دانلود و خرید کتاب محمدتقی شریعتی و کانون نشر حقایق اسلامی به روایت اسناد پروین منصوری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب محمدتقی شریعتی و کانون نشر حقایق اسلامی به روایت اسناد اثر پروین منصوری

کتاب محمدتقی شریعتی و کانون نشر حقایق اسلامی به روایت اسناد

معرفی کتاب محمدتقی شریعتی و کانون نشر حقایق اسلامی به روایت اسناد

کتاب محمدتقی شریعتی و کانون نشر حقایق اسلامی به روایت اسناد نوشتۀ پروین منصوری در انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

درباره کتاب محمدتقی شریعتی و کانون نشر حقایق اسلامی به روایت اسناد

کتاب محمدتقی شریعتی و کانون نشر حقایق اسلامی به روایت اسناد جزو طرح تدوین تاریخ انقلاب اسلامی در این مرکز اسنادی است و به تشریح عملکرد محمدتقی شریعتی و پیروانش، به‌ویژه در عرصۀ سیاست و نقش آن‌ها در به وجود آمدن و شکل‌گیری انقلاب اسلامی می‌پردازد. کتاب برای این هدف به اسناد رسمی به‌جامانده متکی است.

محمدتقی شریعتی متولد ۱۲۸۶ در مزینان سبزوار، فعال سیاسی و مذهبی در دورۀ حکومت پهلوی و پدر علی شریعتی بود. او از افرادی بود که با رویکرد نوگرایانه و روشنفکرانه به دین، فعالیت خود را آغاز کرد و تأثیرات زیادی در این نوع فعالیت از خود بر جای گذاشت. از اقدامات مهم او می‌توان به تأسیس کانون نشر حقایق اسلامی اشاره کرد که با هدف گسترش روح متعالی و مترقی اسلام و مقابله با فعالیت‌های حزب توده و پیروان کسروی بنیان گذارده شده بود. فعالیت‌های متنوع این کانون در خراسان بخشی از تاریخ نیروهای مذهبی را شکل می‌دهند.

در کتاب اشاره شده است که اشغال ایران در جنگ جهانی دوم و به‌دنبال آن، هجوم ایدئولوژی‌های بیگانه، موقعیتی را فراهم ساخت تا تفکر نوین دینی از تقابل میان آن ایدئولوژی‌ها و گفتمان دینیِ مسلط بر جامعه به وجود آید. در مشهد این تفکر دینی را محمدتقی شریعتی ابراز می‌کرد. او و پیروانش به مدت نیم قرن در این کانون، به فعالیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مشغول بودند. محمدتقی شریعتی در طرح حقایق اسلام نگرشی ارائه داد که بعدها به جریان روشنفکری دینی مشهور شد. اسناد ارائه‌شده در این کتاب از فعالیت‌های او در راستای باورهای دینی‌اش حکایت دارد که به نام حقایق اسلام از آن‌ها یاد می‌کرد.

نویسنده می‌گوید در نگارش کتاب از اسنادی استفاده کرده که به لحاظ درجۀ اعتبار به ۳ دسته تقسیم می‌شوند: اسنادی که از اعتبار زیادی برخوردارند. این اسناد معمولاً گزارش‌های مستقیم مأموران از وقایع، بدون هیچ‌گونه توضیح و تفسیر و نیز نامه‌ها و دستورات اداری با مهر و امضای معتبر است؛ اسنادی که دربارۀ یک واقعه یا نامه‌ها یا دستوراتی با امضای نامشخص و مهر ناخوانا هستند؛ اسنادی که از هیچ اعتباری برخوردار نیستند مانند شایعات یا اعلامیه‌های جعلی.

کتاب محمدتقی شریعتی و کانون نشر حقایق اسلامی به روایت اسناد در ۲ بخش تدوین شده است. بخش اول مربوط به دوران تولد و کودکی تا دوران تحصیل و جوانی، تأسیس کانون نشر حقایق اسلامی٬ ورود به عرصۀ سیاست، کودتای ۲۸ مرداد، بسته شدن کانون و ارتباط آن با حسینیه ارشاد است. بخش دوم نیز به ارائۀ اسناد و مدارک دربارۀ تاریخ آن دوران و خود محمدتقی شریعتی اختصاص دارد. در این بخش اسناد استفاده‌شده، با رعایت اصول سندنویسی، بازنویسی شده‌اند.

خواندن کتاب محمدتقی شریعتی و کانون نشر حقایق اسلامی به روایت اسناد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به دوستداران کتاب‌های تاریخی به‌ویژه تاریخ معاصر ایران و تاریخ انقلاب اسلامی پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۸٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۷۴۸ صفحه

حجم

۵۸٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۷۴۸ صفحه

قیمت:
۹۹,۰۰۰
تومان