لوگو طاقچه
آموزش کتاب خواندن به کودکان

اهمیت کتاب و کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان

3,430 بازدید

در مورد فواید و مزایای کتاب‌ خواندن بسیار خوانده‌ایم و شنیده‌ایم، ولی شاید به تاثیر شگفت‌انگیز کتاب‌ها روی کودکان و نوجوانان به‌اندازه‌ی کافی پرداخته نشده است. دوران کودکی دوران کشف جهان است؛ دوران سر‌ک‌کشیدن و دیدن و شنیدن و یادگرفتن و جمع‌کردن. ذهن کودک عملکرد حیرت‌انگیزی دارد و هنوز با قانون‌ها و قواعد دنیای بزرگسالی محدود نشده است. در این شرایط دادن بال‌هایی برای پرواز می‌تواند برای هر کودکی آینده‌ای درخشان بسازد. شکی نیست که کتاب‌ها بهترین بال‌های پروازند. کودک با کتاب‌ها به دنیاهای مختلف سفر می‌کند، قصه می‌شنود و خیال‌پردازی را یاد می‌گیرد. هر کتاب سفری است بی‌نظیر که به کودک یاد می‌دهد چطور زندگی کند و چطور ذهنش را به سراغ دورترین خیال‌ها روانه سازد. 

نوجوان‌ها هم با ذهن پرشور و جست‌وجوگرشان عطش کشف دارند و جهان را با نگاه جسور و شجاع خودشان می‌بینند. کتاب برای آن‌ها هم می‌تواند پلی باشد به دنیاهای مختلف؛ به کشورهای رنگارنگ، شهرهای دور، زمان‌های گذشته و آینده… 

کتاب‌خواندن در هر دوره‌ای از زندگی می‌تواند نجات‌بخش باشد ولی در دوران کودکی و نوجوانی گامی بزرگ است برای بهتر زیستن…

کتاب خواندن چطور به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند؟

۱. تقویت خلاقیت

کتاب به کودک و نوجوان نشان می‌دهد دنیاهای دیگری هم هست و ذهن می‌تواند به گوشه‌های ناممکن هم سرک بکشد. کتاب خواندن کودک و نوجوان را تشویق می‌کند تا متفاوت و به شکل خودش فکر کند و به او اعتمادبه‌نفس ایده‌پردازی می‌بخشد. هر کتاب ایده‌های کوچکی در دلش دارد که کودک و نوجوان را ترغیب می‌کند به چیزهای ناممکن بیندیشد و برای خودش رویاهایی داشته باشد.

۲. بهبود دایره‌ی واژگان و مهارت زبانی

کتاب خواندن از سال‌های اولیه زندگی و در دوران نوجوانی باعث می‌شود کودک با لغات بیشتری آشنا شود و بعدها قدرت بیان بهتری داشته باشد. دایره واژگان ما محدود است و کتاب‌ها به کودک و نوجوان کمک می‌کنند واژه‌های بیشتری را برای خودشان ذخیره کنند. 

۳. افزایش قدرت همدلی

کتاب‌ها راوی زندگی‌های گوناگون هستند و به کودک و نوجوان نشان می‌دهند آدم‌ها در گوشه‌های مختلف دنیا چه شکلی زندگی می‌کنند و چه دغدغه‌ها و مشکلاتی دارند. کودکان و نوجوانان با خواندن کتاب یاد می‌گیرند دیگران را درک کنند و به رنج‌هایشان احترام بگذارند. 

۴. تقویت اعتمادبه‌نفس

کودکان و نوجوانان در دنیای کتاب‌ها یاد می‌گیرند افراد مختلف در سرتاسر جهان با دغدغه‌هایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و برای رسیدن به رویاهایشان می‌جنگند. کتاب خواندن به کودک نشان می‌دهد تمام انسان‌ها در زندگی نقاط روشن و تاریکی دارند و نباید با کوچک‌ترین مشکل تصور بدی نسبت به خودش پیدا کند. 

۵. تقویت تمرکز و توجه

یکی از مشکلات شایع بین کودکان و نوجوانان نقص توجه است. در دنیایی که ما با شبکه‌های اجتماعی و اطلاعات پراکنده و کوتاه بمباران شده‌ایم، مدتی هر چند کوتاه گوشه‌ای نشستن و با داستان یک کتاب همراه شدن به کودک و نوجوان کمک می‌کند قدرت توجهش را حفظ کند. 

۶. انگیزه‌بخشی

کتاب خواندن به کودک و نوجوان یادآوری می‌کند که موفق‌ترین آدم‌های دنیا هم طعم شکست را در زندگی‌شان چشیده‌اند و بارها با «نشدن» دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. هر کتابی چهره‌ای از زندگی‌ است و کودک با تماشای چهره‌های مختلف زندگی یاد می‌گیرد جسور باشد و از شکست نترسد. 

۷. تقویت مهارت‌های ارتباطی

از دیگر فواید کتاب خواندن برای کودک و نوجوان کمک به برقراری ارتباط است. کودک در دنیای کتاب‌ها ارتباط بین آدم‌ها و حیوانات را مشاهده می‌کند و اصول اولیه‌ی دوستی را یاد می‌گیرد. برقراری ارتباطات درست می‌تواند برای هر کودک و نوجوانی مهارتی بسیار ارزشمند و کمک‌کننده باشد. ما به دوستی نیاز داریم و در دوستی‌ها زندگی را یاد می‌گیریم. 

۸. بهبود ارتباط با والدین

کتاب‌خواندن به کودک و نوجوان کمک می‌کند قدرت پذیرش و استدلال بهتری داشته باشد و بتواند نظرات مختلف را بشنود. کتاب خواندن فرصتی است تا والدین سر صحبت را با فرزندشان باز کنند و از دغدغه‌ها و نگرانی‌های آن‌ها آگاه شوند. 

معرفی چند کتاب برای علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به کتابخوانی

به‌طور کلی فواید زیادی در کتاب خواندن برای کودکان و نوجوانان وجود دارد، ولی سوال بزرگ والدین این است که چطور می‌توان کودکان و نوجوانان را به کتاب خواندن تشویق کرد؟ در ادامه کتاب‌هایی را به این منظور معرفی می‌کنیم. 

۵۰ روش برای علاقه‌مند کردن فرزند به مطالعه

۵۰ روش برای علاقه‌مند کردن فرزند به مطالعه

نویسنده: کتی ای. زاهلر

مترجم: سارا رئیسی

انتشارات صابرین

اطلاعات بیشتر و خرید

علاقه‌مند کردن کودک و نوجوان به هر چیزی نیاز به اقدامات اصولی و حرفه‌ای دارد وگرنه می‌تواند نتیجه‌ی عکس بدهد و کودک و نوجوان را برای همیشه از آن کار زده کند! اگر به‌عنوان والد یا نزدیکان یک کودک و نوجوان می‌خواهید او را به دنیای شگفت‌انگیز کتاب‌ها علاقه‌مند کنید، کتاب ۵۰ روش ساده برای علاقه‌مند کردن فرزند به مطالعه راه‌های ساده و در دسترسی پیش پایتان قرار می‌دهد تا به‌تدریج و با بهترین رویکردها کودک را به کتاب‌خوانی علاقه‌مند کند. 

داستان یک داستان

داستان یک داستان

نویسنده: دن یاکارینو

مترجم: آزاده کامیار

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

«داستان یک داستان» یکی از بهترین کتاب‌هایی‌ است که می‌تواند فرزند شما را به جهان بدون مرز داستان‌ها دعوت کند. این کتاب از نگاه یک داستان نوشته شده است؛ داستانی که قدمتش به درازای پیدایش انسان است. در این کتاب کودک می‌بیند که انسان‌ها از همان اول برای پیش‌بردن زندگی به جادوی داستان پناه می‌بردند و در غارها برای هم داستان تعریف می‌کردند. بسیاری از داستان‌ها نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده‌اند و خط مشترک آدم‌ها در زمان‌های مختلف هستند. در این کتاب کودک ماهیت گرم و ارزشمند داستان را می‌شناسد و ناخودآگاه به آن علاقه‌مند می‌شود. 

شیر کتابخانه

شیر کتابخانه

نویسنده: میشل نودسن

مترجم: محبوبه نجف‌خانی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

شیر کتابخانه داستان جذاب و متفاوتی است که خواننده‌اش را به شکل خلاقانه‌ای به دنیای کتاب‌ها دعوت می‌کند. این کتاب در مورد یک کتابخانه‌ی بسیار مقرراتی و منظم است که رئیس جدی و محکمی دارد. یک روز ناگهان شیر بزرگی وارد کتابخانه می‌شود و گوشه‌ای می‌نشیند. هیچکس نمی‌داند با شیر چه کار کند چون در قوانین کتابخانه چنین مسئله‌ای پیش‌بینی نشده است. شیر گوشه‌ای می‌نشیند و به داستان‌هایی که معلم برای کودکان می‌خواند گوش می‌دهد. او کم‌کم به کتابخانه علاقه‌مند می‌شود و سعی می‌کند در کارهای کتابخانه کمک کند. 

کتاب شیر کتابخانه داستان جذاب و دلنشینی دارد و بدون اشاره مستقیم به مخاطبانش نشان می‌دهد جادوی کتاب‌ها چطور کار می‌کند و چقدر ارزشمند است.

جان من این کتاب را باز نکن!

جان من این کتاب را باز نکن!

نویسنده: اندی لی

مترجم: رضی هیرمندی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

هر کاری می‌خواهید بکنید، فقط هر طور شده این کتاب را باز نکنید! باز کردید؟ پس حداقل ورق نزنید. نه، دیگر جلوتر نروید!

کتاب «جان من این کتاب را باز نکن» اثر ارزشمندی است که با ترغیب و تحریک کودکان آن‌ها را به دل کتاب می‌برد و یک بازی بامزه و شیرین به راه می‌اندازد. این کتاب در یک مجموعه قرار دارد و جلدهای دیگر آن با نام‌های جان من دوباره این کتاب را باز نکن، جان من این دفتر خاطرات را باز نکن و جان من هیچ جوره این کتاب را باز نکن در نشر پرتقال منتشر شده‌اند. این مجموعه می‌تواند فرزند شما را به خواندن کتاب و پیش‌بردن آن علاقه‌مند کند و لحظات شاد و جذابی برایش بسازد.

حرف آخر… 

و در آخر فراموش نکنید هیچ‌کس و هیچ‌چیز اندازه‌ی شما روی کودک اثرگذار نیست. کودکان بیشتر از اینکه بشنوند، می‌بینند و تکرار می‌کنند. بهترین راه برای اینکه یک کودک یا نوجوان را به کتاب علاقه‌مند کنید این است که خودتان هم کتاب‌خوان باشید. در ضمن انتخاب کتاب برای کودک اهمیت بسیاری دارد. سعی کنید در این زمینه انتخاب‌های خوبی داشته باشید و بعد از مطالعه با فرزندتان در مورد کتابی که خوانده و احساساتی که وقت خواندن این کتاب تجربه کرده، گپ بزنید. 

3,430 بازدید
برچسب ها

Avatar

سپیده بیگدلی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه