لوگو طاقچه
کتاب خواندن در محل کار

راه‌هایی برای کتاب خواندن در محل کار

3,197 بازدید

وقتی در نوجوانی مجبور شدم به خاطر درس و کنکور قید خیلی از علاقه‌هایم را بزنم و فقط بچسبم به درس، با داشتن یک رویا، روزها را شب می‌کردم. رویای اینکه روزی کنکور بدهم و بتوانم دوباره برگردم به روزهای کتاب خواندن. اما زهی خیال باطل! بعد از کنکور، وارد دانشگاه شدم و لیسانس و فوق لیسانس گرفتم و بعدش هم یک راست رفتم سر کار. در این سال‌ها هیچ وقت نشد که بتوانم با خیال راحت کتابی در دست بگیرم و غرق در دنیایش شوم و اگر دست نجنبانم، ممکن است همان روال سابق ادامه پیدا کند. این اوضاعی است که خیلی‌ها تجربه کرده‌اند. از مرحله‌ای به مرحله دیگر زندگی وارد می‌شویم، اما دریغ از یک روز خالی. راستش این را می‌دانم که پیدا کردن روزی که هیچ کاری برای انجام دادن نداشته باشیم و برویم سراغ کتاب خواندن، دست کم تا بعد از دوران بازنشستگی غیر ممکن است. برای همین باید راه دیگری در پیش بگیریم. مطالعه در زمان‌های فراغت و یا کتاب خواندن در محل کار ! وقتی یادداشتی با عنوان «چگونه به صورت مخفیانه در محل کار کتاب بخوانیم؟» را در یکی از بلاگ‌های خارجی دیدم، ذوق زده شدم و تصمیم گرفتم آن را ترجمه کنم. اما یادداشت آن‌طور که باید، خوب نبود. برای همین فقط ایده و چند شوخی از آن را برداشتم و یادداشتی که می‌خوانید را نوشتم. قبل از اینکه یادداشت را بخوانید باید بگویم که قسمت آخر شوخی است و انجام آن دور از منش اهل کتاب‌ها است.

پیشنهادهایی برای کتاب خواندن شاغل‌ها

بهترین کار برنامه‌ریزی است. در روزهای تعطیل و ساعت‌های غیر کاری بخشی از زمانتان را به مطالعه کتاب اختصاص دهید. برای اینکه زمانتان هدر نرود، بهتر است قبل از اینکه کتابی بخرید، خوب تحقیق کنید. مثلا در وبلاگ طاقچه ما هر هفته چندین دسته کتاب معرفی می‌کنیم که می‌تواند کار شما را برای پیدا کردن کتاب راحت کند. همچنین یادداشت «۶ نکته برای خرید کتاب مناسب» می‌تواند به شما کمک کند.

پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد دارید کتابی غیر ایرانی بخوانید، برای اینکه بتوانید کتاب بهتری انتخاب کنید، در انتخاب مترجم کتاب هم دقت کنید. یادداشت «چگونه در خرید کتاب ترجمه بهتری انتخاب کنیم؟» به شما می‌تواند کمک کند.

اما اگر باز هم زمان بیشتری برای کتاب خواندن نیاز دارید، در این یادداشت سعی می‌کنیم برای مطالعه در محل  کار چند راه‌حل معرفی کنیم.

۱- وقت‌های مرده را دریابیم

کار عمیق

کار عمیق

نویسنده: کال نیوپورت

مترجم: ناهید ملکی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

همه ما می‌دانیم که میان ساعت‌های کاریمان وقت‌های مرده‌ای هم وجود دارد. اگر یک روز از ابتدا تا انتهای ساعت کاری را دقیق بررسی کنید، دست کم نیم یا یک ساعت زمان پیدا می‌کنید که جزو وقت‌های مرده است و در آن کاری نمی‌کنیم. زمان‌هایی که بین دو وظیفه کاری قصد استراحت کردن داریم و یا حتی قبل و بعد از زمان ناهار و میان وعده. خیلی‌ها در این وقت مرده به چک کردن شبکه‌های مجازی می‌پردازند. این عادت ممکن است تاثیرات منفی  بر مغز ما بگذارد و باعث حواس‌پرتیمان شود. این موضوعی است که نیوپورت در کتابش درباره آن صحبت کرده است. پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را بخوانید و از توصیه‌های آن در زندگی شخصی و کاری استفاده کنید.

اما اگر نخواهیم مدام شبکه‌های اجتماعی را چک کنیم، چه کار مفید و سودمندی می‌توانیم به جایش انجام دهیم؟ کتاب خواندن! پیشنهاد ما این است که کتاب‌های کم‌حجم و جذابی را با خودتان به محل کار ببرید و بخوانید. البته خواندن کتاب الکترونیکی هم گزینه خوبی است. مثلا با تلفن همراهتان و یا اگر دسترسی به کامپیوتر دارید، با نسخه تحت وب می‌توانید هر کتابی که خواستید بخوانید.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «خواندن کتاب آنلاین با کتاب خوان تحت وب طاقچه» را بخوانید.

۲- با سرعت بیشتری کار کنیم

بلا نسبت شما، بعضی‌ از شاغلان هستند که آرام آرام کار می‌کنند تا خسته نشوند! آنها سعی می‌کنند همیشه پر کار به نظر برسند، در حالی که اگر دست از این تمارض بردارند می‌توانند همان کارها را در مدت زمان کمتری انجام دهند. بیاییم با خودمان روراست باشیم. اگر سریع‌تر کار کنیم، ممکن است بتوانیم وقت خالی پیدا کنیم و با اجازه کارفرمایمان چند دقیقه‌ای کتاب بخوانیم.

۳- کتاب صوتی گوش دهیم

اگر شما در محل کارتان کاری باید انجام دهید که به تمرکز نیاز ندارد، کتاب صوتی بهترین گزینه است.شاید باور نکنید، اما مدت زمان خیلی از کتاب‌های صوتی کمتر از ۸ ساعت است. این یعنی می‌توانید هرروز از یک کتاب لذت برید. مثلا پیشنهاد می‌کنیم کتاب صوتی مغازه خودکشی را برای شروع امتحان کنید. حتی می‌توانید به کتاب‌هایی گوش دهید که مجموعه داستان کوتاه هستند.

بخشی از کتاب صوتی مغازه خودکشی را بشنوید.

مغازه خودکشی ژان تولی

گوینده: هوتن شکیبا
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

۴- در ازای کتاب خواندن حقوق بگیریم

اگر واقعا کتاب خواندن برایتان اولویت است، بهتر است در انتخاب شغل دقت کنید. خیلی از شغل‌ها هستند که از شما می‌خواهند کتاب بخوانید. مثلا مرورنویسی کتاب در مجله‌ها و روزنامه‌ها، ترجمه و ویراستاری کتاب و کار کردن به عنوان «خواننده کتاب پاره وقت». در مورد شغل آخر اگر بخواهیم کمی بیشتر بدانیم، باید بگوییم، که بعضی از ناشران به دنبال کسانی هستند که بتوانند کتاب‌های تازه منتشر شده‌شان را خیلی سریع بخوانند و بتوانند درباره کتاب مرور مفصل و جذابی بنویسند تا دیگران به خرید کتاب ترغیب شوند.

پیدا کردن چنین شغل‌هایی چندان راحت نیست، اما ممکن است. در اینگونه شغل‌ها باید علاوه بر علاقه به کتاب خواندن، مهارت‌های دیگری هم در خودمان پرورش دهیم. مهارت‌هایی مانند ترجمه متن، نویسندگی و یا حتی تندخوانی.

اگر به چنین شغلی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چگونه مرور کتاب بنویسیم؟» را بخوانید.

۵- گروه کتابخوانی راه بیاندازید

رنج کتاب نخواندن ممکن است علاوه بر شما، همراه بقیه همکارانتان هم باشد. پیشنهاد می‌کنیم در وقت استراحت این موضوع را با همکاران مطرح کنید که آیا آن‌ها هم دوست دارند کتاب بخوانند یا نه. اگر توانستید چند نفری را همراه خودتان کنید، باید بگوییم قدم اول را برداشته‌اید.

بعد از آن می‌توانید با مدیرتان صحبت کنید و در هفته ساعت مشخصی را به جلسه‌های گروه کتابخوانی اختصاص دهید. اینکار باعث می‌شود انگیزه بیشتری برای کتاب خواندن داشته باشید و بتوانید درباره کتاب‌ها صحبت کنید.

اگر دوست دارید گروه کتاب‌خوانی راه بیاندازید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چگونه گروه کتاب‌خوانی تشکیل دهیم؟» را بخوانید.

۶- سر مدیرتان کلاه بگذارید!

اگر هیچ کدام از راه‌های صادقانه بالا جواب نداد، و همچنان مصر هستید که در محل کار کتاب بخوانید، از ترفندهای زیر استفاده کند:

  • سررسیدی بردارید، در یکی از صفحه‌های میانی آن گوشی موبایلتان را بگذارید. با مداد دور گوشی موبایلتان خط بکشید و سپس با کاتر و یا تیغ به اندازه قطر گوشی موبایلتان کاغذ‌های سررسید را مانند تصویر زیر ببرید. حالا این سررسید را بردارید و سر کار وقتی کسی حواسش به شما نیست، گوشی موبایتان را در آن بگذارید و کتاب الکترونیکی بخوانید. اگر هم کسی نزدیکتان شد، سریع ورق بزنید و شروع به یادداشت چند نکته کاری مهم کنید. به همین سادگی!
کتاب خواندن در محل کار
  • استفاده از سرویس بهداشتی حق مسلم هر انسانی است. کسی به خاطر استفاده مکرر از سرویس بهداشتی شما را ملامت نمی‌کند. پس در ساعت‌های کاری گوشی موبایلتان را بردارید و از مطالعه‌های کوتاه ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای در سرویس بهداشتی لذت ببرید. البته که محیط چندان مطلوبی برای مطالعه نیست، اما از قدیم گفته‌اند، کاچی به از هیچی!
  • اگر با یکی از همکارهایتان رابطه دوستی نزدیکی دارید، توطئه کنید! با هم جلسه‌های کاری متعدد در اتاق جلسات محل کارتان هماهنگ کنید. بخشی از مدت زمان جلسه را با هم درباره کار صحبت کنید و صورت‌جلسه را تنظیم کنید و بخش دیگر را در آرامش کتاب بخوانید.
  • به مدیرتان بگویید بخشی از وظایفتان را با موبایلتان انجام می‌دهید! امروز تلفن‌های هوشمند قابلیت‌های بسیاری دارند و به همین دلیل می‌توانید به کمک آن‌ها بخشی از مسئولیت‌هایتان را انجام دهید، مانند چک کردن ایمیل‌ها و یا ارتباط با مشتریان. خب چه چیزی از این بهتر؟ در حالی که مدیرتان آسوده خاطر و خرسند است از اینکه شما سخت مشغول کار هستید، شما با وجدانی راحت با موبایلتان کتاب بخوانید.
  • همه ترفندهای بالا در صورتی کارآمد هستند که شما حجم کاری کمی داشته باشید. قبل از استفاده از این ترفندها حواستان باشد که کارهایتان را کم کنید. بهتر است از مظلوم‌نمایی استفاده کنید. از مشکلات شخصی داشته و نداشته‌تان با همکارانتان صحبت کنید و احساس شفقت و نوع‌دوستی آن‌ها را تحریک کنید. بعد از آن کارهایتان را به راحتی بیاندازید روی دوش آن‌ها و با وجدانی آسوده کتاب بخوانید.

گفتن ندارد که قسمت ۶ شوخی بود و رمز موفقیت آدم‌ها در زندگی در درجه اول صداقت است. اما راهکارهای قبلی، همگی راه‌هایی صادقانه و عملی هستند. خلاصه اینکه خواندن کتاب خواندن با وجود مشغله‌های بسیار کار راحتی نیست، اما شدنی است. کمی به این راهکارها فکر کنید و متناسب با شرایط محل کار یکی را انتخاب کنید.

3,197 بازدید
برچسب ها

Avatar

صبا محبی


اشتراک گذاری یادداشت
2 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه