لوگو طاقچه
مجله حوالی، ناداستان، سان و ناگهان

از حوالی تا ناداستان، مجله‌هایی که در سال ۹۷ منتشر شدند

1,257 بازدید

سال ۹۷ سالِ مهمی برای مجلاتِ کشور بود. همزمان که با بالا رفتنِ قیمتِ کاغذ تعدادی از مجلات انتشارشان را متوقف کرده‌اند، چهار مجله مهم هم در این سال منتشر شده‌اند که هر یک می‌توانند آغازگرِ جریانی در زمینه‌ی مطبوعات باشند. حوالی، ناداستان، سان و ناگهان چهار مجله‌ی مهم سال ۹۷ بودند.

در یادداشت‌ «پیشنهاد کتاب برای نوروز ۹۸» چند کتاب برای تعطیلات نوروز پیشنهاد داده بودیم.

دو ماهنامه حوالی ـ شماره ۱ ـ اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸

دو ماهنامه حوالی ـ شماره ۱ ـ اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸

نویسنده:

مجله حوالی

اطلاعات بیشتر و خرید

«حوالی از فضای زندگی آدم‌ها می‌گوید. فضایی که زنده است و با آدم‌ها ساخته می‌شود. بر ما تأثیر می‌گذارد و از ما تأثیر می‌پذیرد. فضایی که حاصلِ دیدن، شنیدن و تجربه‌کردن است.»

نامِ مجله، کمی از موضوعش هم می‌گوید. در توضیحِ دوماهنامه‌ی حوالی آمده است؛ «ما و فضای اطرافمان». حوالی مجله‌ای مستقل است که قرار است درباره‌ی فضای اطرافِ ما بگوید و تعدادی از جوان‌های دهه‌هفتادی آن را تولید می‌کنند. مجله‌ای مستند است که هر شماره سراغِ یک فضا می‌رود و قرار است که ماجراهای آن فضا را برای مخاطبانش روایت کند. در شماره‌ی اولِ خود سراغِ ماجراهای ترمینال رفته است.

مجله‌ی حوالی، سه بخشِ اصلی دارد: «از من‌ها»، «از دیگران»، «از دیگرچیزها». بخشِ اول به یادداشت‌ها و تجربه‌های اول‌شخصِ آدم‌ها از ترمینال می‌پردازد. برای مثال یکی از یادداشت‌های این بخش، تجربه‌ی افرادی است که به‌صورت روزمره از ترمینال استفاده می‌کنند. بخشِ «از دیگران»، بیشتر مربوط به گزارش‌ها و یادداشت‌های میدانی درباره‌ی ترمینال است. مثلاً یکی از متن‌های این مجله، وقایعِ یک بیست‌وچهار ساعتِ پیوسته‌ی ترمینال را مشاهده و نقل می‌کند. بخش «از دیگر چیزها»ی حوالی هم ترمینال را از خلالِ چیزهایی که پیش‌تر تولید شده‌اند، بازخوانی کرده است. برای مثال، یکی از متن‌های این بخش، تصویر گاراژها و شغل‌های آن در ترانه‌های عامیانه‌ی دهه‌ی بیست و سی تصویر شده است.

به نظر می‌رسد حوالی تلاش می‌کند نگاهی انسانی داشته باشد و به نقاطی سرک بکشد که کمتر مجله‌ای تا به حال به آن پرداخته است. شماره‌ی اول آن نیمه‌ی اسفند ۹۷ منتشر شد و شماره‌ی بعدی آن هم (که حوالی قبرستان می‌گذرد) اواسط اردیبهشت منتشر خواهد شد.

مجله ناداستان ـ شماره ۰۰۱ ـ فروردین ۱۳۹۸

مجله ناداستان ـ شماره ۰۰۱ ـ فروردین ۱۳۹۸

نویسنده:

ناداستان

اطلاعات بیشتر و خرید

شماره‌ی اول ناداستان هم در نیمه‌ی اسفند ۹۷ منتشر شد. گروهِ گرداننده‌ی آن، تیم قبلی همشهری داستان است که اتفاقِ تقریباً تازه‌ای را تجربه می‌کند. قرار است که هر شماره به موضوعی بپردازد و ناداستان‌های مرتبط با آن را نقل کند. شماره‌ی اول آن، درباره‌ی مفهومِ «خانه» است. در مقدمه‌ی مجله، درباره‌ی واژه‌ی «ناداستان» گفته است؛ معادلی برای nonfiction است:

«ناداستان در ادبیات امروز دنیا جای وسیعی دارد حتی بیشتر از قالب ادبی داستان. بسیاری از عنوان‌های پرفروش در قالب ناداستان چاپ می‌شود و انگار این قالب، زبان مرهم‌واری دارد. انگار همه از این میزان خیال که از همه‌چیز سرریز کرده، خسته شده‌اند و می‌خواهند سرراست بروند سراغ واقعیت. واقعیتی که همیشه شیرین نیست و پایان خوشی ندارد و آدم‌هایش به خوبی و خوشی کنار هم تا ابد زندگی نمی‌کنند. واقعیتی که بسیار نزدیک‌تر به زندگی ما است. انگار ناداستان صدایی امروزی‌تر است نسبت به داستان که رویه‌ای از خیال دارد. خنیاگر است و اغواگر.»

محمد طلوعی، لیلا نصیری‌ها، نسیم مرعشی از نویسنده‌های این شماره از ناداستان هستند که هر کدام روایت‌های متفاوتی را از مفهوم خانه نقل می‌کنند. ناداستان، مجالِ دیگری را هم برای لذت‌جویی بیشتر از متن فراهم می‌کند. «به‌علاوه‌ی ناداستان»، وبسایتِ مجله است که به قولِ خودشان، وقتی که چاپ کاغذی بسیار گران است و نمی‌شود مجله‌ای پرصفحه‌تر چاپ کرد، فرصتی است برای خواندن متن در راه و وقفه‌های کوتاهِ روزمره.

فصلنامه ادبی سان ـ شماره ۲ ـ بهار ۹۸

فصلنامه ادبی سان ـ شماره ۲ ـ بهار ۹۸

نویسنده:

فصلنامه ادبی سان و ناداستان

اطلاعات بیشتر و خرید

سان، یک فصل‌نامه در حوزه‌ی ادبیات است که این هم به همت اعضای سابقِ همشهری داستان منتشر شده است. سان هر شماره به سراغ موضوعی در ادبیات می‌رود. اولین شماره‌ی آن در زمستان ۹۷ و درباره‌ی شب منتشر شده بود. شماره‌ی دوم آن هم به بهانه‌ی بهار، درباره‌ی موضوع تغییر است.

آرش صادق‌بیگی پیش از این، سردبیر همشهری داستان بود که الآن هم سردبیری مجله‌ی سان را به عهده گرفته است. در این فصل‌نامه تعدادی هم متن درباره‌ی ماهیتِ داستان نوشته شده است. تعدادِ زیادی از اعضای تحریریه‌ی سان هم از همان تیمِ سابق همشهری داستان آمده‌اند. سان، مجله‌ای است که پرقدرت از آذرماه شروع کرده است و در حوزه‌ی داستان کار می‌کند. افرادِ سرشناسی مثل احمدرضا احمدی، محمد طلوعی و سروش صحت به‌عنوان نویسنده برای سان می‌نویسند.

بخشی از زندگی‌نگاره‌ی احمدرضا احمدی را در شماره‌ی دوم مجله‌ی سان می‌خوانید که درباره‌ی تغییرِ چهره‌ی دوستش آیدین آغداشلو نوشته است: «رفیق من، بهار امسال پس از سال‌ها دوری کاذب از یکدیگر به دیدن نمایشگاه نقاشی‌هایم می‌آید. آن جوان چابک دیروز به عصایی سیاه‌رنگ با دسته‌ی زیبا از نقره تکیه داده. اول باور نمی‌کنم آیدین را با عصا ببینم اما باید باور کنم. کسی گفته بود در پیری عصا را به انسان رایگان می‌بخشند. آیدین با من همراه می‌شود. تابلوها را با دقت همیشگی‌اش نگاه می‌کند؛ با همان چشمان کنجکاو و مملوء از هوش و خرد. لبخندی به لب دارد که نشانه‌ی تأیید و شاید تحسین باشد. این لبخند به من امید زندگی می‌دهد.»

ماهنامه ناگهان ـ شماره ۱(شاخ و شاخ بازی) ـ آذر ۹۷

ماهنامه ناگهان ـ شماره ۱(شاخ و شاخ بازی) ـ آذر ۹۷

نویسنده:

ناگهان

اطلاعات بیشتر و خرید

ناگهان مجله‌ای برای نوجوانان است. تیمِ تولیدکننده‌ی آن، تیمِ مجله‌ای است که مجله‌ی آنگاه را از حدود دو سالِ پیش منتشر کرده‌اند. مجله‌ای که دهه‌هفتادی‌ها و هشتادی‌ها را مخاطبِ خود می‌دانند و تلاش می‌کنند دغدغه‌های آن‌ها را بررسی کند و صدای آن‌ها باشد. آرش تنهایی سردبیر آنگاه سردبیر این مجله هم هست و نویسنده‌های سرشناسی مانندِ پوریا عالمی و بهارک محمودی در این مجله نوشته‌اند.

این مجله هم مانندِ باقی مجله‌هایی که معرفی شد، هر شماره یه یک موضوعِ مشخص می‌پردازد. شماره‌ی اول آن درباره‌ی «شاخ و شاخ‌بازی» بوده است. در یکی از یادداشت‌های این مجله، به نامِ گدازه‌های یک آتشفشان خاموش، امیر مولایی داستان زندگیِ دو کشتی‌گیر را روایت می‌کند. داستانِ متفاوتِ زندگی دو کشتی‌گیر بعد از دو شکستِ نفس‌گیر: «داستان دو کشتی‌گیر را با هم مرور کنیم. یکی که شاخش شکست و رسماً برای همیشه از عرصه‌ی کشتی حذف شد؛ اما از تک و تا نیفتا و زمین بازی‌اش را عوض کرد. دیگری سرش را پایین انداخت. اهلِ شاخ و شانه کشیدن نبود. رفت توی زمین و برد و آمد بیرون و از چرخه‌ی ورزش حذف شد، هرچند غیررسمی، اما همیشگی.»

ناگهان از آن دسته مجله‌هایی است که نویسنده‌های سرشناسی آن را برای مخاطبانی غیر از خودشان تولید می‌کنند؛ پدیده‌ای که مدت‌ها بود در حوزه‌ی مطبوعات کشور مغفول مانده بود.

مزیتِ مجلات و نسخه‌های الکترونیکی آن‌ها

تمامِ مجلاتی که معرفی شدند، مجلاتی هستند که به نظر می‌آید بتوانند آینده‌ی خوبی را برای مطبوعاتِ کشور رقم بزنند. نسخه‌ی الکترونیکی تمامیِ این مجلات در اپلیکیشن طاقچه موجود است. در اختیار داشتنِ نسخه‌ی الکترونیکی این مجلات، این امکان را به شما می‌دهند که تعدادِ زیادی از مجلات را با خود همیشه به همراه داشته باشید. مجله خواندن در مقایسه با کتاب‌خواندن مزیت‌های زیادی هم دارد. شما می‌توانید بخشی از مجله را بخوانید و بخشِ دیگر را هم بسپارید به حال و زمان دیگری. اگر از نسخه‌ی الکترونیک این مجلات استفاده کنید، می‌توانید همزمان چندین مجله را در کیف خود داشته باشید و هر زمان که خواستید، بخشی از مجله‌های موردعلاقه‌تان را بخوانید. مجله‌ها فرصت‌های کوتاهِ خواندن را در هر زمان و مکانی برای شما فراهم می‌کنند.

1,257 بازدید
برچسب ها

Avatar

گلاره مرادی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه