لوگو طاقچه
یک کرم کتاب در حال کتاب خواندن

کرم کتاب چیست؟

9,590 بازدید

حتماً شما هم در جمع دوستانتان کسانی هستند که همیشه در دستشان کتاب دارند یا همیشه آن‌ها را در حال کتاب ‌خواندن می‌بینید. شاید هم خودتان از آن دسته افرادی هستید که کتابی در کتابخانه‌تان نخوانده نمی‌ماند و پولِ باقی‌مانده‌تان را همیشه صرف خریدن کتاب تازه می‌کنید. به این آدم‌ها در اصطلاح انگلیسی کرم کتاب (یا در فارسی خوره‌ی کتاب) می‌گویند. پس شاید درست‌تر آن است که بپرسیم کرم کتاب کیست؟ در این یادداشت توضیح کوتاهی در مورد این آدم‌ها می‌دهیم.

کرم کتاب از کجا آمده است؟

در معنای کرم کتاب یا خوره‌ی کتاب (bookworm) آمده است: «کسی که زمان زیادی از زندگیش را صرف کتاب‌ خواندن می‌کند یا کسی که به‌شکل غیرمعمول و حریصانه‌ای کتاب می‌خواند.» در ادامه‌ توضیح می‌دهد: «کرم کتاب واقعی کسی است که معمولاً ترجیح می‌دهد جمعه شب‌ها، به‌جای رفتن به مهمانی در مبل خانه‌شان لم دهد و کتاب بخواند. یک کرم کتاب، بیشتر از خودِ کتاب، از کتاب خواندن لذت می‌برد.»

اصطلاح کرم کتاب از قرن ۱۵ کاربرد پیدا کرد. در آن زمان، کتابخانه‌ها سیستمِ گرمایشی و کنترلِ هوا نداشتند و نمی‌توانستند هوای محیط اطرافشان را با شرایط نگهداری کتاب‌ها هماهنگ کنند. همین موضوع باعث شد که کتابخانه‌ها حشرات و آفت‌های مختلفی را به خود جذب کنند. برخی از این حشرات، کرم‌هایی بودند که می‌توانستند تمامِ عمرشان را داخلِ کتاب‌ها بمانند و با خوردنِ کاغذ و چسبِ صحافیِ آن‌ها روزگار بگذرانند.

اصطلاحِ «کرم کتاب» که برای آدم‌ها به کار می‌رود، از همان‌جا آمده است. اگر شما هم از این دسته آدم‌ها هستید که پیداکردنِ کتابِ جدید و استفاده از کتابخانه برایتان مانند سفری لذت‌بخش و ماجراجویی محسوب می‌شود، می‌توان شما را هم کرم کتاب دانست. کرم کتاب به کسی می‌گویند که حریصانه کتاب‌خواندن را دوست دارد و می‌تواند تمامِ عمرش را با کتاب‌خواندن بگذرانند.

کرم کتاب صفت خوبی است یا صفت بد؟

در ابتدا که این لغت باب شد، به‌عنوان صفتی مطلقاً منفی استفاده می‌شد. مخصوصاً در زبان انگلیسی بعضاً کاربرد ناسزا را هم داشت. اما در زبان و فرهنگ فارسی، می‌توان گفت به دلیلِ اینکه کتاب‌خواندن کمتر متداول است (آمار سرانه‌ی کم مطالعه و…) صفتِ مثبتی محسوب می‌شود. بنابراین بیشتر باید دید که در چه زبانی و در چه بستر فرهنگی‌ استفاده می‌شود. البته هنوز هم به دلیل وجود کلمه‌ی «کرم» تا حدودی این بارِ منفی را در خود دارد.

خوبی‌ها و بدی‌های زندگیِ یک کرم کتاب

در یادداشت‌های قبلی بسیار درباره‌ی فواید کتاب‌ خواندن و علت‌های کتاب‌ خواندن صحبت کردیم. برای مثال می‌توانید سری به یادداشت «۹ دلیل برای اینکه کتاب بخوانیم» بزنید. در این یادداشت گفتیم که کتاب‌ خواندن ورزشی برای مغز است، در پیدا کردن ایده‌های جدید به شما کمک می‌کند، باعث می‌شود بهتر بنویسید و بهتر صحبت کنید و دلایل مشابه آن.

بنابراین مطالعه کردن و عاشقِ کتاب بودن بسیار هم سودمند است و به نظر نمی‌آید که معایبی داشته باشد. اما کرم کتاب بودن، کمی اوضاع را متفاوت‌ می‌کند. کرم کتاب یعنی کسی که کتاب‌ها را با سرعتِ زیادی تمام کند و به‌سرعت دنبالِ کتاب دیگری بگردد. اگر شما یک کرم کتاب هستید، ممکن است با مشکلاتی برخورد کرده باشید که در ادامه، درباره‌ی این مشکلات بیشتر صحبت می‌کنیم.

کمتر در اجتماع هستید

اگر تفریحِ اصلی شما کتاب‌خواندن باشد، معمولاً دنیای معاشرت با شخصیت‌های داستان را بیشتر ترجیح می‌دهید. همین موضوع باعث می‌شود که کمتر در گروه‌های دوستی و اجتماعی قرار بگیرید. در تجربه‌های کرم‌های کتاب بسیار دیده شده که دوستانشان یا باقی مردم اصطلاحاتی را به کار می‌برند یا درباره‌ی موضوعی حرف می‌زنند که آن‌ها از آن بی‌اطلاع هستند. برای مثال، اصطلاحاتی که در برنامه‌ای تلویزیونی به کار برده شده یا مثلاً خبرِ به‌خصوصی که همه‌گیر شده است.

کمبود خواب

کرم‌های کتاب معمولاً ساعت‌های زیادی را در شب بیدار می‌مانند و کتاب ورق می‌زنند. همین موضوع باعث می‌شود که از کارهای روز بعدشان عقب بمانند. البته این موضوع ممکن است برای همه‌ی کرم کتاب‌ها صادق نباشد و کسانی هم باشند که از صبح زود شروع به خواندن می‌کنند.

حرف مشترکِ کمتری خواهید داشت

اگر زمانِ زیادی را در طول روز به کتاب خواندن اختصاص دهید، معمولاً می‌خواهید با اطرافیانتان بیشتر درباره‌ی همان کتاب‌ها صحبت کنید. کرم‌های کتاب در تجربه‌هایشان نوشته بودند که بسیار پیش می‌آید که نمی‌توانند حرفِ مشترکی با اطرافیان پیدا کنند. چون چیزی که فکرشان را درگیر کرده است، همان کتابی است که دیشب خوانده‌اند و این در حالی است که خیلی از آدم‌ها آن کتاب‌ها را نخوانده‌اند.

هزینه‌ی کرم کتاب بودن

به دلیل بالا رفتن قیمتِ کاغذ، قیمت کتاب‌های چاپی بسیار زیاد شده است. اگر شما کرم کتاب باشید، هر ماه، باید بخشِ زیادی از پولتان را صرف خرید کتاب کنید. البته این مشکل، راه‌حل‌هایی هم دارد. کتاب‌های الکترونیکی معمولاً قیمتِ بسیار کمتری از نسخه‌های چاپی دارند و این مشکل را تا حدودِ زیادی حل کرده‌اند.

در یادداشت «کتاب الکترونیکی از نگاه کاربران طاقچه» می‌توانید نظرات کاربران طاقچه را درباره‌ی مزایای کتاب‌های الکترونیکی بخوانید.

نگهداری از کتاب‌ها

 اگر کتاب‌هایی که تهیه می‌کنید، چاپی باشند، در نگهداری آن‌ها بسیار دچار مشکل خواهید شد. احتمالاً مجبور خواهید شد که تعدادی از کتاب‌ها را به انبار منتقل کنید یا زمانِ زیادی را برای دسته‌بندی و تمیزکردنِ آن‌ها اختصاص دهید. البته این مشکل هم با استفاده از کتاب‌های الکترونیکی تا حدِ خوبی قابل حل است.

داشتن دوستی که کرم کتاب باشد، می‌تواند خوبی‌ها و البته تبعاتِ زیادی با خود داشته باشد. احتمالاً می‌تواند منبعِ خوبی باشد برای آن که بخواهید برای خودتان کتاب انتخاب کنید. البته ممکن است حوصله‌تان از دستِ او سر برود چون زمانِ زیادی از با شما بودن را صرفِ کتاب‌خواندن می‌کند. یا ممکن است برای آمدن سرِ قرارها بهانه بیاورد چون مشغولِ خواندن کتابی جالب است. ممکن است با هم به سفری تفریحی رفته باشید و او سه چهار کتاب با خود آورده باشد تا در زمان‌های تفریحتان کتاب بخواند. همه‌ی این‌ها، ویژگی‌های یک کرم کتاب یا خوره‌ی کتاب است.

این یادداشت ترجمه‌ی آزادی است از مقاله‌ای در سایت amreading

آیا شما هم کسی را می‌شناسید که بتوانید به او لقب «کرم کتاب» بدهید؟

9,590 بازدید
برچسب ها

Avatar

گلاره مرادی


اشتراک گذاری یادداشت
3.8 4 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
9 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه