لوگو طاقچه
معرفی کتاب برای شروع عکاسی

معرفی بهترین کتاب های آموزش عکاسی

21,542 بازدید

هر چه جلوتر می‌رویم، توجه عده‌ی بیشتری به عکاسی جلب می‌شود. هم گوشی‌های هوشمندی که امکان عکاسی و در عین حال به اشتراک گذاشتن لحظه‌ای عکس‌ها را در فضای مجازی مهیا می‌کنند، و هم البته دیدن و باز دیدن عکس‌هایی از کسانی که در اکثر اوقات تنها راه ارتباطی ما با آن‌ها همین عکس‌ها، مثلا در اینستاگرام است، می‌توانند علت اصلی این موضوع باشند. اما عکاسی هم مانند هر مهارت دیگری نیاز به آموزش دارد. برای همین ما چند کتاب معرفی می‌کنیم که می‌توانند مقدمه‌ خوبی برای ورود به این دنیای بزرگ باشند.

در این یادداشت، دو دسته کتاب برای آموزش عکاسی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند در این مسیر همراهتان باشند. دسته‌ی اول، کتاب‌هایی که از لحاظ نظری شما را با فضای عکاسی آشنا می‌کنند و دسته‌ی دوم، آن‌هایی که جنبه‌ی عملی و آموزشی دارند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چگونه اینستاگرام کتاب را بیندازیم؟» را هم بخوانید.

نظر به درد دیگران

نظر به درد دیگران

نویسنده: سوزان سانتاگ

مترجم: احسان کیانی‌خواه

نشر گمان

اطلاعات بیشتر و خرید

در دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، تصاویر آن‌قدر به ما نزدیک هستند که می‌توانیم تکان دهنده‌ترین فجایع را به سادگی بر روی صفحه‌ی تلویزیون یا در گوشی هوشمندمان ببینیم. در واقع، در جهان امروز، درد دیگران، چندان مسکوت باقی نمی‌ماند. اما آیا این تمام ماجراست؟ آیا آنچه هنر رسانه‌ای به ما نشان می‌دهد، همان واقعیت است؟ آیا دیدن مداوم فجایع انسانی از طریق تصاویر، حساسیت ما را نسبت به این موضوعات کم نمی‌کند؟ این‌ها، دغدغه‌هایی است که سوزان سانتاگ، در کتاب خود به آن‌ها پرداخته و از قِبَل آن، تصاویر و اسنادی را ورق می‌زند که به روایت تصویری فجایع انسانی پرداخته‌اند. این کتاب برای آموزش عکاسی گزینه مناسبی است برای کسانی که می‌خواهند در حوزه تئوری عکاسی هم اطلاعات داشته باشند و در یک کلام بیننده حرفه‌ای‌تری برای عکس‌ها باشند.

عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی

نویسنده: اریک کیم

مترجم: شاهین غفاری

نشر تيسا

اطلاعات بیشتر و خرید

عکاسی خیابانی، موضوعی سهل و ممتنع است. چیزی که ممکن است بسیاری از ما کم و بیش تجربه‌اش کنیم اما از چند و چون آن باخبر نباشیم. اریک کیم در این کتاب، نه تنها به موضوع عکاسی خیابانی پرداخته، که راهنمای خوبی برای علاقمندان به عکاسی در کلیت ماجرا، ارائه داده است. مفاهیم اولیه‌ی عکاسی خیابانی، تمرینات برای غلبه بر ترس از عکاسی خیابانی، دستورالعمل یک پروژه‌ی عکاسی خیابانی و شگردهای موفقیت عکاسی خیابانی در شبکه های اجتماعی، مواردی است که در این کتاب به آن برمی‌خوریم.  کتاب «عکاسی خیابانی با اریک کیم» مجموعه‌ای از کتاب‌های الکترونیکی این عکاس خیابانی است. این کتاب را می‌توان دستورالعملی اجرایی، معتبر و تجربی دانست که حاصل اجرای چندین کارگاه عکاسی و فعالیت‌های نویسنده در رشته عکاسی خیابانی است. انتقال تجربیات نویسنده به زبانی ساده، کاربردی و منطبق با تجربیات نسل جدید از ویژگی‌های جالب توجه این کتاب به شمار می رود.

عکاسی و ادبیات

عکاسی و ادبیات

نویسنده: فرانسوا برونه

مترجم: محسن بایرام‌نژاد

انتشارات حرفه هنرمند

اطلاعات بیشتر و خرید

از رابطه‌ی عکاسی و ادبیات، یاد چه چیزی می‌افتید؟ تاثیر ادبیات در عکس‌ها یا ساختن داستانی از عکس‌ها به عنوان خوراک برای ادبیات؟ فرانسوا برونه، در کتاب نسبتا کوتاه خود، به رابطه‌ی تقریبا نامانوس این دو حوزه پرداخته است. نسبت‌های آن‌ها با یکدیگر و تاثیری که بر یکدیگر می‌گذارند. همان‌طور که او خود می‌گوید، هدفش در نگارش این کتاب، نه تاریخ‌گرایی، که تاریخ‌نگاری است. فرانسوا برونه، عضو رسمیِ آکادمی علمی‌فرهنگی فرانسه، استاد هنر و ادبیاتِ آمریکا در دانشگاه دیدروی پاریس است.

دیدن، در پرتو «اتاق روشن»

بدون شک یکی از مهم‌ترین کتاب‌های رولان بارت، همین کتاب اتاق روشن است. کتابی درباره‌ی عکاسی، که آنچنان کاری با عکاسی ندارد! بارت، اصلا خود را عکاس نمی‌داند. چیز زیادی هم از تکنیک‌های عکاسی نمی‌داند یا حداقل درباره‌ی آن حرف چندانی به میان نمی‌آورد. نگاه او، نگاهی جامعه‌شناختی است. در واقع رویکرد او در این کتاب این است که چشم‌ها را باید بر روی عکس‌ها بست و به متنی نگاه کرد که در پس آن‌ها آمده است. او در این کتاب، عکس‌ها را از دو وجه متفاوت می‌بیند و معتقد است که بیننده نیز باید به آن‌ها توجه کند. یکی بستر زمینه‌ای که از جهات مختلف (تاریخی، فرهنگی و …) این عکس را ساخته و دیگری، اثری –زخمی- که بر مخاطب می‌گذارد. در واقع، بارت در این کتاب، چگونه دیدن را به مخاطب پیشنهاد می‌دهد.

عکاسی چیست؟

عکاسی چیست؟

نویسنده: گلناز سرکارفرشی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

باید کتاب «اتاق روشن» رولان بارت را حتما خوانده باشید تا بتوانید به سراغ این کتاب بروید. چرا که «عکاسی چیست؟»ِ جیمز الکینز، نقدی است پدیدارشناسانه بر این اثر. او که اتاق روشن را همچنان اثری تعیین کننده در حوزه‌ی عکاسی می‌داند،  با مجموعه‌ی‌ کاملی از تصاویر و نوشتار با فرم ناآشنا و لحن تند و تیز خود، در تازه‌ای را به روی کتاب بارت باز می‌کند. جیمز الکینز استاد دانشگاه چدبورن در دپارتمان تاریخ، نظریه و نقد هنر دانشکده‌ی هنر موسسه‌ی شیکاگوست و ده‌ها کتاب در حوزه‌های مختلف هنر از او به چاپ رسیده است.

اگر قصد دارید به کمک عکاسی کسب و کاری راه اندازید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چگونه در کارهایمان موفق شویم؟» را هم بخوانید.

در این بخش، به چهار کتاب مختلف کاربردی اشاره می‌کنیم که هر یک می‌توانند راهی ملموس را در عکاسی، برای مخاطبان باز کنند:

عکاسی آسان

عکاسی آسان

نویسنده: پدرام حکیم زاده

شهر پدرام

اطلاعات بیشتر و خرید

پدرام حکیم زاده، نویسنده‌ی «عکاسی آسان»، سعی کرده تا در این کتاب، درباره‌ی بنیان‌های عکاسی از جهات مختلف ارائه دهد. او، با استفاده از تجربه‌ی سالیان خود در تدریس این رشته، خواننده را با ابعاد مختلف هنر عکاسی، آشنا می‌کند.

عکاسی پرتره

عکاسی پرتره

نویسنده: شهریار خونساری

موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران

اطلاعات بیشتر و خرید

یکی از پرطرفدارترین اشکال عکاسی، همین عکاسی پرتره است. این که بتوانیم تکنیک‌های لازم را هم در آن به کار ببندیم تا نتیجه‌ی کار، هر چه جذاب‌تر به نظر برسد، نیاز به آموزش دارد. این، همان کاری است که شهریار خوانساری، با معرفی قوانین اساسی عکاسی پرتره، انجام داده است.

عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی

نویسنده: شهریار خونساری

موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران

اطلاعات بیشتر و خرید

عکاسی تبلیغاتی، اگر پرطرفدارترین نباشد، اما قطعا یکی از جذاب‌ترین اشکال عکاسی است که علاقمندان به این رشته، می‌توانند سراغ آن بروند. مواجهه‌ی تمام مدت با معرفی محصولات، کالاها و خدمات مختلف و نشان دادن آن‌ها به بهترین نحو ممکن، چالشی درگیر کننده است. یکی دیگر از کتاب‌های آموزشی شهریار خونساری در رابطه با عکاسی، «عکاسی تبلیغاتی» است. این کتاب، نتیجه‌ی سال‌ها تدریس نویسنده در کلاس‌های عکاسی دانشگاه در این حوزه و سایر حوزه‌های مرتبط است.

عکاسی خبری

عکاسی خبری

نویسنده: شهریار خونساری

موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران

اطلاعات بیشتر و خرید

هیجانی که عکاسی خبری با خود به همراه می‌آورد، می‌تواند دامنه‌ای بسیار گسترده‌تر از آن چیزی که در لحظه‌ی اول به ذهنمان می‌آید داشته باشد. این کتاب نیز، مجموعه‌ی آموزشی دیگری است از شهریار خونساری که در آن، قوانین و تکنیک‌های عکاسی خبری را برای مخاطب بازگو می‌کند.

همان‌طور که گفتیم، طرفداران عکاسی، روز به روز بیشتر می‌شوند. اما آن دسته از علاقمندان به این هنر به ظاهر ساده که هر چه بیشتر و بیشتر از نگاه‌های مختلف در این زمینه و البته تکنیک‌های ساده و پیشرفته‌ی آن با خبر باشند، طبیعتا نتیجه‌ی جذاب‌تری خواهند گرفت. این چند کتاب برای آموزش عکاسی به ما کمک می‌کنند هم بتوانیم با تکنیک‌های عکاسی آشنا شویم و هم بتوانیم نگاه حرفه‌ای‌تری به عکس‌ها داشته باشیم.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

21,542 بازدید
برچسب ها

Avatar

پردیس جلالی


اشتراک گذاری یادداشت
1 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه