لوگو طاقچه
معرفی کتاب‌های زندگینامه

معرفی بهترین کتاب های زندگینامه افراد موفق جهان

77,994 بازدید

زندگینامه که با عنوان‌هایی مثل: تذکره، احوال، سرگذشت، سیره، بیوگرافی و … نیز خوانده می‌شود بخشی از زندگی یک شخصیت است که با سبکی خاص نوشته شده است. نویسنده‌ها در  کتاب های زندگینامه تلاش می‌کنند جنبه‌های آموزنده یا انگیزه‌بخش زندگی خود را توصیف و تحلیل کنند. در کتاب‌های زندگی‌نامه معمولا با سختی‌ها، خوشی‌ها و فراز و نشیب‌های زندگی شخصی آشنا می‌شویم که حالا توانسته از آن‌ عبور کند. انگار که همان فرد در برابر شما نشسته و داستان زندگی‌‌اش را با تمام پیچ و خم‌هایش برایتان تعریف می‌کند.

در ادامه‌ی این یادداشت چند کتاب از بهترین کتاب‌های زندگی‌نامه را معرفی می‌کنیم. اگر به سرگذشت افراد موفق ایرانی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «از سرگذشت افراد موفق ایرانی بیشتر بدانیم» را هم بخوانید:

تحصیلکرده

تحصیلکرده

نویسنده: تارا وستُور

مترجم: رعنا موقعی

نشر ستاک

اطلاعات بیشتر و خرید

برای خیلی‌ها تحصیل کردن حقی طبیعی است که برای داشتنش هیچ زحمتی نکشیده‌اند. شاید حتی تصورش هم برایمان دور باشد که هنوز هم در دنیا کسانی هستند که از این حق محروم هستند. تحصیل‌کرده داستان زندگی دختری به اسم تارا وستور است. تارا در خانواده‌ای «مورمون» به دنیا آمده؛ خانواده‌ای که با تکیه بر اعتقادات مذهبی و متعصبانه‌شان، برای فرزندانشان نه شناسنامه می‌گیرند و نه استفاده از وسایل ارتباطات جمعی را مجاز می‌دانند. تارا با تلاش‌های بسیار سعی کرده از دل چنین جامعه‌ای خارج شود و حالا به عنوان نویسنده و تاریخ‌نگار آمریکایی شناخته می‌شود. این کتاب تا به حال به ۳۰ زبان دنیا ترجمه شده و پس از انتشار آن در سال ۲۰۱۸ به سرعت در لیست پرفروش‌ها قرار گرفت.

شور زندگی؛ داستان پرماجرای زندگی ون گوگ

شور زندگی؛ داستان پرماجرای زندگی ون گوگ

نویسنده: اروینگ استون

مترجم: مارینا بنیاتیان

انتشارات نشانه

اطلاعات بیشتر و خرید

شما در کتاب شور زندگی با داستانی مواجه خواهید شد از مردی که دنیا و مردمان آن را با نگاهی متفاوت می‌دید. در سرش خیالات بسیاری داشت و تنها راه آرامش فکری را در نقاشی یافت. ونگوگ انسانی عجیب و خاص بود. نابغه‌ای که برای انسان‌های اطرافش قابل درک نبود.

اروینگ استون، نویسنده‌ی کتاب، تلاش بسیاری کرد تا وقایع پیرامون این نقاش بزرگ را مستند و دقیق بیان کند. او برای این کار به نامه‌هایی که ونسان برای برادرش، تئو، نوشته بود مراجعه کرد و توانست اطلاعات بسیار خوبی را گردآوری کند. البته فقط به نامه‌ها بسنده نکرد و تحقیقات مفصلی پیرامون زندگی پرفراز ونشیب ون‌گوگ انجام داد.

با خواندن کتاب داستانی زندگینامه ونگوگ درمی‌یابیم که او زندگی بسیار سخت و طاقت‌فرسایی داشته است. هیچ‌گاه نتوانست درآمد مناسبی داشته باشد و در کمال ناباوری در زمان حیاتش فقط یک تابلو از او به قیمت چهارصد فرانک به فروش رفت. «تاک سرخ» عنوان تابلویی بود که بین بیش از هزار نقاشی ونگوگ شانس فروخته شدن در زمان حیاتش را پیدا کرد. شاید افرادی که در کنار این نقاش بزرگ زیستند و چهره‌ی او را بارها دیدند هرگز تصور نمی‌کردند روزی او یکی از بزرگ‌ترین نقاشان جهان به شمار برود. همان شخصی که مورد بی‌مهری و بی‌توجهی عده‌ی بسیاری بود.

منم ملاله

منم ملاله

نویسنده: ملاله یوسف زی

مترجم: صداقت حیاتی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب روایت خاطرات «ملاله یوسف زی»ستطالبان به ملاله تیراندازی کردند و بعد از مدتی به کمک دیگران، ملاله را به انگلستان منتقل می‌کنند. ملاله تجربیات زیاد و دید عمیقی دارد، کلیشه‌ها را کنار می‌زند و با شجاعت خود پیش می‌رود. او برای حق تحصیل زنان و دختران تلاش کرده است. کتاب «منم ملاله» را با همکاری کریستینا لمب روزنامه نگار بریتانیایی، درباره زندگی و فعالیت‌های خود نوشته است. ملاله یوسف زی جوان‌ترین فرد برنده‌ی جایزه نوبل است و کتاب زندگی‌نامه‌ اش پرفروش‌ترین اتوبیوگرافی در سال ۲۰۱۳ شد.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کتاب‌هایی که دنیای زنان را روایت می‌کنند» را بخوانید.

آب زیپو

آب زیپو

نویسنده: آناویم شنایدر

مترجم: زهرا معین‌الدینی

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

«آب زیپو» داستان زندگی زنی روستایی به قلم خودش است که در سال‌های پایانی عمرش نوشته است. آنا ویم شنایدر، نویسنده‌ی این کتاب، از سن کم شروع به کار کرده و تجربه‌های تلخ زندگی‌اش را در این کتاب نوشته است. این کتاب درباره‌ی سبک زندگی آنا همه‌ی عمر در آرزوی نوشتن زندگی‌اش بود و در اواخر عمرش موفق به انجام این کار شد. آناخاطراتش را طی دو هفته و در دو دفترچه برای فرزندانش نوشت. در سال ۱۹۸۵ فیلمی به کارگردانی یوزف فیلز مایر از کتاب «آب زیپو» ساخته  شد. شنایدر تنها پنج سال به مدرسه رفت و جز کتاب مقدس چیزی نخواند، با این‌حال در نوشتن زندگی‌نامه‌ی خود موفق بود.

آداب روزانه؛ روز بزرگان چگونه شب می‌شود

آداب روزانه؛ روز بزرگان چگونه شب می‌شود

نویسنده: میس کاری

مترجم: مریم مؤمنی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب  درباره احوال روزمره و عادات کار کردن ۱۶۱ انسان مشهور-از نویسنده و دانشمند گرفته تا فیلسوف و نقاش و موسیقی‌دان- است. همه‌ی این ۱۶۱ نفر در طول زندگی کارهای بزرگی کرده‌اند. نویسنده‌ی کتاب؛ «میسون کاری» با مطالعه و کنکاش در زندگی‌نامه‌ها، مصاحبه‌ها و شرح حال آن‌ها فهرستی از عادت‌ها و خلق و خویشان را در این کتاب جمع کرده است.

«آداب روزانه»پنجره‌ای رو به روزمرگی آدم‌ها است که با لحنی ساده و صمیمی، مخاطب را همراه خود می‌سازد.

توران میرهادی

کتاب صوتی توران میرهادی استاد برجسته آموزش و پرورش، گفتگویی‌ست با توران میرهادی و شرحِ پایداری‌ها و مقاومت‌های او در گذشتن از سختی‌های زندگی‌. او پیوسته در حال ساختن بود و هیچ‌گاه در غبار شکوه‌ها نماند؛ از مدرسه فرهاد تا شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان. هرچند، تمام این‌ها فقط گوشه‌ای از تلاش‌های پیدا و ناپیدای اوست برای ساختن و زندگی را به غم نسپاردن، آن هم به خاطر از دست‌دادن‌های بزرگ. در این کتاب صوتی با توران میرهادی و دغدغه‌هایش بیشتر آشنا می‌شوید.

بخشی از کتاب صوتی توران میرهادی استاد برجسته آموزش و پرورش را بشنوید.

توران میرهادی استاد برجسته آموزش و پرورش شهرداد میرزایی

گوینده: رخشان بنی‌اعتماد
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

آن‌چه پرنده‌ی کوچک به من آموخت

آن‌چه پرنده‌ی کوچک به من آموخت

نویسنده: بیز استون

مترجم: شایان سادات

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب، تجربه‌ای واقعی درباره‌ی خلاقیت، فکر و ایده است. روایتی از زندگی بنیان‌گذار توییتر که در آن به نقش اساسی این رسانه در موقعیت‌های سیاسی-اجتماعی نیز اشاره‌هایی شده است. بیز استون، نویسنده‌ی کتاب، از لحظه‌‌ی خرید بلاگ توسط گوگل تا شکل‌گیری توییتر را تمام و کمال تعریف می‌کند. این  کتاب زندگینامه برای کسانی که به فضای مجازی و نحوه‌ی به وجود آمدن آن علاقه دارند،جالب است. استون آدمی سخت کوش و خلاق است که با ایده‌ای به ظاهر ساده جامعه جهانی را تحت تاثیر قرار داد.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «اتوبیوگرافی یا زندگینامه خودنوشت چیست؟» را هم بخوانید.

روح یک پروانه

روح یک پروانه

نویسنده: هانا‌یاسمین‌ علی‬‌‫

مترجم: طاها صفری

نشر گلگشت

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب زندگینامه «محمدعلی کلی»، بهترین ورزشکار قرن است.کلی بوکسور سنگین وزن آمریکا بود و «روح یک پروانه» قصه‌ی پرفراز و نشیب زندگی اوست. محمدعلی بعد از آنکه دنیای بوکس را رها کرد، از فعالیت‌های بشردوستانه دست نکشید و بنابه گزارش مجله سنسس می‌توان نام علی را در کنار بزرگانی چون ماندلا،‌مارتین لوترکینگ و مالکوم ایکس قرار داد که همه گاه در مبارزه با تبعیض نژادی پیشگام بود. این کتاب، زندگی‌نامه‌ی کلی به زبان خودش با تنظیم و دخترش «هانا یاسمین علی»ست که به کمک «هواردال بینگاهم» چاپ شده است. داستان «روح یک پروانه» بزرگی و شکوه روح با عظمت محمدعلی را به ما نشان می‌دهد و مخاطب را به دنبال خود می‌کشاند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «زندگینامه ورزشکاران موفق» را هم بخوانید.

رهبری

رهبری

نویسنده: مایکل مورتیز

مترجم: شایان سادات

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

رهبری نتیجه‌ی گفت‌و‌گوهای متعددی بین مایکل مورتیز و سرالکس فرگوسن است.درس‌هایی که از زندگی و سال‌ها کار فرگوسن، یکی از بزگترین مردان تاریخ فوتبال، در منچستر یونایتد روایت می‌شود. فرگوسن در مقدمه‌ی کتاب «رهبری» می‌گوید: «این کتاب نوعی جمع‌بندی درباره‌ی اطلاعاتی‌ست که از زندگی شخصی‌ام و همچنین مدیریت تیم‌های مختلف به دست آورده‌ام. «رهبری» تلاشی‌ست در جهت توضیح این‌که چگونه ساختار کلی تیم منچستر را شکل دادم و با موفقیت پیش بردم.» فرگوسن معلمی بزرگ است که حرف‌های آموزنده و انگیزه‌دهنده‌اش می‌تواند برای هر کسی چه علاقه‌مند به فوتبال و چه غیرعلاقه‌مند مفید باشد.

پیشنهاد می‌کنیم یادادشت «از فوتبال تا مشت‌زنی؛ کتاب‌هایی درباره ورزش» را هم بخوانید.

دست‌نیافتنی

دست‌نیافتنی

نویسنده: علی‌رضا حیدری

نشر گلگشت

اطلاعات بیشتر و خرید

«دست نیافتنی» زندگینامه قهرمان کشتی ایران، علیرضا حیدری‌ست که به همت طاها صفری نوشته شده است. این کتاب حاصل شصت ساعت مصاحبه با حیدری‌ است. طاها صفری بعد از مصاحبه‌ها به شیوه‌ای داستان گونه زندگی این قهرمان کشتی ایران را روایت کرده است. این زندگی‌نامه یکی از بهترین مستند نگاری‌های ورزشی است و برای علاقه‌مندان به حوزه ورزش می‌تواند کتاب خوبی باشد.

سه روز برای دیدن

سه روز برای دیدن

نویسنده: هلن کلر

مترجم: مرضیه خوبان‌فرد

روانشناسی و هنر

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب روایتی خیالی اما تکان‌دهنده از آرزوی کلر برای داشتن سه روز بینایی است. «سه روز برای دیدن» نوشته‌ی هلن کلر نویسنده‌ی نابینا و ناشنوای آمریکایی‌ست. کتابی کوچک و کم‌حجم برای تلنگر زدن به خود. کلر در این کتاب گفته است که اگر قدرت دیدن، تنها برای سه روز به او داده می‌شد دوست داشت چه چیزهایی را ببیند. نگاه او به عنوان کسی که بدون داشتن قدرت بینایی، زیبایی‌های جهان را درک کرده است بسیار متفاوت است.

میرزا حسن رشدیه

میرزا حسن رشدیه

نویسنده: داریوش سازمند

نشر دانژه

اطلاعات بیشتر و خرید

میرزا حسن تبریزی که بعدها به رشدیه شهرت یافت و پیر معارف ایران هم خوانده شده است در واقع بنیان‌گذار شیوهٔ جدید آموزش ابتدایی در ایران است. به‌علاوه آموزش الفبا به شیوهٔ جدید و رایج شدن آن در ایران به همت او آغاز شده است. شادروان رشدیه ۲۷ جلد کتاب در موضوع های مختلف تعلیم و تربیت کودکان نوشت. او اولین معلم ایرانی است که برای کودکان شعر سرود و آموزش‌های خویش را با کمک اشعار و به صورت بازی‌گونه به کودکان خردسال ارائه داد.
کتاب «میرزا حسن رشدیه» زندگینامه ی این قرد تاثیرگذار به قلم داریوش سازمند است.

از فرانکلین تا لاله‌زار

کتاب صوتی از فرانکلین تا لاله‌زار نوشته سیروس علی‌نژاد است. این کتاب گزارش‌های زندگی همایون صنعتی‌زاده، (کارآفرین، نویسنده، مترجم و ناشر ایرانی) است و زندگینامه این مرد بزرگ است.

صنعتی‌زاده آن‌قدر زندگی جالبی دارد که آدم حیرت‌زده می‌شود. این کتاب مجموعه‌ای از اطلاعات زندگی او را در بر دارد شامل تأسیس انتشارات فرانکلین که معروف‌ترین کار اوست تا  دائرهالمعارف فارسی که حاصل فکر و ابتکار او بود؛ از چاپ کتاب‌های درسی که به دست او سامان یافت تا از سازمان کتاب‌های جیبی که انقلابی در تیراژ کتاب ایجاد کرد؛ از مبارزه با بی‌سوادی که اول بار او شروع کرد تا چاپخانه افست که او بنا نهاد؛ از کاغذسازی پارس که او بنیانگذارش بود تا کشت مروارید که در کیش آغاز کرد؛ از کارخانه رطب زهره که به دست او پا گرفت تا پرورشگاه صنعتی کرمان که تا پایان عمر زیر نظر او بود؛ از شهرک خزرشهر که بنیاد اصلی‌اش را او گذاشت تا کارخانه گلاب زهرا که به دست او ساخته شد؛ از کتاب‌هایی که ترجمه کرد؛ از شعرهایی که سرود؛ و یا از مقالاتی که نوشت. کاین کتاب شرح زندگی کسی است که در نوسازی ایرات تاثیر بسیاری داشت.

بخشی از کتاب صوتی از فرانکلین تا لاله‌زار را بشنوید.

از فرانکلین تا لاله‌زار سیروس علی‌نژاد

گوینده: مهیار ستاری
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتاب های زندگینامه مبنایی برای آشنایی با تحول فرهنگ‌ها هستند و خواننده را نسبت به رسوم و فرهنگ‌های مناطق مختلف نیز آشنا می‌سازند. اهمیت دیگر زندگی‌‌نامه‌ها به حقیقی بودن آن‌هاست، از این جهت است که این‌گونه کتاب‌ها بسیار الهام‌بخش و انگیزه دهنده نامیده می‌شوند. زندگی‌نامه‌ها نه مانند تاریخ، مستند و نه مانند داستان، سراسر خیال هستند، آن‌ها را می‌توان قابی از زندگی حقیقی دانست که لذت خواندن را برای مخاطبان خود فراهم می‌دارند.

فرندز

فرندز

نویسنده: متیو پری

مترجم: کیمیا فضایی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب فرندز، دوستان و عاشقان از آن دسته خاطره‌نویسی‌ها و زندگی‌نامه‌هایی است که به محض انتشار، در میان کتاب‌های بسیار پرفروش نیویورک تایمز و سایر رسانه‌ها قرار گرفت.

کتاب فرندز داستان جذاب بازیگر تحسین‌شده، متیو پری را روایت می‌کند و خواننده را به سفر او از جاه‌طلبی دوران کودکی به شهرت تا اعتیاد و بهبودی پس از اتفاقات ناگوار می‌برد. پیش از روایت مراجعه‌های مکررش به بیمارستان و دوره‌های بازپروری، داستان متیوی پنج‌ساله‌ای را می‌خوانیم که مدام از مونترال به لس‌آنجلس سفر می‌کرد و میان والدین جدا‌شده‌اش در رفت‌وآمد بود. پس از آن، داستان متیوی چهارده‌ساله که یک ستاره‌ی تنیس با رتبه‌ی ملی در کانادا بود را می‌خوانیم و پس از آن، داستان متیوی بیست‌وچهارساله، که کم‌کم خود را در عرصه‌ی بازیگری تثبیت می‌کرد.

بخشی از کتاب صوتی فرندز را بشنوید.

فرندز متیو پری

گوینده: اشکان عقیلی‌پور
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

شور ذهن

شور ذهن

نویسنده: اروینگ استون

مترجم: فرخ تمیمی

انتشارات مروارید

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب شور ذهن اثر اروینگ استون یک رمان بیوگرافی است که داستان زندگی زیگموند فروید، بنیانگذار روانکاوی را روایت می‌کند. این کتاب به دلیل ترسیم دقیق و واضح زندگی فروید و زمینه فرهنگی و تاریخی که در آن زندگی و کار می‌کرد قابل توجه است. این رمان تمام زندگی فروید از دوران کودکی او در وین تا مرگ او در لندن را در بر می‌گیرد. در طول مسیر، کتاب بسیاری از ایده‌های کلیدی فروید در مورد روان انسان، از جمله نقش ناخودآگاه، اهمیت تجارب دوران کودکی و ماهیت تمایلات جنسی انسان را بررسی می‌کند. این کتاب همچنین به زندگی شخصی فروید، از جمله روابط او با خانواده، همکاران و بیمارانش می‌پردازد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

77,995 بازدید

Avatar

حانیه دُرّی


اشتراک گذاری یادداشت
2.6 5 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه