لوگو طاقچه
کتاب الکترونیک طاقچه

کتاب الکترونیکی چگونه ساخته می‏‌شود؟

7,615 بازدید

امروزه بازار مطالعه‏‌ی کتاب‏‌های الکترونیکی، به علت سرعت دسترسی و قیمت ارزان، داغِ داغ است. افرادی که بیشتر با فضای مجازی و تکنولوژی سروکار دارند، ترجیح می‏‌دهند کتاب الکترونیکی بخوانند. شاید برای هر یک از ما، که با اپلیکشن‏‌های کتابخوان سروکار داریم، جالب باشد بدانیم که کتاب الکترونیکی چگونه تولید می‏‌شود. در این یادداشت، تصمیم گرفتیم روند تولید کتاب الکترونیکی در طاقچه را توضیح دهیم.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کتابخوان چیست و چگونه کتاب الکترونیکی بخوانیم؟» را در وبلاگ طاقچه بخوانید.

گفت‏گو با ناشران و بستن قرارداد

اپلیکیشن‏‌های کتابخوان تولیدکننده‌‏ی محتوا نیستند. بیشتر رویکرد خدماتی دارند. محتواهای تولیدشده را در فضای مجازی منتشر می‏‌کنند. در مرحله‏‌ی اولِ تولیدِ کتاب الکترونیکی، باید با ناشران، که متولیان اصلی تولید کتاب هستند، گفت‏گو کرد و قرارداد بست. تیم تأمین محتوای طاقچه، مسئول بستن قرارداد و ارتباط با ناشران است. این تیم در این مرحله، وارد عمل می‏‌شود. بنا بر کتاب‌های محبوبِ موجود در بازار نشر و همچنین کتاب‌های مورد نیاز کاربران با ناشران مذاکره می‏‌کند. البته هدف طاقچه آن است که کتابخوانی جامع باشد و همه‌ی کتاب‏‌های تولیدشده را در اختیار کاربران قرار دهد. در صورت بستن قرارداد و تمایل طرفین، همکاری آغاز می‏‌شود و ناشران کتاب‌های خود را، که شامل کتاب‌های صوتی و متنی است، در اختیار طاقچه می‌گذارند.

بعد از بستن قرارداد، ناشران به صورت آنلاین به فضایی که به آن میز کاربری یا پنل ناشران طاقچه گفته می‏‌شود، دسترسی پیدا خواهند کرد. ناشران می‏‌توانند تولیدات خود را در این فضای امن قرار دهند. علاوه‌براین از تعداد فروش و تعداد دانلودها و… به صورت آنلاین باخبر باشند و گزارش‏ بگیرند.

ناشر هنگام بارگذاری کتاب در طاقچه باید سه فایل word و pdf و طرح جلد کتاب را در پنل قرار دهد. فایل word کتاب برای تبدیل به فرمتی دیگر و فایل pdf آن هنگام ویرایش متن استفاده می‏‏‌شود. فایل جلد هم برای شناساندن کتاب به کاربران، هنگام خرید استفاده می‏‌شود.

قیمتگذاری کتاب الکترونیکی

کتاب‏‌های الکترونیکی نسبت به کتاب‏‌های چاپی ارزان‏‌ترند، چون هزینه‏‌های چاپ و کاغذ و حمل‏‌و‏نقل و دیگر هزینه‌های مرتبط با بازار نشر را ندارد. در طاقچه تلاش می‏‌شود که قیمت کتاب الکترونیکی یک سوم قیمت چاپی باشد. چون حفظ ماهیت کتاب الکترونیکی و جایگاه کابران در خرید این محصول برای طاقچه مهم است. با این همه، قیمت اصلی کتاب را ناشران تعیین‏ می‏‌کنند و در مشورتی دوطرفه برای قیمت‏‌گذاری آثار نظر ناشر و پیشنهادهای طاقچه اعمال می‏‌شود.

تکمیل جزئیات کتاب الکترونیکی

در پنل ناشران طاقچه برای هر کتاب رکوردی مجزا ساخته می‏‌شود. همه‏‌ی اطلاعات مثل عنوان دقیق کتاب، سال انتشار، شماره صفحات، نام نویسنده، نام مترجم، قیمت چاپی و الکترونیکی کتاب به رکورد کتاب اضافه می‏‌شود. فایده‏‌ی این کار در آن است که کاربر، هنگام خرید هر کتاب، اطلاعات آن را به صورت جداگانه و کامل مشاهده می‏‌کند.

علاوه بر این، هر کتاب شامل موضوعی خاص است که در این بخش، بر اساس محتوا دسته‏‌بندی می‏‌شود. دسته‏‌بندی کردن کتاب به کاربر امکان می‌دهد علاوه بر جست‏جوی نام نویسنده، نام کتاب و نام ناشر، به صورت موضوعی هم کتاب را در اپلکیشن جست‏جو کند.

ویرایش و تولید کتاب الکترونیکی

در ابتدای مرحله‌‏ی ساخت کتاب الکترونیکی، هر کتاب واردشده به طاقچه بررسی می‏‌شود. اگر کتابی متن‏‌محور باشد، برای تولید و انتشار به صورت کتاب الکترونیکی (ایپاب) از دیگر کتاب‏‌ها جدا می‏‌شود. کتاب‌های متن‌محور برای اینکه ماهیت کتابخوان‌ بودنشان حفظ شود و کاربر بتواند از امکانات کتاب الکترونیکی (ایپاب) استفاده کند، در این دسته قرار می‌گیرد. اما اگر کتابی تصویرمحور باشد، برای انتشار به صورت پی دی اف در دسته‏‌ی خاص خود قرار می‏‌گیرد. از آن جهت که در این دسته از کتاب‌ها صفحه‌آرایی، چینش تصاویر، حفظ ترتیب فرمول‌ها و جدول‌ها،… اهمیت دارد.

انواع کتاب الکترونیکی در طاقچه

برای ساخت کتاب الکترونیکی (ایپاب)، باید ویرایشی کلی در فایل متنی صورت گیرد. مثلاً فاصله‏‌های اضافی، غلط‏‌های تایپی، زیرنویس‏‌ها، پی‏‏نوشت‏‌ها، اعداد، تیترها، عکس‌‌ها، فهرست کتاب، حروف ناخوانا، اصلاح گردد. نمایه‌ها، بخش معرفی کتاب‌ها، فهرست جای‏ها و… حذف شود. اگر در متن افتادگی‌ هست، اصلاح‏ شود. در نهایت، کل متن بنا بر الگوی کتاب الکترونیکی (ایپاب) در طاقچه ویرایش می‏‌گردد. بعد از ویرایش کلی در فرمت ورد کتاب، مرحله‏‌ی ساخت کتاب الکترونیکی (ایپاب) آغاز می‏‌شود.

کتاب الکترونیکی (ایپاب/epub) چیست؟

ایپاب (electronic publication) استانداردی برای کتاب الکترونیکی است که اپلیکشین‏‌های کتابخوان به وسیله‏‌ی آن، متن را در صفحه‏‌شان نمایش می‏‌دهند. ایپاب قالبی سبک و قابل ویرایش است که به‌راحتی می‌توان آن را به سایر قالب‌ها تبدیل کرد. هر دستگاهی که از زبان فارسی پشتیبانی کند و قابلیت نصب کتابخوان را داشته باشد، کتاب‌های ایپاب را به‌صورت خوانا بر روی هرگونه صفحه‌ی نمایشی در هر ابعادی نمایش می‌دهد. فایل‌های ایپاب به علت ذخیره‌شدن با کدهای HTML از حجم کمتری نسبت به انواع دیگر کتاب برخوردارند. این کتاب‌ها را روی هر وسیله یا دستگاهی می‌توان به‌سادگی باز کرد.

در فرمت ایپاب طاقچه، کاربر می‏‌تواند سایز متن و قلم را تغییر دهد. البته ایپاب در طاقچه بومی است و کاربر می‏تواند از امکانات هایلایت، اشتراک‏‌گذاری بخشی از متن، بازشدن زیرنویس در صفحه، تغییر رنگ پس زمینه، دیدن لیست یادداشت‏‌ها، تنظیم فاصله‏‌ی خطوط، تنظیم روشنایی صفحه، امکان جست‏جو در متن و مواردی از این دست استفاده کند.

امکانات نرم‌افزار کتاب الکترونیکی طاقچه

امکانات نزم‌افزار طاقچه

برای آشنایی بیشتر با کتاب الکترونیک یادداشت «کتاب الکترونیکی چیست»‌را در وبلاگ طاقچه بخوانید.

ساخت کتاب الکترونیکی (ایپاب)

فایل‌های ویرایش‌شده‌ی کتاب برای تبدیل به کتاب الکترونیکی (ایپاب) در نرم‌افزار کالیبره قرار می‌گیرد. سپس ویرایش‌‌های نهایی مانند بررسی صفحه‌ی اول، راست‌چین‌بودن متن، وسط‌چین‌بودن عکس‌ها، اصلاح اعداد، بررسی لینک پاورقی‌ها، فهرست‏‌بندی و غیره روی آن صورت می‌گیرد.

نرم‌افزار کالیبره کتاب الکترونیکی طاقچه

تصویر نرم‌افزار کالیبره طاقچه

در پایان، کارشناسِ تولیدِ کتاب الکترونیکی از کل فایل نمونه‏‌ی مختصری می‏‌سازدکه معمولاً کمتر از ده درصدِ کل کتاب است. این نمونه شامل فهرست و مقدمه و سخن ناشر و بخشی از متن است که دورنما یا بخشی از محتوای کلی کتاب را به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‏‌دهد. در این صورت، کاربر، در هنگام خرید، نمونه‏‌ی کتاب را، که بخشی از آن است، می‏‌خواند و در صورت تمایل آن را می‏‌خرد. بعد از این مرحله، فایل کامل کتاب، نمونه‏ و جلد کتاب در پنل ناشران طاقچه بارگذاری می‏‌شود.

مرورنویسی

در طاقچه هر کتاب شخصیت و ماهیت خود را دارد. کارشناس مرورنویسی طاقچه معرفی کوتاهی برای هر کتاب می‌نویسد و معمولاً به چند نکته‌ی مهم می‌پردازد: موضوع کتاب چیست؛ نویسنده‌ی آن کیست؛ سبک نگارش و سو‌گیری‌های ادبی، هنری و اجتماعی او چگونه است، مخاطبان کتاب چه کسانی‌اند و ویژگی‌های خاص اثر کدام‌اند. نوشتن مرور برای کتاب‌ها، به کاربر تصویری کلی از کتاب و محتوای آن می‌دهد و در تصمیم‌گیری‌ نهایی‌اش برای خرید به او کمک می‌کند.

انتشار کتاب

در طاقچه روزانه بین بیست الی سی کتاب منتشر می‏‌شود. رکورد هر کتابی که در پنل طاقچه بارگذاری و تکمیل شد، در این مرحله مجدداً بررسی و بازبینی می‏‌شود. در نهایت، کتاب منتشر می‏‌شود و در دسته‏‌بندی انتشار روزانه طاقچه قرار می‏‌گیرد.

تازه‌های بازار کتاب الکترونیکی در طاقچه

تازه‌های هرروز کتاب الکترونیکی در طاقچه

هر محصولی برای رسیدن به دست مصرف‏‌کننده مراحل تولید را طی می‏‌کند. همان طور که کتاب چاپی مراحلی را مانند نوشتن، ترجمه، ویرایش، نمونه‏‌خوانی، صفحه‏‌آرایی، طراحی جلد، لیتوگرافی، چاپ،… پشت سر می‏‌گذارد، کتاب الکترونیکی در طاقچه هم برای تولید و انتشار مسیری را طی می‏‌کند تا به بهترین شکل در اختیار کاربران و مخاطبانش قرار گیرد. نتیجه‏‌ی محصول و سهولت در استفاده از آن همواره از نگاه تیم طاقچه مهم بوده و هست.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کتاب الکترونیکی و کتابخوان از نگاه کاربران طاقچه» را هم بخوانید.

7,615 بازدید
برچسب ها

Avatar

الهه سوداچی


اشتراک گذاری یادداشت
5 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
20 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه