لوگو طاقچه
فرشته‌ای در حال پرواز

نرگس آبیار از داستان تا سینما

3,128 بازدید

اگر خاطرتان باشد، در وبلاگ طاقچه، یادداشت‌هایی نوشتیم از داستان‌های ایرانی‌ای که پیش از انقلاب، سینما هم آن‌ها را روایت کرده بودند. درباره تفاوت فیلم و کتاب صحبت کردیم و از داش‌آکل و روایت مسعود کیمیایی گفتیم. در این یادداشت، می‌خواهیم از کتاب‌ها و فیلم‌های نرگس آبیار بگوییم. کارگردان و نویسندۀ جوانی که به‌تازگی سبک و سیاقِ خود را در داستان‌نویسی و سینما پیدا کرده است.

نفس و شیار ۱۴۳، از معروف‌ترین کتاب‌های او هستند که فیلم‌های آن‌ها هم به کارگردانی خود او ساخته شده‌اند.

اگر به کتاب‌هایی که بر اساس آنها فیلمی ساخته شده علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت سینمای پیش از انقلاب، روایت‌گرِ داستان‌های ایرانی را نیز بخوانید

نرگس آبیار کیست؟

احتمالاٌ نامِ نرگس آبیار را اولین بار سر درِ سینماها دیده‌اید. او متولد ۱۳۵۰ در تهران و فارغ‌التحصیل رشته ادبیات است. داستان‌نویسی را با حوزه هنری و در سال ۱۳۷۶ آغاز کرد. نرگس آبیار ابتدا آثاری برای نوجوانان نوشت و بعد هم تعدادی داستان‌ و رمان برای بزرگسالان تولید کرد. تا کنون حدود سی جلد کتاب از او منتشر شده است که اولین رمانش «کوه روی شانه‌های درخت» بود. بیشتر کتاب‌ها و داستان‌هایش، درون‌مایه‌ی جنگ دارد. کتاب «کوه روی شانه‌های درخت» در سال ۱۳۸۹ جایز‌ه بهترین رمان دفاع مقدس را دریافت کرد.

اگر علاقه‌ای به خواندن کتاب‌های خاطرات شهدا دارید، نرگس آبیار کتابی خواندنی با عنوان «به کی می‌گن قهرمان» نوشته که روایتی داستانی است از زندگی شهید سیدعلی اندرزگو. کتاب الکترونیکی آن را می‌توانید از طاقچه دانلود کنید و بخوانید.

نرگس آبیار از ۱۴ سالگی در نهضت سوادآموزگی تدریس می‌کرد. سال‌های بعد، به روستاها و شهرک‌های حاشیه‌نشین ساوه می‌رفت و در آنجا هم به تدریس مشغول بود. به‌گفته خودش در این شهرک‌ها از همه ایران حضور داشتند و اکنون بیشتر سوژه‌های داستان‌هایش را مدیون همان سال‌هاست.

نرگس آبیار سابقه خوبی در ساختن فیلم کوتاه و مستند دارد. «بن‌بست مهربان» اولین فیلم کوتاهش بود که جوایزی را هم از جشنواره «ستایش» خوزستان و هم از جشنواره‌های بین‌المللی از آن خود کرد. با این حال بعد تا قبل از اکران دو فیلمِ بلندش در سینماها نام نرگس آبیار چندان شناخته شده نبود. شیار ۱۴۳ و نفس دو فیلم پرطرفدار داستانی و بلند او بودند که باعث شهرتش شدند. هر دوی این فیلم‌ها را بر اساس کتاب‌هایی ساخت که قبلش با همان نام‌ها و نوشته بود.

نفس، بهار و کودکی‌هایش

 بابایم نباید سرخ‌کردنی بخورد، نباید گل بو کند، نباید عطر مشهد را که لای جانماز ننه‌آقایم است بزند، وگرنه نفسش می‌گیرد. بابایم هیچ‌وقت عطر نمی‌زند و هیچ‌وقت هم گل بو نمی‌کند، اما سرخ‌کردنی می‌خورد. ننه‌آقایم می‌گوید: «بابایت نمی‌تواند جلوی شکمش را بگیرد.» اما بابای من چاق نیست. ننه‌آقایم می‌گوید: «این آمپول که بابایت می‌زند، مثل سلاطون است. چون استخوان آدم را پوک می‌کند و بابایت مجبور است که از آن‌ها بزند.» سلاطون یک جور مریضی است که بعضی‌ها به آن سرطان می‌گویند و خیلی مریضی بدی است. بابایم دستگاه کوچکی هم دارد که هروقت نفسش می‌گیرد، آن را توی دهانش می‌زند و پیسی صدا می‌کند و بخار سفیدی هم ازش می‌ریزد توی دهان بابایم. اسمش را گذاشته است: «پیس‌پیسک.» هروقت نفسش می‌گیرد، می‌گوید: «بچه آن پیس‌پیسک را بده به من.

نفس

نفس

نویسنده: نرگس آبیار

نشر نیماژ

اطلاعات بیشتر و خرید

بهار، نقش محوری کتاب نفس، کودکِ هفت‌هشت‌ساله خیال‌پردازی است. او با پدر، ننه‌آقا، دو برادر و خواهر کوچکش در خانه‌ای در ولدآباد زندگی می‌کند. «توی دشتی که نه آب دارد، نه برق.» نفس، داستان روزمرگی‌ها و خیال‌پردازی‌های بهار و همچنین شرح زندگی سه کودک دیگر این خانواده است که هرکدام دنیای خیالی و کودکانه خود را دارند. زندگی آن‌ها در زمان‌ وقایع مهم تاریخ معاصر ما، یعنی اواخر انقلاب و اوایل جنگ تحمیلی، می‌گذرد. همین گذار تاریخی ایران، رویاهای کودکانه این چند کودک را خیلی زود وارد دنیای تلخ و حقیقی می‌کند.

کتاب «نفس» را نشر نیماژ منتشر کرده است و در اردیبهشت سال ۹۶ در نمایشگاه کتاب رونمایی شد. اما پیش از آنکه رمان «نفس» رونمایی شود، فیلم «نفس» در جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۵ به نمایش درآمد و دو جایزه را هم از آن خود کرد.

فیلم نفس

فیلم «نفس» را نرگس آبیار کارگردانی کرده است و بنا بر نظرِ بسیاری از مخاطبانِ این کتاب، فضای فیلم به فضای داستان بسیار نزدیک است. اهالی سینما مهم‌ترین نقطه قوت فیلم نفس را نقش‌آفرینی بازیگران و همچنین چهره‌پردازی آن می‌دانند. مهران احمدی در نفش پدر بهار، سادگی مردی روستایی را به‌خوبی به تصویر می‌کشد. در کنار او، پانته‌آ پناهی‌ها به‌عنوان ننه‌آقا نقش‌آفرینی می‌کند که گریم و بازی او نظر بسیاری از منتقدان جشنواره را به خود جلب کرده بود. شبنم مقدمی، سیامک صفری و گلاره عباسی هم از دیگر بازیگرانی هستند که در این فیلم حضور دارند.

اما یکی از نقاط قوت این فیلم بازی نقش بهار در این فیلم بود. ساره نور موسوی که متولد سال ۱۳۸۵ است، بسیاری از مخاطبان را در سالن‌های سینما شگفت‌زده کرده بود. او که در زمان اکران فیلم ده سال داشت، لوح تقدیر بهترین بازیگر زن را در جشنواره بین‌المللی مقاومت تهران دریافت کرد و نامزد چندین جایزه بین‌المللی دیگر هم بود.

بازی بازیگران نقطه درخشان این فیلم بود اما منتقدان نقدهای بسیاری هم در نحوه روایت فیلم و فیلم‌نامه آن گفته‌اند.

«نفس» سومین فیلم بلند و داستانی این نویسنده و کارگردان محسوب می‌شود. این فیلم به‌عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۸ هم معرفی شد و اکنون در شبکه نمایش خانگی هم آمده است. اولین فیلم نرگس آبیار «اشیاء از آنچه در آینه می‌بینید، به شما نزدیک‌ترند» بود که در گروه سینمای هنر و تجربه در سال ۱۳۹۵ اکران شد. دومین فیلم او هم شیار ۱۴۳ بود که در سال ۱۳۹۲ به اکران سینماهای عمومی درآمده بود.

شیار ۱۴۳

شیار ۱۴۳

نویسنده: نرگس آبیار

انتشارات سوره مهر

اطلاعات بیشتر و خرید

تعداد انگشت‌شماری از کتاب‌ها و داستان‌هایی که پس از انقلاب منتشر شده‌اند، روایت سینمایی هم پیدا کرده‌اند. نرگس آبیار از نویسندگانی است که علاوه‌بر حوزه داستان و داستان‌نویسی چند سالی است که در سینمای ایران هم شهرتی پیدا کرده است. فیلم شیار ۱۴۳ فیلم پرطرفدار دیگری از اوست که در ژانر جنگ ساخته شده است و برگرفته از کتابی با همین نام و به نوشته خود او است.

نرگس آبیار از کارگردان‌هایی است که شاید چندان شناخته نشده باشد ولی بسیاری آینده درخشانی را برای او تصور می‌کنند.

آیا تا به حال کتابی از نرگس آبیار خوانده‌اید؟ فیلم‌هایش را چطور؟ نظر شما چیست؟

3,128 بازدید
برچسب ها

Avatar

گلاره مرادی


اشتراک گذاری یادداشت
1 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
6 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه