لوگو طاقچه
چگونه آشپزی یاد بگیریم؟

چگونه آشپزی یاد بگیریم؟

24,114 بازدید

چگونه آشپزی یاد بگیریم؟ سوالی است به قدمت زندگی بشر. آشپزی دنیای بزرگی دارد. از گذاشتن یک سیب‌زمینی در آتش گرفته تا پخت فسنجان آشپزی به حساب می‌آید. برخی از زیست‌شناسان کشف کرده‌اند که شروع آشپزی با پیدایش آتش گره خورده است. دومین اتفاق مهمی که باعث شد آشپزی تحول پیدا کند، پیدا شدن مبادله و تجارت بین‌المللی بود. چرا که باعث شد دایره مواد اولیه برای پخت غذاها بیشتر شود. مثلا زمانی که کریستوف کلمب آمریکا را کشف کرد، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی و ذرت به دست آشپزهای بقیه دنیا رسید. اتفاقی که اگر برای بشر رخ نمی‌داد، این روزها حداقل برای ما ایرانی‌ها نه از آبگوشت خبری بود و نه قیمه!

حالا که در هر فروشگاهی قدم بگذاریم، پر است از مواد غذایی مختلف و رنگارنگ، می‌توانیم غذاهای مختلفی را امتحان کنیم. اما برای پخت یک غذا، فقط داشتن مواد اولیه کافی نیست. دستور پخت جدید، رمز رهایی از غذاهای تکراری است. در این یادداشت می‌خواهیم در پاسخ به سوال چگونه آشپزی یاد بگیریم؟ چند کتاب و مجله‌ی آشپزی معرفی کنیم. این کتاب های آشپزی به ما کمک می‌کنند در هر وعده غذایی، انتخاب‌های بسیاری برای پختن غذا داشته باشیم و یا غذاهای قدیمی را با روش‌های جدیدتری بپزیم.

آشپزی ملل

آشپزی ملل

نویسنده: ساناز شریفی

انتشارات ساناز سانیا

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر اهل گشتن بین کتاب‌های آشپزی باشید، حتما اسم ساناز سانیا را شنیده‌اید. کتاب آشپزی به روایت ساناز سانیا نوشته‌ی سه نویسنده به نام‌های ساناز مینایی، ساناز شریفی و سانیا شریفی است؛ ماحصل پنج سال تحقیق و پژوهش عمیق نویسندگان در دنیای آشپزی، کتابی شده که به بهترین شکل مسیر پخت بهترین غذاهای ایرانی و خارجی را در اختیارتان می‌گذارد. ساناز مینایی که یکی از نویسندگان این کتاب است، از مطرح‌ترین آشپزهای ایرانی به شمار می‌آید که بیش از 30 کتاب در مورد آشپزی را در کارنامه دارد و افتخارات زیادی در کشور و خارج از کشور کسب کرده است.

مینایی در کتاب‌هایش صرفاً یک فرمول پیش روی شما نمی‌گذارد، بلکه کمکتان می‌کند دقیق و با حوصله جزئیات پخت یک غذای خوشمزه را بشناسید و در تمام مراحل آشپزی همراهتان می‌ماند تا به ابهام‌هایتان پاسخ دهد. در واقع کتاب سرشار از نکات و فوت‌و‌فن‌هایی است که جای دیگری نمی‌توانید از آن‌ها باخبر شوید. در ضمن غذاهای این کتاب در کنار خوشمزه بودن، سالم هم هستند و خواندن کتاب، برای کسانی که می‌خواهند مراقب سلامتی‌شان باشند، خالی از لطف نیست. 

مستطاب آشپزی

مستطاب آشپزی

نویسنده: فهیمه راستکار

كارنامه

اطلاعات بیشتر و خرید

مستطاب آشپزی به‌قلم مترجم و هنرمند مشهور ایرانی، نجف دریابندری و همسرش فهیمه راستکار است. این کتاب با تمام کتاب‌های آشپزی‌ای که تابه‌حال خوانده‌اید فرق دارد. چراکه توسط یک مترجم و نویسنده نوشته شده؛ کسی که با کلمات و داستان‌ها آشناست و حتی در نوشتن دستورالعمل کتاب‌ها هم داستان‌وار عمل می‌کند. این کتاب تنها دستور پخت نیست، بلکه سفری است به دنیای شیرین آشپزی. سفری که اطلاعات بسیار ارزشمندی به شما اضافه می‌کند و در ضمن لذت خواندن یک متن دلنشین را هم بهتان هدیه می‌دهد.

دریابندری در این کتاب از هر دستور پخت یک قصه می‌سازد و نکات جذابی را در مورد فرهنگ آشپزی و غذاها مطرح می‌کند. حتی وقت‌هایی که قصد آشپزی ندارید، مطالعه‌ی این کتاب می‌تواند برایتان جذاب باشد چون با پیشینه‌ی غذاها، ردپای آن‌ها در ادبیات، دلیل نام‌گذاری‌شان و نکات بسیار جذاب دیگری از این دست، روبه‌رو می‌شوید. مستطاب آشپزی کتابی است که هرگز فراموشش نمی‌کنید و بعد از مطالعه‌اش به تمام غذاها با دیدگاه دیگری نگاه می‌کنید. 

پیش غذاها

پیش غذاها

نویسنده: دیدی ویلسون

مترجم: مهرک ایروانلو

انتشارات آوند دانش

اطلاعات بیشتر و خرید

پیش‌غذاها پای ثابت دورهمی‌ها و مهمانی‌ها هستند؛ وعده‌های جذابی که تنوع زیادی دارند و گاهی انتخابشان سخت می‌شود. کتاب پیش‌غذاها به‌قلم دیدی ویلسون، راهنمایی کامل برای انتخاب پیش‌‌غذاست. این کتاب به شما کمک می‌کند با توجه به ذائقه و مواد در دسترستان، روش تهیه‌ی بهترین ‌پیش‌غذاها را یاد بگیرید. کتاب بیشتر از 75 نوع پیش‌غذا را معرفی می‌کند که مربوط به کشورهای مختلفی هستند. در ضمن این کتاب تنها فهرستی از دستورپخت‌ نیست، بلکه به شما نکاتی درباره‌ی آماده کردن پیش‌غذا برای مهمانی و برنامه‌ریزی برای یک پذیرایی عالی را یاد می‌دهد. اگر می‌خواهید به یک منبع جذابی از غذاهای فوری و خوش‌مزه دسترسی داشته باشید، کتاب پیش‌غذاها را فراموش نکنید. این کتاب به شما کمک می‌کند میزبان متفاوتی باشید.

   

کتاب صوتی آشپزی سریع و باصرفه

گاهی وقت‌ها انتخاب غذا از هر انتخاب دیگری سخت‌تر به نظر می‌رسد. چه غذایی بپزیم که زود آماده شود؟ که مواد سخت و دور از دسترس نخواهد و مهم‌تر از همه، خوش‌مزه، سالم و دلچسب باشد. در این مواقع یک کتاب آشپزی خوب می‌تواند مثل چوب جادو عمل کند. کتاب صوتی آشپزی سریع و با‌صرفه از این چوب جادوهاست. از کتاب‌هایی که نه‌تنها حواسش به طعم و وقت هست، بلکه جیب شما را هم در نظر می‌گیرد و نیازی به مواد غذایی گران‌قیمت ندارد. در ضمن این کتاب کمکتان می‌کند تا در عین کاهش هزینه، غذاهای سالم بخورید. در ضمن نسخه‌ی صوتی این کتاب مزیت دوچندان دارد، چون می‌توانید هم‌زمان با آشپزی به آن گوش داده و لذت ببرید. 

بخشی از کتاب صوتی آشپزی سریع و باصرفه را بشنوید.

آشپزی سریع و باصرفه دبورا تیلور هاف

گوینده: فاطمه کمالی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دایره‌المعارف ابزار و مواد اولیه آشپزی

دایره‌المعارف ابزار و مواد اولیه آشپزی

نویسنده: سانیا شریفی

انتشارات ساناز سانیا

اطلاعات بیشتر و خرید

قدم صفر در فهمیدن اینکه چگونه آشپزی یاد بگیریم؟ این است که  نکات اولیه آشپزی کردن را بدانیم. مثلا نکات ایمنی و بهداشتی، ابزارهای آشپزی و انواع مواد اولیه و طریقه نگه‌داری آن‌ها. خیلی از ما چنین نکاتی را به صورت تجربی و با نگاه کردن به بزرگتر‌هایمان یاد گرفته‌ایم. اما اگر بخواهیم کمی حرفه‌ای‌تر با این مهارت برخورد کنیم لازم است آموز‌ش‌های بیشتری ببینیم. دایره‌المعارف ابزار و مواد اولیه ساناز و سانیا کار ما را راحت کرده است. دیگر نیاز نیست هرروز در شبکه‌های تلویزیونی و کانال‌های تلگرامی به دنبال برنامه‌های آشپزی باشیم. این کتاب نوشته سه آشپز معروف یعنی ساناز مینایی، ساناز شریفی و سانیا شریفی است.

دایره‌المعارف آشپزی ایرانی (جلد ۱)

دایره‌المعارف آشپزی ایرانی (جلد ۱)

نویسنده: سانیا شریفی

انتشارات ساناز سانیا

اطلاعات بیشتر و خرید

حالا که با ابزارهای آشپزی و مواد غذایی آشنا شدیم، وقت آن سیده که غذایی بپزیم و از خوردنش لذت ببریم. این بار هم کتابی از سه آشپز معروف ساناز مینایی، ساناز و سانیا شریفی بهترین انتخاب است. دایره‌المعارف آشپزی ایرانی در دو جلد برای همه وعده‌های غذایی ما پیشنهادی دارد. ۹ غذا برای صبحانه، طریقه پخت ۳۴ نوع مرباو ۱۱ مارمالاد، ۲۴ دستور پخت پیش غذا، ۱۳ دستور پخت آش، ۴۶ دستور پخت آبگوشت و اشگنه، طریقه پخت ۱۵ نوع کوکو و  ۱۵ نوع شامی، دستور پخت ۱۲ نوع کتلت، دستور پخت ۱۱ نوع دلمه، ۱۲ نوع کوفته و ۲۵ نوع خوراک تنها در جلد اول این مجموعه آمده است.

در جلد دوم این کتاب آشپزی نیز طریقه پخت انواع کباب‌ها، پلوها و چلوها، خورش‌ها و چند غذای متفرقه مانند مرغ شکم‌پر آمده است. در جلد دوم طرز تهیه انواع چاشنی‌ها، ترشی‌ها، چای، دمنوش و نوشیدنی‌ها آمده است. نکته دیگری که درباره این کتاب لازم است بدانیم این است که اگر شیوه پخت غذایی در شهرهای مختلف متفاوت باشد، در این کتاب‌ها به تفکیک شهر آمده است. این کتاب‌ها با بیانی ساده و استفاده از علائم گرافیکی کار را برای همه علاقه‌مندان آشپزی راحت کرده است. این کتاب یکی از بهترین کتاب های آشپزی است که به زبان فارسی در بازار وجود دارد.

دستپخت گیلانی: آشپزی اصیل و سنتی گیلانی خورشت، پلو، کوکو و …

دستپخت گیلانی: آشپزی اصیل و سنتی گیلانی خورشت، پلو، کوکو و …

نویسنده: طیبه پورسعید

انتشارات کدیور

اطلاعات بیشتر و خرید

گیلان از نظر تنوع خوراک بالاترین رتبه در ایران را دارد. بسیاری از غذاهای گیلانی ثبت میراث فرهنگی شده‌اند. غذاهایی که بر اساس محصولات زراعی و دامی این استان است. اما پختن خیلی از غذاهای گیلانی برای غیر گیلانی‌ها هم جذاب است. در کتاب دستپخت گیلانی انواع خورشت‌ها، خوراک‌ها، ماهی و کباب، پلوها، کوکوها، آش‌ها، شیرینی و دسرهای، رب‌ها، چاشنی‌ها، ترشی و مرباهای گیلانی آمده است. این کتاب آشپزی ساده و مختصر روش پخت همه این غذاها را یاد داده است.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

روش طبخ برخی غذاهای رژیمی

روش طبخ برخی غذاهای رژیمی

نویسنده: صفورا سادات اخوت

انتشارات پژوهش اخوت

اطلاعات بیشتر و خرید

رژیم گرفتن بعد از اراده و رسیدن شنبه موعود، نیاز به برنامه غذایی مشخص دارد. بسیاری از کسانی که رزیم گرفته‌اند همیشه ماشین حسابی به دست دارند و کالری غذاها را حساب می‌کنند. اما رژیم گرفتن می‌تواند راحت‌تر از این‌ها باشد. داشتن لیستی از غذاهای رژیمی و مواد لازم و طریقه پخت آن‌ها می‌تواند کمک بسیاری به برنامه‌ریزی برای دوران رژیم کند. کتاب آشپزی «روش طبخ برخی غذاهای رژیمی» مجموعه نسبتا مفصلی از غذاهای رژیمی را گرد هم آورده است. در این کتاب علاوه بر غذاهایی که بر پایه مواد اولیه کم کالری هستند، روش‌هایی برای غذاهایی مانند الویه و کوفته تبریزی هم گفته شده که مناسب دوران رژیم باشند.

گیاهان جادویی

گیاهان جادویی

نویسنده: جولی متکاف کول

مترجم: الهه پویان فر

نشر کتابدار

اطلاعات بیشتر و خرید

آشپز و متخصص تغذیه خبره آمریکایی جولی کول نتیجه تجربه‌های چندین ساله‌اش را در کتاب‌های مختلف آشپزی گرد هم آورده. این کتاب درباره شیوه طبخ غذاها با گیاهان  است. اما فقط به دستور پخت اکتفا نکرده. او در این کتاب روش‌های کاشت و برداشت محصول در خانه را گفته و در کنار آن روش‌های تهیه ادویه‌های مخصوص را هم گفته. جولی کول دستور پخت انواع غذا و نوشیدنی از اسنک و پیش‌غذا گرفته تا دمنوش و چای در این کتاب نوشته است. کتابی که به کمک آن می‌توانیم یاد بگیریم از جادوی گیاهان حض کنیم.

جدیدترین غذاها

تا اینجای کار کتاب‌هایی معرفی کردیم که اغلب بر اساس تحقیق روی فرهنگ غذایی نوشته شده‌اند. اما شاید بخواهیم غذایمان را از میان جدیدترین غذاهای دنیا انتخاب کنیم. برای اینکار بهتر است پای ثابت مجله‌های آشپزی باشیم. اگر ستون آشپزی مجله‌های مختلف مانند زندگی ایده‌آل را کنار بگذاریم، دو مجله ساناز و سانیا و آشپزی مثبت بهترین گزینه برای علاقه‌مندان آشپزی است.

ماهنامه آشپزی مثبت جدید _ شماره ۷۳_ آبان ۹۶

ماهنامه آشپزی مثبت جدید _ شماره ۷۳_ آبان ۹۶

نویسنده:

ماهنامه آشپزی مثبت

اطلاعات بیشتر و خرید

با وجود این که مجله آشپزی مثبت دیگر منتشر نمی‌شود، اما آرشیو شماره‌های قدیمی این نشریه در طاقچه موجود است.

   

ماهنامه ساناز سانیا ـ شماره ۱۳۵ ـ تیر ۹۸

ماهنامه ساناز سانیا ـ شماره ۱۳۵ ـ تیر ۹۸

نویسنده:

ماهنامه ساناز سانیا

اطلاعات بیشتر و خرید

مجله ساناز و سانیا هر ماه در طاقچه قرار می‌گیرد و می‌توانید همراه این مجله باشید. در این مجله علاوه بر دستورپخت غذاها و دسرها می‌توانید روش تزئین آن‌ها را هم یاد بگیرید.

   

مجله ناداستان ـ شماره ۰۰۶ ـ فروردین ماه ۱۳۹۹

مجله ناداستان ـ شماره ۰۰۶ ـ فروردین ماه ۱۳۹۹

نویسنده:

ناداستان

اطلاعات بیشتر و خرید

اشتباه نکنید، در این مجله قرار نیست دستور پخت غذا پیدا کنید. مجله ناداستان مجله‌ای است که در آن افراد مختلف تجربه‌های واقعی خودشان را درباره موضوعی می‌نویسند. شماره ششم این مجله درباره غذاست. در این شماره جستاری از دختر رزا منتظمی، نویسنده معروف‌ترین و پرتیراژ‌ترین کتاب آشپزی ایران می‌خوانیم. همچنین در جستاری دیگر با فرایند تهیه و چاپ یکی از نشریات معروف آشپزی اشنا می‌شویم. جستاری که با خواندنش دیگر به یک مجله آشپزی به چشم مجموعه‌ای ساده از دستور پخت‌ غذا نگاه نمی‌کنیم. با خواندنش می‌فهمیم چه جزئیاتی در تهیه این مجله رعایت می‌شود. خلاصه که پیشنهاد می‌کنیم این مجله را بخوانید. شاید با خواندنش آشپز نشوید، اما بعد از آن حتما به آشپزی جور دیگری نگاه خواهید کرد.

هنر آشپزی

هنر آشپزی یکی از قدیمی‌ترین و البته بهترین و کامل‌ترین کتاب‌های ایرانی در زمینه‌‌ی آشپزی است. این کتاب بیشتر از پنجاه سال سن دارد ولی هنوز هم یکی از مراجع مهم برای پیدا کردن دستورالعمل پخت بهترین غذاهاست. هنر آشپزی به‌قلم رزا منتظمی نوشته شده و نقشه‌ی پخت بیش از ۱۷۰۰ غذای ایرانی و خارجی را در دلش دارد. اگر می‌خواهید کتاب کاملی داشته باشید که دست‌خالی برتان نگرداند، هنر آشپزی بهترین انتخاب است. منتظمی از آشپزهای مطرح و قدیمی ایرانی است که افراد زیادی در کلاس‌های آموزش آشپزی‌اش فوت‌و‌‌فن‌های زیادی از او آموخته‌اند؛ فوت‌و‌فن‌هایی که در کتاب هنر آشپزی دور هم گرد آمده‌اند. در واقع این کتاب می‌تواند یک اثر مرجع باشد و برای هر کسی که می‌خواهد آشپزی را یاد بگیرد یا در هنر آشپزی‌اش تغییر و تحولی به وجود بیاورد، ضروری است. 

چگونه آشپزی یاد بگیریم؟ بهتر است با قی‌قناق شروع کنیم!

قبل از اینکه بخواهید کتابی را انتخاب کنیم، بهتر است اول از همه مطمئن شویم چه قدر میانه‌مان با دستور پخت غذاها و آشپزی از روی کتاب‌ها خوب است. برای همین ما دستور پخت قِی‌قناق، دسری از آذربایجان شرقی انتخاب کرده‌ایم. این دسر یا شیرینی برای صبحانه مناسب است.

مواد لازم برای پخت این غذا برای ۴ نفر عبارتند از:

تخم‌مرغ: ۴عدد

آرد گندم: ۱ قاشق سوپ‌خوری

شکر: ۳ قاشق سوپ‌خوری

مغز گردو خرد شده: به مقدار لازم

پودر هل: به مقدار لازم

پودر دارچین: ۱ قاشق چایی‌خوری

پودر قند: به مقدار لازم

روغن مایع: به مقدار لازم

روش تهیه:

۱-در ظرفی تخم مرغ، آرد، شکر، گردو و هل را بریزید و هم بزنید.

۲-در تابه‌ای حاوی روغن داغ، مواد را بریزید، روی حرارت ملایم قرار دهید و درِ آن را بگذارید تا تخم‌مرغ‌ها بسته شود. قِی‌قناق را با پودر دارچین و پودر قند تزیین و سرو کنید.

پی‌نوشت: در صورت تمایل، می‌توانید برای تزیین قِی‌قناق، از پودر پسته نیز استفاده کنید یا در زمان سرو روی آن عسل ریخته و میل کنید.

اگر تا به حال از یک کتاب آشپزی استفاده کرده‌اید، لطفا نامش را بنویسید تا دیگران هم از تجربه شما استفاده کنند.


پی‌نوشت: بخش‌هایی از یادداشتی که خواندید به‌قلم سپیده بیگدلی، نویسنده‌ی وبلاگ طاقچه، بود.

24,114 بازدید
برچسب ها

Avatar

صبا محبی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه