لوگو طاقچه
معرفی بهترین کتاب های آلن دوباتن

معرفی بهترین کتابهای آلن دوباتن | از اضطراب موقعیت تا شغل مورد علاقه

82,772 بازدید

طی هزاران سال فلسفه علمی پیچیده به نظر می‌رسید و فلاسفه و محصلان علم فلسفه تنها مخاطبان کتاب‌ها و متون فلسفی بودند. مردم عادی همیشه دور از فلسفه و بی‌بهره از زیبایی‌های آن بودند و کسی به فکر بیان کردن مفاهیم فلسفی به زبان ساده نبود. یکی از کسانی که در این زمینه تلاش‌های بسیاری کرده، آلن دوباتن است.  فیلسوف و نویسنده سوییسی که کتابهای او کمک بسیاری به این روند کرده است.

شناخت‌نامه آلن دوباتن

چه اهل فلسفه باشید و چه نباشید، احتمالا نام او یا کتابهای او به گوشتان خورده است. آلن دوباتن در سال ۱۹۶۹ در زوریخ به دنیا آمد. او که بیشتر عمر خود را در انگلستان گذرانده، فارغ التحصیل تاریخ در دانشگاه کمبریج و فلسفه در کینگزکالج است. دوره دکتری در رشته فلسفه فرانسه را نیمه کاره رها کرد تا به نوشتن کتابهای فلسفه به زبان ساده برای عموم بپردازد.

سوال اینجاست که دوباتن چگونه این کار را انجام داده‌است؟ سال‌های سال فلاسفه غرق در دنیای تفکرات خود بودند و عده‌ای دیگر می‌گفتند فلسفه هیچ دردی را دوا نمی‌کند. اما آلن دوباتن دریافت که راز کاربردی شدن فلسفه، بیان ساده آن است. او در کتاب‌هایش با نگاهی فلسفی به مسائل روزمره انسان‌ها پرداخته ‌و پیوندی میان فلسفه و مردم ایجاد کرده‌است. عشق، دوستی، روابط اجتماعی، هنر، چالش‌های شغلی، سفر، خانه و هر آنچه زندگی روزمره انسان‌ها را تشکیل می‌دهد، موضوع کتابهای او هستند. هدف او بازگرداندن «تفکر» به جایی است که به آن تعلق دارد، درست در مرکز زندگی.

آلن دوباتن در نوشته‌هایش برای بیان دیدگاه‌ها و فلسفه‌اش از قالب داستان و گاه از زبان طنز استفاده می‌کند و در اکثر کتابهای او رگه‌هایی از روانشناسی دیده می‌شود که مجموع این موارد تاثیرگذاری و نفوذ کلام این فیلسوف سوئیسی را بیشتر و کتابهای او را خواندنی‌تر می‌کند. در ادامه با برخی از کتابهای او آشنا می‌شویم.

پیشنهاد می‌کنیم این ویدیو را هم ببینید.

شروعی طوفانی با «جستارهایی در باب عشق»

اولین کتاب آلن دوباتن در سال ۱۹۹۳ زمانی که او ۲۴ سال داشت، منتشر شد. کتابی که خیلی زود در لیست کتابهای پر فروش قرار گرفت و بیش از دو میلیون نسخه از آن به فروش رفت.

اولین سوالی که با دیدن عنوان کتاب ممکن است پیش بیاید این است که جُستار یعنی چه؟ جستار روایت شخصی نویسنده است از هرآنچه که آموخته یا تجربه کرده‌است. تفاوت جستار و مقاله در این است که نویسنده در جستار نویسی تلاشی برای اثبات نظرات خود با دلایل منطقی یا آماری نمی‌کند، بلکه صرفا دیدگاه‌های خود را بیان می‌کند و بینشی تازه  را ارائه می‌دهد.

با این توضیحات درمی‌یابیم کتاب «جستارهایی در باب عشق» جایی است که نویسنده در بستر یک داستان عاشقانه، دیدگاه‌های فلسفی خود را درباره عشق و رابطه عاشقانه بیان می‌کند.

ماجرای این کتاب درباره زن و مردی است که به طور اتفاقی در پروازی کنار هم نشسته‌اند و صحبت‌های عادی میان آن دو شکل می‌گیرد. کم کم توجه و علاقه‌شان به هم بیشتر می‌شود و وارد یک رابطه عاطفی می‌شوند و تصمیم می‌گیرند که یکدیگر را دوباره ملاقات کنند.

در ابتدا ممکن است تصور کنید در حال مطالعه یک رمان هستید اما در واقع کتاب تلفیقی از داستان و فلسفه است و آلن دوباتن به فراز و نشیب‌های یک رابطه عاشقانه با نگاهی فلسفی پرداخته‌است.

بخشی از کتاب صوتی جستارهایی در باب عشق را بشنوید.

جستارهایی در باب عشق آلن دوباتن

گوینده: میلاد فتوحی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ازدواج در دوران مدرن و «سیر عشق»

سیر عشق

سیر عشق

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: زهرا باختری

انتشارات چترنگ

اطلاعات بیشتر و خرید

سیر عشق دومین رمان آلن دوباتن است که آن را با فاصله بیست سال از رمان اولش، «جستارهایی در باب عشق» نوشته است. این فاصله زمانی و گذر سال‌ها در متن کتاب نیز پیداست و پختگی نویسنده به خوبی حس می‌شود.

آلن دوباتن می‌گوید تنها آغاز عشق نیست که اهمیت دارد، بلکه چگونگی ادامه آن است که حائز اهمیت است. با همین جمله موضوع اصلی کتاب مشخص می‌شود. کتاب داستان یک ازدواج است، شور و اشتیاق آتشین روزهای نخست، دعوا و اختلاف نظر بر سر مسائل عادی، چالش های فرزند آوری و والدگری. آلن دوباتن تلاش نمی‌کند یک رابطه ایده‌آل عاشقانه را به تصویر بکشد، بلکه می‌کوشد با نشان دادن زیر‌و بم های یک رابطه طولانی مدت، مسیری که عشق در گذر زمان طی می‌کند را به تصویر بکشد.

شیوه نگارش کتاب  همانند کتاب «جستار‌هایی در باب عشق» به گونه‌ایست که نویسنده پس از روایت کردن واقعه مهمی که در رابطه زن و مرد رخ داده، تحلیل خود را ارائه می‌دهد. از این جهت نه تنها یک رمان جذاب و خواندنی‌ست بلکه پر از آموزه‌های فلسفی و روانشناسی‌ست، پر از اتفاق‌هایی که هر کدام از ما بارها با آن روبرو شده‌ایم و به راحتی می‌توانیم با شخصیت‌ها همذات پنداری کنیم.

استفاده از «هنر همچون درمان»

هنر همچون درمان

هنر همچون درمان

نویسنده: جان آرمسترانگ

مترجم: مهرناز مصباح

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

با وجود جایگاه ویژه و ارزش والایی که برای هنر در نظر گرفته می‌شود، اکثر مردم نمی‌توانند با آن به خوبی ارتباط برقرار کنند. ارزش‌گذاری هنگفت آثار هنری عجیب به نظر می‌رسد اما پرسیدن هر سوالی درباره علت ارزشمندی اثر یا هدف آن نابه‌جا تلقی می‌شود.

آلن دوباتن  در کتاب می‌کوشد با پاسخ دادن به این پرسش مهم که «هدف هنر چیست؟» و دعوت کردن مخاطب به جهان هنر، شیوه‌های مختلف خوانش اثر هنری را بیان کند و بینشی تازه ارائه دهد.

در فصل اول کتاب با عنوان روش شناسی می‌خوانیم که هنر شبیه به ابزاری است که قادر است توانایی های ما را گسترش دهد. ابزار وسیله‌ای است که به دلیل داشتن یک نقص، برای برآورده کردن یک آرزو، به آن احتیاج داریم. پس می‌توانیم اهداف هنر را در نیازهایی که در برآورده کردنشان ناتوان هستیم، پیدا کنیم. به این ترتیب به یاد آوردن، امید، اندوه، ایجاد توازن، خودشناسی، رشد و قدردانی به عنوان هفت کارکرد اصلی هنر معرفی می‌شوند.

در ادامه به هنر در زمینه‌های عشق، طبیعت، پول و سیاست در فصل‌های جداگانه پرداخته می‌شود.

آلن دوباتن و همکارش در این کتاب می‌کوشند مخاطب را تشویق کنند با بینشی نو به هنر نگاه کند، آن را وارد زندگی روزمره خود کند و از مزایای آن بهره ببرد. آن‌ها عقیده دارند هنر رسانه درمانی است که می‌تواند به هدایت و ترغیب و تسلی مخاطبانش کمک کند و آن‌ها را قادر سازد نسخه بهتری از خودشان باشند.

«تسلی بخشی‌های فلسفه» در زندگی

آلن دوباتن همواره در تلاش برای کاربردی کردن فلسفه در زندگی است و درکتاب «تسلی بخشی‌های فلسفه» هم همین هدف را دنبال کرده‌است. این کتاب از شش بخش تشکیل شده که در هر بخش با روبروی هم قرار دادن زندگی و دیدگاه فلسفی یک فیلسوف، هم ما را با فلسفه او آشنا می‌کند و هم نشان می‌دهد که چطور می‌شود با کمک فلسفه با مشکلات زندگی مقابله کرد. سقراط، اپیکور، سنگا، مونتنی، شوپنهاور و نیچه شش فیلسوفی هستند که در این کتاب با فلسفه آن‌ها به زبان ساده آشنا می‌شویم.

بخشی از کتاب صوتی تسلی بخشی‌های فلسفه را بشنوید.

تسلی بخشی‌های فلسفه آلن دوباتن

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

آیا دوست دارید خواندن فلسفه را شروع کنید؟ پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «شروع فلسفه با یک جمله: دانم که ندانم!» را بخوانید.

ترسِ از دست دادن منزلت اجتماعی یا «اضطراب موقعیت»

اضطراب موقعیت

اضطراب موقعیت

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: سیدحسن رضوی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

آلن دوباتن، فیلسوف و نویسنده معاصر انگلیسی، در این اثر خود که مورد تحسین بسیاری از صاحب‌نظران، نویسندگان قرار گرفته‌، درباره اضطراب موقعیت، علل و راه‌حل‌های آن سخن گفته است. فقدان عشق، انتظارات ما از زندگی، وابستگی‌ها و… که می‌توانند از علت‌های به‌وجودآوردن اضطراب موقعیت باشند در این اثر بررسی شده‌اند. دوباتن راه حل فرونشاندن اضطراب موقعیت را در چهار بستر فلسفه، هنر، سیاست و دین جسته و آنها را در این کتاب تشریح و طبقه‌بندی کرده است.

در «مدرسه زندگی» چه می‌خوانیم؟

آلن دوباتن موسس «مدرسه زندگی» است که با هدف پرورش هوش عاطفی در سال ۲۰۰۸ در لندن تاسیس شد، موسسه‌ای که به داشتن حس بهتر نسبت به خود و زندگی کمک می‌کند، همچنین به عنوان مجری و سازنده برنامه تلویزیونی فعالیت می‌کند. اقدامات او در عرصه‌های مختلف و با مدیاهای گوناگون با هدف آگاهی بخشی و افزایش رضایت از زندگی است. در وبسایت «مدرسه زندگی» و کانال یوتیوب موسسه می‌توانید به مطالب خواندنی  و ویدیوهای آموزشی آن‌ها به صورت رایگان دسترسی پیدا کنید.در انتهای کتابهای مجموعه مدرسه زندگی، درباره این مجموعه چنین می‌خوانیم:

«هدف از انتشار مجموعۀ مدرسه زندگی پرورش هوش عاطفی به یاری فرهنگ است. باورمان این است که طیفی از جدی‌ترین معضلات ما نتیجۀ فقدان خودشناسی، همدلی و ارتباط است. فعالیت‌های ما در ده مرکز از اقصی نقاط جهان انجام می‌شود، از جمله لندن، آمستردام، سئول و ملبورن. فیلم‌سازی، برگزاری کلاس‌ها، ارائۀ خدمات درمانی و تولید سلسله‌ای از محصولات در عرصۀ روانشناسی از دیگر فعالیت‌های ماست.

موسسۀ انتشارت مدرسه زندگی به انتشار آثاری در باب مهمترین مسائل حیات فرهنگی و عاطفی معاصر می‌پردازد. مبنای انتشار عناوین، ارائۀ سرگرمی، آموزش، تسلی‌بخشی و دگرگونی در زندگی خوانندگان است.»

در ادامه با تعدادی از کتابهای «مجموعه مدرسه زندگی» آلن دوباتن آشنا ‌می‌شویم.

در باب اعتماد به نفس

در باب اعتماد به نفس

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: محمد کریمی

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

اکثر ما در همان سطح از اعتماد به نفسی که در زندگی داشته‌ایم باقی می‌مانیم و داشتن اعتماد به نفس زیاد را خوش شانسی تلقی می‌کنیم. اما در حقیقت اعتماد به نفس مهارتی کسب کردنی است، برپایه تصور ما از جایگاهی که در جهان داریم. در این کتاب با اصلی‌ترین موانعی آشنا می‌شویم که‌ مانع از این می‌شوند که بهترینِ خودمان باشیم. با شناخت این موانع و پشت‌سر گذاشتن آن‌ها می‌توانیم از پتانسیل‌های خود به بهترین شکل بهره ببریم.

درباره‌ خوب بودن

درباره‌ خوب بودن

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: عطا حشمتی

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب می‌خواهد به ما کمک کند انسانی خوب‌تر باشیم و تاثیر مثبت بر جامعه داشته باشیم، به بیان نویسنده خوب‌تر شامل مواردی است از جمله: زودرنج نبودن، صبور بودن، آمادگی بیشتر برای شنیدن داشتن وصمیمی بودن. در ساده‌ترین تعریف کتاب فهرستی از خوبی‌هاست که هر کس باید در زندگی روزمره همراه خود داشته باشد تا در ارتباطش با دیگران آن‌ها را فراموش نکند. به عقیده دوباتن خوب بودن در مقابل قدرتمند بودن قرار نمی‌گیرد، برای خوب‌‌تر بودن باید فضیلت‌هایمان را پرورش دهیم و از بدی‌های اخلاقی دوری کنیم، فلسفه ای بسیار ساده که کلید شادکامی است.

شغل مورد علاقه

شغل مورد علاقه

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: محمدهادی حاجی‌بیگلو

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

در دنیای مدرن شغل تنها منبع درآمد به حساب نمی‌آید، بلکه درست یا غلط، ما چیزهای بیشتری از یک شغل انتظار داریم. می‌خواهیم عاشق شغلمان باشیم و همواره به دنبال شغل مورد علاقه‌مان ‌می‌گردیم، فکر می‌کنیم یک رسالت شخصی داریم و اگر در همین لحظه آن را پیدا نکرده‌ایم خود را سرزنش می‌کنیم.

آلن دوباتن در این کتاب ما را با اصلی‌ترین موانع هدفمند بودن آشنا می‌کند و راهکارهایی ارائه می‌دهد که بتوانیم استعدادهای خود را کشف کنیم و رسالت و هدف خود را مشخص کنیم. همچنین ۱۲جنبه از شغل که می‌تواند  لذت‌بخش باشد مثل لذت پول درآوردن، لذت خلاقیت و لذت فهم را لیست می‌کند و درباره هر کدام توضیحاتی می‌دهد.

آخرین فصل که تسلی بخشی‌ها نام دارد تخصص اصلی دوباتن است و عبارات تاثیرگذاری دارد. او در مقابل «شغل ایده‌آل»، «شغل به قدر کافی خوب» را معرفی می‌کند و تاکید دارد که انتظارات زیاد ما از خودمان باعث می‌شود به خودمان سخت بگیریم و از زندگی لذت نبریم.

مصیبت‌های شاغل بودن

مصیبت‌های شاغل بودن

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: محمد کریمی

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

وقتی به دنبال کار می‌گردیم و یا به تازگی در جایی مشغول به کار شده‌ایم، تنها جنبه‌های لذت‌بخش کار را می‌بینیم. اما مدتی بعد مصیبت‌های شاغل بودن خودشان را نشان می‌دهند!

به عنوان یک فرد شاغل با چالش‌هایی روبرو می‌شویم که ما را دچار سردرگمی و ناامیدی می‌کنند و کار را، که قرار بود برایمان منبع خلاقیت و هدف باشد، به مساله‌ای عذاب‌آور تبدیل می‌کند.

بعد از مدتی می‌فهمیم که با وجود علائق متعددی که داریم فقط وقت می‌کنیم که به یکی بپردازیم و باید در یک زمینه متخصص شویم. هر چقدر هم از رقابت بیزار باشیم به اجبار وارد فضای رقابتی می‌شویم و تحت تاثیر آن قرار می‌گیریم.جنبه‌های روانی شغلمان فقط به محیط کار محدود نمی‌شود، بلکه در شخصیت ما تاثیر می‌گذارد و در تمام زندگیمان نمود پیدا می‌کند.

آلن دوباتن در هر بخش از کتاب چالش‌های از این دست را بیان می‌کند و درباره آن‌ها توضیح می‌دهد. نویسنده به دنبال دادن یک پاسخ مشخص نیست، بلکه به ما بینشی تازه درباره مسائل شغلی می‌دهد که در موقعیت‌های پیچیده و دشوار به ما کمک می‌کند تا بهتر و درست‌تر تصمیم بگیریم.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «راه‌های برای کتاب خواندن در محل کار» را هم بخوانید.

آرامش

آرامش

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: محمد کریمی

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

«تا سی بشمار، سه تا نفس عمیق بکش، دمنوش آرامش بخش بنوش،…»

این‌ها را هم اگر انجام دهیم باز هم گاهی آرامش خود را از دست می‌دهیم و آشفته و عصبانی می‌شویم و دقیقا بدترین تصمیم‌ها را در همین لحظات می‌گیریم.

برای آرام ماندن باید به آن فکر‌کرد. این چیزی است که نویسنده می‌کوشد در کتاب آرامش به ما بگوید، با صبر و حوصله علل اصلی استرس‌هایمان را بیان می‌کند و ما را مجهز به ابزارهایی می‌کند که با استفاده از آنها بتوانیم در شرایط سخت آرامشمان را حفظ کنیم.

خودشناسی

خودشناسی

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: محمدهادی حاجی‌بیگلو

انتشارات جیحون

اطلاعات بیشتر و خرید

از سقراط خواستند تا فلسفه را در یک جمله خلاصه کند، او گفت:«خودت را بشناس.»

خودشناسی از چنین اهمیت بالای برخوردار است. کتاب «خودشناسی» ما را به سفری درونی می‌برد تا به گوشه‌های پنهان وجودمان سرک بکشیم. به عقیده دو باتن فقط با شناخت خود است که می‌توانیم تصمیم‌های قابل اطمینانی در زندگی بگیریم و به آن‌ها پایبند باشیم. با راهکارهایی که در کتاب ارائه می‌شود می‌توانیم به شناخت عمیق‌تری نسبت به خود دست  پیدا کنیم و با آگاهی بیشتری در زندگی پیش برویم.

روان‌درمانی چیست؟

روان‌درمانی چیست؟

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: محمد کریمی

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

بسیاری از ما با این پرسش روبرو شده‌ایم که رواندرمانی چیست؟ و چه کمکی می‌تواند به انسان‌ها بکند؟

یک دوره رواندرمانی می‌تواند قدری از خشم، خود‌مغلوب‌انگاری، بی‌اعتمادی و سرگشتگی انسان را کاهش دهد و به طور کلی علاجی بر مشکلات کوچک و بزرگ روانی باشد. آلن دو باتن که استاد بیان کردن مفاهیم پیچیده به زبان ساده است، در این کتاب به بسیاری از پرسش‌هایمان درباره رواندرمانی پاسخ می‌دهد.

آیا به موضوعات روانشناسی علاقه دارید؟ پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «ساختن رابطه سالم با تحلیل رفتار متقابل» را هم بخوانید.

آلن دوباتن نویسنده پر‌کاری است و از دیگر کتابهای او که به فارسی ترجمه شده‌اند می‌توان به «دین برای خداناباوران»، «هنر سیر و سفر»، «پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند» و «یک هفته در فرودگاه» اشاره کرد. علاوه بر این پیشنهاد می‌کنیم یادداشت « معرفی آثار اروین یالوم » را هم بخوانید.

82,773 بازدید

Avatar

مرجان ربیعیان


اشتراک گذاری یادداشت
4 7 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه