دانلود و خرید کتاب اقتصادسنجی و کاربرد آن کامبیز هژبر کیانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اقتصادسنجی و کاربرد آن اثر کامبیز هژبر کیانی

کتاب اقتصادسنجی و کاربرد آن

دسته‌بندی:
امتیاز:
۱.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب اقتصادسنجی و کاربرد آن

کتاب اقتصادسنجی و کاربرد آن نوشتهٔ کامبیز هژبر کیانی است و انتشارات نور علم آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب اقتصادسنجی و کاربرد آن

«اقتصاد سنجی» یکی از شاخه‌های تکامل‌یافته علم اقتصاد است و قرن حاضر، به خصوص از دهه ۱۹۳۰ به بعد، شاهد بهره‌گیری روزافزون از کاربردهای اقتصادسنجی در برنامه‌‌ریزی‌های اقتصادی بوده است. به همین دلیل آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان رشته اقتصاد با اصول و تکنیک‌های اقتصاد سنجی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر شده است. بدیهی است که یکی از مهم‌ترین وسایل آشنایی با این علم وجود منابع لازم است. هدف از تجدید چاپ و تنظیم مجدد کتاب اقتصادسنجی و کاربرد آن نیز برداشتن گامی هر چند کوتاه در جهت رفع مشکل کمبود منابع در زمینه اقتصاد سنجی بوده است.

در تدوین کتاب اقتصادسنجی و کاربرد آن به دو هدف اساسی توجه شده است:

اولاً، سعی بر آن بوده که مطالب کتاب حتی‌الامکان تمامی موضوعات مصوب ستاد انقلاب فرهنگی در دوره‌های مذکور را دربرگیرد و از آنجا که اعتقاد مولف بر این است که بسیاری از مطالب این درس بدون بررسی و تعمق کامل امکان‌پذیر نیست، در موارد متعددی مطالب مطرح‌شده، با اثبات‌های ریاضی مربوطه ارائه شده‌اند.

ثانیاً ، به دلیل پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای که در سال‌های اخیر در ارائه روش‌ها و آزمون فرضیه‌های مربوط به مدل‌های اقتصادسنجی به وجود آمده، سعی شده است تا مطالب مورد بحث تا حد ممکن بهنگام شوند. در این راستا بسیاری از منابع جدید مورد استفاده قرارگرفته‌اند.

مطالب کتاب اقتصادسنجی و کاربرد آن در شش فصل ارائه شده است. در فصل اول، ابتدا گزیده‌ای از مهم‌ترین مفاهیم آماری توضیح داده شده و پس از آن نیز از مبحث جبر ماتریس‌ها بعضی مطالب مورد نیاز برای آمادگی دانشجویان تشریح شده است. فصل دوم به مبحث تجزیه و تحلیل کامل رگرسیون دو متغیره اختصاص یافته و در انتهای آن نیز مثال‌هایی از کاربرد رگرسیون دو متغیره ارائه شده است. از آنجا که مطالب فصل دوم زیر بنای مباحث فصل‌های بعدی است، به دانشجویان علاقه‌مند توصیه می‌شود که مطالب این فصل را با دقت کامل مطالعه کنند. در فصل سوم کتاب، موضوع فصل قبلی یعنی رگرسیون دو متغیره، تعمیم یافته و به رگرسیون چند متغیره پرداخته می‌شود. در این فصل مجموعه گسترده‌ای از آزمون‌های مربوط به ضرایب رگرسیون ارائه شده است. علاوه بر آن، روش‌های انتخاب متغیرهای مناسب در معادله رگرسیون نیز در این فصل بررسی شده‌اند. از آنجا که محاسبات مربوط به برآورد مدل های رگرسیون چند متغیره بسیار وقت‌گیر و طولانی است، در انتهای فصل بسته نرم افزاری میکرو T.S.P معرفی و با ارائه برنامه نمونه، نحوه استفاده از آن نشان داده شده است. فصل‌های چهارم و پنجم به بحث در مورد نقض فرض‌های اساسی رگرسیون اختصاص یافته‌اند. در فصل چهارم، نقض دو فرض اساسی « عدم وجود خود همبستگی» و «برابری واریانس‌ها» بررسی و سپس روش حداقل مربعات تعمیم یافته معرفی شده است. نقض سایر فرض‌های اساسی یعنی غیر نرمال بودن توزیع اختلال‌ها، غیر صفر بودن میانگین اختلال‌ها، هم خطی، و متغیرهای توضیح دهنده تصادفی- در فصل پنجم مورد بحث قرار گرفته‌اند. این فصل با بحث در مورد خطاهای مربوط به مشخصات مدل (خطاهای تشخیص) خاتمه می‌یابد. فصل ششم به بررسی برخی از موضوعات خاص در اقتصاد سنجی مانند متغیرهای مجازی و کاربرد آنها مدل‌های توزیع‌های با وقفه و رگرسیون‌های مقید اختصاص دارد. در آخرین بخش این فصل، مبحث معادلات هم زمان نیز مرور شده است. در این قسمت ابتدا مشکلات ناشی از هم زمانی معادلات تحت عنوان اریب مربوط به معادلات هم زمان مورد بحث قرار گرفته و پس از آن مسئله شناسایی، و بالاخره برخی از روش‌های تخمین مناسب ارائه شده است.

خواندن کتاب اقتصادسنجی و کاربرد آن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران رشتهٔ اقتصاد پیشنهاد می‌کنیم.

نظرات کاربران

ناصر
۱۴۰۱/۱۱/۲۸

نرم افزار میکرو TSP که خیلی قدیمیه استتا و ایویوز چشوون بود که تو این کتاب سنجی مروری بر این نرم‌افزار گذاشته؟

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۴۴۷ صفحه

حجم

۴٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۴۴۷ صفحه

قیمت:
۹۷,۰۰۰
تومان