لوگو طاقچه
زیر چتر تابستان با معرفی ۸ کتاب برای نوجوانان

معرفی رمان های مناسب برای نوجوانان

470,791 بازدید

کتاب‌هایی که در دوران نوجوانی می‌خوانیم شاید اولین کتاب‌های جدی زندگی‌مان باشند. آنها ما را به دنیایی می‌برند که تا کنون تجربه‌شان نکرده‌ایم. طعم یک زندگی جدید را برای ما به ارمغان می‌آورند. شاید حتی بعضی رویاهایمان از دل همان کتاب‌ها درآمده باشد. کتاب هایی که در نوجوانی می‌خوانیم هرگز از یادمان نمی‌رود. طعم شیرین‌شان تا سال‌ها زیر دندانمان می‌ماند. در این یادداشت چند کتاب که مناسب نوجوانان هستند معرفی کرده‌ایم. اگر نوجوان هستید یا به دنبال بهترین کتاب ها برای نوجوانان خانواده‌تان می‌گردید، کتاب‌های معرفی شده در این لیست می‌تواند به شما کمک کند.

این لیست مناسب سنین ۱۳ تا ۱۸ سال است. ما سعی کردیم در یادداشت‌های جداگانه‌ای کتاب‌های دقیق‌تری برای سنین مختلف معرفی کنیم. آن‌ها را در لینک‌های زیر می‌توانید پیدا کنید:

بهترین کتاب‌ها از نویسندگان خارجی برای نوجوانان

انجمن شاعران مرده

انجمن شاعران مرده

نویسنده: ان. اچ کلاین باوم

مترجم: زهرا طراوتی

نشر نیماژ

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب ماجرای چند دانش‌اموز دبیرستانی است که در مدرسه‌ای بسیار معتبر و سخت‌گیر درس می‌خوانند. مدرسه‌ای که در آن همه دانش‌آموزان باید سخت درس بخوانند تا راهی دانشگاه‌های معتبر و رشته‌های خوب شوند. اما با ورود معلم ادبیات جدید به مدرسه، بچه‌ها با معنای جدیدی از زندگی آشنا می‌شوند. آن‌ها می‌فهمند تنها راه موفقیت رشته‌های خاص و دانشگاه‌های خاص نیست. خود این معلم ادبیات از دانش‌اموزان قدیمی همین مدرسه بوده. روزی یکی از دانش‌اموزان در کتابخانه دانشگاه از موضوعی خبردار می‌شود که پرده برداشتن از این راز فقط از عهده معلم جدید بر می‌آید و فهمیدن این راز باعث می‌شود بچه‌ها تصمیم جدیدی بگیرند.

بادام

بادام

نویسنده: وون پیونگ سون

مترجم: مریم بردبار

انتشارات کتیبه پارسی

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان بادام درباره یونجه است. یونجه با بیماری مغزی آلکسی تایمیا به دنیا آمده است. این بیماری بروز احساساتی مانند ترس یا خشم را برای او سخت می‌کند. مادر و مادربزرگ او همه‌ی تلاششان را می‌کنند که یونجه احساس بدی نداشته باشد اما او نمی‌تواند با افراد دیگر به‌خوبی معاشرت کند و دوستی داشته باشد. خانه‌ی کوچک آن‌ها با یادداشت‌های رنگارنگ تزئین شده است. این یادداشت‌ها به او یادآوری می‌کنند چه زمانی باید لبخند بزند، چه زمانی باید بگوید «متشکرم» و چه زمانی باید بخندد. تا اینکه در شانزدهمین سالگرد تولد یونجه، همه‌چیز تغییر می‌کند….

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی کتاب‌های ترسناک برای نوجوانان» را هم بخوانید.

اکو

اکو داستانی است که در آن قصه و موسیقی و تاریخ درهم گره می‌خورند و معجونی شیرینْ حاصل این داستان سه‌گانه‌ی دلچسب است که خواندن یا شنیدنش حال هر خواننده‌ای را خوب می‌کند. اکو از یک افسانه آغاز می‌شود؛ افسانه‌ی سه خواهری که در بند جادوگر اسیر و طلسم شده‌اند و تنها راه آزادشدنشان، نجات جان یک انسان است. این سه خواهر داستان زندگی خود را برای پسر نوجوانی به اسم اتو روایت می‌کنند. اتو که فقط یک سازدهنی دارد، به آن‌ها قول می‌دهد از طریق این سازدهنی، جان کسی را از مرگ نجات دهد. روح این سه خواهر در این سازدهنی دمیده می‌شود و اتو تصمیم می‌گیرد این ساز دهنی را به نفر بعدی منتقل کند تا خواهرها بتوانند ماموریت خود را برای نجات انسان به انجام برسانند. سازدهنی سفر خود را در این کتاب آغاز می‌کند و دست به دست می‌چرخد تا به نفر آخر برسد. هر جلد از اکو داستان یک نوجوان است که در دوره‌ی زمانی متفاوتی به این سازدهنی می‌رسد و اتفاقات ویژه‌ای برایش رخ می‌دهد. وجه اشتراک این سه نوجوان «موسیقی» است.

هر قسمت از این سه‌گانه دست بر موضوعی خاص می‌گذارد: جلد اول درباره‌ی تفاوت‌ها و اختلاف عقیده‌هاست؛ درباره‌ی جامعه‌ای که می‌خواهد همه مانند هم فکر کنند. جلد دوم درباره‌ی خانواده و ارزش باهم‌ و درکنارهم ‌بودن است و جلد سوم درباره‌ی تبعیض و بی‌عدالتی و ترس از جنگ است. این رمان برای نوجوانانی که حس ناامیدی، ترس، خطر، ابهام و تنهابودن را تجربه می‌کنند، بهترین گزینه برای خواندن است.

اکو؛ جلد اول

اکو؛ جلد اول

نویسنده: پم مونیوس رایان

مترجم: فروغ منصورقناعی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

در قسمت اول (سال ۱۹۳۳)، سازدهنی به فردریش در آلمان می‌رسد. جنگ جهانی دوم در حال وقوع است. او یک ماه‌گرفتگی روی پیشانی‌اش دارد و به همین دلیل، می‌خواهند او را عقیم کنند چون فکر می‌کنند او دارای نقص است. نازی‌ها بدترین رفتارها را با او و خانواده‌اش دارند. تا اینکه سازدهنی به دست فردریش می‌رسد و او درحالی‌که به واسطه‌ی سازدهنی احساس قدرت می‌کند، تصمیم بزرگی می‌گیرد.

اکو؛ جلد دوم

اکو؛ جلد دوم

نویسنده: پم مونیس رایان

مترجم: فروغ منصورقناعی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

در جلد دوم (سال ۱۹۳۵)، سازدهنی به دست دو برادر پرورشگاهی در پنسیلوانیا می‌افتد: مایک و فرانکی. این دو برادر عاشق موسیقی هستند. وقتی سازدهنی به دست مایک می‌افتد، او تصمیم می‌گیرد که هیچ‌گاه از برادرش جدا نشود و سخت‌ترین مخاطرات را قبول کند ولی تا همیشه کنار هم بمانند حتی اگر جانشان را از دست بدهند.

اکو؛ جلد سوم

اکو؛ جلد سوم

نویسنده: پم مونیس رایان

مترجم: فروغ منصورقناعی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

در قسمت سوم (سال ۱۹۴۲)، سازدهنی به دست آیوی می‌رسد. آیوی که اصالتا مکزیکی هستند، با خانواده‌اش به کالیفرنیا مهاجرت کرده؛ اما زندگی در آنجا را دوست ندارد؛ چون دوستانش را از دست داده است. تا اینکه سازدهنی را پیدا می‌کند.

با کفش‌های دیگران راه برو

با کفش‌های دیگران راه برو

نویسنده: شارون کریچ

مترجم: کیوان عبیدی آشتیانی

نشر کتاب چ

اطلاعات بیشتر و خرید

سالامانکا دختری سیزده‌ساله و سرخپوست است. مادرشْ او و پدرش را ترک کرده است ولی سالامانکا نمی‌تواند دوری مادرش را تاب بیاورد. به همین دلیل پدربزرگ و مادربزرگش او را به سفر می‌برند تا مادرش را ببیند. داستان کتاب با کفش های دیگران راه برو داستان همین سفر است؛ شش روز سفر در ماشین، همراه با پدربزرگ و مادربزرگ. شش روز دیگر تولد مادر سالامانکاست و او باید حتما مادرش را ببیند. اما قرار است در این سفر کلی اتفاقات جورواجور و هیجان‌انگیز برای او رخ دهد.

سالامانکا عاشق طبیعت و حیوانات است و دوست دارد صبح تا شب در مزرعه و باغچه باشد. پدرش افسردگی گرفته و حالا اوضاع خانواده‌شان به هم ریخته است. در حین داستان، ما با دوست سالامانکا، فیبی، آشنا می‌شویم که او هم با مشکلاتی مثل سالامانکا دست و پنجه نرم می‌کند. هرچه بیشتر سالامانکا درباره‌ی دوستش برای پدربزرگ و مادربزرگش می‌گوید متوجه اشتراکات خودش با او می‌شود. چطور زودتر متوجه این موضوع نشده بود؟ بازگویی اتفاقاتی که بر فیبی گذشته است باعث می‌شود سالامانکا با رفتن مادرش بهتر کنار بیاید و این واقعیت تلخ را بپذیرد.

همانطور که از نام کتاب مشخص است، این کتاب بر این نکته دست می‌گذارد که دیگران را قضاوت نکنیم. انسان‌ها احساسات مختلفی را تجربه می‌کنند و هرکدام سرنوشت مخصوصی دارند. هر کسی به‌تنهایی ارزش و معنای زندگی‌اش را پیدا می‌کند؛ نکته‌ای که شارون کریچ، نویسنده‌ی کتاب، به زیبایی داستانش را حول آن می‌نویسد.

دختری که به اعماق دریا افتاد

دختری که به اعماق دریا افتاد

نویسنده: اکسی اوه

مترجم: کیمیا فضایی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب دختری که به اعماق دریا افتاد از اکسی اوه یک رمان تخیلی مناسب نوجوانان و جوانان است که برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است. اکسی اوه در این کتاب با الهام گرفتن از افسانه‌ای کره‌ای داستان زندگی دختری به نام مینا را روایت می‌کند که سرزمین مادری‌اش دچار نفرین خدای دریا شده است. این رمان تا به امروز با استقبال زیادی روبه‌رو بوده و به زبان‌‌های مختلفی از جمله روسی، عربی، پرتغالی و فارسی ترجمه شده است.

باغ مخفی

باغ مخفی

نویسنده: فرانسس هاجسن برنت

مترجم: مهرداد مهدویان

انتشارات قدیانی

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان درباره‌‌ی مری لنوکس، دختر ۱۰ساله‌‌ی خانواده‌‌ی بریتانیایی ثروتمند ساکن در هند است. مری، به دلیل اینکه پدر و مادرش، چندان نگاهِ خاصی به وی ندارند، مورد بی‌‌توجهی از جانب آن‌‌ها قرار گرفته است. به همین خاطر، بسیار لجباز، خودخواه و بداخلاق است. او تحت تربیت خدمتکارانِ خانواده، دختری لوس شده و هر روز بدتر از روز قبل می‌‌شود. با این حال وقتی بیماری همه‌‌گیری باعث مرگ والدین و خدمتکارانِ خانه می‌‌شود، مریِ یتیم‌‌شده را به انگلستان، نزدِ عمویش می‌‌فرستند. عمو به‌ندرت در عمارت میسلتویت (جایی که مری در آن‌‌جاست) زندگی می‌‌کند و به همین خاطر امور مری را سرخدمتکار خانه یعنی خانم مدلوک، انجام می‌‌دهد.

مری از دیدن عمارت عمو، دچار تعجب شده است و به دنبال کشف اسرار خانه است اما خانم مدلوک به او می‌‌گوید که حق ندارد در امور خانه کاوش کند. مری در اکثر اوقات در اتاقی با مارتا –خدمتکار خانه– است. مارتا کم‌‌کم به مری نزدیک شده و داستان‌‌هایی جذاب برای مری تعریف می‌‌کند. یکی از همین داستان‌‌ها درباره‌‌ی باغی دیواری است که پس از مرگِ زنِ عموی مری قفل و در باغ پنهان شده است. مری با شنیدن این داستان، مصمم می‌‌شود که باغ را پیدا کند…

بادبادک‌باز

بادبادک‌باز

نویسنده: خالد حسینی

مترجم: پریسا سلیمان زاده

انتشارات مروارید

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان بادبادک باز جنبه‌های مختلف یک زندگی را نشان می‌دهد، و از فرهنگ یک ملت می‌گوید، از تناقض‌های و از رسم‌های مردم می‌گوید. ولی داستان اصلی، ماجرای بین دو دوست به نام‌های امیر و حسن است. امیر و حسن هردو باهم بزرگ شده‌اند و رشد یا‌فته‌اند. امیر پسر یک ارباب است ولی حسن پسر خدمتکاری است که در خانه پدر امیر کار می‌کرد.

حسن یک انسان پاک و ساده بود که با تمام وجودش خود را فدای امیر کرد. در جای جای داستان دردی که در زندگی حسن خفته کاملا قابل لمس است، به‌طوری که با خواندن داستان محال است بغض تمام وجودتان را نگیرد.

بادبادک ‌باز نخستین اثر منتشرشده‌ی خالد حسینی، نویسنده افغان است. این رمان به زبان انگلیسی است. بادبادک باز نخستین اثر یک نویسنده‌ی افغانستانی به زبان انگلیسی محسوب می‌شود. در سال ۲۰۰۷ میلادی فیلم نیز براساس این کتاب ساخته شد.

خالد حسینی از فرمول ساده‌ای برای نوشتن رمان‌هایش استفاده می‌کند: او از ترکیب خیر و شر در بستری ناآرام استفاده می‌کند تا در آن سرگذشت شخصیت‌های داستانش را به تصویر بکشد. داستان‌های او پیچیده نیستند و رنجِ به‌تصویرکشیده‌شدۀ شخصیت‌های این داستان‌ها قابل لمس است. خالد با احساسات عمیق انسان‌ها سروکار دارد. بازگوییِ این احساسات است که قلب خوانندگان را به کتاب‌های او پیوند زده‌ است.

داستان را امیر برای ما تعریف می‌کند، امیر یک نویسنده‌ی اهل افغانستان ساکن کالیفرنیا است که برای نجات یک بچه راهی افغانستان می‌شود؛ افغانستانی که به خاطر طالبان یکی از سخت‌ترین دوران تاریخ چند هزار ساله‌اش را سپری می‌کند و به بهانه‌ی این سفر امیر شروع به تعریف داستان زندگی‌اش می‌کند. روایت این رمان دوستی امیر با حسن است؛ امیر در ۱۲ سالگی به دوست خود حسن خیانت می‌کند و این گناه تا سال‌ها او را عذاب می‌دهد و حتی شادترین لحظات زندگی را برای او تیره و تار می‌کند. با حمله روس‌ها به افغانستان امیر با پدرش از افغانستان فراری می‌شوند. در این زمان طالبان حسن و همسرش را به قتل می‌رسانند و تنها پسری معصوم (سهراب) از باقی می‌ماند، پسری که اسیر طالبان است. امیر به‌خاطر جبران خیانتش نسبت به حسن تصمیم می‌گیرد به افغانستان برگردد و پسرک را نجات دهد.

اقیانوسی در ذهن

اقیانوسی در ذهن

نویسنده: کلر وندرپول

مترجم: عطیه الحسینی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

اقیانوسی در ذهن داستان جالب و هیجان‌انگیزی درباره‌ی پسری است به نام جک که مادرش را از دست داده است. جنگ جهانی دوم تمام شده و پدرش از جنگ برگشته اما او نمی‌تواند با پدرش ارتباط در خوری برقرار کند. تا اینکه پدرش او را به یک مدرسه‌ی شبانه‌روزی می‌فرستد تا هم نظم و ترتیب را یاد بگیرد و هم آموزش نظامی ببیند. جک در این مدرسه هیچ دوستی ندارد تا اینکه با پسری به اسم ارلی اودن آشنا می‌شود که رفتارهای عجیبی دارد. ارلی عاشق درس ریاضی است و با بقیه نمی‌تواند ارتباط برقرار کند. خواننده پس از مدتی متوجه می‌شود که ارلی اوتیسم دارد؛ درحالی‌که در زمانی که داستان روایت می‌شود هنوز این ویژگی و تمایز ذهنی را نمی‌شناختند. جک و ارلی (به قول جک، عجیب‌ترین پسر) با هم دوست می‌شوند. دوستی این دو از قسمت‌های جالب این رمان است. 

جک و ارلی براساس داستانی که ارلی تعریف می‌کند، راهی سفری پرهیجان می‌شوند تا برادر ارلی را پیدا کنند. این سفر خطرناکْ هم سفری به دل رودخانه‌ها و جنگل‌ها با موقعیت‌های هیجان‌انگیز است، هم سفری به درون ذهن جک و شناخت خودش و البته دوستی که اوتیسم دارد. این رمان نوجوانان برای آن‌هایی که دوستان متفاوتی دارند یا می‌خواهند در درک انسان‌های متمایز، پیش‌قدم باشند، پیشنهاد می‌شود.

اگر به کتاب‌های علمی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی کتاب‌های علمی برای کودکان و نوجوانان» را هم بخوانید.

پسر عزیزم، تو اخراجی

پسر عزیزم، تو اخراجی

نویسنده: جوردی سییررا آی فبرا

مترجم: مینا کریمیان

نشر کتاب چ

اطلاعات بیشتر و خرید

مادری برای پسر نوجوانش نامه می‌نویسد و خطاب به او می‌گوید: «به دلیل اینکه پسر خوبی نبودی و زیادی ما را اذیت کردی، اخراجی و یک ماه فرصت داری تا محل زندگی دیگری برای خودت پیدا کنی.» این یک خط، داستان کتاب پسر عزیزم تو اخراجی است.

پسری با نام میگل به دلایلی که در کتاب گفته می‌شود از خانه اخراج می‌شود و یک ماه فرصت دارد که وکیل بگیرد و از حق خودش دفاع کند تا به خانه برگردد. هیچ کجای این داستان هم طنز و تخیلی نیست بلکه کاملا همه چیز حقیقت دارد! ولی این باعث نمی‌شود شما در حین خواندن کتاب قهقهه نزنید و به دنیای جالبی که نویسنده به تصویر درآورده آفرین نگویید. 

میگل شلخته و بی‌نظم است و نمره‌های افتضاحی می‌گیرد. وقتی مادرش بالاخره نامه‌ی اخراج او را به دستش می‌رساند ابتدا باور نمی‌کند اما درنهایت تصمیم می‌گیرد راهی پیدا کند. مادرش به او یک ماه فرصت می‌دهد. تا اینکه سرانجام آن روز وحشتناک فرا می‌رسد… .

نکته‌ای که در این رمان برای نوجوانان جالب است، حق و حقوقی است که وکیل برای میگل (نوجوانان) یادآور می‌شود. همچنین کتابْ نگاه جالبی به رفتار پدرمادرها دارد و سعی می‌کند ماجرا را از زبان آن‌ها به صورت منصفانه‌ای بازگو کند. اگر نوجوانی در شرف اخراج‌شدن از خانه است یا اینکه این خطر را احساس می‌کند بهتر است داستان پسر عزیزم تو اخراجی را بخواند تا خطر از بیخ گوشش رد بشود. شاید داستان کمی نکات آموزنده هم به نوجوانان یاد دهد که به دردشان می‌خورد (می‌دانم که به نوجوان‌ها نباید نصیحت کرد) اما در این یک مورد خاص ارزشش را دارد. پشیمان نمی‌شوید.

یاران حلقه (جلد ۱ از ارباب حلقه‌ها)

یاران حلقه (جلد ۱ از ارباب حلقه‌ها)

نویسنده: جی. آر. آر. تالکین

مترجم: رضا علیزاده

انتشارات روزنه

اطلاعات بیشتر و خرید

سه‌‌گانه‌ی ارباب حلقه ها یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین کتاب‌های ادبیات قرن ۲۱ است. جان رونالد تالکین نویسنده و زبان شناس انگلیسی این مجموعه داستان را در قالب فانتزی-حماسی و در طول ۱۲ سال نوشت. نام هر کدام از قسمت‌های این مجموعه به ترتیب عبارت است از: یاران حلقه، دو برج، بازگشت به پادشاه.
تالکین بخش زیادی از رمانش ارباب حلقه‌ها را در زمان جنگ جهانی دوم نوشت. شرایط وحشتناک آن دوره باعث شد تالکین جهانی را پر از زشتی و خشونت به تصویر بکشد. اما این همه‌ی ماجرا نبود. تقلای شخصیت های ارباب حلقه هابرای غلبه بر تاریکی و نجات سرزمین و ناامید نشدن آن‌ها موضوعی است که باعث می شود این کتاب را بخوانیم. فارغ از مضمون آن، ارزش کار تالکین به عنوان یک اثر ادبی بزرگ بر کسی پوشیده نیست. تالکین با تکیه بر دانش زبان‌شناسی خود کتابی پر از پیچیدگی، جزئیات و ظرافت آفرید. تا حدی که بسیاری از منتقدان ادبی اثر او را به عنوان نقطه تحول ژانر ادبیات فانتزی می‌دانند.

اگر دوست دارید بیشتر با این مجموعه کتاب و تفاوت‌های کتاب‌ها با فیلم‌های سینمایی ساخته شده بر اساس آن آشنا شوید و نقشه ورود به دنیای تالکین را در دست داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «ارباب حلقه‌ها از کتاب تا فیلم سینمایی» را بخوانید.

همچنین این کتاب به صورت نمایش صوتی هم تهیه شده است.

بخشی از کتاب صوتی ارباب حلقه‌ها (۱) را بشنوید.

ارباب حلقه‌ها (۱) جی. آر. آر. تالکین

گوینده: یاسین طیب نعیمی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

النور و پارک

النور و پارک

نویسنده: رینبو راول

مترجم: سمانه پرهیزکاری

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

این رمان ماجرای عشق دو نوجوان به نام‌های النور و پارک است. عشقی که آن‌ها را بزرگ و برای ورود به دنیای بزرگسالی آن‌ها را آماده کرد.
ماجرا از این قرار است که النور دختر ۱۶ ساله چاق و مو قرمزی است که در خانواده فقیر و پر از مشکلات ریز و درشتی بزرگ شده. ناپدری النور از او، خواهر و برادرهایش و همچنین مادرش سو استفاده می‌کند و آن‌ها را اذیت می‌کند. ناپدری همیشه مست النور حتی حریم خصوصی آن‌ها را محترم نمی‌داند و در حمام را هم برداشته. النور برای بیرون رفتن همیشه سعی می‌کند لباس‌هایش را وصله و پینه کند.
وقتی در اولین روز مدرسه وارد سرویس مدرسه شد، همه ی بچه‌ها از این که النور کنار آن‌ها بنشیند، ابا داشتند و مدام او را به خاطر سر و وضعش مسخره می‌کردند.

از طرفی پارک پسری دورگه آمریکایی-کره‌ای است که سر و شکلش بیشتر شبیه مادره کره‌ای‌اش است تا پدر آمریکاییش. پارک حتی به ورزش مورد علاقه‌ پدرش یعنی تکواندو هم علاقه ندارد. خانواده آن‌ها شاد و پر از عشق است و پارک به جز شرمندگی از سر و شکل آسیایی‌اش مشکل دیگری ندارد.

آشنایی و دوستی النور و پارک باعث می‌شود هر دو نفر بیشتر بتوانند با شرایطشان کنار بیایند و ارزش بیشتری برای زندگی قائل باشند. علاوه بر این هر کدام یاد گرفتند قوی باشند و مشکلاتشان را حل کنند. این کتاب برای خیلی از بچه‌های دبیرستانی مطالب آموزنده‌ای در زمینه خشونت خانگی، عشق، دوست داشتن بدن و مقابله با تمسخرهای دسته جمعی در گروه‌های نوجوانانه دارد.

پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر کتاب‌های معرفی شده در این یادداشت، نگاهی هم به قفسه کتاب های پرفروش نوجوانان در طاقچه بیندازید:

سرزمین پدری

سرزمین پدری

نویسنده: هانس گئورک نواک

مترجم: کمال بهروزکیا

نشر افق

اطلاعات بیشتر و خرید

سرزمین پدری داستان پسری به نام بن ونوتو است که با خانواده‌اش در روستایی سرسبز و چشم‌نواز در ایتالیا زندگی می‌کنند. همه چیز آنجا لذت‌بخش و زیباست، اما اوضاع اقتصادی ایتالیا به هم ریخته و مردم باید به‌سختی زندگی خود را بگذرانند. پدر بن ایده‌ای به ذهنش می‌رسد: هتلی در روستایشان بسازند تا از این طریق، توریست‌ها را به آنجا بکشانند و پولدار شوند. اما آن‌ها برای ساختن این هتل هم سرمایه ندارند. بنابراین تصمیم می‌گیرند برای کار راهی آلمان شوند تا پول ساخت هتل را دربیاورند. اما در آلمان اتفاقات جورواجوری رخ می‌دهد که حسابی سرنوشت زندگی‌شان را تغییر می‌دهد.

سرزمین پدری داستان خانواده‌هایی است که مشکلات اقتصادی دارند و نوجوانان آن‌ها به‌نوعی با این مشکلات درگیر می‌شوند. تاجایی که ناچار به مهاجرت می‌شوند. این کتابْ داستان مهاجرت خانواده‌هاست؛ خانواده‌هایی که برای رسیدن به آرزوها و هدف‌هایشان از شهر و کشور خودشان مهاجرت می‌کنند و سرزمین پدری خود را با تمام دلتنگی، ترک می‌کنند.

نوجوانانی که به‌نوعی با رنج مهاجرت مواجه شدند، از خواندن این کتاب حتما غافلگیر خواهند شد. این داستان خود خود آن‌هاست؛ با تمام سختی‌هایی که در مهاجرت و جابه‌جایی تجربه کردند. برای بقیه‌ی نوجوان‌ها هم شاید جالب باشد که بدانند اگر روزی کشور خود را همراه پدرشان ترک کنند و به جای دیگری بروند، چه اتفاقاتی در انتظارشان است. شاید خواندن کتاب، به خوانندگان کمک کند که اگر با مهاجرین شهرشان روبه‌رو می‌شوند، به یاد شخصیت‌های این کتاب، رفتار مناسب‌تری با آن‌ها داشته باشند.

یک شب فاصله

یک شب فاصله

نویسنده: جنیفر ای.نیلسن

مترجم: عادله قلی‌پور

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب مناسب برای نوجوان بالاتر از ۱۳ سال، ماجرای دختربچه‌ای ۱۲ ساله است که درآلمان و در زمانی که میان آلمان شرقی و غربی و دو طرف دیوار برلن جنگ است زندگی می‌کند. فضایی دلهره‌آور و وحشتناک که زندگی را برای همه آدم‌ها حتی بچه‌ها سخت کرده است. گرتا در این فضا سعی می‌کند از دیوار رد شود تا طعم آزادی را بچشد.

در این کتاب جذاب شما با شجاعتی رو به رو می‌شوید که حتی خیلی از آدم‌های بزرگتر هم ندارند و با مفاهیمی عدالت، ظلم، آزادی وتعلق به خانواده را در بستری داستانی اشنا می‌شوید. این کتاب جذاب را انتشارات پرتقال منتشر کرده است.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال کتاب‌های مناسب کودک و نوجوان هستید، سری به کتاب‌های فهرست لاک پشت پرنده بزنید:

هری پاتر و سنگ جادو

هری پاتر و سنگ جادو اولین جلد از مجموعه‌ی هشت جلدی هری‌ پاتر است. هری پاتر شخصیت اصلی این مجموعه داستانی جذاب، خواندنی و سرشار از جادو دارد. او یک روز متوجه می‌شود که به این دنیایی که در آن زندگی می‌کند تعلق ندارد. اما راه چاره چیست؟ هری پاتر متوجه می‌شود دنیای دیگری وجود دارد که او واقعا متعلق به آن‌جاست. دنیای جادو. هری موفق می‌شود وارد قطاری شود که به مدرسه‌ی جادوگری هاگوارتز می‌رود. در آن مدرسه یاد می‌گیرد چطور از وِردهای جادوگری استفاده کند و دوستانی برای خودش پیدا می‌‌کند و به این ترتیب وارد دنیای اسرآمیز جادو می‌شود.

بخشی از کتاب صوتی هری پاتر و سنگ جادو را بشنوید.

هری پاتر و سنگ جادو جی.کی. رولینگ

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

رویای دویدن

رویای دویدن

نویسنده: وندلین ون‌درانِن

مترجم: آناهیتا حضرتی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

رویای دویدن داستان جسیکای شانزده‌ساله است. جسیکا قهرمان دوومیدانی مدرسه‌شان است و می‌خواهد به مسابقات بزرگ‌تر پا بگذارد؛ اما ناگهان در تصادفی، دوست صمیمی‌ و یک پایش را از دست می‌دهد. تمام زندگی جسیکا تغییر می‌کند. زندگی گاهی خیلی ناعادلانه می‌شود. جسیکا که عاشق دویدن است چطور با یک پا به زندگی‌اش ادامه دهد؟

این کتاب داستانی امیدبخش و انگیزشی درباره‌ی ادامه‌ی زندگی با وجود مشکلات بزرگ است. جسیکا چون قهرمانی بزرگ، پا به سخت‌ترین مسابقه‌ی زندگی‌اش می‌گذارد تا با خودش، سخت‌ترین رقیبش، مواجه شود و به زندگی ادامه دهد. آیا او حاضر می‌شود از یک پای مصنوعی استفاده کند؟ آیا با وجود پای مصنوعی می‌تواند لذت دویدن را دوباره امتحان کند؟

نحسی ستاره‌های بخت ما

«نحسی ستاره‌های بخت ما» یک داستان عاشقانه است. ولی عاشقانه‌ای متفاوت از آنچه که تا به حال خوانده‌ایم. تفاوتی که باعث می‌شود این عاشقانه تبدیل به یک تراژدی شود. هیزل دختر نوجوانی است که مبتلا به سرطان است و روزهای سختی را می‌گذراند. پدر و مادرش فکر می‌کنند اگر در یک جلسه‌ی درمان گروهی شرکت کند شاید برایش مفید باشد. اما شرکت در این جلسه آغاز تجربه‌ی جدیدی برای اوست.

کتاب فوق‌العاده جذاب و پرکشش است. با خواندن اولین صفحه دیگر نمی‌توانید آن را کنار بگذارید. نام کتاب بر اساس یکی از نوشته‌های شکسپیر از کتاب ژولیوس سزار انتخاب شده است: «بروتوس عزیز، نحسی در ستاره‌های ما نیست، بلکه در خودمان است که حقیر هستیم.»

این کتاب به ده زبان مختلف ترجمه شده و موفق شده در صدر لیست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال قرار بگیرد.

بخشی از کتاب صوتی نحسی ستاره‌های بخت ما را بشنوید.

نحسی ستاره‌های بخت ما جان گرین

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

سیزده دلیل برای اینکه … (ویراست جدید)

سیزده دلیل برای اینکه … (ویراست جدید)

نویسنده: جی. اشر

مترجم: فرمهر امیردوست

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

در مدرسه‌ها همیشه موضوع انگ و برچسب خوردن یک نفر توسط بقیه‌ی هم‌کلاسی‌ها وجود داشته و دارد. موضوعی که اگر به سرعت جمع و جور نشود، ممکن است فاجعه‌ای به بار آورد. کتاب سیزده دلیل برای اینکه به همین موضوع پرداخته است. دختر دانش‌آموزی به نام هانا در آستانه خودکشی قرار دارد، اما تصمیم می‌گیرد قبل از اینکه تصمیمش را عملی کند، برای همه‌ی کسانی که به نوعی فکر می‌کند در این تصمیمش تاثیرگذارند، نوار کاستی بفرستد و دلیل‌هایش را بگوید. هانا در مدرسه مورد هجمه‌هایی قرار گرفته که خودش واقعا در به وجود آمدن آن‌ها هیچ تقصیری نداشته.

با خواندن کتاب سیزده دلیل برای اینکه متوجه می‌شویم چقدر رفتار و حرف‌های ما به صورت خواسته و یا ناخواسته بر روی دیگران تاثیر منفی می‌گذارد و شاید بتواند آن‌ها را به مرز جنون و خودکشی برساند. پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را فارغ از سن و سالتان بخوانید. مطمئنا بعد از خواندن این کتاب بیشتر از قبل حواستان به اطرافیانتان خواهد بود.

ساعت مادربزرگ

ساعت مادربزرگ

نویسنده: کیت پیرسون

مترجم: بیتا ابراهیمی

نشر کتاب چ

اطلاعات بیشتر و خرید

نوجوان‌هایی که عاشق سفر در زمان هستند، از این کتاب خوششان خواهد آمد؛ چون خوراک خودشان است. ساعت مادربزرگ داستان دختری به اسم پاتریشیاست که مجبور می‌شود به کلبه‌ی تابستانی پیش فامیلش برود که هیچ ازشان خوشش نمی‌آمد. مادر و پدر او می‌خواهند از هم طلاق بگیرند و او به اندازه‌ی کافی سر این ماجرا اوقاتش تلخ است؛ بنابراین تحمل دیدن بچه‌های فامیلشان را ندارد. اما آخر سر مجبور می‌شود به آنجا برود تا مراحل طلاق پدر و مادرش طی شود.

در کلبه‌ی تابستانی برای اولین بار با یک‌عالمه بچه فامیل ریز و درست مواجه می‌شود که همه رفتارهای بد با پاتریشیا دارند. او از این وضع به اتاقک پشت خانه  پناه می‌برد و آنجا یک ساعت قدیمی پیدا می‌کند که او را از این دنیا نجات می‌دهد و به زمان دیگری می‌برد. اما به چه زمانی؟ به زمانی که مادرش همسن خودش بوده: دوازده‌ساله. حالا پاتریشیا با جنبه‌های جدیدی از زندگی  مادرش و شخصیت او و همچنین خانواده‌اش آشنا می‌شود. شاید این اطلاعات جدید در زندگی پاتریشیا تاثیر عمیق بگذارند. 

این رمان را به همه‌ی نوجوانانی که دوست دارند زمان نوجوانی پدر و مادر خود را تصور کنند یا آن را از نزدیک ببینند پیشنهاد می‌کنیم. نکته اینجاست که برگشت به گذشته نشان می‌دهد که چقدر شرایط جامعه عوض شده. آیا باوجود تحولات و امکانات اکنون، حاضریم در گذشته زندگی کنیم؟

چتر تابستان

چتر تابستان

نویسنده: لیزا گراف

مترجم: نیلوفر نیکزاد

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

آنی دختر نوجوانی است که زیادی می‌ترسد. از هر چیزی مانند مسمومیت، تصادف و بیماری‌های مختلف می‌ترسد و این ترس باعث شده خیلی از کارها را انجام ندهد یا زیادی محتاط باشد. اما همه‌ی اینها به این خاطر است که برادرش جرد به خاطر یک بیماری نادر از دنیا رفته است.

چتر تابستان داستانی است راجع به مواجهه‌ی آنی با مرگ برادرش و اینکه چطور نهایتا با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. حتی اگر شرایط مشابهی را در زندگی‌مان تجربه نکرده باشیم. این کتاب، ما را با دنیای آدم‌های بسیاری آشنا می‌کند. آدم‌هایی که عزیزی را از دست داده‌اند و به ما کمک می‌کند آنها را بیشتر و بهتر درک کنیم.

بیرون ذهن من

بیرون ذهن من

نویسنده: شارون اِم. دراپر

مترجم: آنیتا یارمحمدی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

ملودی دختری است که داستان زندگی‌اش از سه سالگی تا یازده سالگی در این کتاب روایت می‌شود. او نمی‌تواند حرف بزند و راه برود اما برخلاف ظاهرش در درونش اتفاقات دیگری در جریان هستند. ملودی بسیار باهوش‌تر از همکلاسی‌هایش است. حتی از افرادی که سعی می‌کنند معالجه‌اش کنند هم، پیشی می‌گیرد. اما در نهایت او روشی پیدا می‌کند که بتواند با اطرافیانش ارتباط برقرار کند.

خواندن این کتاب برای نوجوانان فرصت خوبی است که نگاهی دوباره به زندگی کسانی بیاندازیم که با معلولیت مواجه هستند. شاید خواندن این کتاب باعث شود نگاهی متفاوت به آنها داشته باشیم و بتوانیم ارتباط بهتری با آنها برقرار کنیم. پس پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را به دیگران هم معرفی کنید.

اینجا، در دنیای واقعی

اینجا، در دنیای واقعی

نویسنده: سارا پنی‌پکر

مترجم: نغمه یزدان‌پناه

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

شما هم از آن دست نوجوان‌هایی است که درون‌گرایید و می‌خواهید در اتاق خودتان و تنها باشید، اما پدر و مادرتان دست از سرتان برنمی‌دارند؟ آن‌ها مدام به شما می‌گویند که باید با بقیه‌ی هم‌سن‌و‌‌سال‌هایتان معاشرت کنید؟ فکر می‌کنند افسردگی دارید؟ پس به کتاب اینجا در دنیای واقعی خوش آمدید.

وِر پسری یازده‌ساله است که به اندازه‌ی هم‌سالانش خوشحال نیست. به همین دلیل خانواده‌اش مدام به او ایراد می‌گیرند؛ تا اینکه بالاخره تصمیم می‌گیرند او را به کمپی تابستانی بفرستند. ور با اکراه قبول می‌کند و می‌رود؛ اما غافل از اینکه آنجا، البته نه در کمپ، بلکه در کلیسای متروکه‌ی کنار مرکز، با دختری به اسم جولین آشنا می‌شود. مثل اینکه این دوستی قرار است زندگی ور را از این رو به آن رو کند. جولین عاشق پرورش گیاه و پرندگان است. این دوستی سرآغاز آشنایی و سفر قهرمانانه‌ی ور به دنیای نوجوانی و بلوغ است که قرار است در آن با سبک زندگی جدیدی آشنا شود.

سالار مگس‌ها

سالار مگس‌ها

نویسنده: ویلیام گلدینگ

مترجم: حمید رفیعی

انتشارات بهجت

اطلاعات بیشتر و خرید

سالار مگس‌ها داستانی نمادین و مهم است که در لیست کتاب‌های برتر دنیا به انتخاب ایندیپندنت و مجله تایم هم آمده. این کتاب ماجرای بچه‌هایی است که سوار بر هواپیما قصد داشتند به یک اردو دانش‌آموزی روند اما هواپیمای آن‌ها در یک جزیره متروکه سقوط می‌کند. در جمع آن‌ها دیگر هیچ بزرگتری وجود ندارد و حالا خودشان باید همه‌ی نیازهایشان را برطرف کنند. بعد از اینکه چم و خم رفع نیازهای اولیه مثل غذا را به دست آوردند، حالا تمایل به رهبری و حکومت بود که در بعضی از آن‌ها به وجود آمد و اینجاست که ماجرای اصلی کتاب شروع می‌شود. این کتاب به خوبی روند به خشونت و آشوب کشیده شدن یک جمع ساده را نشان می‌دهد.

باد، نه بادی

باد، نه بادی

نویسنده: کریستوفر پل کورتیس

مترجم: فرمهر منجزی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

باد نه بادی داستان پسربچه‌ای به اسم باد است که پدرش را هیچ‌وقت ندیده است و مادرش را هم در ده‌سالگی از دست داده است. این دیگر آخرِ بدبیاری است. باد که می‌خواهد حتما او را باد صدا بزنند نه بادی! فقط یک چمدان دارد که در آن خاطرات و یادگاری‌هایی از مادر و پدرش وجود دارد. مادرش قبل از مرگش از او خواسته بود که به دنبال پدرش برود و او را پیدا کند. باد چمدانش را برمی‌دارد و از یتیم‌خانه فرار می‌کند. با تمام اتفاقاتی که بر سر راهش قرار می‌گیرد مبارزه می‌کند و از روی نشانه‌هایی که در چمدان  وجود دارد راهش را ادامه می‌دهد، تا بالاخره به پدر مرموز و اسرارآمیزش برسد. 

او از روی چند کاغذ و اعلامیه‌کنسرت که در چمدان وجود دارد حدس می‌زند که پدرش خواننده‌ی درون اعلامیه است. باد نشانه‌ها را پی می‌گیرد و از هر نشانه به نشانه‌ی دیگری می‌رسد. اما واقعا پدر او چه کسی است؟ این سفر در دهه‌ی ۳۰ در آمریکا به وقوع می‌پیوندد. یعنی درست زمان رکود اقتصادی در آمریکا. بنابراین داستان روایتگر سختی‌ها و مشکلاتی است که کودکان و نوجوانان در این دوره داشتند.

دروغ

دروغ

نویسنده: کاره سانتوس

مترجم: سارا یوسفی

نشر کتاب چ

اطلاعات بیشتر و خرید

شاید دروغ از جالب‌ترین داستان‌هایی باشد که یک نوجوان می‌خواند؛ آن هم به خاطر داستان عجیب و خاص و منحصربه‌فردش.

رمان از همان ابتدا ما را به دنیای هولدن کالفیلد قهرمان داستان ناتور دشت اثر سالینجر پرتاب می‌کند. قهرمان داستان دروغ شیفته‌ی هولدن و تحت تاثیر این کتاب است. شنیا، دختر نوجوان داستان بعد از امانت‌گرفتن کتاب ناتور دشت وارد بازی عجیبی می‌شود. بازی‌ای که در آن عشق و خشم و نفرت و دوری و… وجود دارد. اما این بازی فقط به این مسائل محدود نمی‌شود. بلکه پای قتل و دزدی هم به میان می‌آید. بنابراین این رمان دست روی ماجرایی گذاشته است که کمتر داستان نوجوانانه‌ای سراغش می‌رود. پس خواندنش هم هیجان‌انگیز است و هم کمی ترسناک. شنیا با پسری در اینترنت دوست می‌شود که او هم عاشق هولدن است. اما این دوستی کم‌کم هردوی آن‌ها را وارد دنیای تازه‌ای می‌کند.

داستان این کتاب با اینترنت و اتفاقاتی که در اینترنت برای نوجوانان رخ می‌دهد گره خورده است. دوستی اینترنتی و دروغ، موضوع اصلی این داستان است. اما نگران نباشید؛ این داستان قرار نیست نوجوانان را نصحیت کند که وارد این دوستی‌ها نشوند بلکه می‌خواهد آن‌ها را از ماجرایی مطلع کند که اتفاقا پایان غافلگیرکننده‌ای دارد. پس با داستانی عبرت‌آموز طرف نیستید.

درخت زیبای من

درخت زیبای من

نویسنده: ژوزه‌ م‍ائ‍ورو ده‌ واس‍ک‍ون‍س‍ل‍وس‌

مترجم: مرضیه کردبچه

انتشارات شبگون

اطلاعات بیشتر و خرید

زه‌زه پسربچه‌ی شش ساله‌ای است که روایتگر این داستان است. داستان در برزیل اتفاق می‌افتد. زه‌زه در خانواده‌ای ۷ نفره زندگی می‌کند ولی بیشتر حرف‌هایش را برای درخت پرتغالش به اسم مینگینهو می‌زند. زه‌زه پسربچه‌ای بازیگوش است و بزرگتر از سنش به نظر می‌رسد. در اواسط داستان با مردی پرتغالی آشنا می‌شود و روند داستان شکلی تازه می‌گیرد. بعد از انتشار این کتاب می‌گفتند از اشک‌هایی که برای آن ریخته شده رودخانه‌ی آمازون پرآب‌تر شده است! بنابراین اگر آماده‌ی اشک ریختن نیستید سراغ این کتاب نروید. کتاب باعث می‌شود با لطیف‌ترین احساسات انسانی مواجه شوید و در نهایت برای همان اشک بریزید.

نویسنده‌ی کتاب ژوزه واسکونسلوس است. او کتاب را در ۱۲ روز نوشته است. هرچند که به گفته‌ی خودش بیست سال داستان را در درونش پرورانده بود. کتاب با استقبال فوق‌العاده‌ای مواجه شد و تا کنون به چندین زبان ترجمه شده و چندین فیلم و تئاتر از روی آن ساخته شده است.

گِل

گِل

نویسنده: دیوید آلموند

مترجم: شهلا انتظاریان

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

دیوید آلموند از معروف‌ترین و برجسته‌ترین داستان‌نویسانی است که برای نوجوانان داستان می‌نویسد. خود او می‌گوید نویسنده‌ای میانسال است که ۹ سال دارد. هرکدام از داستان‌های او حال و هوای مخصوص به خود را دارند. داستان‌های او آنقدر میان نوجوانان طرفدار دارد که سعی می‌کنند همه‌ی آن‌ها را بخوانند و کتابی از دستشان در نرود. کتاب گل یکی از معروف‌ترین و عجیب‌ترین داستان‌های اوست.

گل داستان پسری معمولی به اسم دیوید است که با استفان دوست می‌شود. استفان پسری عجیب و هنرمند است که با گل اشکال هنرمندانه‌ و مجسمه‌های زیبایی می‌سازد. استفان زندگی سخت و تجربه‌های تلخی را از سر گذرانده؛ بنابراین شخصیت خاصی دارد. او پدرش را به دلیل سکته مغزی از دست داده و مادرش هم در آسایشگاه روانی بستری است و او هم با عمه‌ی دیوانه‌اش زندگی می‌کند. استفان بعد از آشنایی با دیوید، به او نزدیک می‌شود و می‌خواهد از طریق این دوستی به خواسته‌ی عجیب خودش که به ساختن مجسمه‌ی گلی ربط دارد، برسد. بعد از ساختن این مجسمه است که داستان وارد فضای خیالی و جادویی‌اش می‌شود. مجسمه‌ای که این دو نفر می‌سازند چه خصوصیتی خواهد داشت و آیا دیوید از عهده‌ی نگهداری از این مجسمه برمی‌آید؟ آیا استفان واقعا یک انسان معمولی است؟ دیوید چطور می‌تواند راه درست را از خطا تشخیص دهد؟ مبادا او دچار اشتباه جبران‌ناپذیری شود؟ تکلیف دوستش و رابطه‌ی دوستی‌شان چه می‌شود؟

جایی که عاشق بودیم

جایی که عاشق بودیم

نویسنده: جنیفر نیون

مترجم: فرانک معنوی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

وایلت و فینچ نوجوان در اثر یک حادثه و در یک موقعیت عجیب با هم آشنا می‌شوند. هرکدام درگیر بحران‌های روحی مانند افسردگی و خودکشی بوده‌اند که همچنان از آن رها نشده‌اند. در ادامه داستان در رابطه‌ای که شکل می‌دهند بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند. این داستان یک داستان عاشقانه و هیجان‌انگیز است که از همان ابتدای کار خواننده را مجذوب خود می‌کند. مواجهه‌ای که هر کدام از این دو نفر با یکدیگر، دیگران، خانواده و مدرسه دارند، دستمایه‌ی ماجراهای کتاب است.

این کتاب در سال ۲۰۱۵ در آمریکا منتشر شد و بلافاصله با استقبال چشمگیری مواجه شد. به گفته‌ی نویسنده رابطه‌ی بین دو شخصیت اصلی کتاب الهام گرفته از رابطه‌ای است که در دوران جوانی داشته و به همین دلیل نوشتن راجع به آن برایش دشوار بوده است.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

فعلا خوبم

فعلا خوبم

نویسنده: گری دی اشمیت

مترجم: آرزو احمی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان درباره‌ی پسربچه‌ای به اسم داگ است که با شرایط جدید و سختی در زندگی‌اش مواجه شده است. تازه خانه‌شان را عوض کرده‌اند، پدرش بیکار است، برادرش از جنگ ویتنام بازگشته و مجروح شده و برادر دیگرش به سرقت متهم شده است. داگ در مدرسه هم با مشکلاتی مواجه شده است. در کنار همه‌ی اینها داگ با اتفاقات جدیدی روبرو می‌شود.

داستان این کتاب سرشار از کمدی و تراژدی است. گری. دی. اشمیت به خاطر نوشتن این کتاب برنده‌ی چندین جایزه (جایزه‌ی کتاب برجسته در بخش کتاب کودکان ۲۰۱۲، جایزه‌ی ادیسه برای تولید کتاب صوتی ۲۰۱۲) شده است. متن کتاب جذاب و روان است و تا انتها از خواندنش دست نخواهید کشید.

بچه‌های خاص خانه خانم پریگرین

بچه‌های خاص خانه خانم پریگرین

نویسنده: رنسام ریگز

مترجم: پیمان اسماعیلیان

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

خانه‌ی خانم پریگرین جای عجیبی است. البته نه از همان ابتدا که واردش می‌شوید. در ابتدا همه چیز عادی به نظر می‌رسد اما هر کدام از بچه‌هایی که اینجا هستند یک ویژگی خاص و غیر معمولی دارند. یک ویژگی که آنها را از بقیه متمایز می‌کند. جیکوب ۱۶ ساله به دنبال خاستگاه پدربزرگش می‌گردد و در این جستجو با خانه‌ی خانم پریگرین مواجه می‌شود. خانه‌ای که در یک جزیره‌ی متروک و دورافتاده است.

کتاب داستانی ماجراجویانه و فانتزی دارد که همراه با عکس‌های قدیمی که در صفحات کتاب چاپ شده است جذاب‌تر هم می‌شود و مناسب و باب میل نوجوانان است. از روی این کتاب فیلمی به کارگردانی تیم برتون ساخته شده است.

رمان برای نوجوانان از نویسندگان ایران

قصه‌های مجید

مجید پسربچه‌ی اصفهانی بامزه‌ای است که قصه‌هایش در کتابی با عنوان «قصه‌های مجید» به نویسندگی هوشنگ مرادی کرمانی به چاپ رسیده است. کتاب شامل قصه‌های کوتاه است که شخصیت اصلی همه‌ی آنها مجید است. نویسنده داستان‌ها را با الهام از زندگی خودش و اتفاقاتی که شاهد آن بوده نوشته است. این قصه‌ها در سال ۱۳۵۳ برای اولین بار منتشر شد. بعدها از روی آن سریال قصه‌های مجید ساخته شد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

اگر به دنبال کتابی برای نوجوانان اطرافتان هستید که خواندن آن آسان باشد و اوقات فراغت خوشی در کنارش داشته باشد، این کتاب انتخاب مناسبی است. علاوه بر این می‌توانید آن را در کنار هم بخوانید و با هم از خواندنش لذت ببرید.

بخشی از کتاب صوتی قصه‌های مجید ۱ را بشنوید.

قصه‌های مجید ۱ هوشنگ مرادی کرمانی

گوینده: مهدی پاکدل
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

تابستان من با خرس سیاه و شعر نو

تابستان من با خرس سیاه و شعر نو

نویسنده: مهسا تکاپومنش بقایی

انتشارات فنی ایران (کتاب های نردبان)

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر عاشق جنوب و داستان‌های خیال‌انگیز و جادویی آن منطقه هستید، داستان تابستان من با خرس سیاه و شعر نو برای خود خود شما نوشته است.

این کتاب ماجرای پسری به نام سام است که تابستان مجبور می‌شود به جنوب (رودان هرمزگان) نزد خانه‌ی عمه‌اش برود. پدرومادرش برای کار راهی آفریقا می‌شوند و او چاره‌ای جز این ندارد که به جنوب برود. سام برای اولین بار پا به دنیای اسرارآمیز آبا و اجدادی‌اش می‌گذارد. او فکر می‌‌کند قرار است تابستان کسل‌کننده‌ای را پشت سر بگذارد غافل از آنکه یک‌عالمه اتفاق ریز و درشت و هیجان‌انگیز در انتظارش است. مثلا چه کسی فکرش را می‌کند سام با توله خرس سیاه زخمی مواجه شود؟! آیا او می‌تواند توله‌خرس را نجات دهد؟ این توله خرس در خطر انقراض قرار دارد و شوهرعمه‌اش هم برای این خرس نقشه کشیده است.

قرار نیست در این کتاب با داستانی مواجه شوید که شعارهای محیط زیستی و حفظ حیوانات می‌دهد؛ بلکه این داستان سعی می‌کند به صورت واقعی به مسائل مربوط به محیط زیست و حیوانات در خطر انقراض بپردازد؛ جوری که بعد از خواندن این کتاب دوست دارید شال و کلاه کنید و به جنوب بروید تا خرس سیاه را نجات دهید. 

این وبلاگ واگذار می شود

این وبلاگ واگذار می شود

نویسنده: فرهاد حسن زاده

نشر افق

اطلاعات بیشتر و خرید

فرهاد حسن‌زاده از شناخته‌شده‌ترین نویسنده‌هایی است که برای نوجوانان داستان می‌نویسد. این وبلاگ واگذار می‌شود از جذاب‌ترین داستان‌های حسن‌زاده است. این کتاب درباره‌ی وبلاگ و وبلاگ‌نویسی است؛ درباره‌ی نوجوانی که در وبلاگش داستان می‌نویسد. شما مانند مخاطب این وبلاگ، وارد دنیای نویسنده‌ی‌ آن می‌شوید. نویسنده‌ی این وبلاگ درنا نام دارد که جنوبی است و از اصطلاحات جنوبی در نوشته‌هایش استفاده می‌کند. او شروع به نوشتن داستانی در وبلاگش می‌کند؛ یعنی می‌شود داستان در داستان. قطعا بعد از خواندن این وبلاگ شما با دنیای درنا بیشتر آشنا می‌شوید. البته باید ببینید او با داستان‌هایش شما را چطور همراه می‌کند. 

ماجرا درباره‌ی یک دسته‌کلید امانتی است. خود درنا درباره‌ی داستانش اینطور می‌گوید: «این وبلاگ درباره یه آقاست و یه خانم. نه، درباره گذشته یه آقاست. شاید بهتر باشه اینطور بگیم: درباره یه آقاست که یه دسته کلید داره و تا اون دسته کلید رو به صاحبش برنگردونه، دلش آروم نمی گیره و دنبال زندگیش نمیره.»

قسمت هیجان‌انگیز داستان به نظرات کاربران مربوط می‌شود. نظرات کاربران داستان را به سمت و سوی دیگری می‌برد که حسابی حال و هوای آن را عوض می‌کند. 

نوجوانانی که عاشق داستان‌هایی با شیوه‌ی روایت خاص هستند، از این داستان حتما خوششان خواهد آمد.

در این یادداشت چند کتاب برای نوجوانان را معرفی کردیم. اما تعداد کتاب‌های خوبی که برای نوجوانان نوشته شده بیشمار است. همه‌ی ما یک روز از دوره‌ی نوجوانی عبور می‌کنیم و آن سال‌ها را پشت سر می‌گذاریم اما همیشه می‌توانیم به چند کتاب برای نوجوانان بازگردیم و یادی از دوره‌ی نوجوانی بکنیم. علاوه بر این کتاب‌های نوجوان همیشه داستان‌هایی برای شگفت‌زده کردن‌مان دارند. داستان‌هایی که با وجود گذشت سال‌ها باز هم برایمان جالب باشد و در جا ما را میخکوب کند. حتی اگر مدتی است که اسم بزرگسال روی ما خورده، گاهی خوب است که برگردیم و سری به طبقه‌ی «کودک و نوجوان» بزنیم. اطمینان دارم پشیمان نمی‌شویم.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

470,791 بازدید
برچسب ها

Avatar

الهه ابوالحسنی


اشتراک گذاری یادداشت
3.9 17 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
111 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه