لوگو طاقچه
راهکارهایی برای لذت بردن از خواندن

چگونه از کتاب خواندن لذت ببریم؟

5,017 بازدید

شاید به نظرتان بیاید وقتی از «لذت‌ بردن» صحبت می‌کنیم، نباید حرفی از راهکار و تکنیک به میان بیاید. شاید بگویید نمی‌توان برای لذت بردن از یک فعالیت، راهکاری پیشنهاد کرد. شاید بگویید آدم‌ها یا کتاب خواندن را دوست دارند، یا از آن لذتی نمی‌برند و نمی‌توان به اجبار شخصی را وادار به کتاب خواندن کرد. این متن هم قرار نیست شما را به کتاب خواندن علاقه‌مند کند یا وادارتان کند که کتاب بخوانید.

در این متن، قرار است بگوییم اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید بخشی از اوقاتِ فراغتتان را به کتاب خواندن اختصاص دهید، چه راهکارهایی را می‌توانید به کار بگیرید. در یادداشت‌های قبلی، از فواید «کتاب خواندن برای لذت بردن» گفتیم. در ادامه، چهار گامِ اولیه پیشنهاد می‌دهیم که بتوانید بهتر و با لذتِ بیشتری کتاب بخوانید.

گامِ اول، پیدا کردن کتاب مناسب

این مرحله، شاید سخت‌ترین مرحله به‌حساب بیاید. راه‌های بسیاری وجود دارد که بتوانید کتابِ مناسبِ خودتان را انتخاب کنید. معمولاً جلدِ کتاب‌ها بیشترین تأثیر را روی تصور شما از کتاب می‌گذارد. ممکن است به پیشنهادِ دوستانتان با کتابی آشنا شوید. شاید بتوانید از کتاب‌های نویسنده‌ی محبوبتان کتابی را انتخاب کنید. می‌توانید فیلمِ یک کتاب را ببینید و اگر برایتان جالب بود، کتابش را هم تهیه کنید.

ممکن است در یکی از شبکه‌های اجتماعی نامِ آن را بشنوید و به آن علاقه‌مند شوید. ممکن است معلم یا استادتان آن را به شما پیشنهاد دهد. شاید بتوانید نقدی از کتابی پیدا کنید و برایتان هیجان‌انگیز شود. می‌توانید جایزه‌های ادبی را دنبال کنید و برگزیدگان را انتخاب کنید. ممکن است موضوعی ذهن شما را درگیر کرده باشد و براساس آن به دنبال کتابی بگردید. سایت‌های بسیاری هم وجود دارد که بتوانید از طریقِ آن‌ها با کتاب‌های مختلف آشنا شوید، نظر خوانندگانِ این کتاب‌ها را بخوانید و کتابِ مناسبی را انتخاب کنید.

هر کدام از این روش‌ها، می‌تواند روشِ مناسبی برای انتخاب یک کتاب باشد. مهم‌تر از همه، این است که باید با ذهنی باز و بدون پیش‌فرض سراغ کتاب‌ها بروید. حتی کتاب‌هایی که در گذشته دوست نداشتید. مطمئن باشید که کتاب‌های موردعلاقه‌تان، خودشان را به شما نشان خواهند داد.

در سایت و اپلیکیشن طاقچه می‌توانید نظرات و امتیاز کاربرها را زیر هر کتاب‌ بخوانید. همچنین در بخش «کتاب‌گردی» نقل‌قول‌های هر کتاب را مشاهده کنید تا دقیق‌تر بتوانید کتابی که می‌خواهید انتخاب کنید.

گامِ دوم، خرید یا دانلود کتاب

حداقل پنج کتاب را برای خواندن انتخاب کنید. در گام‌های بعدی متوجه خواهید شد که این کار چه فایده‌ای دارد. می‌توانید به کتاب‌فروشی‌های الکترونیک مانند طاقچه هم سر بزنید. مزیتِ این نوع از کتاب‌فروشی‌ها، این است که معمولاً کتاب‌ها را در دسته‌های مختلفی و براساس ژانر و موضوع طبقه‌بندی کرده‌اند تا اگر موضوع خاصی را در نظر دارید، بتوانید راحت‌تر کتابِ موردنظر خودتان را پیدا کنید. علاوه‌بر آن، در سایتِ طاقچه، این امکان را دارید که اگر توضیحات کتابی را خواندید و به آن علاقه‌مند شدید،  در بخش «مطالعه نمونه» چند صفحه‌ی اول کتاب را هم رایگان بخوانید.

دانلود کتاب الکترونیکی چراغ مطالعه (راهنمای کاربردی برای دستیابی به مطالعه لذت بخش و مؤثر) 

گامِ سوم، آماده شدن برای خواندن کتاب

یکی از پنج کتابِ منتخبتان را انتخاب کنید و شروع کنید به خواندن. فکرهای مزاحم را از خود دور کنید. توصیه می‌شود اگر گرسنه‌اید، غذایی بخورید و بعد کتاب را شروع کنید. اگر دوست دارید، چای یا قهوه‌ای آماده کنید. مکانِ مناسبی، داخلِ خانه یا خارج از آن پیدا کنید. دمای مناسبِ خود را فراهم کنید؛ مثلاً اگر سردتان است، پتوی نازکی بیاورید. کتاب خواندن را مانند یک مراسم به جا بیاورید.

گامِ چهارم، شروع خواندن

کتاب را شروع کنید! اگر از خواندن کتابتان لذت می‌برید، به خواندن ادامه دهید و بعد از تمام کردن کتاب، مراحلِ یک تا چهار را دوباره تکرار کنید.اگر درباره‌ی کتاب مطمئن نیستید، تلاش کنید که بهترین زمان را برای کنار گذاشتن آن انتخاب کنید. این اتفاق می‌تواند بعد از ده صفحه یا حتی بعد از صد صفحه بیفتد. بعضی از کتاب‌ها را باید بسیار بخوانید تا به جایی برسند که بتواند شما را به دنبال خودشان بکِشانند. اگر بعد از خواندنِ تعدادی از صفحاتِ کتاب از آن لذت نبردید، آن را کنار بگذارید و به سراغ کتابِ بعدی (از پنج کتابِ منتخبتان) بروید. نگران نباشید، کتاب‌ها از کنار گذاشته شدن غمگین نمی‌شوند. شاید چند سالِ بعد، دوباره به آن‌ها برخورد کردید و اتفاقاً لذت هم بردید.

مدارسِ بسیاری در سراسرِ دنیا هستند که بخشی از زمانِ درسیِ خود را صرف این موضوع می‌کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند که بخشی از زمان و مکانِ مدرسه‌شان را به کتاب‌ها و نشان‌دادنِ لذتِ کتاب‌خواندن اختصاص می‌دهند. علاوه‌بر آن، فضایی هم وجود دارد که کودکان تجربه‌های لذت‌بردنشان از کتاب خواندن را با همدیگر در میان بگذارند. شما هم می‌توانید در بخشِ «نظر شما چیست؟» تجربه‌هایتان را با ما در میان بگذارید.

کتاب خواندن و شنیدن تفریحِ لذت‌بخش ماست و طاقچه تلاش می‌کند این تفریح را آسان‌تر کند. اگر طاقچه را نمی‌شناسید آن را به صورت رایگان دانلود کنید و سری به فروشگاه کتاب‌هایش بزنید. در طاقچه می‌توانید کتاب‌های الکترونیک، روزنامه، مجله و کتاب‌های صوتی نیز پیدا کنید. گفتنی است در طاقچه چندین‌هزار کتاب به‌صورت قانونی و با رعایت حق مولف برای دانلود رایگان علاقه‌مندان ارائه شده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم سری به صفحه‌ی دانلود رایگان کتاب در سایت طاقچه بزنید.

5,017 بازدید
برچسب ها

Avatar

گلاره مرادی


اشتراک گذاری یادداشت
3 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
4 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه