دانلود و خرید کتاب اشغال صادق زیباکلام
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اشغال اثر صادق زیباکلام

کتاب اشغال

معرفی کتاب اشغال

کتاب الکترونیکی «اشغال» نوشتهٔ صادق زیباکلام و حسام بشرویه‌نژاد کریمی در انتشارات روزنه به چاپ رسیده است. این کتاب را می‌توانید از طاقچه دریافت کنید. 

اینکه انگیزه دانشجویانی که چهل سال پیش سفارت آمریکا را اشغال نمود چه بود قابل بحث است. اما آنچه تردیدی در آن نیست تاثیرات عمیق و همه جانبه‌ای بود که آن اقدام بر تاریخ انقلاب اسلامی وارد نمود. خود آنان هم تصور نمی‌کردند آن اقدام سرنوشت و آینده ایران را برای چندین نسل دگرگون خواهد ساخت.

کتاب اشغال (انقلاب دوم،تولدآمریکاستیزی) ضمن گفتگو با دانشجویان اشغال کننده سفارت ،برای نخستین بار این پرسش بنیادی را مطرح کرده است که چرا و چگونه آمریکاستیزی توانست بدل به گفتمان اصلی انقلاب شود.

درباره کتاب اشغال

طی سال هایی که از اشغال سفارت آمریکا می گذرد آثار زیادی در ایران درباره آن منتشر شده است. اکثر آثار سعی دارند اقدام دانشجویان را توجیه کنند و معمولا اشاره به اقدامات و سیاست های تجاوزکارانه آمریکا علیه ملت ایران از زمان ملی شدن نفت و کودتای ۲۸ مرداد کرده و اشغال سفارت را اقدامی تدافعی می دانند اما صادق زیبا کلام از زاویه‌ای دیگر به این اتفاق می‌نگرد. یکی از اقدامات ارزنده کتاب جمع آوری واکنش ها به اشغال سفارت است. صادق زیباکلام با مراجعه به آرشیو مطبوعات تمامی پیام هایی را که روشنفکران، چهره های سیاسی، کانون نویسندگان، رهبران سیاسی و... صادر می کنند را در بخش ضمیمه آورده است. او فهرست را با خطبه های نماز جمعه مرحوم آیت الله منتظری آغاز می کند. فقره بعدی بیانیه معروف نهضت آزادی ایران است که دو روز بعد از اشغال سفارت منتشر می شود. در این کتاب مستندات و روایات گوناگونی از اشغال سفارت آمریکا با روایتی جذاب و خواندنی به تصویر کشیده شده است.

درباره صادق زیباکلام

صادق زیبا کلام مفرد، استاد علوم سیاسی، نویسنده و از کارشناسان خبره ایرانی با گرایش اصلاح طلبی و نوآزادی خواهانه است. او دکترای علوم سیاسی از دانشگاه برادفورد دارد. او استاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد بود. زیبا کلام هم اکنون استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است.

کتاب اشغال را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

مطالعهٔ این کتاب را به علاقه‌مندان به علوم سیاسی و تاریخ معاصر و کسانی که علاقه دارند اتفاقات مربوط به اشغال سفارت آمریکا را از زاویه‌ای دیگر بررسی کنند، پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب اشغال

حال برای معناکاوی مدون این رخداد تاریخی چه باید کرد؟ در بازشناسی و پدیدارشناسی این رخداد تاریخی چند لایه، باید هوشیار بود و گرفتار آسیب‌های مرسوم و معمول تحلیل‌های سیاسی این‌چنینی نشد. یکی از این آسیب‌ها، قضاوت و ارزیابی اقدام عاملان و یا احیاناً آمران این حادثه، از چشم‌انداز تاریخی کنونی خود، بدون در نظر گرفتن شرایط و بسترِ معنایی حاکم بر آن روزهای ملتهب است. باید همان‌گونه که آنتونیو گرامشی اندیشمند شهیر معاصر اشاره کرده است، دقت کرد که هر پدیده، تاریخ‌مندی خاص خود را دارا است. پس بخش مهمی از این پروژه تحقیقاتی تاریخی، شناخت درست آن است؛ شناختی که نباید دو وجه مکانمند و زمانمند بودن آن را از دایره ذهن پاک کرد. از سوی دیگر، شناخت صحیح شرایط و مولفه‌های حاکم بر آن بازه‌زمانی و زیست‌جهانِ بازیگران، آمران و عاملان آن واقعه هرکدام به تنهایی نیازمند گفتگویی جامع است، تا آنجا که بتوان از لابلای این گفت‌وگوها به حقیقت و ریشهٔ اصیل و اصلی این الگوی کنش انقلابی در آن برهه تاریخی دست پیدا کرد.

اینکه بتوانیم به گونه‌ای همزمان اما دسته‌بندی شده و جداگانه به تحلیل میزان تأثیرگذاری مولفه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر شاکله فکری هرکدام از کاراکترهای دخیل در وقوع ۱۳ آبان ۱۳۵۸ بپردازیم، شکلی ایده‌آل در پرداخت کارشناسانه یک حادثه جریان‌ساز تاریخی است که متأسفانه تا امروز شاهد آن نبوده‌ایم. با در نظر گرفتن تمامی موارد فوق در این پژوهش سعی شده است تا حدودی و در حد امکان، گامی در مسیر شفاف‌تر شدن آن چه قبل و بعد از ۱۳ آبان ۱۳۵۸ به وقوع پیوسته است، برداشته شود.

نظرات کاربران

rasool alamolhoda
۱۴۰۰/۰۸/۱۴

خلاصه ایده زیباکلام اینه که اصلا چیزی به نام استکبارستیزی و آمریکا ستیزی در کلام امام و مطهری و طالقانی و بهشتی نبود، دانشجویان از سر احساسات مارکسیستی بزرگترین اشتباه تاریخ ایران را مرتکب شدند و بعد تا الان خسارت

- بیشتر
Kargosha
۱۴۰۰/۰۸/۱۴

تولّد...؟ آمریکا ستیزی...؟ انگار یه آمریکایی عنوان کتابو نوشته؛ -ما ستیزو شروع کردیم...؟ - قبل از ۱۳ آبان ۵۸، احتمالاً مردم مشکلی با آمریکا نداشتن و اونا هم همینطور ... (کودتاشونم که لطف بود بهمون لابد...!) * این ستیز خیلی وقت هست که شروع

- بیشتر
شب‌ناز شمس
۱۴۰۰/۰۸/۱۳

به کتابی از زیبا کلام پول نمی‌دم! هرگز! اگه در بخش کتابخونه بذارین شاید خوندمش...

کتاب دوست
۱۴۰۰/۰۸/۱۳

آقای زیبا کلام دارای اندیشه ای سطحی و اعمال و گفتار ضد انقلابی و ضد جمهوری اسلامی هستند . به جای این کتاب پیشنهاد میکنم اسناد لانه جاسوسی رو مطالعه کنید .

کتاب باز
۱۴۰۰/۰۸/۱۳

بر خلاف عنوان کتاب انقلاب دوم تولد آمریکا ستیزی نبود!! بلکه کودتای 28 مرداد سال 1332 تولد آمریکا ستیزی و نقطه عطف حرکت ملت ایران به سمت انقلاب 57 و ظهور واضح آمریکا ستیزی بود. با اینکه آمریکا در کودتای

- بیشتر
هدهدسبا
۱۴۰۰/۰۸/۱۴

اشغال؟! یا تسخیر؟ سفارت یه کشور زمانی جزو خاک اونه که به همون مقیاس از خاک کشور خودشو در اختیار کشور مقابل بذاره، با حقوق برابر. و اقدامات دیپلماتیک داشته باشه. نمیشه فعالیت جاسوسی کرد و انتظار حقوق دیپلماتیک داشت. قرارنبود

- بیشتر
mahmood
۱۴۰۲/۰۲/۱۲

باز خوبه این جماعت کم شعور واسه توهین و تهدید هم که شده به کتابها سر میزنن . دم زیباکلام گرم که اسمش رو کتاب اینهمه غوغا راه میندازه.

kashefi313
۱۴۰۲/۰۸/۳۰

خیلی خوب وتحلیلی جالب کتاب شرح داده شده

رمیصاء
۱۴۰۰/۰۸/۱۴

به مناسبت ۱۳ آبان، طاقچه همچین کتاب معلوم الحالی(از نویسنده تا عنوان کتاب!)، در صفحه اصلی اپلیکیشن، تخفیف می‌زنه!!!! عجب عجب

کاربر ۳۶۹۳۲
۱۴۰۰/۰۸/۱۴

وقتتونو پای این نویسنده نزارید،تمام

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
سرنگون شدن دولت ملی و مردمی مصدق در آن برههٔ زمانی با طرح کودتایی انگلیسی و آمریکایی از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری این ذهنیت منفی به آمریکا در ایران بوده است زیرا فرآیند گذار ایران به مرحلهٔ دموکراتیک را برای سال‌های طولانی به تعویق انداخت.
احسان رضاپور
قبل از هر اقدام انقلابی‌مان، مفصل به دامنه نتایج و تأثیرات متعاقب و ملزومات کنش و یا واکنش امروز خود کمی بیشتر بیاندیشیم!
احسان رضاپور

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۵۲ صفحه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۵۲ صفحه

قیمت:
۸۵,۰۰۰
۴۲,۵۰۰
۵۰%
تومان