لوگو طاقچه
معرفی کتاب طنز

از عبید زاکانی تا عزیز نسین؛ معرفی کتاب طنز

6,922 بازدید

هرچقدر هم که آدم جدی و پر از چارچوبی باشید، هرچقدر هم که فقط سر و کارتان با فرهنگ و ادبیات فاخر باشد، بدون کمی چاشنی طنز، ادامه‌ی زندگی مشکل می‌شود. این چاشنی طنز را، البته می‌توانید در انواع سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی کمدی جست و جو کنید یا در جمع‌های دوستانه. اما اگر شما هم بیش از آن که اهل دیدن و شنیدن باشید، اهل خواندن هستید، ما به شما خواندن کتاب طنز را پیشنهاد کنیم.

در این یادداشت، ۱۰ کتاب طنز ایرانی و غیرایرانی را گرد آورده‌ایم تا بسته‌ به سلیقه‌ی خودتان، یکی از آن‌ها را بردارید و یک دل سیر از جهان پیرامونتان جدا شوید!

گشتی در تاریخ جهان همراه با «پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد»

پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد

پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد

نویسنده: یوناس یوناسون

مترجم: شادی حامدی

انتشارات به‌نگار

اطلاعات بیشتر و خرید

همین‌طور که از اوضاع و احوال تاریخ معاصر باخبر می‌شوید، سرگرم یک داستان طنز درگیر کننده با قلمی روان خواهید شد. این در صورتی است که کتاب عجیب یوناس یوناسن سوئدی را از دست ندهید. این کتاب، داستان پیرمردی است که طی سفری دور و دراز به سر تا سر جهان، درگیر وقایع حقیقی تاریخ معاصر می‌شود و همین بستری را فراهم می‌آورد برای نویسنده، که با این وقایع مهم تاریخی شوخی کند. از حشر و نشر با استالین گرفته تا دستگیری توسط ساواک!

این بار باید بگویم که «چگونه با پدرت آشنا شدم؟»

چگونه با پدرت آشنا شدم؟

چگونه با پدرت آشنا شدم؟

نویسنده: مونا زارع

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

اسم این اثر، ممکن است شما را به یاد سریال پر طرفدار «چگونه با مادرت آشنا شدم» بیاندازد. خب، باید بگوییم که مسیر را اشتباه رفته‌اید! ستون‌نوشت‌های هفتگی مونا زارع در روزنامه‌ی شهروند، که حالا به یک مجموعه داستان طنز تبدیل شده، مجموعه‌ای است از چندین نامه‌ی زنی به دخترش که از چگونگی آشنایی طنزآمیز خود با شوهرش برای او می‌گوید. این داستان‌ها، پر است از فضایی زنانه و لحظه‌های خنده‌آور.

پشت سر گذاشتن تلخی‌های دادگاه با «از پشت میز عدلیه؛ خاطرات طنز یک قاضی دادگستری»

از پشت میز عدلیه؛ خاطرات طنز یک قاضی دادگستری

از پشت میز عدلیه؛ خاطرات طنز یک قاضی دادگستری

نویسنده: امین تویسرکانی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

وقتی یک قاضی دادگستری بخواهد از ماجراهای کاری‌اش بنویسد و زمین و زمان را نقد کند، احتمالا انتظار داریم که با متن تلخ و سنگینی مواجه شویم. امین تویسرکانی اما اهل طنز است و هیچ نمی‌خواهد مخاطبانش را غمگین کند. این است که در این کتاب، از قالب تراژیک مورد نظر بیرون آمده و با کلامی طنز، به روایت خاطرات قضاوت‌هایش پرداخته است.

برای ورود به «چرتوپیا»، هندسه می‌دانید؟

چرتوپیا؛ تاریخ زوال یک اتوپیا به روایت سباستون میکلانکوس

چرتوپیا؛ تاریخ زوال یک اتوپیا به روایت سباستون میکلانکوس

نویسنده: آیدین سیار سریع

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

چرتوپیا، مدینه‌ی فاضله‌ای است که «سباستوس میکلانکوس»، وزیر اعظم «گذالفون»، فیلسوف‌-شاه آن، داستان‌هایش را روایت می‌کند. برای ورود به این مدینه‌ی فاضله، که بعد از بحران اقتصادی یونان، در جزیره‌ای در استرالیا بنیان گذاشته شده است، درست مثل اتوپیای افلاطون، باید هندسه بدانید. منتها از آنجایی که هندسه به آن سادگی‌ها نیست، در حد دانستن مساحت مربع هم کافی است! چرتوپیا، جهان آرمانی ساخته‌ی ذهن آیدین سیار سریع است و در قالب روایت داستان‌های طنزآمیز آن، سری به فلسفه، جامعه‌شناسی و عشق زده است.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به خواندن رمان‌های طنز ایرانی علاقه‌ی خاصی دارید یادداشت «بهترین رمان‌های طنز ایرانی» را از دست ندهید.

قصه های امیر علی (جلد اول)

قصه های امیر علی (جلد اول)

نویسنده: امیرعلی نبویان

انتشارات نقش‌و‌نگار

اطلاعات بیشتر و خرید

«قصه‌‌های امیرعلی» داستان‌‌هایی طنز با رگه‌‌هایی هجوآلود درباره‌‌ی پسری به نام امیرعلی است. امیرعلی به‌عنوان راوی داستان، به ماجراهایی اشاره می‌‌کند که برگرفته از اتفاقات روزانه‌‌ای است که هرکسی در جامعه‌‌ی ایرانی آن‌‌ها را دیده است. هجوآلود بودن این قصه‌ها با توجه به سن شخصیت اصلی، یادآور سرخوردگی‌‌های نسلی است که در دهه‌‌ی شصت نوجوانی کرده‌‌اند. این کتاب در ۲۸ فصل نگاشته شده است. روایت این کتاب به‌صورت اول‌‌‌شخص است و امیرعلی به‌عنوان راوی از اتفاقاتی سخن می‌‌گوید که طی زمانی مشخص بر وی گذشته است. اتفاقات بامزه‌‌ای که امیرعلی در محیط خانواده، دوستانه و اجتماع با آن‌‌ها روبه‌رو می‌‌شود، آن‌‌قدر به واقعیت‌‌های جامعه‌‌ی ایران نزدیک است که مخاطب را به اشتباه می‌‌اندازد که شاید اتفاقات کتاب، زندگی‌‌نامه‌‌ی خود امیرعلی نبویان هستند. با این حال، نبویان در مقدمه‌‌ی کتابش، به این نکته اشاره می‌‌کند که داستانِ امیرعلی، ارتباطی با زندگی نویسنده ندارد و صرفا برخی از آن‌‌ها برگرفته از خاطراتی است که نویسنده به آن‌‌ها پر و بال داده است.

سفر به گذشته در «مادربزرگت رو از اینجا ببر»

مادربزرگت رو از اینجا ببر!

مادربزرگت رو از اینجا ببر!

نویسنده: دیوید سداریس

مترجم: پیمان خاکسار

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

دیوید سداریس یکی از مشهورترین طنزنویسان معاصر امریکاست. کتاب‌هایش تیراژ میلیونی دارند و جوایز زیادی دریافت کرده. با مجلاتی مثل نیویورکر هم همکاری دارد و مقالات طنز بسیاری برای‌شان تألیف کرده. در این کتاب مجموعه‌ای از ۱۱ داستان کوتاه طنز به صورت پیوسته و پشت سر یکدیگر روایت می‌شوند. سداریس، در این داستان‌ها، ماجراهایی از گذشته‌ی خود تعریف می‌کند و بعضا خاطراتی از خانواده و فامیل یونانی خود در آن‌ها می‌آورد.

دور تا دور تاریخ در «تاریخ روی تردمیل»

تاریخ روی تردمیل

تاریخ روی تردمیل

نویسنده: پدرام ابراهیمی

انتشارات روزنه

اطلاعات بیشتر و خرید

پدرام ابراهیمی که احتمالا موضوع مورد علاقه‌اش تاریخ است و پیش از این هم به سراغ آن رفته، این بار در تاریخ روی تردمیل، از دور تکراری تاریخ و اشتباهات تاریخی با لحنی طنزآمیز می‌گوید که در ایران اتفاق افتاده است. در این کتاب، مسائل تاریخی ایران، از زبان شخصیت‌هایی چون هیتلر و موسولینی، روایت می‌شوند.

سفر به ترکیه با «محمود و نگار»

محمود و نگار

محمود و نگار

نویسنده: عزیز نسین

مترجم: ارسلان فصیحی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

مجموعه‌ای از بهترین داستان‌های طنز عزیز نسین، نویسنده‌ی اهل ترکیه در «محمود و نگار» جمع شده‌اند. او که معمولا با طنز تلخ خود، مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصدی کشورش را به چالش می‌کشید، در این داستان‌ها نیز بیشتر از نابرابری‌های اجتماعی می‌گوید. داستان محمود و نگار، در مورد عشقی نافرجام است که با کلامی طنز بیان می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «نگاهی به زندگی و آثار عزیز نسین» را هم بخوانید.

خاطرات تمام نشدنی در «۱۳ خاطره‌ شیرین از سربازی»

۱۳ خاطره‌ شیرین از سربازی

۱۳ خاطره‌ شیرین از سربازی

نویسنده: رضا باباخانلو

نشر سیزده

اطلاعات بیشتر و خرید

روایتی طنزآمیز از ماجراها و پستی و بلندی‌های دوران سربازی، در کتاب خاطرات رضا باباخانلو، گرد آمده است. همان دورانی که تقریبا تمامی پسرانی که قرار است راهی آن شوند، به هر ضرب و زوری که شده، خواسته‌اند راهی برای در رفتن از آن پیدا کنند اما در نهایت، تا آخر عمر، شیرین‌ترین و تمام نشدنی‌ترین خاطراتشان، خاطرات همین دوران است.

خنده‌های کهن با «کلیات عبید زاکانی»

کلیات عبید زاکانی

کلیات عبید زاکانی

نویسنده: عبید زاکانی

نشر وزرا

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر به روایت‌های کهن از ماجراهای طنز یا بیان طنزآمیز نقدهای اجتماعی علاقمند باشید، طبیعتا اولین کسی که باید سراغش را بگیرید، عبید زاکانی است. او با استفاده از اصطلاحات و کلمات مورد استفاده‌ی عامه‌ی مردم زمان خود و داستان‌های ساده، به نقد جامعه می‌پردازد و ما در این کتاب طنز، می‌توانیم گلچین کاملی از تمامی آثارش را یکجا در دست داشته باشیم.

خاطرات پادشاه قاجار در «روزنامه‌ی سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ی امریغ»

روزنامه‌ سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ امریغ

روزنامه‌ سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ امریغ

نویسنده: احمد شاملو

انتشارات مازیار

اطلاعات بیشتر و خرید

سفرنامه‌ی یکی از پادشاهان فرضی قاجاری، در بلاد فرنگ و حماقت‌های معمول او، برای همه‌ی ما آشناست. اگر تلخی تاراج ایران و از دست رفتن خاک، منابع و فرصت‌های آن را که به مدد این حماقت‌ها به دست آمده‌اند را در نظر نگیریم، خواندن سفرنامه‌ها و خاطرات این شاهان، هیچ‌گاه خالی از خنده نیست! احمد شاملو، در خاطرات شاه فرضی مخلوق خود، تمام این‌ها را با کلامی طنز بیان کرده است.

این‌ها، تنها ۱۰ مورد از تمامی کتاب‌های طنزی است که ممکن است در طول زندگی بخوانید.  برای خواندن و گوش دادن به کتاب‌های طنز می‌توانید سری به صفحه‌ی کتاب‌های طنز طاقچه بزنید. کتاب‌های الکترونیکی و صوتی طنز متنوعی در این بخش منتشر شده است، از رمان گرفته تا داستان کوتاه، مجموعه مقالات و شعر.

فرقی نمی‌کند سراغ کدام یک از این کتاب‌ها می‌روید، مهم زنده نگه داشتن نبض خنده است در روزمرگی‌های زندگی 🙂

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

6,922 بازدید
برچسب ها

Avatar

پردیس جلالی


اشتراک گذاری یادداشت
3 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه