لوگو طاقچه
آیا کتاب خواندن در ماشین به سلامتی آسیب ‌می‌زند؟

آیا کتاب خواندن در ماشین و مترو به سلامتی آسیب ‌می‌زند؟

10,219 بازدید

اگر تجربه کتاب خواندن در مترو یا اتوبوس را داشته باشید، احتمالا پیش آمده که آدم‌هایی به شما تذکر بدهند که این کار چشمتان را اذیت می‌کند و سردرد می‌گیرید. شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که آیا واقعا خواندن در ماشین و مترو به سلامتی آسیب می‌زند؟

بر طبق نظر دکتر مایکل جی استوارت «خواندن در ماشین هیچ تاثیر بدی روی سلامتی شما ندارد، هرچند که ممکن است کمی حس بدی داشته باشید.» کسانی که احساس خوبی هنگام خواندن در ماشین ندارند در واقع دو پدیده ممکن است علت آن باشد؛ بیماری ماشین گرفتگی یا فشار چشم.

تا کنون ارتباط معنی‌داری بین مطالعه در زمان حرکت و سلامتی پیدا نشده است. بنابراین اگر می‌توانید در حرکت کتاب بخوانید با خیال راحت به خواندن ادامه دهید. با این حال فکر خواندن پشت فرمان را از سرتان بیرون کنید، این کار واقعا خطرناک است، حتی اگر بخواهید آدرسی را روی نقشه پیدا کنید.

چرا هنگام کتاب خواندن در ماشین احساس بیماری می‌کنید؟

اگر شما بیماری ماشین گرفتگی دارید به احتمال زیاد هنگام خواندن در ماشین احساس بدی به شما دست می‌دهد و ممکن است یکی از نشانه‌های حالت تهوع، استفراغ، سردرد یا عرق سرد را تجربه کنید. اما چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟

برای اینکه مغز موقعیتِ مکانی شما را تشخیص بدهد چند حواس به صورت مشترک درگیر هستند. در بین این حواس سیستم شنوایی گوش داخلی تاثیر بسیار مهمی در این تشخیص دارد، اما جزییاتی که از حواس دیگر مثل بینایی می‌رسد با این پیغام‌ها هماهنگ نیست.

برای مثال وقتی توی ماشین در حال خواندن هستید، چشم‌های شما روی صفحه‌ی کتاب با کلماتی ایستا متمرکز شده که فاصله ثابتی تا صورت شما دارد. چشم‌ها به مغز شما می‌گویند بدن شما در وضعیت ثابتی است. از طرف دیگر گوش داخلی شما متوجه حرکت وسیله نقلیه می‌شود و داستان دیگری را برای مغز شما ارسال می‌کند. وقتی این آشفتگی اتفاق می‌افتد، بدن شما ممکن است یکی از علائمی که در بالا اشاره کردیم از خودش نشان بدهد.

10,219 بازدید
برچسب ها

Avatar

طاقچه


اشتراک گذاری یادداشت
1.3 3 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
10 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه