بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب فوتبال علیه دشمن | صفحه ۹ | طاقچه
کتاب فوتبال علیه دشمن اثر سایمون کوپر

بریده‌هایی از کتاب فوتبال علیه دشمن

۳٫۷
(۱۰۹)
شمارهٔ ۴ اسکاتلند، کاپیتان‌شان، یکی دوبار در طولِ مسابقه من را "کاکاسیاه" صدا زد، آب‌دهان هم روی من انداخت، روی صورت مانا هم انداخت. بازیکن شمارهٔ ۴ اسکاتلند، یک حیوان وحشی است.» شمارهٔ چهار اسکاتلند بیلی برمنر بود
بچه محله ی امام رضا
در ۱۹۷۴، زئیر اولین کشورِ سیاه افریقایی بود که به جام جهانی صعود کرد. عملکرد زئیر در جام جهانی آلمان ضعیف‌ترین نتیجهٔ افریقایی‌ها را تا کنون داشته و این اتفاق بابِ میل رسانه‌های اروپایی بود، چون انگار زئیر دقیقاً نمایان‌گر تصورات خام اروپاییان دربارهٔ افریقا بود.
بچه محله ی امام رضا
بارسا صد برابر معروف‌تر از خود کاتالونیاست و مایهٔ اصلی غرور کاتالان
بچه محله ی امام رضا
لوون می‌گوید: «صدای مردم باید شنیده شود، فریاد زدنِ صرف کافی نیست. در ورزشگاه قدیمی، می‌توانستید با یک شعارِ توأم با فحش، پلیس‌های آن‌جا را هم شوکه کنید.» در ورزشگاه‌ها آزاد بودید که فحش بدهید، شعار بدهید و خودتان باشید. شهروندان شوروی معمولاً از نظر روانی افسرده بودند. لوون می‌گوید: «حالا هواداران اسپارتاک می‌توانند هر جایی خودشان را ابراز کنند؛ در یک میتینگ سیاسی، در کلیسا یا در یک کنسرت موسیقی راک. خب آن‌ها به میتینگ سیاسی نمی‌روند، اما می‌دانند که می‌توانند بروند. زمانی که بدانید آزادانه و همان‌طور که دوست دارید می‌توانید خودتان را ابراز کنید، نیازی نیست که حتماً آن کار را انجام دهید.» به همین دلیل تعداد تماشاگران ورزشگاه‌ها کاهش یافت.
بچه محله ی امام رضا
در ۱۹۹۳، مؤسسهٔ ارتباطات بین‌المللی Clingendael در هلند گزارشی از دیدگاه نوجوانان هلندی نسبت به آلمانی‌ها ارائه داد. در گزارش از مخاطبان خواسته شده بود کشورهای اروپایی را به ترتیب احساس مثبتی که نسبت به آن‌ها دارند بنویسند و آلمانی‌ها در پایین‌ترین رتبه قرار گرفتند. (جمهوری ایرلند از آخر دوم شد، شاید به این دلیل که هلندی‌ها فکر می‌کردند در آن‌جا جنایت‌های فرقه‌ای وجود دارد. بریتانیا هم رتبهٔ سوم را از آخر داشت. در رده‌بندی محبوب‌ترین کشورها، اسپانیا و لوکزامبورگ در رتبه‌های بعد از هلند قرار گرفتند.) این گزارش نشان داد نوجوانان هلندی به‌مراتب بیش از بزرگ‌سالان از آلمانی‌ها متنفرند. فقط افرادی که در زمان تصرف هلند به‌دست آلمان زنده بودند تا این حد از آلمانی‌ها بیزار بودند.
علی اکبر
اشعار بازیکنان کیفیت‌های متفاوتی داشت. آرنولد مورن، یوهان نیسکنس و ویم سوربیه بدترین شعرها را گفتند. یان ووترز پیچیده‌ترین شعر را سرود؛ با قطعه‌هایی فارغ از کلیشه‌های ادبی. شعر رود گولیت که دوخطی و کاملاً قابل درک بود، بهترین شعر بین بازیکنان و یکی از بهترین اشعار مجموعه بود. شعر جانی رپ این‌طور تمام شد: بعدالتحریر: پیراهنِ جدید واقعاً فقط ارزش پاک کردن کثافت‌های‌تان را دارد این شعر نه‌تنها به پیراهن جدید آلمانی‌ها اشاره می‌کرد، بلکه برگرفته از اقرار رونالد کومان بازیکنِ هلند بود، که پس از مسابقه گفته بود از پیراهن اولاف تون به‌عنوان دستمال‌توالت استفاده کرده.
علی اکبر
ویلم فن‌هانگم ۴ که در فینال جام جهانی ۱۹۷۴ با پیراهن هلند رودرروی آلمان قرار گرفته بود، در مصاحبه با مجلهٔ هلندی Vrij Nederland (هلند آزاد) گفت: «به‌طور کلی نمی‌توانم بگویم که آلمانی‌ها دوستان صمیمی من هستند. بکن‌باوئر آدم خوبی است. در ظاهر مغرور بود، اما این فقط به‌خاطر سبک بازی‌اش بود. او هر کاری را در زمین به‌سادگی انجام می‌داد.» خبرنگار پرسید: «پس مشکلِ آلمانی‌ها چیست؟» و فن‌هانگم پاسخ داد: «خُب، البته مشکل آن‌ها نیاکان عوضی‌شان است.» کلمهٔ هلندی fout به معنای اشتباه، معنای خاص «اشتباهی در جنگ بودن» را هم دارد. خبرنگار که داشت نقش وکیل‌مدافع شیطان را بازی می‌کرد، گفت: «خب، این‌که تقصیر آن‌ها نیست.» فن‌هانگم گفت: «شاید نباشد، اما حقیقت باقی می‌ماند.» او پدر و دو برادرش را در بمباران‌های زمان جنگ از دست داده بود؛
علی اکبر
حتا حالا که آقایان ورزشکاران را الگوی خود قرار می‌دهند، الگوی زنان معمولاً بازیگران زن هستند. در شرایطی‌که مردان مسائل عجیب‌وغریب ستارگان ورزش را دنبال می‌کنند. بسیاری از زنان زندگی افرادی مثل جنیفر انیستن (بازیگر زن معروف امریکایی) یا مدونا (خوانندهٔ زن معروف امریکایی) را دنبال می‌کنند و ناخودآگاه سعی می‌کنند از فرازونشیب‌های‌شان درس بگیرند.
1976

حجم

۳۷۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۴۲۵ صفحه

حجم

۳۷۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۴۲۵ صفحه

قیمت:
۹۵,۰۰۰
تومان
صفحه قبل۱
...
۸
۹
صفحه بعد