دانلود و خرید کتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کُرد عباس ولی ترجمه مراد روحی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کُرد

کتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کُرد نوشته گروه نویسندگان است. این کتاب با ویراستاری عباس ولی منتشر شده است. 

کتاب حاضر جلد چهارم از مجموعهٔ مطالعات کُردی است. مقالات این مجموعه از لحاظ تئوریک نوآورانه‌ترین، از لحاظ مفهومی دقیق‌ترین و از لحاظ تاریخ‌نگاری جامع‌ترین نوشته‌های پژوهشگرانی است که درحال‌حاضر در زمینهٔ ناسیونالیسم کُرد، ناسیونالیسم‌های خاورمیانه و خودِ ناسیونالیسم به طور کلی تحقیق می‌کنند.

خوانندگان این اثر از بررسی استدلال‌های ازلی‌گرا، قوم‌گرا، انسجام‌گرا، مدرنیست ـ برساخت‌گرا و ماتریالیستیِ تاریخ‌گرا در زمینهٔ ریشه‌ها و تحول ناسیونالیسم کُرد و دیگر ناسیونالیسم‌ها لذت خواهند برد. ویراستار و مؤلفانِ مجموعه تصریح کرده‌اند که پژوهش‌های آن‌ها همچنان در جریان است.

مقالات این مجموعه به‌راستی پیش‌گام‌اند؛ اول این‌که این نوشته‌ها نه‌تنها برساخت‌های نظری اصیل و پژوهش‌های بدیعِ روش‌شناختی دربارهٔ خاستگاه‌ها، تحول و شرایط ناسیونالیسم کُرد را در اختیار می‌گذارند، بلکه با این کار به مطالعهٔ جهان‌شمولِ ناسیونالیسم نیز کمک می‌کنند. 

خواندن کتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کُرد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به جامعه‌شناسی و پژوهشگران این حوزه پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کُرد

اگرچه تفسیر تاریخی ریشه‌های ناسیونالیسم کُرد بخشِ جدایی‌ناپذیر اغلب نوشته‌های معاصر در باب سیاست و فرهنگ کُرد است، اما مداقهٔ جدی در این زمینه خیلی اندک است. گسترش مباحث سیاسی و تاریخی در مورد کُردها بعد از جنگ خلیج فارس، چه در داخل و چه در خارج از کردستان، این نقص بنیادی را برطرف نکرده است. به‌جز چند استثنای قابل‌توجه، غالب نوشته‌های اخیر در باب فرهنگ و تاریخ کُرد به خوانش نظری و ارزیابی استدلال تاریخی در زمینهٔ ریشه‌ها و تکوین ناسیونالیسم کُرد توجهی نداشته‌اند. این خلأ نظری غیبتِ دیرین مباحثه و استدلال آگاهانه در مطالعات کُردی را تداوم بخشیده و از توسعهٔ آن در داخل و خارج از کردستان جلوگیری کرده است. درحال‌حاضر یک خلأ فکری در حوزهٔ مطالعات کُردی وجود دارد که نیازمند مباحثه و استدلال آگاهانه است.

مجموعهٔ حاضر سعی می‌کند به این نیاز بپردازد. این مجموعه می‌خواهد با استدلال‌های تاریخی در باب ریشه‌ها و توسعهٔ ناسیونالیسم کُرد به مباحثه بپردازد و پیش‌فرض‌های نظری و مقدمات ایدئولوژیک و سیاسی زیربنایی آن‌ها را ارزیابی کند.

مقالاتِ این مجموعه فرم‌ها و ویژگی‌های گوناگونی دارند: مؤلفانْ رویکردهای نظری و روش‌شناسی متفاوتی نسبت به موضوعات‌شان به کار می‌گیرند. اما آن‌ها همگی کاملاً واقف هستند که استدلال‌های تاریخیْ بازنمایی‌های گفتمانیِ گذشته، یعنی فرم‌های مفهومی شناختِ مبتنی بر صورت‌بندی‌های معرفت‌شناسی معیّن، هستند؛ و همچنین آگاه هستند که آن بازنمایی‌ها معمولاً پسینی۲۸ هستند و عمیقاً از دغدغه‌های ایدئولوژیک لحظهٔ حال انباشته شده‌اند. این آگاهی مخرج‌مشترک نویسندگان این مجموعه است. این مؤلفانْ فاکت‌های تاریخی و استدلال‌های مربوط به ریشه‌های ناسیونالیسم کُرد را پروبلماتیزه کرده و جایگاه آن‌ها ــ به مثابهٔ برساخت‌های گفتمانی ــ و نیز شرایط بازنمایی آن‌ها در روایت‌های تاریخی را مورد کاوش قرار می‌دهند.

چهار مقاله از نوشته‌های این مجموعه، یعنی مقالات بزارسلان، ون بروئینسن و فوکارو، عموماً به مسئلهٔ ریشه‌های ملت و ناسیونالیسم کُرد، رویکرد برساخت‌گرا دارند. دو مقاله از این مجموعه متعلق به بزارسلان است، که به جوانب مختلف برساخت گفتمانی و سیاسی ناسیونالیسم کُرد در سال‌های شکل‌گیری آن در ترکیه می‌پردازد. هر دو مقاله، با سبک‌هایی به‌نسبت متفاوت، بر مدرن بودن ناسیونالیسم کُرد تأکید می‌کنند و از خصیصهٔ اساساً سیاسی آن دفاع می‌کنند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۱۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۷۶ صفحه

حجم

۳۱۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۷۶ صفحه

قیمت:
۶۲,۰۰۰
تومان