنده و مترجم تقسیم می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «جایزه‌های ادبی؛ از نوبل ادبیات تا جایزه گلشیری» را هم بخوانید.

نکات جالبی درباره جایزه بوکر

  • جوان‌ترین نویسنده‌ای که برنده جایزه من بوکر شده، آراویند آدیگاست. او در سال ۲۰۰۸ که با کتاب «ببر سفید» برنده این جایزه شد، ۳۳ سال داشت.
  • گفتیم که کتاب برنده جایزه من بوکر در هر سال از بخت بسیاری برای پرفروش شدن برخوردار است. پس ناشری که آن کتاب را چاپ می‌کند هم خوش‌اقبال‌ترین ناشر است. انتشارات «جاناتان کیپ» تا کنون ۸ کتاب بوکری را منتشر کرده و تا کنون خوش اقبال‌ترین ناشر است.
  • معروف‌ترین اقتباس سینمایی از کتاب‌های برنده جایزه من بوکر به فیلم «فهرست شیندلر» بر می‌گردد. این فیلم را استیون اسپیلبرگ بر اساس رمان «کشتی شیندلر» ساخته است. بر اساس کتاب بازمانده روز، بیمار انگلیسی و زندگی پی نیز فیلم سینمایی ساخته شده است.

اینفوگرافیک برندگان جایزه ادبی من بوکر

در این اینفوگرافیک کتاب‌هایی که از سال ۱۹۸۰ برنده جایزه من بوکر شده‌اند را معرفی کردیم. اگر کتابی به فارسی منتشر شده، فارغ از اینکه در طاقچه آن کتاب موجود باشد، یا نه، تصویر جلد نسخه فارسی و اگر هم کتاب تا کنون ترجمه نشده، تصویر نسخه انگلیسی کتاب را گذاشتیم.

معرفی کتاب خوب برنده جایزه من بوکر اینفوگرافیک جالب عکس کتاب
معرفی کتاب به کمک اینفوگرافیک | برندگان جایزه من بوکر
14,630 بازدید
برچسب ها

Avatar

صبا محبی


اشتراک گذاری یادداشت
1 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
10 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه