لوگو طاقچه
چگونه در دنیای آنلاین به کتاب خواندن ادامه دهیم؟

چگونه در دنیای آنلاین به خواندن کتاب ادامه دهیم؟

20,002 بازدید

زندگی‌های امروزی با دنیای آنلاین و مجازی گره بازنشدنی خورده است. زندگی آنلاین راحتی‌های فراوانی برایمان به‌وجود آورده اما محرومیت‌هایی هم ایجاد کرده است. خواندن مداوم کتاب یکی از این محرومیت‌هاست.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چگونه رمان بخوانیم؟» را هم مطالعه کنید.

گوشی موبایلتان بیش از اندازه مشغولتان می‌کند؟ سرتان به کارهای زیادی گرم است؟

این روزها نمی‌شود از گوشی موبایل و دیگر وسایل حاصل تکنولوژی جدا شد. سرزنش و عذاب‌وجدان هم ندارد. فقط باید با این نوع زندگی وفق پیدا کنیم و راه خودمان را پیدا کنیم. خواندن کتاب آنلاین یک از این راه‌هاست. امروزه کتاب‌ها فقط صفحه‌های کاغذی‌ای نیستند که وقتی که اینترنت در دسترس نباشد به سراغشان برویم. صفحه‌های اینستاگرام و پادکست‌ها و وبلا‌گ‌هایی مختص کتاب و کتاب‌خوانی هستند. نسخه‌های الکترونیک و پی‌دی‌اف کتاب‌ها هم در درسترس‌اند. این کتاب‌ها و منابع دیگر، کتاب‌خواندن آنلاین را شدنی کرده‌اند. ممکن است شما از آن دسته آدم‌هایی باشید که در گذشته با کتاب رابطه‌ی نزدیک و صمیمانه داشته‌اید و حالا به دلایل مختلف از کتاب و کتاب‌خوانی به دور مانده‌اید. یا اینکه همیشه به کتاب‌ خواندن علاقه داشته‌اید اما نمی‌دانسته‌اید از کجا شروع کنید. چند روش زیر به شما  کمک می‌کند تا در کنار تمام کارها  و مشغله‌های روزمره، کتابخوان باقی بمانید. پیش از خواندن این متن باید بگوییم این یادداشت، ترجمه آزادی از یادداشتی در گاردین است.

در شبکه‌های اجتماعی صفحات مرتبط با کتاب را دنبال کنید.

اگر مدت زیادی‌است که از کتاب خواندن دور مانده‌اید ممکن است ندانید از کجا شروع کنید. صفحاتی که به‌طور منظم کتاب‌ معرفی می‌کنند یا تازه‌های نشر را نشان می‌دهند می‌توانند کمکتان کنند. از طریق این صفحات و بوکستاگرام‌ها می‌توانید در جریان خبرهای مرتبط با کتاب باشید وعلایق خودتان را پیدا کنید. از نظرات مخاطبان دیگر این صفحات هم می‌توانید استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چگونه بوکستاگرام راه بیاندازیم؟» را هم بخوانید.

هرچه دلتان می‌خواهد بخوانید.

برای شروع به خودتان باج بدهید. روزهای اول به خودتان سخت نگیرید و هرچه دلتان می خواهد بخوانید تا چشمتان به خواندن مطالب منسجم و طولانی کتاب عادت کند. اگر مدتی‌ست کتاب نخوانده اید ممکن است وسوسه شوید هدف های بلندپروازانه معین کنید. برای خیلی از ما این اهداف غیرواقعی اند. می‌شود در عوض از خود پرسید آیا موضوعی هست که دلتان بخواهد کتابی داستانی یا غیرداستان درموردش بخوانید. آیا از نویسنده ی موردعلاقه ای کتابی خوانده‌اید که بخواهید کتاب های دیگرش را هم بخوانید ؟ آیا کتاب موردعلاقه ای دارید که دلتان بخواهد دوباره بخوانیدش؟

اگر می‌خواهیدلیست کتابی تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم این اینفوگرافیک را هم ببینید.

عضو کتابخانه شوید

شاید استفاده از کتابخانه‌ها از رونق افتاده باشد. اما اگر به خاطر قیمت بالای کتاب، کتاب خواندن را کنار گذاشته‌اید، هنوز هم کتابخانه می‌تواند گزینه خوبی باشد. عضو کتابخانه شوید تا با هزینه‌ی کم به کتاب‌های زیادی دسترسی داشته باشید. در این صورت اگر کتابی را دوست نداشته باشید می‌توانید بدون عذاب وجدان آن را پس بدهید و کتاب جذاب‌تری بگیرید.

در طاقچه هم قسمتی با عنوان کتابخانه همگانی وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «با کتابخانه همگانی طاقچه از بی‌نهایت کتاب بخوانید» را هم بخوانید.

لیستی از کتاب‌هایی که باید بخوانید تهیه کنید

یک لیست واقع‌گرایانه درست کنید از کتاب‌هایی که آرزوی خواندنشان را دارید. با هربار نگاه کردن به لیست اشتیاق پیدا می‌کنید به سراغ خود کتاب‌ها بروید. بعد از مدتی که تعداد کتاب‌های خوانده‌شده‌ لیست زیاد می‌شود، نگاه کردن به کتاب‌های خوانده شده هم انگیزه بخش می‌شوند. برای این کار می‌توانید از سایت و اپلیکیشن طاقچه استفاده کنید. در طاقچه می‌توانید کتاب‌هایی که خوانده اید را علامت بزنید و کتاب‌هایی که می‌خواهید بخوانید را برای خودتان مشخص کنید.

کتاب‌های صوتی را امتحان کنید

اگر تمرکز کردن برایتان کار آسانی نیست یا اگر وقتی برای کنار گذاشتن برای کتاب خواندن ندارید، به کتاب‌های صوتی فرصت بدهید. از طریق کتاب‌های صوتی همان اطلاعاتی را دریافت می‌کنید که کتاب‌های کاغذی در اختیارتان می‌گذارند. همینطور می‌توانید طولانی‌ترین کتاب‌ها را بشنوید و همزمان آشپزی کنید.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «آیا گوش دادن به کتاب صوتی تقلب است؟» را هم بخوانید.

نمی‌توانید از موبایل دور شوید؟ کتاب‌هایتان را در موبایلتان قرار دهید.

با وجود کار و دوستان و هرچیز دیگری تصور پیدا کردن زمان جداگانه برای مطالعه سخت است. با این‌حال شدنی‌ست. کتاب‌های الکترونیکی را به صورت قانونی تهیه کنید. کتاب‌های الکترونیکی  از کتابهای دست دوم هم  ارزانترند. حتی از این راه می‌توانید در بسیاری از زمان‌های مرده هم کتاب بخوانید. چون کتاب شما همیشه در دسترس شماست.

مشکلی که ممکن است این دسته از کتاب‌ها داشته باشند این است که مطالعه‌شان وابسته به گوشی موبایل یا لپ‌تاپ یا وسیله‌ی تکنولوزیکی است. بهتر است قبل از شروع خواندن کتاب ارتباط خودتان را با دنیای آنلاین قطع کنید تا چیزی حواستان را پرت نکند.

در زمان مناسب مطالعه کنید

زمان مناسب برای هر فرد معنای متفاوتی دارد. بعضی از ما در مقابل شرطی شدن واکنش مثبت نشان می‌دهیم. برای این دسته از آدم‌ها مشخص کردن زمان مخصوص مطالعه کارآمد است. با تکرار مطالعه در ساعت خاصی در روز، مطالعه تبدیل به عادت می‌شود و بعد از چند روز کتاب خواندن در آن ساعت یک گزینه نیست، اگر کتاب نخوانیم احساس می‌کنیم چیزی را گم کرده‌ایم.

برای بعضی دیگر زما ن مشخص معنی ندارد. این افراد می‌توانند از هر زمانی که دست می‌دهد استفاده کنند. می‌شود در زمانهای رفت و آمدهای روزانه و وقت ستراحت و ناهار، حتی به اندازه پنج دقیقه کتاب بخوانیم. خواندن کتاب الکترونیکی در این دقایق همانقدر آسان است که چرخیدن در توییتر یا اینستاگرام.

به کمالگرایی نه بگویید

به سلیقه‌ کتاب‌خوانی خود احترام بگذارید. اگر از خواندن کتابی لذت نمی‌برید آن را کنار بگذارید و کتابی که برایتان لذت‌بخش‌تر است را شروع کنید. این‌طوری مطالعه برایتان دلپذیر و درونی می‌شود و راهی برای خواندن در بین تمام شلوغی‌ها پیدا می‌کنید.

 

اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟

اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟

نویسنده: نیکلاس کار

مترجم: محمود حبیبی

نشر گمان

اطلاعات بیشتر و خرید

با همه این حرف‌‌ها باید بدانیم که گرچه ما در استفاده از اینترنت ناگزیریم، اما باید سعی کنیم همیشه در استفاده از آن تعادل ایجاد کنیم. نیکلاس کار در کتاب «اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟»  از تاثیر اینترنت بر مغز ما و روش‌های کم کردن آسیب‌هایی که بر مغز ما می‌گذارد، صحبت می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را بخوانید.

20,002 بازدید
برچسب ها

Avatar

زریناز دستجردی


اشتراک گذاری یادداشت
1.5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه