لوگو طاقچه
سفر به سرزمین میانه در ارباب حلقه‌ها

کتاب‌ها ما را به سفر می‌برند

7,517 بازدید

گاهی سفر چنان تاثیری روی زندگی انسان می‌گذارد، که هیچ چیز دیگر، قادر به خلق آن نیست. با هر سفر، پخته‌تر می‌شویم و کوله‌پشتی‌مان پر می‌شود از تجربه‌های دست اول.

در این میان کتاب‌هایی هم هستند که ما را به سفر می‌برند و جهانی تازه را نشانمان می‌دهند. کتاب‌هایی که نه تنها ما را از مرزهای جغرافیایی بیرون می‌برند بلکه گاهی ما را با دنیایی آشنا می‌کنند که هیچ‌گاه در جهان واقعی شاهد آن‌ها نبوده‌ایم. در این یادداشت، ۶ کتاب معرفی می‌کنیم که ما را با خود به سفر می‌برند. کتاب‌‌هایی که هم از خواندنشان لذت می‌برید و هم شوق سفر و ماجراجویی را در شما زنده می‌کند.

در یاددادشت «چگونه از کتاب خواندن لذت ببرید» توضیح دادیم که چطور می‌توانید از خواندن کتاب‌ها لذت ببرید.

یاران حلقه (جلد ۱ از ارباب حلقه‌ها)

یاران حلقه (جلد ۱ از ارباب حلقه‌ها)

نویسنده: جی. آر. آر. تالکین

مترجم: رضا علیزاده

انتشارات روزنه

اطلاعات بیشتر و خرید

هیچ دلیلی ندارد که به مکانی حقیقی سفر کنیم. این چیزی است که کتاب‌ها یادمان می‌دهند. شاهکار جی.آر.آر تالکین، پیش از هر چیز، سفری است به جهانی که در آن، موجودات خیالی، امری عادی و روزمره محسوب می‌شوند. ما، با هابیت‌ها، اِلف‌ها، کوتوله‌ها و جادوگران همراه می‌شویم و به یک سفر طولانی می‌رویم. سفری برای پیدا کردن حلقه‌ای که «ارباب حلقه‌ها» است و حرص و ولعی که در صاحب اتفاقی‌اش می‌اندازد. قدرتِ ویرانگر حلقه می‌تواند خوی‌ حیوانی خفته در صاحبش را بیدار کند. ارباب حلقه‌ها، آمیزه‌ی شگفت‌انگیزی است از مبارزه، ترس، از دست دادن، پیروز شدن و بازیافتن. سفر، از دهکده‌ای سرسبز شایر آغاز می‌شود. دهکده‌ای با هابیت‌‌های شاد و بی‌دغدغه. این ویژگی هابیت‌هاست که بی‌دردسر، زندگی خودشان را داشته باشند. ماجرا اما چنان پیش می‌رود که خواننده‌ی سرگردان جاده، هرگز فکرش را نمی‌کرده است.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «ارباب حلقه‌ها؛ از فیلم سینمایی تا کتاب» را بخوانید.

غذا، دعا، عشق

غذا، دعا، عشق

نویسنده: الیزابت گیلبرت

مترجم: ندا شادنظر

انتشارات افراز

اطلاعات بیشتر و خرید

داستانِ کتاب غذا، دعا، عشق، روایت زندگیِ زن موفقی است با یک زندگی کاملا متعارف. یک کار خوب، یک همسر خوب و البته معمولی. اما همین زندگی معمولی، ناگهان او را از پا درمی‌آورد و افسرده می‌کند. زن پس از مدتی می‌فهمد که این‌ها را نمی‌خواهد. می‌فهمد تمام سال‌هایی که به جمع کردن موفقیتش گذرانده، چیزی نمی‌خواسته جز محتویات صندوقچه‌ی اسرارش. او سال‌ها، تکه‌هایی از مجله‌ی نشنال جئوگرافی را در صندوقچه‌ای جمع می‌کرده و می‌دانسته که سرنوشتش، جایی در جاده تعریف می‌شود. به همین خاطر همه چیز را رها می‌کند و سفر طولانی خود را در پی آزادی و آرامش، شروع می‌کند. ایتالیا، هند و اندونزی، سه ماجرای کاملا متفاوت را برای او رقم می‌زنند تا پازل از هم پاشیده‌ی زندگی‌اش را جفت و جور کند.

یک هفته در فرودگاه‏‫

یک هفته در فرودگاه‏‫

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: مهرناز مصباح

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

مسئله‌ی اصلی کتاب آلن دو باتن، بی‌مکانی فرودگاه‌هاست. جایی که همه‌ی ما به عنوان مسافر، گاهی ساعت‌های زیادی از عمرمان را در آنجا به انتظار می‌گذرانیم. مکانی که وجه اشتراک تمام آدم‌های حاضر در آن، در سفر بودن است. اگر هدف سفر کردن دیدن انسان‌هایی دیگر از فرهنگی دیگر است، فرودگاه، جایی است که همه‌ی این آدم‌ها را در خودش دارد، اما ما به آن بی‌توجهیم. فرودگاه می‌تواند تبدیل شود به یکی از مکان‌هایی که برنامه ریخته‌ایم در سفرمان ببینیم.  آلن دو باتن در «یک هفته‌ در فرودگاه» برای خواننده، از تجربه‌اش در این رابطه می‌نویسد.

تن تن؛ گل آبی

تن تن؛ گل آبی

نویسنده: هرژه

مترجم: یوگو لوپرت

نشر اعجاز علم

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر در سال‌های کودکی ماجراهای تن تن را نخوانده‌اید، هنوز هم دیر نیست. ماجراهای مصور تن تن و سگ باوفایش میلو، از سرگرم کننده‌ترین کتاب‌های مصور تاریخ است. تن تن، خبرنگار کنجکاو و البته نه چندان باهوش، هیچ‌گاه در مسیری که برای او تعریف شده باقی نمی‌ماند و آن‌قدر در پی ماجراجویی و کشف رمز و راز است که هر بار، از سرزمینی تازه سر در می‌آورد. سفر، عضو جداناشدنی و جذاب این قصه‌های به یاد ماندنی است.

دختری در قطار

دختری در قطار

نویسنده: پائولا هاوکینز

مترجم: محبوبه موسوی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

دختری در قطار، روایت دلهره‌آور زندگی زنِ دائم الخمری به نام ریچل است که در اوایل سی سالگی دائم با قطار به سفر می‌رود. ریچل که در پی حل معمای خیانت شوهر و بیرون آمدن از گیجیِ ناشی از مستی مداوم است، زوجی به ظاهر عاشق را هر بار در قطار لندن ملاقات می‌کند. این زوج منبع داستان‌سرایی ریچل از یک رابطه‌ی درست و بی‌عیب و نقص می‌شوند. این کتاب سیزده هفته‌ی متوالی در صدر جدول پرفروش‌های نیویورک تایمز بود. پائولا هاوکینز در این کتاب سفر را، بستر روایتِ ماجرایی هولناک می‌کند.

کوه جادو

کوه جادو

نویسنده: توماس مان

مترجم: ح‍س‍ن‌ ن‍ک‍وروح‌

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

توماس مان در این کتاب و اثر دیگرش با نام «کوه جادو»، سفر را، دستاویزی برای روایت داستان قرار می‌دهد. گویی جدا شدن از زندگی روزمره و محل همیشگی زندگی، انسان را چنان غرق می‌کند که او را از فکر کردن به خود، به شکل همیشگی، بازمی دارد.

درکوه جادو هانس کاستروپ جوان، برای ملاقاتی کوتاه از یکی از بستگانش به آسایشگاهی روانی می‌رود اما این سفر، چنان تاثیر غریبی بر او می‌گذارد که هفت سال تمام مانع بازگشت او به خانه می‌شود. او که در برابر فضای سیاه آسایشگاه، مقاومتش را از دست می‌دهد، فکر می‌کند که خود نیز در بیماری، تفاوتی با پسرخاله‌اش ندارد. او تا آغاز جنگ جهانی اول در آنجا می‌ماند تا اینکه جنگ، او را دوباره به واقعیت بازمی‌گرداند. به نظر می‌رسد که گاهی بریدن از روزمره و زدن به جاده، می‌تواند تغییری شگرف در زندگی انسان ایجاد کند.

سفری که از کتاب‌ها آغاز می‌شود

کتاب‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند ما را به سفر ببرند. بعضی از آن‌ها ما را با دنیای ناشناخته‌ی اطرافمان آشنا می‌کنند و برخی دیگر ما را به سفری درونی می‌برند. چه در اتوبوسی قدیمی در جاده باشیم و چه در زمستانی سرد روی کاناپه‌ای گرم و نرم درزا کشیده باشیم ‌جادوی کتاب‌ها ما را به سرزمین دیگری می‌برد. سرزمینی که شاید هیچ وقت در آن زندگی نکرده‌ایم و شاید هرگز هم نتوانیم در آن زندگی کنیم.

7,517 بازدید
برچسب ها

Avatar

پردیس جلالی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه